heb je met rijden altijd een sweep of sporen nodig ?????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: heb je met rijden altijd een sweep of sporen nodig ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:18

draumpje schreef:
zwarteroosje schreef:
Het is idd de kunst om je paard zonder te rijden Lachen

of om ze op de juiste manier te gebruiken Lachen

Dat iid ook. Maar persoonlijk accepteer ik die hulpmiddelen wel maar wil er niet mee rijden.
Ik vind gewoon dat ik zonder wil leren te rijden, want in mijn ogen zijn hulpteugels iets wat tussen je oren zit. Bloos

Sonja_vR

Re: heb je met rijden altijd een sweep of sporen nodig ?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:24

ja maar , we hebben het over sporen en zweep Lachen
niet over hulpteugels

hoewel ik de instelling, "ik wil zonder leren rijden " erg goed
zo zouden meer mensen moeten denken ...

(over het stukje hulpteugels zit tussen je oren, dat ois bij een deel absoluut zo , er worden genoeg dingen gebruikt puur zodat de ruiter zich wat zekerder voelt en het idee heeft meer in te brengen te hebben, of meer controle heeft , hulpteugels gebruik ik eingelijk ook nooit , maar ja,. das een hele andere discussie )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:27

Ik heb sporen om en een zweep in de hand voor als het nodig is.. Mijn pony doet soms namelijk alsof hij me niet begrijpt ( terwijl de hulpen echt niet anders zijn geworden in de loop der tijd ) en als hij dan net even een klein tikje op de bops krijgt heeft hij ineens wel weer door wat ik bedoel ( slim paard he? Knipoog )

Dus ja, ik rijd met beiden Lachen

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:17

nou ik reed met mijn vorige pony zonder sporen en zonder zweep.
Als ik een zweep pakte kreeg ik vliegles en met sporen draaide ze alleen maar rondjes, dus was geen succes.
Dus ben ik maar zonder die dingen aan het rijden gegaan.
Nu rijd ik wel met sporen omdat mijn tinker nog zo jong is en nog veel moet leren en dan maken sporen het haar soms makkelijker.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:34

Rijden is kunst en daar heb je als het goed is geen ´hulpmiddelen´ voor nodig.
Ik heb al vaak genoeg gezien dat paarden niet goed liepen of wouden omdat de ruiter niet goed kon rijden.
Die krijgen dan altijd klappen.
Ook wordt vaak tegen mij gezegd ´Ja maar anders doet hij het niet´ of ´Dat is écht nodig hoor´ en zelfs ´Dat is een MANEGEpaard, die is niets anders gewend´
Ik heb al op menig paard gezeten die niet vooruit te krijgen is of juist niet te stoppen is, en dan nog die afgestompte manegepaarden die altijd trek en schopwerk moeten instoppen.
Na een tijdje kon ik ze zó met losse teugel en weinig druk vooruit laten gaan en ook weer met losse teugel zonder problemen stoppen.

Wat nou hulpmiddelen?
Goed rijden dáár zit het hem in, en een goede ruiter moet accepteren als er eens iets fout gaat en er miscommunicatie is.
Het zijn immers dieren en geen machines die het op knopdruk doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:58

hns schreef:
Wat nou hulpmiddelen?
Goed rijden dáár zit het hem in, en een goede ruiter moet accepteren als er eens iets fout gaat en er miscommunicatie is.
Het zijn immers dieren en geen machines die het op knopdruk doen.

tuurlijk kan het ook zonder hulpmiddelen
maar als hulpmiddelen juist gebruikt worden dan lijtk mij dat geen probleem
waarom zou ik een afgestompt paard gaan pesten als ik hem met sporen heel snel subtiel!! kan duidelijk maken wat de bedoeling is
wara ik zonder spoor een week bezig ben , heb ik met spoor het dier binnen no time uitgelegd wat de bedoeling is
en zonder gedoe met heftige hulpen wat sommige! paarden nodig hebben om wakker geschud te worden
dan vind ik subtiele bewegingen die een dier niet storen in de bweging met spoor heel wat fijner dan bewegingen die wel storen

tuurlijk heb je gelijk met het feit dat het dieren zijn en geen machines , en er zijn genoeg miscommunicaties,
maar ik zie een spoor in sommige gevallen als verfijning van die communicatie, waar sporen oorspronkelijk in de dressuur voor bedolt zijn
en niet als hulpmiddel
maar je kunt het als beide gebruiken

ik vind het persoonlijk jammer dta zodra het woord sporen valt mensen gelijk op de kast zitten (bedoel ik niet perse jou mee Lachen ik vind dat je wel degelijk een punt hebt )

omdat het juist verfijning van de communicatie als doel heeft
en bij juist gebruik is er geen enkel probleem

helaas worden ze idd te vaak onjuist gebruikt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:05

Ik rijd altijd MET zweep. En als mijn paard straks verder is zal ik MET sporen rijden.
Ik zeg MET. Dat is wat anders dan OP.

Ik gebruik de zweep bijna nooit. Als ik hem gebruik leg ik de zweep allees aan. Ik deel er deen tikken mee uit. Het is een aanwijs stok. Dat is bij hem ook voldoende. Als hij even niet op de kuit reageerd raak ik hem met mijn zweep even aan.

Met sporen net zo. Ik raak mijn paard er mee aan om hem weer even alert te maken. Ik prik er niet op los.

Als je goed rijdt met deze middelen loopt je paard niet anders als hij eens zonder gereden wordt.

Wat de meeste mensen denken is dat er meer gereden wordt omdat het niet anders kan. DAt zie je verkeerd. Er wordt mee gereden omdat een paard nooit dezelfde concentratie kan hebben. Op het moment dat de reactie onvoldoende is kan je even zeggen. ''Hé let eens even op''

Zonder hulpmiddel ook wel, maar dan moet je weer strenger met je been inkomen. Persoonlijk raak ik ze liever even aan met de zweep

Norway_girl

Re: heb je met rijden altijd een sweep of sporen nodig ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:58

Norway_girl schreef:
Nee vind ik niet. Ik rijd wel altijd met sporen en met zweep. Maar als mijn paard voldoende aan het been is gaan de sporen eraf. Eigenlijk moet ik afbouwen en dat lukt al aardig.

Even om misverstanden te voorkomen...Met "voldoende aan het been" bedoel ik mijn hulpen verfijnen. Ik gebruik mijn sporen en het liefst mijn zweep NIET om mijn paarden voorwaards te rijden oh nee.
Het paard moet gewoon door eenvoudige kuitdruk aan het been zijn en een zweep en spoor gerbuik ik alleen om mijn hulpen voor oefeningen als wijken, keerwendingen, appyementen enzo te rijden. Niet voor iets anders.

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:24

Ik vind dat je best altijd met zweep en sporen rijden kan. zolang je ze maar goed gebruikt
zweep en sporen zijn niet om je paard te straffen, het is een hupmiddel om je hulpen te verfijnen.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:59

Ik vind dat je er best mee kan rijden.. maar als je pony gewoon goed aan de hulp is hoef je niet altijd sporen en/of een zweep gebruiken. Ik heb een haflinger.. die kan ik zonder en met sporen rijden. Ze is M1 en als ik wedstrijd heb gebruik ik sporen want dan schaart ze net wat beter door met wijken en schouderbinnenwaarts enzo..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:52

Ik rij op een jonge Friese merrie en heb nooit sporen of een zweep nodig Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:13

Ik heb altijd 1 van de 2 bij me, meestal de zweep.
Zeg niet dat ik ze altijd gebruik, maar als het nodig is, hoef ik tenminste niet van mijn paard af om ze nog te gaan halen. Haha!

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:37

sporen en zwepen zijn hulpmiddelen...

zelf rij ik alleen me als het echt nodig is bij een paard, ik probeer zo weinig mogelijk gebruik ervan te maken tijdens het rijden, als een paard goed op het been is dan heb je deze middelen neit echt nidig vindt ik

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:49

Natuurlijk nie! Ik heb meer respect voor mensen die alles klaarspelen zonder hulpmiddeltjes ...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:03

Ik wissel het altijd af. Hulpmiddel ben ik niet tegen, mits het nuttig is. Mijn paard staat goed aan mijn been, maar ik rij toch weleens met een klein knop spoortje om te verfijnen. Imo is er dan niets mis mee.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:11

ik rij op mijn vz haflinger die durft nog wel eens harde bokken te geven en dat vind ik soms niet zo leuk sporen rij ik niet vaak (toevallig gister wel) omdat ze niet erg aan het been was en bij het wijken dacht ze bekijk het dus... dan doe ik even mijn sporen aan

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:11

Als je paard niet erg aan het been is moet je vooral sporen gaan gebruiken Lachen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:58

Soet schreef:
Als je paard niet erg aan het been is moet je vooral sporen gaan gebruiken Lachen

precies, dan rijd je hem vooral in de prak he Tong uitsteken

chrisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:50

je kan 't toch bij je hebben je hoeft 't toch niet te gebruiken

PowerxVinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:53

ik heb wel een zweem met sporen(hamer spoor)

maar ik vindt wel als je een zweep gebruikt wordt je hand onder het rijden onrustiger!

ik gebruik hem wel om hem soms door te tikken.

kus laura Haha!

el_las

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:54

als je paard het kan zonder zweep zou ik zonder zweep gaan rijden maar als je paard een zweep nodig heeft zou ik er gewoon mee gaan rijden
X elise

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:57

ik rijd soms met sporen, vaak heb ik ze alleen in m'n jaszak zitten, zodat ik ze kan pakken als ik ze nodig heb.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:06

Ketaki schreef:
Soet schreef:

als je je sporen onzinnig egebruikt wel ja Lachen
ik gebruik juist wel sporen als hulpmiddel om een dier weer aan het been te krijgen
een weekje sporen en klaar , die snapt het weer
en nee, ik ga niet zitten schoppen of wat dan ook
gewoon been geven ,. geen reactie , even spoor ophalen ..
ik vertik het om een beest onnodig te gaan vervelen met stevige hulpen als ik het ook met heel weinig op kan lossen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:15

Ik rij op bijna alle paarden met sporen en met zweep
waarom? om zeker te zijn dat mocht er iets mis gaan, ik net ff iets extra's te vertellen heb, zeker als ik op straat rij of nar het bos ga
maar dat wil niet zeggen dat ik ze ook gebruik of nodig heb, heb vaker mn zweep en sporen voor niets bij dan dat ik ze alsmaar gebruik.

Bovendien kan je prima kuit geven zonder je paard met je sporen te raken, maar mocht er geen reactie komen is het spoortje er om het paard even te herinneren dat er toch echt reactie moet komen

en dan is er nog verschil in been geven & been geven, ik leg mn been iets aan zonder schoppen en verwacht daar een reactie op
komt die er niet dan voelen ze hee even mn spoor, maar er wordt niet lomp met de spoor in die buik geramd
zo kan ik me ook ergeren aan mensen die zonder sporen rijden maar da met opgetrokken hakken alsmaar met hun hak in die buik zitten rammen!

en zweep, ja je kan je pard even bijtikken om net ff iets rectie te krijgen, of je kan je paard grofweg afslaan(en wat dan vaak gebeurd is vol aan de teugels hngen en tegelijk die sporen er in en de zweep er grof overheen, paard wil nar voren vanwege been+zweep mar wordt dan zo in zn mond gerukt dat ie op de plek blijft of omhoog komt en moet je eens zien wat die ruiters dan doen.... tsja dan ben je niet meer met rijden bezig vind ik Lips are sealed )

nee ik hou mn hulpen graag klein&fijn en vriendelijk, verwacht daar ook een reactie op
maar heb wel regelmatig een spoortje of iig een zweepje erbij, wat niet wl zeggen dat die dus ook echt gebruikt worden Knipoog

renaatjee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:17

Ketaki schreef:
Soet schreef:

ketaki dit vind ik een omerking van niks.
een pony moet naar je been luisteren.
zo niet. spoor erbij of een zweep.
als je pony luistert heb je het ook niet nodig.