heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:55

Maar kun je je dan voorstellen dat ze voor andere mensen wel nodig zijn Knipoog Je kunt reactie op je kuit vragen, maar als die niet komt, of niet genoeg naar je zin, dan moet je een consequentie kunnen stellen, anders verbeter je niks. Dus dan tik je even met je spoortje of met je zweepje erbij - hee opletten kereltje, ik vraag iets!

Precies hetzelfde met springruiters: paard houdt iets teveel terug on het parcours, of verlengt zijn passen niet genoeg om uit te komen voor de sprong. Dan moet je ingrijpen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:58

Urielle schreef:
Maar kun je je dan voorstellen dat ze voor andere mensen wel nodig zijn Knipoog Je kunt reactie op je kuit vragen, maar als die niet komt, of niet genoeg naar je zin, dan moet je een consequentie kunnen stellen, anders verbeter je niks. Dus dan tik je even met je spoortje of met je zweepje erbij - hee opletten kereltje, ik vraag iets!

Precies hetzelfde met springruiters: paard houdt iets teveel terug on het parcours, of verlengt zijn passen niet genoeg om uit te komen voor de sprong. Dan moet je ingrijpen.

Wow, ja dat zou ook best balen zijn als je dan helemaal niets hebt....Vooral in een cross, beland je met een beetje pech midden in de (vaste!) hindernis....

Trouwens, mag je met inrijden voor een wedstrijd wel bandages ed om? Heb altijd begrepen dat in de inrijbak hetzelfde moet verschijnen als in de wedstrijdring...Maarja, ik rij geen wedstrijden, dus weet niet of dit waar is...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:59

ja tuurlijk snap ik dat wel, je moet natuurlijk wel reactie krijgen op wat je vraagt, maar ik vind dat dat ook kan zonder die hulpmiddelen, daar stomp je je paard uiteindelijk alleen maar verder mee af. Je kunt ook met grondwerk aan de slag gaan om je paard lichter op je hulpen te maken, maar sommige dressuurruiters gaan dan scherpere sporen gebruiken of een scherper bit of het paard krijgt een hardere tik; en dat vind ik onzin.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:59

Met inrijden mag je bandageren, peesjes aan en springschoenen. Hulpteugels mogen niet.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:02

Ahhh ok...

Wat is eigenlijk de reden dat je die met wedstrijd niet om mag? Mag een paard zich per se niet aantikken tijdens wedstrijd, of zit er iets anders achter?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:03

tjitseee schreef:
ja tuurlijk snap ik dat wel, je moet natuurlijk wel reactie krijgen op wat je vraagt, maar ik vind dat dat ook kan zonder die hulpmiddelen, daar stomp je je paard uiteindelijk alleen maar verder mee af. Je kunt ook met grondwerk aan de slag gaan om je paard lichter op je hulpen te maken, maar sommige dressuurruiters gaan dan scherpere sporen gebruiken of een scherper bit of het paard krijgt een hardere tik; en dat vind ik onzin.

Daarmee stomp je je paard juist niet af. Je paard stompt af als jij niet reageert als hij achter je been kruipt, en je paard stompt af als je bij elke pas zit te prikken.
Maar als jij je kuit aanlegt, je paard reageert niet, je prikt bij, paard reageert goed en vervolgens doe je het nog een keer tot je paard weer aan een lichte hulp staat verbeter je alleen zijn reactie op het been juist.

Aan grondwerk heb je niks op dat moment, je moet reageren op het moment dat je paard 'staat te slapen'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:05

Laura24 schreef:
Ahhh ok...

Wat is eigenlijk de reden dat je die met wedstrijd niet om mag? Mag een paard zich per se niet aantikken tijdens wedstrijd, of zit er iets anders achter?

er zijn in het verleden mensen geweest die prikkende dingen of brandende zalfjes onder de beschermers deden om een paard zijn benen verder op te laten trekken. Verdrietig

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:07

Ik begrijp eigenlijk uit de openingspost dat de TS enkele mensen kent die hun paard in de dure spullen steken, geen les nemen, enkel in de bak rijden, hulpteugels er aan als hij wat doet en daarnaast ook niet echt een goede onafhankelijke zit hebben. Paard komt daarnaast sowieso weinig buiten. "mensen met paarden".

Dat kan.

Echter dat is een beeld dat ik totaal niet herken hier in de omgeving. Het is vrij generaliserend opgesteld, wellicht van toepassing op een enkeling.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:08

He bah!!! Maar wel heel jammer...Paard van een vriendin van mij zou best hoog kunnen komen in de dressuur, maar tikt zich van voor aan met zn achterbenen, dus kan ze niet met hem starten. 5 minuten zonder peesjes resulteren namelijk in een peesblessure, kan je op wachten...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:12

ja maar uiteindelijk reageert hij toch ook niet meer op dat spoor waar je eerst mee reed? dan zul je weer met scherpere aan de slag moeten..

en op dat bepaalde moment kun je met grondwerk inderdaad niks doen, maar je kunt wel daarna gaan grondwerken en hem dan lichter op de hulpen maken, bijvoorbeeld met wijken voor druk, kun je hem vanaf de grond aanleren op een hele lichte druk van je hand te wijken naar de zijkant en dat komt weer van pas bij het rijden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:17

Dat grondwerk kan zeker nut hebben, maar niet in de zin van scherper aan de hulp maken. Je paard kan er hulpen mee aanleren.

En waarom zou hij niet reageren op de spoor waar je mee rijdt? Je basis is de kuit. Pas wanneer je paard aan het lammetakken is,prik je een keer bij. Stel, iemand komt drie keer op een dag langs om met een vinger in je zij te prikken. Jij blijft wel omhoog springen hoor, het kietelt nog steeds Haha!

Je paard voelt je spoor niet meer als jij er te vaak mee inkomt. Dan ben je dus ook niet aan het verbeteren. Daarom moet je ook altijd afvragen als je inkomt met je spoor: heb ik nu de reactie gekregen die ik wilde? Zo ja, dan herhaal je die overgang nog een keer en wil je dezelfde reactie maar dan zonder spoor. Zo nee, dan had je dus nog eens feller in moeten komen want anders heeft je paard er dus niet van geleerd.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:21

ben ik niet met je eens. En zo zullen we het nooit eens worden met elkaar Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:24

Volgens mij is het doel dat Urielle nastreeft ook beslist anders dan het doel waar Tjitseee naar toe werkt.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:25

dat denk ik ook Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:27

dat denk ik ook wel. Ik probeer alleen het nut van een spoortje toe te lichten Lachen
en nou ben ik echt weg want het schiet weer niet op deze ochtend

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:27

Urielle schreef:
Pas wanneer je paard aan het lammetakken is,prik je een keer bij.

Dat is dus P+, actief straffen. Rijden op basis van dreigen met pijn.

Dat is EEN uitleg maar niet de enige uitleg. Jouw uitleg is klassieke dresuur ja. Steinbrecht legt de spoor ook ondubbelzinnig uit als strafmiddel, sommige grootmeesteres uit de renaissance (bv. Duke of Newcastle) ook. Anderen juist NIET en PNH evenmin. PHN maakt er R- van, wijken voor druk.
Je kan zelfs de druk achterwege laten door op basis van R+ te beleren en dan de spoor alleen als cue te gebruiken.

Je kan het dus op verschillende manieren zien, het hele rijden. Het is maar hoe je wil (of kan) rijden.
Als je ZO, R+ met spoor als cue, kan rijden, dan kan je prima met scheermesscherpe grote wielen op lange stelen rijden en toch nooit het geringste ongemak voor je paard veroorzaken ermee. Dat was waar De Saunier naar streefde bv.

Kijk, IK kan het niet en wil het risico niet lopen mijn R+ relatie met mijn knol te verzieken, maar

http://cgi.ebay.com/GOTHIC-LONG-SPURS-M ... dZViewItem

zou wel mooi in mijn Setjes-Penny filosofie passen Pling

HC

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:37

ben ik de enige die van P+ en R- en R+ helemaal niets snapt?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:59

haha, nee hoor, ik ook niet...Dacht al dat mijn kennis wel erg beperkt was, maar ik ben blijkbaar niet de enige Clown

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:20

Mik_ denkt ook; hmmmm...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:56

Mooi, ik begon al aan mezelf te twijfelen Nagelbijten / Gniffelen

Huertecilla; zou je je bericht dus een beetje willen verduidelijken voor de blonden onder ons die je toch willen snappen Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:42

Urielle schreef:

Je paard voelt je spoor niet meer als jij er te vaak mee inkomt.

maar wat hebben we een last van die kl*tevliegen Haha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:42

Ja dat is wel zo roest. Maar ze voelen het wel, maar reageren er gewoon niet meer op. Dat is hetzelfde verhaal als met zweep en zagen bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:44

tjitseee schreef:
ja maar uiteindelijk reageert hij toch ook niet meer op dat spoor waar je eerst mee reed? dan zul je weer met scherpere aan de slag moeten..

Daar heb ik nog nooit last van gehad hoor.
Mijn verzorgpaard was niet goed voor mijn been, maar dat was na een kwartier een stuk beter dankzij een spoortje. Die hoefde ik de tijd daarna dan ook nog maar amper te gebruiken. Het is maar om hem even wakker te maken, niet om een rotschop uit te delen Clown

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:29

Linnie13 schreef:
Ja dat is wel zo roest. Maar ze voelen het wel, maar reageren er gewoon niet meer op. Dat is hetzelfde verhaal als met zweep en zagen bijv.

ik zal het niet persoonlijk opvatten, ik ben niet achterlijk.
1 punt mag duidelijk zijn; je kunt pas met sporen rijden als je ze niet meer nodig hebt.
Dit geld voor alle hulpmiddelen. Een hulpmiddel moet een hulpmiddel blijven, tot mijn spijt zie ik bij te veel gevallen dat de hulpmiddelen niet als hulpmiddel gebruikt wordt, maar als dwangmiddel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:37

ook mijn mening!
vroeger ging het ook helemaal niet zo vond ik... toen reed ik nog met mijn 6de hands zadeltje op mijn merkloze pony met een lelijk dekje op de ponyclub... denk dat als je dat nu zou doen je er commentaar op krijgt...

het gaat toch om het plezier met je paard/pony?