Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosJamie

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:18

Haai,
ik heb het egt 'paardvriendelijk' geleerd.
ieder paard verschilt,, alle paarden hebben een lekkere kant, links of regts ( net zoals wij regts of links zijn;) )
je kijkt welke kant hij 'vastpakt' op welke hand hij makkelijk is etc.
stel, je paard houd regts vast, dan hou je links vast en geef je steun terwijl je met je rechterhand een ophouding maakt
drijf hem op en vang hem op op links
bij rechts geef je dan een ophouding
dit is voor de meeste paarden de beste manier om te ontspannen
de meeste mensen geven gewoon een kneepje hier en daar,, dat loopt vaak uit op zagen
deze methode duurt soms wat langer,, maar het resultaat is een ontspannen pony die goede spieren ontwikkelt
srry voor me banketstaaf;):P

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:13

Hallo! Waar is het normale Nederlandse taalgebruik? Hoofdletters, punten en dan vooral de schrijffouten..... Welkom op Bokt, maar probeer een beetje normaal te schrijven AUB. Dank U!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:06

Yamcha schreef:
Klopt, kneepjes blijven trucs. En trucs hebben niets met rijkunst te maken. Het gebruik ervan demonstreert imo alleen maar dat je niet kunt rijden, en geen flauw idee hebt wat aanleuning nu eigenlijk is.

Maar dat is toch het principe van de halve ophouding:
Citaat:
DE HALVE OPHOUDING: De ruiter drijft het paard voorwaarts en vangt de opgewekte energie direct daarna weer op door de vingers te sluiten.
Hierbij verandert het tempo niet.

Daarbij gebruik je toch ook een "kneepje" in de teugel?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:12

Dat klopt wel, dat doe ik ook. Maar dat is, zoals eerder genoemd, alleen om je paard attent te maken op een oeffening die gaat komen.

Een ophouding als mag niet gebruikt worden om het paard aan de teugel te rijden of om aanleuing te verkrijgen.

Bo0wiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:27

ik rij hem met mijn benen en dan van achteruit naar voren. Ik rij ook wel een beetje met mijn handen maar het meest met me benen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:37

Ehm gewoon goed vooruit drijven en alles wat het paard te hard gaat van voren 'opvangen'.
In het begin was ik nogal eens vrij hard, dan was het echt heel hard drijven en een flinke druk.
Maar als je het gevoel eenmaal hebt, gaat het steeds gemakkelijker en heb je bijna geen druk meer nodig. Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:41

VValar schreef:
Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.

Klopt, bij mij ook. En anders kun je het oefenen door wanneer je paard ontspant, zelf te ontspannen etc. Daardoor gaan ze sneller reageren op teugeldruk etc.

xfebex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:40

ik rijd haar goed vooruit en met druk op me teugels. , en als ze dan eenmaal loopt laat ik me teugels een beetje ontspannen.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:53

Het nageefelijk lopen vind ik heel belangrijk. Ik wil zonder meer dat mijn paarden nageefelijk lopen. zodra ik de teugels op maat neem moeten ze nageefelijk zijn. Natuurlijk oefen ik daar wel mee. Maar bijvoorbeeld als ik eerst naar links en gelijk daarna naar rechts appuyeer dan moet ie niet z'n hoofd omhoog gooien. tzelfde als in galop appuyeren. Als ik op een wetstrijd rijd en ik moet op x halthouden en groeten en voor g in een galopappuyement zitten dan vind ik het superbelangrijk dat ie twee dingen tegelijk kan hebben. Ik vraag altijd de galop en het zijwaarts gaan tegelijk aan je hebt immers ook zon klein stukje om op aan te galloperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:59

Spelen met mijn handen(vingers) Knipoog

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:37

Ik laat haar eerst lekker actief lopen, achterhand eronder en dan gaat ze zelf al met haar hoofd iets omlaag en hoef ik haar alleen maar op te vangen.
Maar dit verschilt per paard. Ik heb ook wel eens op een ander paard gereden en die had rechts vast dus eerst een poos met links gewerkt (ook rechts gedaan hoor Knipoog ) en op een gegeven moment ging hij rechts los laten omdat hij die gewoon 'vergat' vast te houden.
Op een ander paard moet je juist goed met rechts gaan werken zodat hij die los gaat laten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:54

Henry schreef:
Het nageefelijk lopen vind ik heel belangrijk. Ik wil zonder meer dat mijn paarden nageefelijk lopen. zodra ik de teugels op maat neem moeten ze nageefelijk zijn. Natuurlijk oefen ik daar wel mee. Maar bijvoorbeeld als ik eerst naar links en gelijk daarna naar rechts appuyeer dan moet ie niet z'n hoofd omhoog gooien. tzelfde als in galop appuyeren. Als ik op een wetstrijd rijd en ik moet op x halthouden en groeten en voor g in een galopappuyement zitten dan vind ik het superbelangrijk dat ie twee dingen tegelijk kan hebben. Ik vraag altijd de galop en het zijwaarts gaan tegelijk aan je hebt immers ook zon klein stukje om op aan te galloperen

En HOE doe je dat dan?
Want de vraag is HOE je een paard nagefelijk rijdt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:50

Kristal12 schreef:
Spelen met mijn handen(vingers) Knipoog

ah..het bekende truucje Bloos

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:51

inderdaad maikeltje
nageefelijk lopen is een gevolg van goed in balans en rechtgericht zijn, dat komt dan automatisch wel

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:17

Ik vind niet dat een paard gelijk als je erop stapt al nageeflijk moet zijn. Het paard komt net van stal en moet zich eerst warmlopen. Sommige paarden zijn makkelijker dan de ander, dan kan je idd wel eerder ermee beginnen. Maar het belangrijkste is dat het paard eerst voorwaarts is (dat ligt ook weer aan het paard). Wanneer dat het geval is, kan je idd het voorwaartste van voren opvangen, door ophoudingen in de teugel te maken.. Maar als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan mensen die gelijk erop stappen en hun paard naar beneden zagen. Daar gaat het paard ook niet beter van lopen. En sommige paarden lopen ook supergoed, ook al zijn ze niet aan de teugel. Hoe meer ze lopen en hoe ontspannender ze worden, hoe meer ze ook hun hoofd laten zakken en goed aan de teugel gaan lopen. Dat is de bedoeling!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:30

Ik ben nu al een jaar bezig om mijn pony aan de teugel te krijgen. Nu wist ik in het begin al dat het al moeilijk zou gaan omdat mijn pony een sterrekijker is..
Ik zorg eerst dat ze aan mijn been is, lukt dat niet dan lukt die ontspanning ook niet.

Mijn methode is voorwaarts neerwaarts.. de pony moet zelf in de krul gaan lopen en ik geef dan nog extra aanleuning.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:32

precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:10

Jij snapt het! En doe het alsjeblieft zonder kneepjes en dat soort ongein, gewoon idd goed aan het been, dan komt dat koppie vanzelf wel naar beneden, heb je alleen maar een stille, vriendelijke hand bij nodig.

As_Tommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:11

pfff....heb er nog steeds moeite mee hoor....maar na dat ik dit allemaal gelezen heb moet t me toch een keertje gaan lukken Knipoog

Champ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:13

Aanleuning = gevoelige en licht verende verbinding met de hand, die het paard aanbiedt als antwoord op de vraag naar contact van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:19

@ Tommie: concentreer je eerst op een goede zit, een goede handhouding, duidelijke en consequente hulpen geven. Een paard aan de teugel is heus niet zó belangrijk. En als jij goed zit, rechtop, ontspannen, in balans, en je kunt je handen stil houden, je zorgt dat je goede les hebt, dan loopt jouw paard op een dag zomaar opeens aan de teugel.
Mijn punt: werk er niet naartoe, denk er niet aan, heb lol in je rijden, en werk aan je eigen rijstijl. Zodra je er teveel naartoe gaat werken, lukt het niet.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:48

heb trouwens een lesgever gevonden
die het niet op de kneepjes manier doet
dus na dat ik dit gelezen heb ga ik dat zeker niet meer doen de kneepjes manier, heb ook bang dat men paard met zijn hoofd gaat schudden dan
hij doet het ook op de manier handen stil enzo
dus zodra ik weer kan rijden ga ik die lesgever eens proberen
mss dat mijn paard ook stopt met ambetant te doen dan als het rijden op een ander manier gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:56

Way to go girl!!!! Leuk om te horen! Echt heel goed van je!!!

As_Tommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:24

Yamcha schreef:
@ Tommie: concentreer je eerst op een goede zit, een goede handhouding, duidelijke en consequente hulpen geven. Een paard aan de teugel is heus niet zó belangrijk. En als jij goed zit, rechtop, ontspannen, in balans, en je kunt je handen stil houden, je zorgt dat je goede les hebt, dan loopt jouw paard op een dag zomaar opeens aan de teugel.
Mijn punt: werk er niet naartoe, denk er niet aan, heb lol in je rijden, en werk aan je eigen rijstijl. Zodra je er teveel naartoe gaat werken, lukt het niet.

bedankt voor de tips.....
Ik heb er nog nooit echt naartoe gereden, maar ja bijna iedereen kan het dus moet het mij toch ook wel lukken.....
ik ga me best doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:36

amosje schreef:
heb trouwens een lesgever gevonden
die het niet op de kneepjes manier doet
dus na dat ik dit gelezen heb ga ik dat zeker niet meer doen de kneepjes manier, heb ook bang dat men paard met zijn hoofd gaat schudden dan
hij doet het ook op de manier handen stil enzo
dus zodra ik weer kan rijden ga ik die lesgever eens proberen
mss dat mijn paard ook stopt met ambetant te doen dan als het rijden op een ander manier gaat

zie...je moet even zoeken, maar zulke lesgevers zijn er wel Haha!