Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yamcha schreef:Klopt, kneepjes blijven trucs. En trucs hebben niets met rijkunst te maken. Het gebruik ervan demonstreert imo alleen maar dat je niet kunt rijden, en geen flauw idee hebt wat aanleuning nu eigenlijk is.
Citaat:DE HALVE OPHOUDING: De ruiter drijft het paard voorwaarts en vangt de opgewekte energie direct daarna weer op door de vingers te sluiten.
Hierbij verandert het tempo niet.

VValar schreef:Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.

) en op een gegeven moment ging hij rechts los laten omdat hij die gewoon 'vergat' vast te houden. Henry schreef:Het nageefelijk lopen vind ik heel belangrijk. Ik wil zonder meer dat mijn paarden nageefelijk lopen. zodra ik de teugels op maat neem moeten ze nageefelijk zijn. Natuurlijk oefen ik daar wel mee. Maar bijvoorbeeld als ik eerst naar links en gelijk daarna naar rechts appuyeer dan moet ie niet z'n hoofd omhoog gooien. tzelfde als in galop appuyeren. Als ik op een wetstrijd rijd en ik moet op x halthouden en groeten en voor g in een galopappuyement zitten dan vind ik het superbelangrijk dat ie twee dingen tegelijk kan hebben. Ik vraag altijd de galop en het zijwaarts gaan tegelijk aan je hebt immers ook zon klein stukje om op aan te galloperen
Kristal12 schreef:Spelen met mijn handen(vingers)
Yamcha schreef:@ Tommie: concentreer je eerst op een goede zit, een goede handhouding, duidelijke en consequente hulpen geven. Een paard aan de teugel is heus niet zó belangrijk. En als jij goed zit, rechtop, ontspannen, in balans, en je kunt je handen stil houden, je zorgt dat je goede les hebt, dan loopt jouw paard op een dag zomaar opeens aan de teugel.
Mijn punt: werk er niet naartoe, denk er niet aan, heb lol in je rijden, en werk aan je eigen rijstijl. Zodra je er teveel naartoe gaat werken, lukt het niet.
amosje schreef:heb trouwens een lesgever gevonden
die het niet op de kneepjes manier doet
dus na dat ik dit gelezen heb ga ik dat zeker niet meer doen de kneepjes manier, heb ook bang dat men paard met zijn hoofd gaat schudden dan
hij doet het ook op de manier handen stil enzo
dus zodra ik weer kan rijden ga ik die lesgever eens proberen
mss dat mijn paard ook stopt met ambetant te doen dan als het rijden op een ander manier gaat