achja slof zielig of niet ik ben blij dat ik hem er die paar keer aan heb gehad, Wis heeft er iig van geleerd en nu kunnen we mooi verder rijden zonder slof en zonder kopstoten
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alane schreef:KiWiKo schreef:naaaah als je hem een keer goed gehad hebt, dan neem je ook het zekere voor het onzekere
túúrlijk niet... dan zorg je voor andere gezichts bescherming want een slof is en blijft sielugh
Relaxed schreef:Alane schreef:
túúrlijk niet... dan zorg je voor andere gezichts bescherming want een slof is en blijft sielugh
Is dit serieus???![]()
spoortjes...Katja schreef:Het blijft grappig dat ik commentaar lees van mensen die noooooiiiiiit en slof zouden gebruiken want dat is niet nodig en dan klik je op het profiel en zie je allemaal foto's van een paard die aan de binnenkan gruwelijk vastgehouden wordt dor een ruiter die nooit in de buurt van mijn paarden zou mogen komen.
Zulke mensen moeten idd geen slof gebruiken want die richten met een gewone teugel al genoeg schade aan. Voor degene die wel een goede hand hebben is en slof echt geen wereldramp.
judithh schreef:ik los dat op met mijn zit en mijn benen...heel simpel dus!
Ik zit nu al ruim 28 jaar met mijn kont op een paard, en heb er ook menig aangereden en beleerd, ook draken onder mijn kont gehad..
en door de jaren heen kom je er wel achter dat er meer trucjes zijn om een paard daar te krijgen waar je hem hebben wilt (gehoorzaam), zonder naar een hulpteugel te grijpen.
door ervaring en rijtechnisch inzicht kun je dat bereiken wat je wilt zonder hulpmiddelen.
Als je ervaren genoeg bent en een goed rijtechnisch gevoel hebt voel je aan wanneer een paard iets uitgaat vreten en door dat goed ontwikkelde rijtechnischgevoel kun je hem dus voor zijn.
Ook al ben ik persoonlijk tegen hulpmiddelen, kan ik me bv wel voorstellen dat mensen als ze voor het eerst naar buiten gaan de weg op dat dan een extra rem in geval van nood een prima uitkomst is.
Waar ik me erg aan stoor is dat mensen naar een slof e.d. grijpen als een paard niet wil buigen, nageelijk wil zijn enz.. daar heb ik de uitgesproken meening over dat dit puur onkunde is van de ruiter om dat niet rijtechnisch op te lossen en in dat soort gevallen richt welke hulpteugel dan ook, meer schade aan dan dat het goed doet, wat je doorgaans ziet is dat een paard dan puur op de hulpteugel gereden wordt, en dit komt niet ten goede van het paard.
Citaat:helemaal waar, en toch doe ik al het jonge spul en de corrigeerpaarden altijd een slof om.......... niet voor het technische, maar omdat IK dan gewoonweg zekerder rij........ ik heb niet zoveel vertrouwen in mijn eigen rijden (wat gewoon onzin is, maargoed) en met een slof om ben ik gewoon zekerder van mijn zaak
de slof hangt zowizo te los om op wat voor een manier dan ook in te werken..... en mocht het gaan dan ben ik altijd te laat om het ding erbij te pakken........
Katja schreef:Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.
Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.
Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.
Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.
Als het goed wordt gebruikt heb ik er geen problemen mee. Het jonge paard leert het gelijk goed! 
)