Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:40

heb nog een gebitsbeschermer in de kast liggen uit mn hockeytijd, misschien had ik die beter kunnen gebruiken Tong uitsteken

achja slof zielig of niet ik ben blij dat ik hem er die paar keer aan heb gehad, Wis heeft er iig van geleerd en nu kunnen we mooi verder rijden zonder slof en zonder kopstoten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:41

Alane schreef:
KiWiKo schreef:
naaaah als je hem een keer goed gehad hebt, dan neem je ook het zekere voor het onzekere

túúrlijk niet... dan zorg je voor andere gezichts bescherming want een slof is en blijft sielugh Ja

Is dit serieus??? Schijnheilig

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:43

Relaxed schreef:
Alane schreef:

túúrlijk niet... dan zorg je voor andere gezichts bescherming want een slof is en blijft sielugh Ja

Is dit serieus??? Schijnheilig

ehm ehm .... Clown Tong uitsteken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:44

Ik zie liever een goede reactie op een spoortje dan mensen die maar zitten te pompen op hun paard!Daar raken ze pas afgestompt van.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:29

Ik vraag me af hoeveel paarden die mensen al zadelmak hebben gemaakt die alles zonder enkel hulpmiddel doen. Als je paard wat nare trekjes heeft, zoals dat kopstoten, dan moet dat eruit! En de manier waarop Renske dat gedaan heeft vind ik de goeie. Niet blijven soebatten maar AFLEREN die nare gewoonte zodat je daarna lekker verder kunt in harmonie met je paard. Ik had het precies zo opgelost.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:36

Het blijft grappig dat ik commentaar lees van mensen die noooooiiiiiit en slof zouden gebruiken want dat is niet nodig en dan klik je op het profiel en zie je allemaal foto's van een paard die aan de binnenkan gruwelijk vastgehouden wordt dor een ruiter die nooit in de buurt van mijn paarden zou mogen komen.
Zulke mensen moeten idd geen slof gebruiken want die richten met een gewone teugel al genoeg schade aan. Voor degene die wel een goede hand hebben is en slof echt geen wereldramp.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:43

een jong paard nu al met sporen waarmee wil je over een jaar of paar jaar gaan rijden dan ??
als een paard niet op je hulpen reageert heeft het in de krul maken met een slof al helemaal geen zin
vooral voor een jong dier
goed les nemen heb je niet eens een slof nodig
als je een band met je paard krijgt
dan heb je geen slof nodig voor de sterkheid
mensen zeggen ook wel is tegen mij doe ene slof om
ik zeg uhhum no way!!!!! mevrouw is eigenwijs maar met goede lessen waar we nu mee bezig zijn loopt ze al aardig en heb ik zelfs me startkaart al aangevraagt

heb niks tegen een slof maar een jonge pony er nu al mee rijden beetje zonde!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:45

@Skroderijs: misschien een idee om eerst het topic door te lezen alvorens te reageren. De bewuste ruiter heeft al verschillende malen aangegeven dat ze de slof niet gebruikt om het paard 'in de krul' te trekken en ze heeft begeleiding...

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:50

heb alelen ff gereageert op de eerste bladzijde ik was de rest aan het lezen

mooi dat de slof er af is en je goede begeleiding krijg
goede keus!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:55

Zelfs als je alleen de eerste bladzijde gelezen hebt (waarom reageer je dan als je de moeite om het topic door te lezen niet eens wilt nemen?) vind ik je reactie nog heel erg kort door de bocht.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:59

ik vind zeker als je anar de foto's van renkse kijk, dat je een vrolijk paard ziet, de slof hangt rustig los.
en die sporen Haha! spoortjes...
ik rij mijn nieuwe paardje ook met een heel klein spoortje gewoon om te verkomen dat ik steeds moet blijven drijven.
als je paard er fijn op reageert, en dat je met normale beendruk kan rijden en in geval van echt stil vallen net iets meer heb. heb ik er niets op tegen!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:13

zelfs anky rijd de jongepaarden met slof en spoor, zelf ben ik er ok geen voorstander van maar ja het ligt ook aan je rijdier hoe die reageer op je been.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:54

Katja schreef:
Het blijft grappig dat ik commentaar lees van mensen die noooooiiiiiit en slof zouden gebruiken want dat is niet nodig en dan klik je op het profiel en zie je allemaal foto's van een paard die aan de binnenkan gruwelijk vastgehouden wordt dor een ruiter die nooit in de buurt van mijn paarden zou mogen komen.
Zulke mensen moeten idd geen slof gebruiken want die richten met een gewone teugel al genoeg schade aan. Voor degene die wel een goede hand hebben is en slof echt geen wereldramp.

Vind het héél erg knap dat jij vannaf een foto op kunt maken of iemand zijn paard "gruwelijk" vast houd aan de binnenkant. ik ben absoluut een tegenstander van welk hulpmiddel dan ook, en een ieder mag op mijn paard stappen en die heeft een mondje van boter.
Ik blijf erbij dat problemen rijtechnisch opgelost kunnen en moeten worden zonder altijd maar naar wat voor hulpmiddel dan ook te grijpen omdat je het "zelf" niet op kunt lossen....dit noemen we....de weg van de minste weerstand.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:09

@ Judithh, rijtechnische problemen moet je oplossen met rijden, maar nare trekjes moet je gewoon de kop indrukken en dan kan een hulpmiddel van pas komen. Het is net als met kinderen: de goede dingen prijs je, de slechte dingen straf je af. Aangezien je een paard voor slecht gedrag niet "in de hoek" kunt zetten, zul je een andere manier moeten bedenken. Uitbreken of kopstoten moet een paard niet doen. Als ie van jongs af aan leert dat dat niet geaccepteerd wordt, scheelt dat een hele lijdensweg voor ruiter en paard. Als een jong paard uit wil breken en je wilt niet verongelukken omdat een jong paard zijn balans nog niet heeft onder de ruiter, dan vind ik een slof een betere oplossing. Zonder slof kan je paard onderuit gaan vanwege het gebrek aan balans met alle gevolgen van dien! Als je op het juiste moment de slof dan kunt gebruiken voorkom je dat je paard (en jij) je nek breekt en hij zal het ook niet zo snel weer doen omdat ie erachter komt dat ie er niet mee weg kan komen! Ik kies in dit geval dus liever een hulpmiddel en los het veilig op. Hoe doe jij dat dan? Rijtechnisch oplossen is leuk, maar als ie uit z'n dak gaat zit je mooi te kijken met je theoretische rijtechnische verhaal. Het paard trekt zich daar dan niets van aan hoor...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:09

ik los dat op met mijn zit en mijn benen...heel simpel dus!
Ik zit nu al ruim 28 jaar met mijn kont op een paard, en heb er ook menig aangereden en beleerd, ook draken onder mijn kont gehad..
en door de jaren heen kom je er wel achter dat er meer trucjes zijn om een paard daar te krijgen waar je hem hebben wilt (gehoorzaam), zonder naar een hulpteugel te grijpen.

door ervaring en rijtechnisch inzicht kun je dat bereiken wat je wilt zonder hulpmiddelen.
Als je ervaren genoeg bent en een goed rijtechnisch gevoel hebt voel je aan wanneer een paard iets uitgaat vreten en door dat goed ontwikkelde rijtechnischgevoel kun je hem dus voor zijn.

Ook al ben ik persoonlijk tegen hulpmiddelen, kan ik me bv wel voorstellen dat mensen als ze voor het eerst naar buiten gaan de weg op dat dan een extra rem in geval van nood een prima uitkomst is.
Waar ik me erg aan stoor is dat mensen naar een slof e.d. grijpen als een paard niet wil buigen, nageelijk wil zijn enz.. daar heb ik de uitgesproken meening over dat dit puur onkunde is van de ruiter om dat niet rijtechnisch op te lossen en in dat soort gevallen richt welke hulpteugel dan ook, meer schade aan dan dat het goed doet, wat je doorgaans ziet is dat een paard dan puur op de hulpteugel gereden wordt, en dit komt niet ten goede van het paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:34

Dan kun je het buiten ook oplossen met je zit en benen. Jammergenoeg, als een paard net onder het zadel is, snapt ie zit en benen nog niet. Als een hulpmiddel kundig gebruikt wordt wanneer nodig, heb ik dat liever dan dat ie onderuitgaat in een rengalop omdat ie zijn balans nog niet heeft. Bij een ervaren paard kun je het idd met rijtechnisch inzicht oplossen, die snapt ook wat je vraagt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:39

judithh schreef:
ik los dat op met mijn zit en mijn benen...heel simpel dus!
Ik zit nu al ruim 28 jaar met mijn kont op een paard, en heb er ook menig aangereden en beleerd, ook draken onder mijn kont gehad..
en door de jaren heen kom je er wel achter dat er meer trucjes zijn om een paard daar te krijgen waar je hem hebben wilt (gehoorzaam), zonder naar een hulpteugel te grijpen.

door ervaring en rijtechnisch inzicht kun je dat bereiken wat je wilt zonder hulpmiddelen.
Als je ervaren genoeg bent en een goed rijtechnisch gevoel hebt voel je aan wanneer een paard iets uitgaat vreten en door dat goed ontwikkelde rijtechnischgevoel kun je hem dus voor zijn.

Ook al ben ik persoonlijk tegen hulpmiddelen, kan ik me bv wel voorstellen dat mensen als ze voor het eerst naar buiten gaan de weg op dat dan een extra rem in geval van nood een prima uitkomst is.
Waar ik me erg aan stoor is dat mensen naar een slof e.d. grijpen als een paard niet wil buigen, nageelijk wil zijn enz.. daar heb ik de uitgesproken meening over dat dit puur onkunde is van de ruiter om dat niet rijtechnisch op te lossen en in dat soort gevallen richt welke hulpteugel dan ook, meer schade aan dan dat het goed doet, wat je doorgaans ziet is dat een paard dan puur op de hulpteugel gereden wordt, en dit komt niet ten goede van het paard.

helemaal waar, en toch doe ik al het jonge spul en de corrigeerpaarden altijd een slof om.......... niet voor het technische, maar omdat IK dan gewoonweg zekerder rij........ ik heb niet zoveel vertrouwen in mijn eigen rijden (wat gewoon onzin is, maargoed) en met een slof om ben ik gewoon zekerder van mijn zaak

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:55

Kiwiko wrote

Citaat:
helemaal waar, en toch doe ik al het jonge spul en de corrigeerpaarden altijd een slof om.......... niet voor het technische, maar omdat IK dan gewoonweg zekerder rij........ ik heb niet zoveel vertrouwen in mijn eigen rijden (wat gewoon onzin is, maargoed) en met een slof om ben ik gewoon zekerder van mijn zaak

Maar wat is er nou zoveel veiliger aan een jong dier met een slof?

Ik heb juist andere ervaringen, dieren die achterover klappen omdat ze ineens die hulpteugel tegenkomen en dan in paniek de lucht in komen.

Mijn jonge spul loop op een gewoon stalhalster, of een lage neusriem met de teugel eraan (De eerste week ofzo dus.). Druk op de neus kennen zeen ik kan ze rustig eens op der plek zetten als ze linksaf willen slaan als ik rechts wens.
Ik rijd altijd een paar keer in een klein bakje, maar dan de weide op, en die stukken zijn allemaal minstens een halve hectare.
De laatste paar ponys en paarden waren allemaal bloedkikkertjes, niks aan de hand.

Ik zou me juist onveilig voelen met een hoop heisa aan de kop van die dieren.
Maar goed, als wij ons gerust voelen, zijn die jonkies dat ook meestal wel...dus ieder zijn methode.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:57

NIKS, het zit ook tussen mijn oren........ ik ga zekerder rijden....... thats all Haha! de slof hangt zowizo te los om op wat voor een manier dan ook in te werken..... en mocht het gaan dan ben ik altijd te laat om het ding erbij te pakken........

de slof werkt bij mij alleen tussen mijn oren Haha!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:59

Katja schreef:
Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.

Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.

Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.

Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.

Ga hierin mee! Lachen Als het goed wordt gebruikt heb ik er geen problemen mee. Het jonge paard leert het gelijk goed!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:11

Je paard zal eerst tegen de slof in gaan, ze onstpannen niet echt.
Ze gaan misschien wel rond en naar beneden maar tjah dat kan niet anders he.
Als een paard voor je wil werken zakt hij vanzelf naar beneden als je hem goed aanrijd!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:30

Een slof is een gevaarlijk spul. Heb er ooit eens een dodelijk ongeluk weten door gebeuren. Zou voor mijn part afgeschaft mogen worden. Een slof werkt zeer zwaar in, ook als je denkt dat hij "los" is, en als je dit nodig hebt om je paard in bedwang te houden ben je wel goed bezig ! Knipoog
Ik ben een grote tegenstander van hulpteugels, maar zou dan toch eerder grijpen naar bv een chambon, al is daar natuurlijk ook wat over te zeggen, maar daar is het nog het paard zélf dat de druk regelt, en niet de (onkundige) ruiterhand.
Tegen dat hoofdslaan kun je m.i. ook een martingaal gebruiken. En heeft het geen andere reden ? Pijn ? Ongemak ? Een paard kan het nl. zelf niet zeggen, alleen ons proberen duidelijk te maken.
succes met het jonge paard i.e.g.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:45

ik vind dat in dit geval (ja heb beide topics helemaal doorgelezen) goed gehandeld is.

het paard kreeg nare trekjes en zijn door middel van de juiste hulp van slof en sporen zeer efficient verholpen, in een zeer korte tijd.

daarbij ken ik maar heel weinig paarden die al zo super lopen in zo'n korte tijd! mijn complimenten.

ik erger me trouwens dood aan reacties van mensen die niet de moeite hebben genomen om het toppic door te lezen!!!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:53

Ik zou zelf nooit met een slof rijden op een jong paard (ook niet op een ouder paard ben tegen de slof daarom Tong uitsteken)
Maar ja ze moet het zelf weten als haar paard straks op de voorhand loopt...
Laatst bijgewerkt door Mucchio op 17-11-06 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:58

pfffff wat een reactie armyhorse, lekker kort door de bocht!