Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:10

paard bij ons op de manege: hadden een dagtoch waarbij 's ochtends rijden en 's middags rijden en daar tussen terug naar de manege voor een pauze. 's ochtends schrikt hij nergens van alles prima prachtig. 's middags ziet hij opeens overal spoken. springt bijna de weg op zelfs! een hele drukke ook nog. nou dat was dus echt allemaal kei nep! gewoon uit proberen ook omdat hij redelijk nieuw is (was trouwens geen manegepaard maar een pensioner) in de maling nemen dus. en daar werd hij ook voor gestrafd

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:44

Mijn paard is in principe nergens bang voor op buitenrit.
Maar soms besluit ze van elke boomwortel even te schrikken. Met een boog erom heen of een meter hoog erover heen.
Een andere dag schrikt ze van stenen langs de weg.

Dit soort fratsen is na 1 tik met de zweep meteen over.

Overigens lijkt deze 'schrik' niet op de echte angst, die ze overduidelijk had toen er een luchtballon naast de bak landde.

Dus ik ben ervan overtuigd dat dit haar gevoel voor humor is.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:23

@Maertje en@Beantsje: heb je er wel eens over nagedacht dat je dier pijn zou kunnen hebben? als het een hondje was geweest dat dit nooit deed zou je wsl het allang hebben laten nakijken.

misschien ook eens goed om na te lezen/googlen wat een paard ziet? wantz e zien aan twee kanten wat anders...

edit: owja, in plaats van meteen te meppen...

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:30

ach klets: waarom moet hij nu opeens pijn moeten hebben? Dat paard was 's ochtends heel braaf geweest niks en nergens van geschrokken. en opeens 'smiddags overal van? geloof mij dat was echt gewoon ''even uitproberen wat baasje doet als ik wegspring''. en baasje werd boos ja! en terecht! en toen weer terug op de manege was alles weer goed. had hij echt geen pijn hoor! Hij is nieuw en probeert even uit wat hij bij zijn nieuwe baas allemaal kan. hij is 7 dus zo schrikachtig zal hij niet zijn. okee af en toe schrikken kan. maar dit was echt aanstel! en daar krijgt hij een tik voor ja!

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 23:46

Stel je eens voor dat jij jouw paard bent en hij zit op jou en jij voelt iets in je lijf en je weet niet wat, óf je ziet iets niet goed en jij schrikt daarvan en dat jouw paard die dan op jou rijdt zeg maar je even lekker gaat be-meppen...
Maar buiten dat: je zit in de auto en je hebt even die van rechts niet in je buitenspiegel gezien, ineens staat die fietser van rechts voor je neus, trek jij dan je stuur niet om en schrik jij dan niet? ...

een paard wat zich niet goed voelt, of honger geeft want het wordt winter!, is schrikkerig en gaat meteen naar zijn vluchtinstinct.

door te zorgen dat ie eten heeft gehad in de vorm van hooi voordat je wegrijdt, maakt het wat prettiger en kan ie beter functioneren want hij heeft energie genoeg.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:25

Mijn paard neemt me wel degelijk in de maling.... Haha!

Afbeelding
Als ik mijn paard zo in de wei aantref, sla ik doodsangsten uit en zet ik het op een rennen...
Kom ik daar aan, gaat er vrolijk een oog open en een oor omhoog, blaast ze een keer en slaapt weer verder... Slapen

Persoonlijk voel ik me dan flink in de zeik genomen Haha! Haha! Haha!

Haha, sorry dat was ff flauw van me, maar ik begrijp wel wat je bedoelt TS...
Ik ben ook van mening dat paarden je niet zomaar in de maling nemen! Vaak is het een teken van óf pijn of een onduidelijke beschrijving vanuit de ruiter! Jammer dat maar weinig mensen dat ook zo zien, met als gevolg dat het paard er uiteindelijk de dupe van is!!

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:44

Geweldig!! Zoals het veulen er ook naar staat te kijken, 'eh, mama!? wakker worden!?' Haha!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:46

Ir111 schreef:
Geweldig!! Zoals het veulen er ook naar staat te kijken, 'eh, mama!? wakker worden!?' Haha!

Haha, ja die nam me ook nog eens flink in de zeik door als een gek ernaast te gaan staan hinniken...

Een en al toneelspel van die twee Duivel

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:05

Whahaa, er is sprake van afgesproken werk tussen die twee, ff lekker de baas laten schrikken!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:32

Ik geloof niet dat paarden je in de maling nemen. Maar ik geloof wel dat paarden "humor" hebben.

Neem mijn haf. Gisteravond los in de bak, wel licht bijgezet met een touwtje. Dit doe ik wel vaker omdat ik dat fijner vind dan constant op een cirkel.

Rechtsom loswerken, daarna linksom. Gaat super. Dan rechtsom echt even aan het werk, veel overgangen. Supersupersuper. En toen linksom. Meneer gaat in een hoek staan, krijgt echt pretoogjes en op het moment dat ik eraan kom sprint hij snel weg om vervolgens aan de overkant hetzelfde te doen. Wel netjes linksom overigens Haha! . Dit doe hij een paar keer en dan is het over en gaat hij weer super aan het werk.

Ik hoef echt niet boos op hem te worden. Maar dit is gewoon 1 van zijn spelletjes en ik werk daaraan mee. Ook daar ben ik me zeer bewust van. Maar het is zo'n mooi gezicht om hem te zien genieten dat ik er ook met volle teugen van geniet en ook met een big smile rondloop.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:52

Paarden hebben idd wel humor, geintjes maken doen ze (bijna) allemaal.
Maar in de maling nemen in de zin van doen alsof ze pijn hebben o.i.d. nee, natuurlijk niet
Dat soort signalen negeren of eruit slaan lijkt me een idiote redenering, ze geven het neit voor niks aan.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:56

Nee ik geloof niet dat een paard kan doen alsof hij iets mankeert. Maar als ik de pony van een vriendin aan het longeren ben, het gaat allemaal super, en ik roep heel even iets naar de bewuste vriendin, en Mevrouw Pony staat ineens de andere kant op, dan is dat gewoon misbruik maken van de situatie lijkt me.. Ze doet dat vaker, als ze merkt dat je je hoofd er niet helemaal bij hebt..

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:36

vincenza schreef:
een paard wat zich niet goed voelt, of honger geeft want het wordt winter!, is schrikkerig en gaat meteen naar zijn vluchtinstinct.


uhm: het was zomer toen....

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:52

zoiezo. in de maling nemen wat betreft pijn kan niet. maar wel wat betreft schrikachtige reactie's of niet komen in de weide

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:35

Maartje1990 schreef:
uhm: het was zomer toen....

Het woordje 'of' wordt gebruikt, volgens mij worden daar voorbeelden mee bedoeld. Knipoog

Wat de pony van NaNi betreft: het lijkt mij dat daar iets anders aan de hand is dan misbruik maken van de situatie. Ik blijf het toch typisch vinden, de gedachte dat paarden op exact dezelfde manier denken als mensen. Maar goed, ieder zijn mening. Knipoog

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 14:39

Karin schreef:
Maartje1990 schreef:
uhm: het was zomer toen....

Het woordje 'of' wordt gebruikt, volgens mij worden daar voorbeelden mee bedoeld. Knipoog

Wat de pony van NaNi betreft: het lijkt mij dat daar iets anders aan de hand is dan misbruik maken van de situatie. Ik blijf het toch typisch vinden, de gedachte dat paarden op exact dezelfde manier denken als mensen. Maar goed, ieder zijn mening. Knipoog



haha ze wilde even checken OF ik nog scherp was en met mijn hoofd erbij en OF ze me in de maling kon nemen...

Clown Bloos

Aniek_

Berichten: 29
Geregistreerd: 25-11-06

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:17

Ik denk dat een paard je in de maling neemt, wanneer hij zich 'aan gaat stellen'. Jou laten denken dat er iets mis is, terwijl er niets mankeert. Ook kan een paard jou in de maling nemen door te kijken hoe ver hij bij zijn ruiter kan gaan. Ronddraaien, niet luisteren. Paarden willen je wel eens uitproberen! Tong uitsteken

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:53

Aniek_ schreef:
Ik denk dat een paard je in de maling neemt, wanneer hij zich 'aan gaat stellen'. Jou laten denken dat er iets mis is, terwijl er niets mankeert. Ook kan een paard jou in de maling nemen door te kijken hoe ver hij bij zijn ruiter kan gaan. Ronddraaien, niet luisteren. Paarden willen je wel eens uitproberen! Tong uitsteken


dat is dus precies wat ik bedoelde!

daffieduck83

Berichten: 1750
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:33

Mijn verzorgpaard probeert me wel geregeld uit. Ze is dol op eten en als ik niet alert genoeg ben, wanneer ze aan het halster loopt, rukt ze zich los en gaat gras eten of richting voerton. Ik kan haar dan wel weer makkelijk pakken. Met het hoofdstel in loopt ze zo los achter mij aan en probeert ze niks. Het is een eigenwijze fjord.

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:44

Mijne heeft een periode gehad dat ze de trailer niet op wou. En nee, niks bang, gewoon lekker op rust gaan staan op de klep en een beetje om je heen loeren. Tot ze zin had om dr in te gaan, dan liep ze dr zo op.
Na eindeloos gezeik ermee heeft mijn instructrice een zweep gepakt en elke keer kleine tikjes links,rechts,links,rechts gegeven. Ze probeerde er langs te gaan maar ik stond als "stuur" bij haar hoofd. Ze rende dr in en sindsdien hoef ik haar niet eens vast te houden, ze wandelt zo achter me aan de trailer in.... maf beest...

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:51

Ja ik denk zeker wel dat je paard ej in de maling kan nemen. Had er 1, harstikke bang voor verkeer, alles. Maar zodra ze in de wei stond, en er kwamen enorme vrachtwagen langs, die 5 meter van haar af kwamen was er ineens niets aan de hand..

Of nu 1tje die net doet of ze geen idee heeft wat longeren heeft, terwijl we dat al zolang doen. Gaat ze stilstaan, rondjes draaien, enzo, net zo als hele jonge paarden doen. Totdat je keertje boos wordt, dan weet ze het ineens weer.

Dus ik denk zeker dat je paard je in de maling kan nemen Ja

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:08

vincenza schreef:
@Maertje en@Beantsje: heb je er wel eens over nagedacht dat je dier pijn zou kunnen hebben? als het een hondje was geweest dat dit nooit deed zou je wsl het allang hebben laten nakijken.

misschien ook eens goed om na te lezen/googlen wat een paard ziet? wantz e zien aan twee kanten wat anders...

edit: owja, in plaats van meteen te meppen...


allereerst; ik vind de term ''in plaats van meteen te meppen'' nogal suggestief van toon. Alsof ik erop los sla.
Ja, ik geef wel direkt een corrigerende tik. en ik ben ervan overtuigd dat dit terecht is.
Overigens heb ik de idee dat ik aan de reactie van mijn paard wel merk, of de tik terecht is. 't is net of ze het dan ook klakkeloos accepteert.

Toevallig is mijn paard kortgeleden nog ter controle bij de dierfysio geweest en ze heeft nergens last van.
Verder: ze doet dit soort streekjes maar heel zelen. Maar soms heeft ze zo'n bui. Bijv. als we na de les niet rechtstreeks naar huis rijden, maar nog even met een ommetje uitstappen. Als het eens gebeurt, en ze krijgt een tik, dan is het ook echt over. Ik hoef haar de rest van de rit, al duurt die nog 2 uur, niet meer te corrigeren. Als ze pijn had, zou dat anders zijn.

en wat het zicht betreft: als dat de oorzaak was, zou ze dus echt schrikken. Bij echte schrik zou een tik niet zo goed helpen. Bovendien weet ik hoe mijn paard reageert als ze echt geschrokken is, en dat is toch echt anders.

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:56

kdenk wel dat het kan

Mijn 4-jarige bijvoorbeeld, heeft waarschijnlijk al 300 keren gepasseerd bij tonnen voor dode varkens op het einde van de dreef. Vroeger had ze hiervoor schrik, maar ik heb het haar geleerd om er niet bang voor te zijn. Als ze dan eens een slechte bui heeft dan passeerd ze daar met moeite voorbij... Terwijl ze er al meer dan 300 keer heeft voorbij gelopen!!!!!!!!!

Een ander voorbeeldje: als we me twee paarden gaan wandelen, heeft ze nooit schrik om de eerstvolgende boerderij langs de baan te kruisen. Als we er dan alleen voorbij gaan, en ze heeft een slecht dag, moet je je zweep erbij halen en haar achterhand aantikken zodanig dat ze er dan toch met veel moeite dan wel doorgaat. Keer je terug en doe je het opnieuw, gaat ze erdoor zonder probleem!

Dus ik denkt dat ze gewoon doet alsof ze bang is.
Toen ze jonger was, en we samen aan de hand op de straat gingen wandelen, vermijde ik soms de gevaarlijkere gebieden, waar er veel te zien is. Of als ze ergens echt niet door durfde draaide ik om. Dit was eigenlik niet goed van me om dat te doen, en het paard heeft het onthouden!