rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:22

er was wel iemand die het netjes had opgeschreven hoor...
slangenlijnen, achten, voltes, noem maar op, op de kwartlijnen slangenlijnen rijden... tips genoeg hoor

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:32

vincenza schreef:
er was wel iemand die het netjes had opgeschreven hoor...
slangenlijnen, achten, voltes, noem maar op, op de kwartlijnen slangenlijnen rijden... tips genoeg hoor

op de kwartlijnen slangenlijnen rijden

kan je dit nader uitleggen? en sorry dan heb ik er overheen gelezen..
bedankt iig, ik vind het altijd moeilijk dingen te snappen hoe ik ze moet rijden via het beeldscherm..

groetjes

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:58

misschien kan je les krijgen van iemand in dat topic?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:00

Let eens goed op de rechte stukken en in de wendingen! Laat eens goed kijken of je paard spoort in de wending, valt hij over de schouder, wat doet de achterhand, wat doet het hoofd, loopt je paard op bijv de a c lijn netjes recht of zwabbert hij dan? Eerst de basis goed, dan oefeningen rijden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 02:12

HappyH: WTF doe jij op Bokt?????? SA??

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:38

Betteke schreef:

Verward

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:32

Ik rij niet op de hoefslag, zodat ze op eigen benen moet lopen. Daarbij eel wendingen maken en kijken of ze daarbi niet naar binnen valt of over haar schouder wegvalt. Ze is nog jong, dus ik rij geen scherpe wendingen en ook veel lange stukken. Maar ik ben vooraal ook nog bezig haar recht te laten lopen. Dus als ze naar links valt naar rechts bijsturen e.d.

Wat je ook kan doen om je paard goed op eigen benen te laten lopen en recht te richten is met dubbele lijn longeren. Dan kan je goed kijken wat je paar doet en met je teugels dus bijsturen. Ik heb dus inderdaad een paard gehad waarvan ik dacht dat die redelijk recht was, die aan de dubbele lijn liep te zwabberen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:54

dankjullie! Maar voltes enzo zijn ook goed? Ik dacht dat dat minder met rechtrichten te maken had?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:18

Ik denk dat een volte niet echt rechtrichten is, maar een SLANGENvolte wel. Steeds als je oversteekt richt je je paard recht, om vervolgens weer een mooie bocht te maken met stelling en buiging. Het is een hele nuttige oefening, als je het mij vraagt.

Ja

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:15

Inderdaad is het omstellen heel belangrijk. EN dat doe je veel in een slangenvolte. Volte is ook goed, maar het is heel moeilijk om een echt goede volte te maken.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:52

Rechtstellen vind ik heel belangerijk, een recht paard is makkelijker te buigen dan een krom/gebogen paard recht te richten.

Rechtrichten horrt toch netzo bij de basis als been is voorwaarts, en handen sluiten remmen is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:27

Betteke schreef:

HappyH had een Ban voor Onbepaalde Tijd. Volgens de huidige richtlijnen kun je dan na 1 jaar een gemotiveerd verzoek indienen om terug te komen bij de bemiddelaars. Dat heeft HappyH gedaan en het verzoek is ingewilligd. Niets raars aan Lachen.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:33

Nou dan even mijn vraag:
In de les zijn we bezig mijn paard recht te richten, nu heeft ieder paard een holle en een bolle kant zoals jullie weten, nu is het zo dat bij mijn paard dat verschil wel erg duidelijk is rechtsom gaat het eigenlijk al best wel goed, linksom loopt ze gruwelijk over de buitenschouder weg (omdat ze te weinig lengtebuiging heeft) nu weet ik uiteraard ook dat ik dan mijn buitenteugel eraan moet houden, nu is mijn vraag: moet ik hem dan op links voorlopig contragesteld laten lopen ( zo begrijp ik het iig) dat is ook wat mijn instructrice liever ziet (stelling komt dan wel) en wat zijn nu echt goede oefeningen om dit binnen een redelijke termijn positief te veranderen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:02

Correcte schouderbinnenwaarts is een hele goede oefening omdat je daar de schouder mee verzet en het binnenbeen er extra onder moet komen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 02:01

Apple schreef:
Betteke schreef:

HappyH had een Ban voor Onbepaalde Tijd. Volgens de huidige richtlijnen kun je dan na 1 jaar een gemotiveerd verzoek indienen om terug te komen bij de bemiddelaars. Dat heeft HappyH gedaan en het verzoek is ingewilligd. Niets raars aan Lachen.

Okee begrepen! On topic maar weer.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:17

mayday schreef:
Nou dan even mijn vraag:
In de les zijn we bezig mijn paard recht te richten, nu heeft ieder paard een holle en een bolle kant zoals jullie weten, nu is het zo dat bij mijn paard dat verschil wel erg duidelijk is rechtsom gaat het eigenlijk al best wel goed, linksom loopt ze gruwelijk over de buitenschouder weg (omdat ze te weinig lengtebuiging heeft) nu weet ik uiteraard ook dat ik dan mijn buitenteugel eraan moet houden, nu is mijn vraag: moet ik hem dan op links voorlopig contragesteld laten lopen ( zo begrijp ik het iig) dat is ook wat mijn instructrice liever ziet (stelling komt dan wel) en wat zijn nu echt goede oefeningen om dit binnen een redelijke termijn positief te veranderen?

Ik rij nu een jong paard en ook zij heeft dat probleem. Ik hoef haar zowieso niet naar binnen te stellen als ze dat moeilijk vindt. Mijn instructeur ziet haar liever een nette volte maken met stelling naar buiten dan een gedwongen stelling naar binnen, maar absoluut niet op 4 benen. Zodra ze wel op 4 benen is kan je stelling gaan vragen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:02

Elisa2 schreef:
Correcte schouderbinnenwaarts is een hele goede oefening omdat je daar de schouder mee verzet en het binnenbeen er extra onder moet komen.

Waarom wil je dit doen met een paard dat niet in balans is? Ik denk dat het paard van mayday dat op dit moment nog niet correct kan uitvoeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:13

Daarom kun je hem dat nog wel leren

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:10

je moet immers ergens beginnen, niets gaat zomaar.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:17

HappyH schreef:
Elisa2 schreef:

Waarom wil je dit doen met een paard dat niet in balans is? Ik denk dat het paard van mayday dat op dit moment nog niet correct kan uitvoeren.

In hoeverre dit allemaal klopt weet ik niet, het zit zo:
Mijn paard is al ouder ze heeft in de sport gelopen M1 zonder winst, daarna is ze 5 jaar fokmerrie geweest daarna heb ik haar weer gekocht, de vorige eigenaren zeiden al dat het niet te merken was dat ze dat had gelopen omdat ze zo gruwelijk over haar buitenschouder wegloopt (linksom, is al wat verbeterd) mijn vraag is hoe nu verder dat ik een wat sneller resultaat krijg, ik heb al gemerkt dat het al heel erg scheelt als ik goed kijk waar ik heen rijd, ook als ze goed in de ontspanning is gaat het allemaal beter, maar het valt dus niet mee om haar linksom (draf,galop) in de ontspanning te krijgen door dit probleem, kortom als ze dit niet doet blijft dit een eeuwig terugkerend probleem.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:26

meisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:44

rechtrichten is antoinne de bot style helemaal goed

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:48

vincenza schreef:
kijk eens op www.hoefkatrol.com

Heb ik al eens bestudeerd maar ik zal nog eens kijken Knipoog

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:33

mayday schreef:
In hoeverre dit allemaal klopt weet ik niet, het zit zo:
Mijn paard is al ouder ze heeft in de sport gelopen M1 zonder winst, daarna is ze 5 jaar fokmerrie geweest daarna heb ik haar weer gekocht, de vorige eigenaren zeiden al dat het niet te merken was dat ze dat had gelopen omdat ze zo gruwelijk over haar buitenschouder wegloopt (linksom, is al wat verbeterd) mijn vraag is hoe nu verder dat ik een wat sneller resultaat krijg, ik heb al gemerkt dat het al heel erg scheelt als ik goed kijk waar ik heen rijd, ook als ze goed in de ontspanning is gaat het allemaal beter, maar het valt dus niet mee om haar linksom (draf,galop) in de ontspanning te krijgen door dit probleem, kortom als ze dit niet doet blijft dit een eeuwig terugkerend probleem.

Kun je een lichamelijk probleem uitsluiten?
Wat je zou kunnen proberen is het tempo wat terug nemen, waardoor het voor je paard makkelijker wordt om de passen goed af te maken en waardoor het moeilijker wordt om te compenseren door snelheid. Goed de buitenteugel erbij maar dat deed je al. Drijven met je binnenbeen en je buitenbeen lang maken in/net voor de wending. Veel succes.
Je paard zal pas echt goed kunnen ontspannen als ze meer in balans is. Je kunt geen resultaat afdwingen, als je te hoge verwachtingen hebt zul je zelf niet meer goed kunnen ontspannen dat werkt ook door. Heb vooral geduld en neem goede instructie.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:43

Happy h:
Goede instructie heb ik hoor maar het heeft even op een laag pitje gestaan ivm een veulen aan de voet, vandaar mijn vraag, ik moet iid beter het tempo controleren, mijn paard is in tegenstelling tot veel andere erg voorwaarts en het is moeilijker haar terug te rijden dan voorwaarts te rijden Clown (t'is ook nooit goed Knipoog )