Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Daar zit nog wel verschil in hoor. Er zijn paarden die met drie jaar echt nog niet klaar zijn. Ze kunnen er wel klaar uitzien, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn. Ik vind het persoonlijk verstandiger te wachten tot ze 4, 4,5 jaar oud zijn, dat heeft met name te maken met de groeiplaten in de rug. Te vroeg inrijden kan ook als ze 3 zijn.
Verder ben ik het wel met je eens. Je kunt zonder te rijden hele leuke dingen doen. Een dagelijkse wandeling kan je paardje al aardig verkeersmak, vogelmak, vallende-bladeren-mak maken. Vinden paarden best leuk. Samen in de bak spelen is ook zoiets. Voetjes leren geven. Paniektrainingen. Verzin het maar. Ze leren er spelenderwijs van wie de baas is (en zonder dwang), ze wennen aan allerlei enge dingen. Heel leuk allemaal.
Eigenlijk zou je daarmee moeten beginnen, want tegen de tijd dat je paard dat allemaal snapt (stel, je begint daarmee met 2,5) ben je zo anderhalf jaar verder, en is je paard er wel klaar voor om ingereden te worden.
Ik denk soms ook wel dat veel mensen niet weten dat je heel veel dingen kunt doen met een paard zonder te rijden.
Yamcha schreef:Ik ga er het liefst pas op als ie 4 is... is oud genoeg.
laetitia schreef:een paard van 1,5 jaar aan longeerlijn? Laat hem lekker op het land staan! Het is nog een peuter!
Mireille1970 schreef:laetitia schreef:een paard van 1,5 jaar aan longeerlijn? Laat hem lekker op het land staan! Het is nog een peuter!
Op onze peuter die Pappa of Mamma zegt of zelfs hele zinnetjes zijn we trots...
Marije1984 schreef:Elk paard ongeacht welk ras is op dezelfde leeftijd volwassen en volgroeit. Soms kan er een half jaar! verschil in zitten, maar meer niet.