Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:27

Ik vind dit echt belachelijk (sorry als ik nu mensen beledig)
Maar paarden kunnen ingereden worden als ze 3 a 3.5 jaar
oud zijn. Dus waarom al eerder beginnen? Alleen maar omdat
je niet genoeg geduld hebt. Kom op zeg.... Een half jaartje wachten,
en dan kun je ermee aan de gang! En zonder te rijden, kun je ook
leuke dingen doen whoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:52

Daar zit nog wel verschil in hoor. Er zijn paarden die met drie jaar echt nog niet klaar zijn. Ze kunnen er wel klaar uitzien, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn. Ik vind het persoonlijk verstandiger te wachten tot ze 4, 4,5 jaar oud zijn, dat heeft met name te maken met de groeiplaten in de rug. Te vroeg inrijden kan ook als ze 3 zijn.
Verder ben ik het wel met je eens. Je kunt zonder te rijden hele leuke dingen doen. Een dagelijkse wandeling kan je paardje al aardig verkeersmak, vogelmak, vallende-bladeren-mak maken. Vinden paarden best leuk. Samen in de bak spelen is ook zoiets. Voetjes leren geven. Paniektrainingen. Verzin het maar. Ze leren er spelenderwijs van wie de baas is (en zonder dwang), ze wennen aan allerlei enge dingen. Heel leuk allemaal.
Eigenlijk zou je daarmee moeten beginnen, want tegen de tijd dat je paard dat allemaal snapt (stel, je begint daarmee met 2,5) ben je zo anderhalf jaar verder, en is je paard er wel klaar voor om ingereden te worden.
Ik denk soms ook wel dat veel mensen niet weten dat je heel veel dingen kunt doen met een paard zonder te rijden.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:43

Ik vind het zielig voor de paarden het is net als bij mensen als jij 2 of 3 bent zetten ze je zegmaar ook niet op een middelbare school

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:07

ik vind het niet kunnen!
jij leert toch ook niet paardrijden als je 2.5 bent of wel dn?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:17

Nou, dat zou ik toen al best hebben gewild....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:21

Yamcha schreef:
Daar zit nog wel verschil in hoor. Er zijn paarden die met drie jaar echt nog niet klaar zijn. Ze kunnen er wel klaar uitzien, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn. Ik vind het persoonlijk verstandiger te wachten tot ze 4, 4,5 jaar oud zijn, dat heeft met name te maken met de groeiplaten in de rug. Te vroeg inrijden kan ook als ze 3 zijn.
Verder ben ik het wel met je eens. Je kunt zonder te rijden hele leuke dingen doen. Een dagelijkse wandeling kan je paardje al aardig verkeersmak, vogelmak, vallende-bladeren-mak maken. Vinden paarden best leuk. Samen in de bak spelen is ook zoiets. Voetjes leren geven. Paniektrainingen. Verzin het maar. Ze leren er spelenderwijs van wie de baas is (en zonder dwang), ze wennen aan allerlei enge dingen. Heel leuk allemaal.
Eigenlijk zou je daarmee moeten beginnen, want tegen de tijd dat je paard dat allemaal snapt (stel, je begint daarmee met 2,5) ben je zo anderhalf jaar verder, en is je paard er wel klaar voor om ingereden te worden.
Ik denk soms ook wel dat veel mensen niet weten dat je heel veel dingen kunt doen met een paard zonder te rijden.

Ik ben het daar helemaal mee eens.
Heb ik ook allemaal gedaan en doe ik nu nog steeds.
Ik heb die van mij wel ingereden toen hij 3 was omdat ik het idee had dat hij het ook aankon.
Het gaat nu nog steeds heel goed en hij heeft er veel plezier in.
We zijn ook veel in het bos te vinden,..rijden of gewoon zomaar een wandeling.
Ik doe het allemaal geleidelijk aan en met rust en vertrouwen.
Het is een super knol met vreselijk gevoel voor humor en dat wil ik er erg graag in houden.

Ghetto_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:19

ik hou het dan toch maar op zijn 3 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:46

Ik ga er het liefst pas op als ie 4 is... is oud genoeg.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:50

een zadeltjes erop leggen vind ik zelf niet zo'n ramp, en longeren ook niet maar dan wel zonder gewicht op zijn rug, ik zou gewoon als een paard 2,5 is lekker verkeersmak maken en zorgen dat die goed is opgevoedt! en dan later pas beginnen met het echtere werk..
als je dan zonodig een paard wilt gaan rijden koop dan een oudere vind ik persoonlijk..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:21

Yamcha schreef:

hoi ja dat klopt,bij een Fries moet je een jaar langer wachten met inrijden dus 4jaar is dan goed,kwpnr kun je het beste met 3-3.5jaar zadelmak maken en rustig inrijden! Bloos

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:42

Ik vind dat het sowieso van het ras zelf af hangt. Is je paard uitegroeid ja of nee? Is zijn karakter er klaar voor, en jij zelf natuurlijk!
De gemiddelde leeftijd is dus 3 jaar, maar ik vind dat je daarvoor al wel kan beginnen met 'beleren', zonder dat je dingen op de rug belast, zodat zijn rug nog gewoon rustig uit kan groeien, en je daarna aan de slag kan. Bijv. met hem gaan spelen, bitje in doen, wennen aan zadel dekje, peesbeschermers? e.d.
Maar een nieuwe trend? Mm, dat klinkt wel heel gemaakt Clown

Rosalynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:28

Vinden jullie dat je een 1½ jarig paard met halster en longeerlijn kan gaan longeren?

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:38

misschien dat je wel alvast de beginselen kan leren zoals lekker stappen aan de longeerlijn maar ik denk eigenlijk dat het ook wat vroeg is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:10

Nee,
de belasting op de volte is veel en veels te groot.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:13

een paard van 1,5 jaar aan longeerlijn? Laat hem lekker op het land staan! Het is nog een peuter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:36

Idd, laat hem lekker van z'n kind-zijn genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:39

zo'n jong paard moet nog lekker op de wei spelen met vriendjes die moet je niet belasten op zo'n jonge leeftijd Verdrietig

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:46

Hey

Ik ben het zwaar oneens met paarden vroeger in te rijden dan aangeraden word. Liever later dan vroeger.. Maar wie ben ik om iemand te stoppen? Die mensen luisteren toch niet Boos! Slecht, zeer slecht.. xx LoveCharly

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:42

Elk paard ongeacht welk ras is op dezelfde leeftijd volwassen en volgroeit. Soms kan er een half jaar! verschil in zitten, maar meer niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:46

laetitia schreef:
een paard van 1,5 jaar aan longeerlijn? Laat hem lekker op het land staan! Het is nog een peuter!

Op onze peuter die Pappa of Mamma zegt of zelfs hele zinnetjes zijn we trots...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:56

Mireille1970 schreef:
laetitia schreef:

Op onze peuter die Pappa of Mamma zegt of zelfs hele zinnetjes zijn we trots...

Belasting van de stembanden is ook wel anders dan belasting van de gewrichten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:06

Mijn paardje is tweeeneenhalf en no way dat ik al op hem ga zitten!!! Longeren doe ik nog geen eens, maar wel grondwerk (freestyle) en hij kan op zich al een prachtige cirkel lopen aan beide kanten, maar ik heb geen behoefte om zijn benen al te gaan overbelasten. Longeren komt later wel. En ik moet nog maar zien wanneer ik hem (bitloos) inrij, want ik ga er pas opzitten als ik denk dat hij er klaar voor is. Ik las net dat iemand dacht dat paarden met 3 jaar uitgegroeid zijn, dat is dus absoluut niet zo. Dat duurt nog wel een paar jaartjes, hoor. Je kunt beter je paard wat later inrijden, dan te vroeg, wil je nog jarenlang rijplezier aan hem/haar hebben. Waarom draait het toch meestal om rijden? Er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je samen met je paard kan doen en die een enorm goede basis geven voor het daadwerkelijk inrijden. Jammer dat zo weinig mensen daar weet van hebben.

Ik zou ook nooit een paard kopen waar op tweeenhalfjarige leeftijd al op gereden zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:07

Marije1984 schreef:
Elk paard ongeacht welk ras is op dezelfde leeftijd volwassen en volgroeit. Soms kan er een half jaar! verschil in zitten, maar meer niet.

Is niet helemaal waar. Sommige rassen zijn een jaar tot 2 jaar later rijp, zoals shetlanders, IJslanders en Friezen, moet je dus ook later inrijden.

@ nadya: gelijk heb je! Is ook meer mijn manier.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:14

[quote="PERENBOOMPIE"]
hoi ja dat klopt,bij een Fries moet je een jaar langer wachten met inrijden dus 4jaar is dan goed,kwpnr kun je het beste met 3-3.5jaar zadelmak maken en rustig inrijden!
[quote="Yamcha"]

Ja, maar hoe doe je dat dan als je Fries met 3 jr naar de ABFT - test moet?? Word ie toch echt ingereden en ingespannen. Knipoog

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:16

De mijne heb ik ingereden met 4.5. Door een gebroken griffelbeen liep het iets uit. Anders was ik met 4 begonnen. 3.5 of 4 jaar vind ik een mooie leeftijd om te beginnen (uitzonderingen als laat rijpe rassen daargelaten) Wel haal ik mijn paarden met 2 / 2.5 jaar uit de opfok. Dan begin ik met wat halster werk goed mee lopen elkaar leren kennen en dat soort dingen. Maar voor echt trainen en inrijden vind 3.5 jong zat. Met 3 jaar wil ik nog wel eens gaan los werken op de emiel voest methode voor 1 x in de week. Zo leren ze het idee van een rondje lopen al, maar ook dat doe ik niet langer dan 5 tot 10 minuten