Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karijn schreef:Wie heeft ooit gezegd dat het een taboe is? Met overgewicht paardrijden?
opala schreef:Afkeuren van overgewicht van de ruiter of opkomen voor het welzijn van het paard, zit een groot verschil tussen, maar het heeft alles met elkaar te maken.
Qimm schreef:Dat zal ook best, maar als het prima gaat, paard happy, ruiter happy geen problemen. Wie ben je dan om te gaan lopen oordelen?
barbara28 schreef:Ik ben zelf ook te zwaar helaas en vind 100 kilo toch wel de max. voor een paard. Ik weeg zelf 94 kilo en ben 1.77. Mijn paard is 1.74 en stevig gebouwd (voor foto's zie profiel) ik vind dit nog net kunnen, maar voor het behoud van de rug van mijn paard, wil ik er eigenlijk 9 kilo af...
Alani schreef:Bovenstaand artikel heeft in de Hoefslag van een paar weken terug gestaan. Ik kan me nog herinneren dat het is samengesteld in samenwerking met een da. Het artikel ging niet alleen over het gewicht dat een paard kon dragen, maar ook de druk die een zadel geeft per vierkantie cm. Dus ook wat een slecht passend zadel kan aanrichten. Dat spieren kunnen afsterven, had te maken met de druk c.q. te weinig doorbloeding.
superwoman schreef:
Wanneer het er 'zielig' uitziet, lijkt het belang van de ruiter te overheersen. Dat stoort.
wanneer je iets zegt van de rijstijl is dat minder kwetsend dan wanneer je iets zou zeggen
over het gewicht (de combinatie paard en ruiter) terwijl in beide gevallen het paard de dupe is.
barbara28 schreef:Ik ben zelf ook te zwaar helaas en vind 100 kilo toch wel de max. voor een paard. Ik weeg zelf 94 kilo en ben 1.77. Mijn paard is 1.74 en stevig gebouwd (voor foto's zie profiel) ik vind dit nog net kunnen, maar voor het behoud van de rug van mijn paard, wil ik er eigenlijk 9 kilo af...
stef schreef:
Als ik jou zo zie denk ik dat ik bij mijn bovenstaande bericht iets te laag zat met mijn gok op 130 kg...
Als jij al 94 weegt, ben ik bang dat die andere persoon toch een "ietsje" zwaarder was (ik vind je helemaal niet storend dik overkomen op de foto's, vandaar)
Snoevie schreef:ik heb het hele topic doorgelezen,pagina voor pagina.
en misschien hoef ik me niet aangesproken te voelen,ik doe het toch wel.
ik ben 1m65 en ik weeg 83 kg nu,behoorlijk zwaar ja.
........
maar door sommige opmerkingen ben ik bijna geneigd te stoppen met hetgene wat ik het liefste doe,en dat is toch niet de bedoeling.
Goofy44 schreef:
Kijk dit brengt naast de discussie over de inwerking van het ruitergewicht op de mechanische belasting van rug en benen (en daarmee evenwicht) al andere factoren in de overweging. Er zijn namelijk meer factoren die bepalen of iets gunstig / ongunstig voor het paard is. Deze factoren kunnen de max. waarden die je baseert op mechanische belasting van rug en benen, omlaag schroeven.
joepiejee schreef:Snoevie schreef:ik heb het hele topic doorgelezen,pagina voor pagina.
en misschien hoef ik me niet aangesproken te voelen,ik doe het toch wel.
ik ben 1m65 en ik weeg 83 kg nu,behoorlijk zwaar ja.
........
maar door sommige opmerkingen ben ik bijna geneigd te stoppen met hetgene wat ik het liefste doe,en dat is toch niet de bedoeling.
Dit vind ik dus puur eigenbelang, zonder rekening te houden met je paard. Waarom wil je niet stoppen met rijden terwijl er een redelijke kans bestaat dat je de rug van het paard beschadigd? Omdat jij zelf dan je plezierige ritje op moet geven? Vaak geven paarden het niet aan als iets wel schadelijk voor ze is. Als een paard bijvoorbeeld niet mag springen vanwege zijn pezen en er nog wel gewoon lol in heeft ga je toch ook niet gewoon ermee door?
Mensen die paardrijden moeten zelf in de gaten houden wat gezond is voor het paard, en als je van je paard verlangt dat hij sportief is moet je dat zelf ook zijn.
Citaat:...
ik zal ook niet op een rank paardje gaan rijden,maar juist op de paardjes die wat meer kunnen hebben.
....
en hier op de manege rij ik een aantal lessen op een fjordenmerrie van 1m45 hoog,normaal gebouwd.
ik heb het met de instructrice besproken,en zij heeft tijdens de les goed opgelet,en vond uiteindelijk dat ik die merrie dus niet hinderde met mijn gewicht.
....
k_i_m schreef:, we hebben allemaal recht op het geluk van het zitten op een paardenrug toch??!!!
Citaat:Mensen die paardrijden moeten zelf in de gaten houden wat gezond is voor het paard, en als je van je paard verlangt dat hij sportief is moet je dat zelf ook zijn.
Misschien wil je er rekening mee houden dat dit voor ons wat dikkere amazones geen eenvoudige discussie is.
ls je hier roept, 'dan stop je toch', begrijp je totaal niet de impact van zoiets. Betekent het rijden dan niet zoveel voor jou?
Qimm schreef:superwoman schreef:
Wanneer het er 'zielig' uitziet, lijkt het belang van de ruiter te overheersen. Dat stoort.
wanneer je iets zegt van de rijstijl is dat minder kwetsend dan wanneer je iets zou zeggen
over het gewicht (de combinatie paard en ruiter) terwijl in beide gevallen het paard de dupe is.
Rijgedrag pas je makkelijker aan dan je gewicht. Je gewicht is niet altijd een bewuste keuze of iets om zó even te veranderen met een paar lessen. mensen met overgewicht zijn vaak al wat onzeker en zijn daar meestal zelf ook al niet erg blij mee. En dan ook nog gaan zeggen dat ze geen paard mogen rijden omdat ze dik zijn.
Zolang het paard er geen problemen mee heeft (gezond, werklustig) dan heb je er niets mee te maken vind ik. Kijk als een paard nou half kruipend op zijn knieen voorbijkomt is het al een ander verhaal. Maar wanneer zie je dat nou?
Ik heb bovendien geleerd dat een paard ongeveer 1/5 van zijn eigengewicht aan kan. Nou, dat is dus écht niet die 70 of 75 kilo die eerder werd genoemd.