Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:48

dan zou ik dus net wel of net niet op een haflinger, arabier of fries mogen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:50

ik heb laatst iemand zien rijden van gokje: tegen de 130, als het niet meer was.
Billen en benen blubberde aan alle kanten over het zadel heen, sorry, maar daar wordt ik gewoon onpasselijk van....
paard (warmbloed type) kwam ook niet al te vrolijk op me over

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:04

Kijk...en dat is nou hetgeen waar we dus over oordelen: het ziet er niet uit: iemand met overgewicht op een paard(je).
Ik heb niet alle pagina's meer gelezen maar van hetgeen dat ik heb gelezen komt die strekking wel zo over. En daar moeten we dus vanaf zien te stappen.
Wie heeft ooit gezegd dat het een taboe is? Met overgewicht paardrijden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:07

karijn schreef:
Wie heeft ooit gezegd dat het een taboe is? Met overgewicht paardrijden?

Het is taboe om mensen met overgewicht aan te spreken over hun overgewicht en paardrijden.

Nou als iemand daarover tegen mij begint kan die een hengst krijgen, en dan heb ik het niet over een mannetjes paard. Niks taboe, het is beledigen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:13

Afkeuren van overgewicht van de ruiter of opkomen voor het welzijn van het paard, zit een groot verschil tussen, maar het heeft alles met elkaar te maken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:16

opala schreef:
Afkeuren van overgewicht van de ruiter of opkomen voor het welzijn van het paard, zit een groot verschil tussen, maar het heeft alles met elkaar te maken.

Dat zal ook best, maar als het prima gaat, paard happy, ruiter happy geen problemen. Wie ben je dan om te gaan lopen oordelen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:23

Het heeft niet alles met elkaar te maken: het welzijn van het paard hangt af van de rijkunsten van de ruiter en de verzorging door de ruiter, ongeacht het gewicht van de ruiter.
Als jij als ruiter vindt dat je gewicht een storende factor is voor het welzijn van je paard, dan kun je er wat aan doen. Als jij als ruiter vindt dat je handhouding of beenligging een storende factor is in het welzijn van je paard, kun je er ook wat aan doen.
Nergens op papier staat dat het taboe is om paard te rijden met overgewicht. Het is iets waar je zelf naar handelt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:37

Ik ben zelf ook te zwaar helaas en vind 100 kilo toch wel de max. voor een paard. Ik weeg zelf 94 kilo en ben 1.77. Mijn paard is 1.74 en stevig gebouwd (voor foto's zie profiel) ik vind dit nog net kunnen, maar voor het behoud van de rug van mijn paard, wil ik er eigenlijk 9 kilo af...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:49

Qimm schreef:
Dat zal ook best, maar als het prima gaat, paard happy, ruiter happy geen problemen. Wie ben je dan om te gaan lopen oordelen?

Ik zet hier neer hoe ik erover denk, niets meer, niets minder. Het paard gaat bij mij voor de ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:54

barbara28 schreef:
Ik ben zelf ook te zwaar helaas en vind 100 kilo toch wel de max. voor een paard. Ik weeg zelf 94 kilo en ben 1.77. Mijn paard is 1.74 en stevig gebouwd (voor foto's zie profiel) ik vind dit nog net kunnen, maar voor het behoud van de rug van mijn paard, wil ik er eigenlijk 9 kilo af...

Ik zie dat je en mooi (passend) paard hebt uitgezocht.
Ook dat je ervan bewust bent en een max hebt neergezet.

Ik vind het jammer dat niet iedereen dat doet en niet zegt dat het paard er geen last van heeft, punt. Het gaat vaak meer om de houding. Ook van 'dunnetjes' en 'dikkertjes' (geen belediging!) die niet nadenken over hun rijgedrag. (plukken en trekken)

Het belangrijkste is het bewust omgaan met je paard en niet in je eigen voordeel kijken.
Het belang van het paard moet voorop staan.

Wanneer het er 'zielig' uitziet, lijkt het belang van de ruiter te overheersen.Dat stoort.
wanneer je iets zegt van de rijstijl is dat minder kwetsend dan wanneer je iets zou zeggen
over het gewicht (de combinatie paard en ruiter) terwijl in beide gevallen het paard de dupe is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:02

Alani schreef:
Bovenstaand artikel heeft in de Hoefslag van een paar weken terug gestaan. Ik kan me nog herinneren dat het is samengesteld in samenwerking met een da. Het artikel ging niet alleen over het gewicht dat een paard kon dragen, maar ook de druk die een zadel geeft per vierkantie cm. Dus ook wat een slecht passend zadel kan aanrichten. Dat spieren kunnen afsterven, had te maken met de druk c.q. te weinig doorbloeding.

Kijk dit brengt naast de discussie over de inwerking van het ruitergewicht op de mechanische belasting van rug en benen (en daarmee evenwicht) al andere factoren in de overweging. Er zijn namelijk meer factoren die bepalen of iets gunstig / ongunstig voor het paard is. Deze factoren kunnen de max. waarden die je baseert op mechanische belasting van rug en benen, omlaag schroeven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:03

superwoman schreef:

Wanneer het er 'zielig' uitziet, lijkt het belang van de ruiter te overheersen. Dat stoort.
wanneer je iets zegt van de rijstijl is dat minder kwetsend dan wanneer je iets zou zeggen
over het gewicht (de combinatie paard en ruiter) terwijl in beide gevallen het paard de dupe is.

Rijgedrag pas je makkelijker aan dan je gewicht. Je gewicht is niet altijd een bewuste keuze of iets om zó even te veranderen met een paar lessen. mensen met overgewicht zijn vaak al wat onzeker en zijn daar meestal zelf ook al niet erg blij mee. En dan ook nog gaan zeggen dat ze geen paard mogen rijden omdat ze dik zijn.
Zolang het paard er geen problemen mee heeft (gezond, werklustig) dan heb je er niets mee te maken vind ik. Kijk als een paard nou half kruipend op zijn knieen voorbijkomt is het al een ander verhaal. Maar wanneer zie je dat nou?
Ik heb bovendien geleerd dat een paard ongeveer 1/5 van zijn eigengewicht aan kan. Nou, dat is dus écht niet die 70 of 75 kilo die eerder werd genoemd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:06

barbara28 schreef:

Als ik jou zo zie denk ik dat ik bij mijn bovenstaande bericht iets te laag zat met mijn gok op 130 kg...
Als jij al 94 weegt, ben ik bang dat die andere persoon toch een "ietsje" zwaarder was (ik vind je helemaal niet storend dik overkomen op de foto's, vandaar)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:10

stef schreef:

Als ik jou zo zie denk ik dat ik bij mijn bovenstaande bericht iets te laag zat met mijn gok op 130 kg...
Als jij al 94 weegt, ben ik bang dat die andere persoon toch een "ietsje" zwaarder was (ik vind je helemaal niet storend dik overkomen op de foto's, vandaar)

het is allemaal uiterlijk vertoon. Weeg je 90kg en ben je 1.60m, weeg je 90kg en ben je 1.80m. Ik denk dat het meisje van 1.60m volgens de mensen hier nóóit meer op het paard mag stappen en het meisje van 1.80m wel. gewicht hetzelfde, maar meisje van 1.60 is in verhouding zwaarder.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:31

Snoevie schreef:
ik heb het hele topic doorgelezen,pagina voor pagina.
en misschien hoef ik me niet aangesproken te voelen,ik doe het toch wel.
ik ben 1m65 en ik weeg 83 kg nu,behoorlijk zwaar ja.

........
maar door sommige opmerkingen ben ik bijna geneigd te stoppen met hetgene wat ik het liefste doe,en dat is toch niet de bedoeling.

Dit vind ik dus puur eigenbelang, zonder rekening te houden met je paard. Waarom wil je niet stoppen met rijden terwijl er een redelijke kans bestaat dat je de rug van het paard beschadigd? Omdat jij zelf dan je plezierige ritje op moet geven? Vaak geven paarden het niet aan als iets wel schadelijk voor ze is. Als een paard bijvoorbeeld niet mag springen vanwege zijn pezen en er nog wel gewoon lol in heeft ga je toch ook niet gewoon ermee door?
Mensen die paardrijden moeten zelf in de gaten houden wat gezond is voor het paard, en als je van je paard verlangt dat hij sportief is moet je dat zelf ook zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:37

Goofy44 schreef:

Kijk dit brengt naast de discussie over de inwerking van het ruitergewicht op de mechanische belasting van rug en benen (en daarmee evenwicht) al andere factoren in de overweging. Er zijn namelijk meer factoren die bepalen of iets gunstig / ongunstig voor het paard is. Deze factoren kunnen de max. waarden die je baseert op mechanische belasting van rug en benen, omlaag schroeven.

Dat bedoel ik dus ook. Ik citeer mezelf nog maar even;

ik ben ervan overtuigd dat het voor een paard helemaal niet meer belastend is dat iemand te klein is voor zijn gewicht, integendeel zelfs. Ik denk dat je bij gelijk (absoluut) gewicht beter wat kleiner kunt zijn, dan wat langer.
Hoe hoger het zwaartepunt van de ruiter boven het paard ligt, hoe meer een beetje scheefzitten invloed heeft. De hefboom is immers langer.

Het gewicht van de ruiter is maar 1 factor die het voor een paard vervelend kan maken, maar er zijn nog veel meer factoren:
      in de krul dwingen waardoor de rug wordt rechtgedrukt
      slecht zitten/ niet meegaan met de beweging
      scheefheid
      slecht passend zadel
      overgewicht van het paard zelf (!)
      opstappen zonder krukje

Extremen daargelaten, vind ik dat je een wat groter gewicht best kan compenseren door (nog) wat beter op die andere factoren te letten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:55

joepiejee schreef:
Snoevie schreef:
ik heb het hele topic doorgelezen,pagina voor pagina.
en misschien hoef ik me niet aangesproken te voelen,ik doe het toch wel.
ik ben 1m65 en ik weeg 83 kg nu,behoorlijk zwaar ja.

........
maar door sommige opmerkingen ben ik bijna geneigd te stoppen met hetgene wat ik het liefste doe,en dat is toch niet de bedoeling.

Dit vind ik dus puur eigenbelang, zonder rekening te houden met je paard. Waarom wil je niet stoppen met rijden terwijl er een redelijke kans bestaat dat je de rug van het paard beschadigd? Omdat jij zelf dan je plezierige ritje op moet geven? Vaak geven paarden het niet aan als iets wel schadelijk voor ze is. Als een paard bijvoorbeeld niet mag springen vanwege zijn pezen en er nog wel gewoon lol in heeft ga je toch ook niet gewoon ermee door?
Mensen die paardrijden moeten zelf in de gaten houden wat gezond is voor het paard, en als je van je paard verlangt dat hij sportief is moet je dat zelf ook zijn.

Dit is heel flauw, je citeert haar maar gedeeltelijk. Ze houdt wel degelijk rekening met haar paard.
Ik citeer nog even een paar andere zinnen uit dezelfde post, die jij er gemakshalve even uitgeknipt hebt:
Citaat:
...
ik zal ook niet op een rank paardje gaan rijden,maar juist op de paardjes die wat meer kunnen hebben.
....
en hier op de manege rij ik een aantal lessen op een fjordenmerrie van 1m45 hoog,normaal gebouwd.
ik heb het met de instructrice besproken,en zij heeft tijdens de les goed opgelet,en vond uiteindelijk dat ik die merrie dus niet hinderde met mijn gewicht.
....

Misschien wil je er rekening mee houden dat dit voor ons wat dikkere amazones geen eenvoudige discussie is.
Zoals ik eerder heb gepost, heb ik aan mijn dierfysio gevraagd of ik te zwaar ben voor mijn paard, toen ze rugproblemen kreeg.
De fysio vond dus van niet.
Maar hebben jullie enig idee hoe confronterend zoiets is, en hoe moeilijk om die vraag te stellen? Ik heb mijn paard al jaren, en heb mijn ziel en zaligheid erin gelegd. Het idee dat ik haar niet meer zou mogen rijden, en zelfs ook niet meer op een ander, daar wil je niet aan denken. Toch weet je, als je zo'n vraag aan de fysio stelt, dat dat de uiterste consequentie zou kunnen zijn.
Als je hier roept, 'dan stop je toch', begrijp je totaal niet de impact van zoiets. Betekent het rijden dan niet zoveel voor jou?

Enne snoevie, doorzetten hoor! OK dan!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:09

ik heb altijd op mijn pony gereden enben zelf 1.83 mn pony is 1.48 en ze heeft geen last van der gewrichten(zijn vorige week foto's gemaakt)ook vind ze het geweldig om te rijden. ik rij nu op een fries van 1.65/1.70.staat wel veel beter. maar omdat ik lang ben en iets fors(niet boven de 90 kilo) kan ik dit makkelijk ik heb daaromook expres voor een wat grover paardje gekozen mijn fire is ook een kruising tussen het oude en nieuwe type dus een stevig gebouwd beestje. je kan best als je wat dikker bent op wedstrijd maar zoek dan een paardje dat goed bij je past. ik ga volgend jaar ook gewoon starten.

fayfay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:11

Hoi...

ff gedacht, ik ga hier niet op reageren Lips are sealed
(bij dit soort topics denk ik direct.. die dunne dames lezen dit ook,
en gaan er dan weer gelijk van die ...... meningen over geven?!)

zelf ben ik 1.86 en ruim 120 kilootjes

voorheen was ik 95 kilo en toen had ik
een kruising Kwpn/groninger van 1.64 hoog
en giga breed...

nu heb ik een belg gekocht,
Vind dat wanneer het paard er geen hinder
van ondervind je gerust kan rijden !

wat een ander ervan zegt en denkt, Niet naar luisteren !
want let dr maar eens op,
Alleen die superslanke grietjes hebben commentaar...
Laat je hobby vooral Niet verpesten door een ander!

Succes

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:14

Ik was laatst op concour, kwam er amazone binnen, waarvan ik in eerste instantie dacht, nou nou, ze was erg zwaar, gewicht kan ik niet inschatten.
Toen begon ze te rijden, big smile op haar gezicht en haar paard danste door de baan, ze beloonde het dier uitbundig en gaf zo'n vriendelijk beeld!
Het paard had het duidelijk naar zijn zin.
Moest er zelf gewoon van glimlachen toen ik het zag, dat stel had echt lol.

Vlak daarna, een hoop gebulder en lawaai!
Komt er een jonge slanke meid binnen op een paard, schelden en vloeken tegen het dier, trekken schoppen, oehj! ik had zo de neiging om de van dat paard af te trekken en dr zelf een rotschop te verkopen!

Dus mense, kijk eens wat verder dan het gewicht, we hebben allemaal recht op het geluk van het zitten op een paardenrug toch??!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:15

k_i_m schreef:
, we hebben allemaal recht op het geluk van het zitten op een paardenrug toch??!!!

Nee, dat ben ik dus niet met je eens, je kan gewoon echt te zwaar zijn (zie mijn voorbeeld)
Daarmee zeg ik niet dat je dan maar moet stoppen met eten o.i.d. want ik weet heel goed dat overgewicht lang niet altijd de schuld van de persoon in kwestie is. Maar het zal wel betekenen dat je sommige dingen moet laten

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:16

Ik ben trouwens 1.69 en weeg 55 kg, dus hoor niet tot de stevige onder ons, maar kan me heel goed voorstellen, hoe de gezette mensen zich voelen, als ze worden nagekeken, door meiden zoals ik.
Dus ga er cker op letten, dat me dit niet meer gebeurt!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:26

Citaat:

Misschien wil je er rekening mee houden dat dit voor ons wat dikkere amazones geen eenvoudige discussie is.
ls je hier roept, 'dan stop je toch', begrijp je totaal niet de impact van zoiets. Betekent het rijden dan niet zoveel voor jou?

ik heb dit even uit jou laatste post geknipt betans wand dit is eingelijk wat ik bedoel
als je het nu over dikke, dunne, lelijke, gehadicapte of egoisten etc etc hebt je valt mensen aan
ik lees hier ook genoeg die zeggen ik ben niet te dik toch????
wat moet je daar nu op zeggen ?????
mensen voor liegen??? en zeggen dat kan prima terwijl je zo iets hebt van kan dat paardje het wel aan??
persoonlijk zou ik woest/verdrietig worden als iemand mij zou vertellen dat ik te dik zou zijn voor mijn paardje, paarden zijn mijn leven maar als mijn paardje er onder lijd zou ik wat aan mijn gewicht doen
en dan maakt het mij niet uit of ik een ziekte heb bv:suikerziekte of dat ik zo geboren was of dat ik gewoon door het eten dik zou zijn ik zou er voor vechten.
zou ik het gewicht er niet af krijgen zou ik een ander ras zoekken ookal doet het ras me nix

en als er mensen zijn die zeggen jij bent niet zo dik jij weet niet hoe je moet vechten nodig ik ze van harte uit naar een van de zoveelst tripjes naar het ziekenhuis.

en de manier van rijden licht geheel bij je eigen doe je je best om het dier op een goedde manier te verbeteren of wil je de top berijken ten koste van alles
en daarbij komt daar gaat het topic niet over

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:00

Qimm schreef:
superwoman schreef:

Wanneer het er 'zielig' uitziet, lijkt het belang van de ruiter te overheersen. Dat stoort.

Rijgedrag pas je makkelijker aan dan je gewicht. Je gewicht is niet altijd een bewuste keuze of iets om zó even te veranderen met een paar lessen. mensen met overgewicht zijn vaak al wat onzeker en zijn daar meestal zelf ook al niet erg blij mee. En dan ook nog gaan zeggen dat ze geen paard mogen rijden omdat ze dik zijn.
Zolang het paard er geen problemen mee heeft (gezond, werklustig) dan heb je er niets mee te maken vind ik. Kijk als een paard nou half kruipend op zijn knieen voorbijkomt is het al een ander verhaal. Maar wanneer zie je dat nou?
Ik heb bovendien geleerd dat een paard ongeveer 1/5 van zijn eigengewicht aan kan. Nou, dat is dus écht niet die 70 of 75 kilo die eerder werd genoemd.

Tuurlijk is het gewicht niet makkelijk te veranderen en dat het geen keuze is. Maar het paard waar je op zit wel. Ik vind ook dat 1 vijfde van z'n gewicht relatief veilig te dragen valt. Ik denk ook dat dat voor het 'gezicht' ook vriendelijk is.
Helaas zie ik het dan toch vaker dan jij, denk ik.

Te lang vind ik idd ook vreselijk slecht ivm het hefboomeffect en scheefzitten en nog veel meer dingen vind ik slecht Knipoog

Zoals ik al zei: ik vind het belang van het paard het belangrijkst. Mensen die daar niet bewust mee omgaan en egoistisch zijn, vind ik walgelijk. Ookal vind het paard het leuk, de risico's moeten wel acceptabel zijn in het voordeel van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:02

Dus lange mensen mogen ook al niet meer rijden?

Jee, het paardenwereldje word klein nu...