Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:40

"er ligt een dunne lijn tussen verfijnen en ver-van-fijn" Schijnheilig

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:47

neetje86 schreef:
Netje schreef:

Hier wordt telkens door mensen als argument gebruikt dat je ze pas mag gebruiken als je weet hoe je ze moet gebruiken. Helaas vinden álle mensen die hier gereageerd hebben dat ze dat kunnen en dat durf ik te betwijfelen.... (zelfkritiek is over het algemeen in de paardrijwereld alleen aanwezig bij degenen die beter en hoger rijden).

ok dus wij zijn hier allemaal slechte ruiters. bedankt hoor! volgens mij zecht bijna niemand hier zelf met sporen te rijden. en je mag er toch wel een mening over hebben ook al rijdt je er niet mee. maar jij zal zelf wel gp rijden ofzo dat je dat allemaal weet.

Ik zeg dat degene die hier in dit topic zeggen met sporen te rijden, allemaal zeggen dat ze ze kundig gebruiken en dát is wat ik betwijfel.... Want de praktijk is vaak anders. Kijk maar inderdaad eens op een concours en dan ook eens bij het inrijden. Dan zie je mensen die een partij zitten te prikken, daar word je niet goed van. Ik weet zeker dat als je het deze mensen vraagt, ze allemaal zullen zeggen dat ze echt wel weten wat ze doen (NOT dus) !!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:34

Vaak is het ook stoer om met een spoortje te rijden, zeker bij jongere ruiters , het staat zo stoer die sporen.
Maar ik heb zoiets van het is veel stoerder om je paard zonder spoor te kunnen rijden en dan ook het verfijnen, als je samen een goeie combi ben dan heb je toch geen spoor nodig, je kan dan de verfijning ook op een fijnere manier aan je paard vragen, waarom moet je hem dan pijn doen, dat dier doet al reuze zijn best en dan zit jij hem daar lekker even steeds te prikken , dat is toch niet fijn.
Een paard voelt een vlieg landen, dan moet je toch de oorzaak gaan vinden waarom je paard niet meer op je been reageert, ook niet als je een spoor aan hebt , tuurlijk pakken we langere scherperen sporen toch , waarom niet, maar hij blijft die vlieg toch voelen en niet de spoor , rara hoe kan dat, zoek dan de fout eens bij jezelf en niet bij je paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:38

QQQQ schreef:
maximiliaan schreef:
En ik vind dat je beter met sporen kan rijden en er zorgvulig mee om kan gaan en je paard zo beter voort drijven dan hem te gaan lopen schoppen omdat hij niet vooruit wilt
Dus liever flink prikken dan flink schoppen?

Ja!
Een correct gedoseerde bestraffende spoorhulp is een stuk eleganter dan een rotschop.
Waarmee ik overigens ook wil zeggen dat je met sporen nooit maar dan ook nooit mag schoppen!

Ik vind een spoor ook op lager niveau ok als je maar gewoon drijft met je kuit en niet standaard je spoor gebruikt. Dan stompt hij ook niet af. Een spoor is gewoon dan wat gemakkelijker te bedienen dan een zweep. Overigens rijd ik niet met sporen.

Midget

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:52

ik vind het slecht als mensen ze gebruiken omdat het paard niet vooruit te branden is! je gebruikt een spoor voor verfijning van de hulp!
ik vind niet dat het iets is voor slechte ruiters

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:18

beantsje schreef:
Ja!
Een correct gedoseerde bestraffende spoorhulp is een stuk eleganter dan een rotschop.
Eleganter Rolleyes ... ja, als dat een maatstaf is. Als je zonder spoor nog een rotschop nodig hebt, en je kunt met spoor die rotschop niet geven zonder de spoor te gebruiken, dan hoor je niet met spoor te rijden. Als flink prikken eleganter is, dan draag je ze dus ten behoeve van de "kijkers"?
beantsje schreef:
Waarmee ik overigens ook wil zeggen dat je met sporen nooit maar dan ook nooit mag schoppen!
We hadden het toch over FLINK prikken vs flink schoppen...
beantsje schreef:
Ik vind een spoor ook op lager niveau ok als je maar gewoon drijft met je kuit en niet standaard je spoor gebruikt. Dan stompt hij ook niet af. Een spoor is gewoon dan wat gemakkelijker te bedienen dan een zweep. Overigens rijd ik niet met sporen.
Hiermee ben ik het eens Ja , maar ik raad aan om je handigheid met de spoor eens op een zeer gevoelig paardje te testen... Ja

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:21

ik rij zelf met sporen omdat het een extra hulpmiddel is voor me oefeningen maar aansporen doe ik met me kuit
sporen gebruiken omdat je paard niet vooruit te brande is en hem zo lek prikt vind ik niet kunnen. het moet een hulp middel zijn! en niet een prikstok!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:59

Zolang je weet hoe je er mee om moet gaan vind ik het niet slecht..

Ik rijd mijn paard met sporen omdat ze niet goed aan het been heeft leren rijde, en ik dus voor sommige dingen net even met mijn korte benen moet kunnen bij prikken. verder heb ik de sporen nooit aan. Ze loopt prima zonder dat ik continue drijf Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:52

Juist als je paard niet aan het been is adviseer ik om GEEn sporen te gebruiken. Dan pas kan je hem weer zuiver op je been krijgen. Je bent wel een half jaar verder voor dat je het voor elkaar hebt misschien, maar je hebt een fijner te bewerken paard onder je kont,
Paarden die vereden zijn en helemaal afgestomot op het been rijdt ik het eerste jaar dat ik ze train zonder spoor en met zweep. Consequent blijven en later de zweep er eens bij weg.
Ik geef liever 1 keer een harde knal met een zweep zodat de boodschap goed en duidelijk overkomt dan dat ik training na trainig met een spoor ga prikken.
Paard is aan het werk niet ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:14

Ja zo iemand ken ik dus ook, die rijd met sporen en gebruikt ze goed etc...blablabl
zie je ze rijden zie je duidelijk dat ze dat spoortje echt PRIK in het paard dieuwen. En loopt ze ook nog een partij bij te zagen en beweren dat ze een zachte hand heeft Haha!

achja die lui komen zichzelf nog wel tegen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:30

Vanavond ook weer, reed ik in de bak, nou 4 van de 6 zaten toch hun paard af te stompen.
Ik heb vandaag zelf ook met sporen gereden, gewoon weg omdat ik wat moeilijkere dingen ging doen (denk hierbij aan een wissel, appuyement etc.) dan kan ik net iets beter doorkomen. Ik heb pas sporen aangeschaft toen ik mijn benen onder controle kon houden, zonder mijn paard onnodig aan te drijven. En dan alsnog rijd ik er hooguit 3x per week mee, om m'n paard scherp aan m'n kuit te houden en niet aan een spoor. Bij kundig gebruik kunnen ze super handig zijn, bij onkundig gebruik verpesten ze meer dan de bedoeling is.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:33

jjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaa ik ben slecht hahahahaha
ik meld mij, ik rijd met sporen op mijn pony.
ben ik nu slecht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:41

_Nicky schreef:
Vanavond ook weer, reed ik in de bak, nou 4 van de 6 zaten toch hun paard af te stompen.
Ik heb vandaag zelf ook met sporen gereden, gewoon weg omdat ik wat moeilijkere dingen ging doen (denk hierbij aan een wissel, appuyement etc.) dan kan ik net iets beter doorkomen. Ik heb pas sporen aangeschaft toen ik mijn benen onder controle kon houden, zonder mijn paard onnodig aan te drijven. En dan alsnog rijd ik er hooguit 3x per week mee, om m'n paard scherp aan m'n kuit te houden en niet aan een spoor. Bij kundig gebruik kunnen ze super handig zijn, bij onkundig gebruik verpesten ze meer dan de bedoeling is.

Als je met je kuit drijft, raakt je spoor het paard niet Verward
Of ga je hem dan onbewust gebruiken oid?

Ach, ik kan met of zonder spoor rijden, voor het voorwaarts maakt het niks uit.

En als ik m lek heb geprikt, geef ik m gewoon een koekje, dan vergeeft ze het me wel weer.

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:52

vlasta schreef:
jjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaa ik ben slecht hahahahaha
ik meld mij, ik rijd met sporen op mijn pony.
ben ik nu slecht Haha!

Ja! Sielug.!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:03

Oud gezegde: sporen moet men verdienen

... en zo is het maar net ...

Bij ons is het gebruik van sporen sinds 2 jaar verboden! De laatste keer dat ze hier gebruikt zijn leverde onze bruine merrie aan beide kanten van haar lijf open plekken op .. . Was ook zo'n goede amazone die wel wist wat ze deed .., jaja! Maroon was (waarschijnlijk juist door het misbruiken van sporen, vorige eigenaresse reed er ook mee) behoorlijk afgestompt. En ja, dan grijpt men naar allerlei kwelmiddelen want lopen zullen ze! Let wel, er zijn ongetwijfeld topruiters die sporen (en andere hulpmiddelen) goed en kundig kunnen gebruiken maar de gemiddelde ruiter/amazone zou eerst eens zelf goed moeten leren rijden voordat ze van alles uit de kast trekken. Aan de andere kant ligt de schuld ook wel vaak bij de instructie/manege's: bij het minste geringste probleempje worden sporen aangepraat (of scherper bitje, of elastiekje, of slof, of etc.) In mijn ogen kan elk hulpmiddel misbruikt worden als kwelmiddel, en dat is meer dan jammer, want een goed gebruik van een hulpmiddel kan weldegelijk voor zowel het paard als de ruiter nuttig zijn.
Onze Maroon is inmiddels beter voorwaarts en voor het been geworden dan ooit. Zonder sporen te gebruiken, maar door consequent te zijn en de juiste oefeningen te rijden is zij weer een fris en vrolijk paardje geworden; en daar gaat het uiteindelijk toch om ?!
Overigens las ik in het begin van dit topic dat sporen vanaf M verplicht zouden zijn. Ik heb M gereden, maar zonder sporen ... en zonder zweep ... want die mag je in de M niet meer gebruiken.
O, en nog en kleine tip: er zijn mensen die sporen gebruiken omdat ze te korte benen hebben of te weinig kracht in hun kuiten hebben. Als je met 2 lange dressuur zwepen traint kun je die gebruiken als verlenging/versterking van je benen; moet je ze natuurlijk ook wel op de plek van je benen gebruiken, als een soort aanwijsstok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:08

ame

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:20

Je moet inderdaad met sporen kunnen rijden! Je moet een stil been hebben en anders de dingen lekker aflaten. Hier op stal ook een meid. Zij rijdt alleen met sporen en zweep. Niet met been en andere hulpen. Erg slecht dus.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:27

Alacairion schreef:
_Nicky schreef:

Als je met je kuit drijft, raakt je spoor het paard niet Verward
Of ga je hem dan onbewust gebruiken oid?

Ach, ik kan met of zonder spoor rijden, voor het voorwaarts maakt het niks uit.

En als ik m lek heb geprikt, geef ik m gewoon een koekje, dan vergeeft ze het me wel weer.

Haha!

Nee, als ik mijn been gewoon tegen haar aanleg, gaat ze al, als ik m'n spoor wil gebruiken moet ik m'n voet iets draaien om hem te gebruiken. Ja Heb bovendien ook korte spoortjes. Knipoog Onbewust niet zo zeer, ik ben juist voorzichtig als ik een hulp ga geven met m'n benen als er sporen omzitten. Nagelbijten / Gniffelen

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:27

Als je met sporen rijdt dan ben je niet automatisch een slechte ruiter volgens mij hoor, want in de M is het verplicht, en als je in de M rijdt ben je naar mijn weten niet echt een slechte ruiter..? Verward

Zelf rijdt ik niet met sporen in de training. Bij sommige paarden wel op concours, omdat ik dan net even iets meer te vertellen heb als het een paard is dat bijvoorbeeld heel erg steigerd ofzoo.. Ik gebruik mijn sporen op zon moment niet om hem een goeie schop te geven, maar om hem een duidelijk voorwaartse hulp te geven, waarop hij dan beter reageerd als op het been..

En als ik een paard in de M start rijd ik natuurlijk in de proef ook met sporen.. Haha! maar met trainingen dus eigenlijk bijna nooit..

xxSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:42

ik vind het onzin...ik ''PRIK'' mijn paard liever 1 keer dat 5 keer hard te moeten schoppen.zolang je je sporen eerlijk gebruikt is er niks mis mee of je nou in de sport rijdt of recreatie ruiter bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:41

_Nicky schreef:

Nee, als ik mijn been gewoon tegen haar aanleg, gaat ze al, als ik m'n spoor wil gebruiken moet ik m'n voet iets draaien om hem te gebruiken. Ja Heb bovendien ook korte spoortjes. Knipoog Onbewust niet zo zeer, ik ben juist voorzichtig als ik een hulp ga geven met m'n benen als er sporen omzitten. Nagelbijten / Gniffelen

wat ik bedoel, je rijd er hooguit 3x per week mee, want anders gaat ie scherp worden aan je spoor ipv aan je kuit.

Je kan hem toch ook om hebben zonder hem te gebruiken, dat bedoel ik....
Beetje vaag..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:15

Sorry maar 75% van wat er in de M rond rijdt vindt ik geen goede ruiters en bij 50% vraag ik me zelfs af hoe zij in godensnaam de M ooit hebben bereikt dus nee dat zegt niks.
Al die klasseringen zegt mij niks.

Naar mijn idee ben je een goede ruiter als je meerder jonge paarden hebt opgeleidt tot het M nivo.
Dit zegt mij meer dan een paard in het Z

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:37

Marije1984 schreef:
Naar mijn idee ben je een goede ruiter als je meerder jonge paarden hebt opgeleidt tot het M nivo.

Je kunt ook meerdere jonge paarden op een compleet verkeerde manier opleiden voor de M, dus dat is ook geen maatstaf.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:44

VivaLaVida schreef:
_Nicky schreef:

wat ik bedoel, je rijd er hooguit 3x per week mee, want anders gaat ie scherp worden aan je spoor ipv aan je kuit.

Je kan hem toch ook om hebben zonder hem te gebruiken, dat bedoel ik....
Beetje vaag..

Ohja ik snap hem. Knipoog
Ja dat zou ook nog kunnen, zou het eens effe een weekje proberen, of ik er dan toch stiekem iets onbewuster mee om ga.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:20

Albertine_N schreef:
Marije1984 schreef:

Je kunt ook meerdere jonge paarden op een compleet verkeerde manier opleiden voor de M, dus dat is ook geen maatstaf.

Ik zeg ook niet dat het een maatstaf is, maar dat dat meer rijervaring en rijtechnisch inzicht vraagt.