Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
neetje86 schreef:Netje schreef:
Hier wordt telkens door mensen als argument gebruikt dat je ze pas mag gebruiken als je weet hoe je ze moet gebruiken. Helaas vinden álle mensen die hier gereageerd hebben dat ze dat kunnen en dat durf ik te betwijfelen.... (zelfkritiek is over het algemeen in de paardrijwereld alleen aanwezig bij degenen die beter en hoger rijden).
ok dus wij zijn hier allemaal slechte ruiters. bedankt hoor! volgens mij zecht bijna niemand hier zelf met sporen te rijden. en je mag er toch wel een mening over hebben ook al rijdt je er niet mee. maar jij zal zelf wel gp rijden ofzo dat je dat allemaal weet.
QQQQ schreef:maximiliaan schreef:Dus liever flink prikken dan flink schoppen?En ik vind dat je beter met sporen kan rijden en er zorgvulig mee om kan gaan en je paard zo beter voort drijven dan hem te gaan lopen schoppen omdat hij niet vooruit wilt
beantsje schreef:EleganterJa!
Een correct gedoseerde bestraffende spoorhulp is een stuk eleganter dan een rotschop.
beantsje schreef:We hadden het toch over FLINK prikken vs flink schoppen...Waarmee ik overigens ook wil zeggen dat je met sporen nooit maar dan ook nooit mag schoppen!
beantsje schreef:Hiermee ben ik het eensIk vind een spoor ook op lager niveau ok als je maar gewoon drijft met je kuit en niet standaard je spoor gebruikt. Dan stompt hij ook niet af. Een spoor is gewoon dan wat gemakkelijker te bedienen dan een zweep. Overigens rijd ik niet met sporen.
_Nicky schreef:Vanavond ook weer, reed ik in de bak, nou 4 van de 6 zaten toch hun paard af te stompen.![]()
Ik heb vandaag zelf ook met sporen gereden, gewoon weg omdat ik wat moeilijkere dingen ging doen (denk hierbij aan een wissel, appuyement etc.) dan kan ik net iets beter doorkomen. Ik heb pas sporen aangeschaft toen ik mijn benen onder controle kon houden, zonder mijn paard onnodig aan te drijven. En dan alsnog rijd ik er hooguit 3x per week mee, om m'n paard scherp aan m'n kuit te houden en niet aan een spoor. Bij kundig gebruik kunnen ze super handig zijn, bij onkundig gebruik verpesten ze meer dan de bedoeling is.
vlasta schreef:jjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaa ik ben slecht hahahahaha
ik meld mij, ik rijd met sporen op mijn pony.
ben ik nu slecht
Alacairion schreef:_Nicky schreef:Vanavond ook weer, reed ik in de bak, nou 4 van de 6 zaten toch hun paard af te stompen.![]()
Ik heb vandaag zelf ook met sporen gereden, gewoon weg omdat ik wat moeilijkere dingen ging doen (denk hierbij aan een wissel, appuyement etc.) dan kan ik net iets beter doorkomen. Ik heb pas sporen aangeschaft toen ik mijn benen onder controle kon houden, zonder mijn paard onnodig aan te drijven. En dan alsnog rijd ik er hooguit 3x per week mee, om m'n paard scherp aan m'n kuit te houden en niet aan een spoor. Bij kundig gebruik kunnen ze super handig zijn, bij onkundig gebruik verpesten ze meer dan de bedoeling is.
Als je met je kuit drijft, raakt je spoor het paard niet
Of ga je hem dan onbewust gebruiken oid?
Ach, ik kan met of zonder spoor rijden, voor het voorwaarts maakt het niks uit.
En als ik m lek heb geprikt, geef ik m gewoon een koekje, dan vergeeft ze het me wel weer.
_Nicky schreef:
Nee, als ik mijn been gewoon tegen haar aanleg, gaat ze al, als ik m'n spoor wil gebruiken moet ik m'n voet iets draaien om hem te gebruiken.Heb bovendien ook korte spoortjes.
Onbewust niet zo zeer, ik ben juist voorzichtig als ik een hulp ga geven met m'n benen als er sporen omzitten.
Marije1984 schreef:Naar mijn idee ben je een goede ruiter als je meerder jonge paarden hebt opgeleidt tot het M nivo.
Dit zegt mij meer dan een paard in het Z
VivaLaVida schreef:_Nicky schreef:
Nee, als ik mijn been gewoon tegen haar aanleg, gaat ze al, als ik m'n spoor wil gebruiken moet ik m'n voet iets draaien om hem te gebruiken.Heb bovendien ook korte spoortjes.
Onbewust niet zo zeer, ik ben juist voorzichtig als ik een hulp ga geven met m'n benen als er sporen omzitten.
wat ik bedoel, je rijd er hooguit 3x per week mee, want anders gaat ie scherp worden aan je spoor ipv aan je kuit.
Je kan hem toch ook om hebben zonder hem te gebruiken, dat bedoel ik....
Beetje vaag..
Albertine_N schreef:Marije1984 schreef:Naar mijn idee ben je een goede ruiter als je meerder jonge paarden hebt opgeleidt tot het M nivo.
Dit zegt mij meer dan een paard in het Z
Je kunt ook meerdere jonge paarden op een compleet verkeerde manier opleiden voor de M, dus dat is ook geen maatstaf.