Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

black_velvet

Re: Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:26

Duncan schreef:
Johh mijn paard was wild vandaag, 'k heb d'r toch amar even een hulpteugeltje aangehangen vandaag.... Voor het geval hij ervandoor zou gaan....

Afbeelding

Haha!

wat geweldig je hebt vast een hele goede band samen en hij zal jou ook volledig vertrouwen.
verder vind ik de thiedeman het veiligst als hulpteugel voor een slof moet je toch al wat meer ervaren zijn

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 08:51

Geweldig Duncan

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:55

mmm... ik heb nog nooit een hulpteugel gebruikt en zal dat bij het rijden (dressuur) ook niet doen...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:49

ik gebruik alleen bij longeren een pessoa.
met rijden niets.

wel heb ik een tijd een slof gebruikt, dit om mijn paard meer naar de ontspanning toe te rijden. na 2 jaar was ik op en had ik er geen zin meer in, dat eeuwige gevecht naar ontspanning toe, om mijn paard te leren begrijpen dat hij zich veel beter zou voelen in de "goede" houding.
ik heb toen voor de slof gekozen, onder goede begeleiding ben ik daar mee te werk gedaan. en hebben mijn paard en ik geleerd om op een ontspannen manier te werken, daarna zijn we het af gaan bouwen en nu zit ik gelukkig al weer 2 1/2 jaar zonder.

en ik wil nooit meer naar die tijd terug!

bas83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:26

wij gebruiken het alleen bij het longeren, verder eigenlijk nooit.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:33

ik heb er standaard een martingaal aanhangen (geen zin om hem er iedere keer af te halen). Hij kan bijna met zijn nek steil omhoog voor de martingaal werkt, dus last heeft hij er niet van. nu een vriending van mij hem rijdt gebruik ik de martingaal als stootteugel. Zij rijdt nog niet zo goed, en kent hem niet. en als hij dan zijn hoofd eruit trekt, dan issie weg...is wel in een bak maar toch. Plaat door de bocht is ook niet. Een pessoa met longeren om hem netjes over de rug te laten lopen. en met buitenrijden een slof omdat er spoken in het bos zitten... en dat is eng (denkt hij) haha

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:42

Alleen met longeren een pessoateugel, met rijden niets, vindt dat mijn pony het zonder poespas ook moet kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:45

Gelijk heb je...

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:56

Niet Clown
Zonder hulpteugel moet ze het ook kunnen. I.p.v een hulpteugel te gebruiken neem ik wel les.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:11

Ik gebruik een thiedeman als ik op onbekend terrein buiten ga rijden. Een van de eerste keren buiten is mijn tinker aan de kletter gegaan en sindsdien doe ik wel eens een thiedeman om. Het is eigenlijk puur om het feit dat het mij zelfvertrouwen geeft..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:03

Net als Banjer2003 gebruik ik alleen een pessoateugel of rubberen bijzetteugel met longeren... voor de rest aan mijn paard zijn lijf geen polonaise... grinnek.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:05

Niet.
Longeer sowieso zonder bijzet, als het rijden niet goed gaat neem ik wat vaker les dan normaal tot het weer beter gaat.
Ben niet anti-hulpteugel ofzo, maar zelf wil ik zo'n ding niet in mijn handen hebben, weet toch niet hoe ik hem moet gebruiken.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:24

Ík longeer met dubbele longeerlijn.. verder niks..
Met longeren kan je hem net zo inwerken alsof je erop zit..!;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:03

Mijn merrie zat eerst geen rem op. Dus moest ik er wel een slof aanhangen. Die gebruikte ik als ze er van door ging en niet meer terug te krijgen was. Ze deed dan het hoofd omhoog en WEG stuur WEG rem. Met die slof kon ik dan haar hoofd omlaag trekken en dan kon ik haar terugkrijgen. Gelukkig heb ik die slof allang niet meer nodig. En hulpteugels heb ik eigenlijk nooit nodig. Ik gebruik ze tenminste nooit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:05

Ik heb niet alles gelezen.

Ik rijd mijn pony's zonder hulpteugels. Longeren wel met een touwtje of dubbele longe.
Angel loopt wel in de les met een Tiedeman zodat ze ook bij de kleinere kinderen wat makkelijker ontspannen gaat lopen. Als zij met haar hoofd om hoog loopt (wat ik in beginners lesjes helemaal niet erg vind) loopt ze zich helemaal vast en krijgt ze meer last van haar voorbenen (heeft verbeend hoefkraakbeen). Bij haar is het dus puur zelf bescherming, ze had van mij best zonder mogen lopen, maar ik wil haar graag heel houden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:38

Op het moment met helemaal niks!
laatst had ik in de les wat probleempjes met de Casper, hij wilde het bit net niet helemaal los laten en zat er net iedere keer tegen aan. Dus mijn instructrice zegt, wacht maar evenik ga wel even wat halen. Ik al half over de rooie want dacht op z'n minst dat ze met een slof aankwam ofzo.
Kwam ze terug met 2 suikerklontjes Clown hij liep daarna echt lekker Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:42

hallo
ik heb mijn haf een paar keer met slof gelongeerd.
Dat ging echt heel super vooral om hem wat nageefelijker te laten worden.
Hij is namelijk zo'n typje dat graag met hoofd omhoog liep.
Nu gaat het super met rijden en hij duwt zijn rug ook niet meer weg.
Ik heb verder nietmet slof gereden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:24

ik gebruik alleen soms een martingaal buiten. inprincipe alleen als ze heel vurig is, of als ik alleen ga. omdat ze de laatste keren nogal wat stijger scenes heeft vertoond. en ik vind dat ook niet een 'hulpteugel met dwang'

en met longeren zet ik haar bij met touwtjes.

voor de rest gebruik ik 'nooit' hulpteugels. voor jonge paarden niet, en voor oude paarden niet.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:24

Duncan schreef:
Johh mijn paard was wild vandaag, 'k heb d'r toch amar even een hulpteugeltje aangehangen vandaag.... Voor het geval hij ervandoor zou gaan....

Afbeelding

Haha!

En ik heb lange tijd gedacht dat je alleen een hulpteugel nodig hebt wanneer je niet goed kunt paardrijden Haha!

Potverdikkie, jij bewijst met deze foto dat ik ongelijk heb Knipoog

megahelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:06

Ik heb nog nooit een hulptuegel bij mijn paard gebruikt... Maar nu hij 7 maanden heeft stil gestaan wil hij nogal boven in lopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus nu ga ik hem even met een slof-teugel rijden om hem even te helpen een juiste houding aan te nemen Knipoog

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:15

Ik gebruik nooit een hulpteugel, en mijn paard kan er toch behoorlijk vandoor gaan, omdat hij snel zenuwachtig wordt en snel schrikt. (half arabiertje ookal zegt dat ook niet altijd alles, maar in mijn geval wel Knipoog) Mijn instructrice zei altijd dat het het beste was als je 'problemen' zonder hulpteugels kan oplossen. Daar ben ik het mee eens. Het is wel de moeilijke weg, maar nu weet ik wel hoe alles op moet lossen zonder hulpteugels, als hij nu weer in een drukke bui is, dan heb ik geen hulpteugel nodig.
Ik vind het wel een ander verhaal om buiten er voor de zekerheid een martingaal te gebruiken, wel ben ik van mening dat je niet moet gaan buitenrijden als je er nog niet klaar voor bent met je paard, maar het blijven dieren, en met buitenrijden kan je niet alleen jezelf maar ook anderen in een angstige situatie brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:41

Ik vind dat je gelijk hebt, dat je ten allen tijde moet proberen problemen zonder hulpteugels op te lossen.

megahelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:46

Yamcha schreef:
Ik vind dat je gelijk hebt, dat je ten allen tijde moet proberen problemen zonder hulpteugels op te lossen.

waarom heet het dan HULPteugel ? Ik vind het geen probleem als mensen een hulpteugel gebruiken. Mits het op een eerlijke en juiste manier gebruikt wordt voor een niet al te lange periode. Je zal het uiteindelijk toch zelf moeten doen. Maar soms heb je een extra "hulpje" nodig om het juiste gevoel bij iets te krijgen

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:57

Ik gebruik ook, zoals de meeste mensen, alleen leren bijzetteugels. Werken als touwtjes, maar zijn makkelijker vast te maken Lachen

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:57

bij het longeren bedoelde ik Knipoog