Tulandro schreef:Op het moment dat hij laag loopt ziet het er ontspannen uit, maar voor de rest vind ik van niet. Waarom niet de normale manier? Dus gewoon normaal contact, waardoor je paard als het goed is zelf al nageeflijk loopt, en van daaruit lekker laag en stofzuigend laten lopen. Dat lijkt mij een veel eerlijkere manier dan hem zo met zn hoofd te laten lopen.. En het lijkt echt juist alsof je je handen vast zet, als je ze ze hoog houdt..
Weet je, ik wilde dat dat werkte bij mijn paard.
Ik heb een instructrice gehad die echt goed was, geheel volgens de klassieke dressuur, echt een topinstructrice. Ze wist alles uit te leggen en over te brengen, alleen helaas, mjin paard dacht er anders over. Ze blijft dan net zo lang haar hoofd in de lucht slaan tot ze mij bijna raakt. Ze gooit haar hoofd blindelings opzij en knalt zo tegen het hek op. Nog zo'n vriendelijke en goede rijmethode, maar Oliv werd er alleen maar schever van. En ik moest uitkijken voor een pijnlijk hoofd.
Nu met mijn handen wat hoger, wordt ik meer ontspannen, ik hoef geen hoofd meer omhoog te verwachten, het paard loopt ontspannen. En op de kleine momenten dat het perfect is, verruimt ze uit zichzelf haar passen, precies op het moment dat mijn zit klopt en mijn handhouding haar net op het goede moment toestaat. Ze loopt nu meer op de achterhand dan in de 2 maanden hiervoor met de lessen volgens de klassieke dressuur. yulan schreef:Aangezien ik nog nie zo ver zit, zal ik niet meespreken over de stappen verzameling en oprichten.En de methode helpt niet als de ruiter er niet voor openstaat.Volgens mij is elk paard zo te rijden, ik heb al enkele vreemde paarden gereden en ze reageren er allen positief op.
Dat Yulan misschien haar handen vastzet, zegt niets over de methode van AdB, maar eerder over het rijniveau van Yulan. Misschien zet ze onbewust haar handen af en toe iets vast omdat ze even geconcentreerd is op andere zaken en wordt er precies op dat moment een foto gemaakt. Is dat dan een fout van de methode? Of is het meer een ruiterfout van een individuele ruiter? Als iemand volgens de klassieke dressuur zijn handen vastzet op een bepaalde hoogte, is dan de hele klassieke dressuur fout of die ruiter?
We hebben het hier over de methode. Yulan heeft een aantal foto's op het internet gezet om ons een beeld te geven van die methode. Niet om haar af te kraken of op te hemelen, maar om de methode meer duidelijkheid te geven. Natuurlijk maakt ook zij fouten, net zoals ieder ander hier op bokt.
Citaat:
En daarom mis ik in de instructie bij AdB iets, hij gaat er, zoals ik het ervaar vanaf een afstandje, vanuit dat iedereen al op een niveau is dat ze dit snappen en iedereen kan zien of voelen aan zijn eigen paard of deze dat kan....
Ook dit gaat niet over de methode, maar over AdB zelf. Misschien is hij niet de ideale man om zijn methode aan de man te brengen, niet voor iedereen althans. Niet ieder mens kan namelijk met een ander mens opschieten en zoals je zelf zegt is er vertrouwen nodig tussen instructeur en ruiter. Gelukkig zijn er nu andere instructeurs en instructrices die volgens zijn methode lesgeven en die kunnen het misschien wel goed overbrengen aan diegene die AdB niet kunnen uitstaan. Dat is een persoonlijke kwestie en gaat niet over de methode.