Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:03

Charlotjuuh schreef:
Hey, Zal hier ook mijn zegje komen doen . Zelf weet ik niets over Antoine , en de meeste mensen hier hebben amper een les van hem gezien , die alleen maar oordelen via verhaaltjes , ik vind persoonlijk dat je de man zelf eens moet zien lesgeven.

Ik heb al ruim 20 lessen gezien, dus ik kan wel iets erover meepraten denk ik. En ik wijk niet af van mijn standpunt. Ik denk ook dat het een goed idee is om eens een filmpje online te zetten.

menollyke

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:53

Tulandro schreef:
Op het moment dat hij laag loopt ziet het er ontspannen uit, maar voor de rest vind ik van niet. Waarom niet de normale manier? Dus gewoon normaal contact, waardoor je paard als het goed is zelf al nageeflijk loopt, en van daaruit lekker laag en stofzuigend laten lopen. Dat lijkt mij een veel eerlijkere manier dan hem zo met zn hoofd te laten lopen.. En het lijkt echt juist alsof je je handen vast zet, als je ze ze hoog houdt..

Weet je, ik wilde dat dat werkte bij mijn paard. Ik heb een instructrice gehad die echt goed was, geheel volgens de klassieke dressuur, echt een topinstructrice. Ze wist alles uit te leggen en over te brengen, alleen helaas, mjin paard dacht er anders over. Ze blijft dan net zo lang haar hoofd in de lucht slaan tot ze mij bijna raakt. Ze gooit haar hoofd blindelings opzij en knalt zo tegen het hek op. Nog zo'n vriendelijke en goede rijmethode, maar Oliv werd er alleen maar schever van. En ik moest uitkijken voor een pijnlijk hoofd.

Nu met mijn handen wat hoger, wordt ik meer ontspannen, ik hoef geen hoofd meer omhoog te verwachten, het paard loopt ontspannen. En op de kleine momenten dat het perfect is, verruimt ze uit zichzelf haar passen, precies op het moment dat mijn zit klopt en mijn handhouding haar net op het goede moment toestaat. Ze loopt nu meer op de achterhand dan in de 2 maanden hiervoor met de lessen volgens de klassieke dressuur.
yulan schreef:
Aangezien ik nog nie zo ver zit, zal ik niet meespreken over de stappen verzameling en oprichten.En de methode helpt niet als de ruiter er niet voor openstaat.Volgens mij is elk paard zo te rijden, ik heb al enkele vreemde paarden gereden en ze reageren er allen positief op.

Dat Yulan misschien haar handen vastzet, zegt niets over de methode van AdB, maar eerder over het rijniveau van Yulan. Misschien zet ze onbewust haar handen af en toe iets vast omdat ze even geconcentreerd is op andere zaken en wordt er precies op dat moment een foto gemaakt. Is dat dan een fout van de methode? Of is het meer een ruiterfout van een individuele ruiter? Als iemand volgens de klassieke dressuur zijn handen vastzet op een bepaalde hoogte, is dan de hele klassieke dressuur fout of die ruiter?

We hebben het hier over de methode. Yulan heeft een aantal foto's op het internet gezet om ons een beeld te geven van die methode. Niet om haar af te kraken of op te hemelen, maar om de methode meer duidelijkheid te geven. Natuurlijk maakt ook zij fouten, net zoals ieder ander hier op bokt.

Citaat:
En daarom mis ik in de instructie bij AdB iets, hij gaat er, zoals ik het ervaar vanaf een afstandje, vanuit dat iedereen al op een niveau is dat ze dit snappen en iedereen kan zien of voelen aan zijn eigen paard of deze dat kan....

Ook dit gaat niet over de methode, maar over AdB zelf. Misschien is hij niet de ideale man om zijn methode aan de man te brengen, niet voor iedereen althans. Niet ieder mens kan namelijk met een ander mens opschieten en zoals je zelf zegt is er vertrouwen nodig tussen instructeur en ruiter. Gelukkig zijn er nu andere instructeurs en instructrices die volgens zijn methode lesgeven en die kunnen het misschien wel goed overbrengen aan diegene die AdB niet kunnen uitstaan. Dat is een persoonlijke kwestie en gaat niet over de methode.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:08

Maar ik kom toch even met een ja maar......

Hij is degene die deze methode aan de man brengt en uitvoerd... Dus heeft het wel met deze man te maken....

Ik ben overigens niet antie of pro hoor. Het is slechts mijn persoonlijke ervaring !!

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:13

Natuurlijk kan je een mening hebben over AdB, maar die mening wordt in dit topic niet gevraagd. Het gaat hier om ervaringen van mensen met de methode van AdB. Ik ken de hele man AdB niet, maar kan door alle verhalen heel goed begrijpen dat sommige mensen hem niet mogen. Maar dat staat hier toch echt buiten.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:17

Ik heb nergens beweerd dat ik hem niet mag !!!

Dat wat ik van em meegekregen heb vond ik het best een leuke vent....

Alleen zijn methode hoe hij die aan de man brengt komt niet altijd goed over, dat is mijn punt.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:18

Ik heb ook gehoord dat antoine de bodt altijd na X aantal jaar even van het "circuit" verdwijnt en dan na weer een aantal jaar weer even terug komt, dan stopt hij weer etc.
Het schijnt dat hij met een aantal mensen in serieuze ruzie enzo ligt

nuja, ik heb dit vn horen zeggen...

Weet iemand hier iets meer over?

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:20

bonitobol schreef:
Ik heb ook gehoord dat antoine de bodt altijd na X aantal jaar even van het "circuit" verdwijnt en dan na weer een aantal jaar weer even terug komt, dan stopt hij weer etc.
Het schijnt dat hij met een aantal mensen in serieuze ruzie enzo ligt

nuja, ik heb dit vn horen zeggen...

Weet iemand hier iets meer over?

Ik zou toch bij de methode blijven aangezien dit topic daar over gaat en niet over Antoine zelf.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:25

@charlotjuuh: tja het gaat ook over antoine hé
Nuja ok, omdat jy het vraagt. .

Even mijn reactie op dit:

Citaat:
Hey,

Zal hier ook mijn zegje komen doen . Zelf weet ik niets over Antoine , en de meeste mensen hier hebben amper een les van hem gezien , die alleen maar oordelen via verhaaltjes , ik vind persoonlijk dat je de man zelf eens moet zien lesgeven.

Blijkbaar hangt het af van paard/ruiter tot paard/ruiter , de ene keer werkt het SUPER , de andere keer veel minder.

Ik heb Yulan en Missblue al veel zien rijden , en wat ik zie zijn volledig ontspannen , blije , losse paarden die allesbehalve weglopen. Winnetou zie ik ook allesbehalve op z'n voorhand lopen , ofwel ben ik blind.
Momentopnames zijn momentopnames , maar ik vind dat je deze combiniaties in het echt moet zien voordat je over ze kunt oordelen.
In de toekomst zal ik van deze combinaties zeker eens filmpjes maken tijdens een les , zodat je misschien (met toestemming natt.) zelf eens kan zien.

Wat zijn jullie ervaringen met de METHODE? En niet met de man in kwestie zelf?

1. Heb jij al eens een les van hem gezien? Anders kan je ook niet oordelen hé.
2. Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij de kennis/ervaring hebt om al echt te kunnen zien hoe paarden nu echt lopen. Je ziet natuurlijk al bepaalde dingen maar toch nog niet alles, nog niet het geheel ( pas op, ik ook niet hoor) Maar ik denk dat je er niet echt over kan oordelen. Dat phoebe en yulan je vriendinnen zijn heeft ook al heel wat te moeien in je zicht op hun rijstijl.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:50

Banzai schreef:
"Ik zou graag het verhaal willen horen van je vorige paard, dat is immers het paard wat je naar de Z2 hebt gereden? Altijd onder begeleiding van Antoine en van nul begonnen? Of had het paard al wedstrijdervaring? Daar ben ik benieuwd naar, het verhaal van dit paard is prachtig maar hoe kun je na vier maanden training zeggen dat dit paard Z gaat halen?"

Mijn vorige paard heb ik van zadelmak naar Z2 gereden, op de methode van Antoine.
Ik weet zeker dat ook mijn nieuwe paard het Z zal gaan halen omdat ieder gezond paard dat kan halen, mits op de juiste manier getraind door een ruiter met gevoel.
Moettie uiteraard wel gezond blijven.

Je schrijft telkens "de methode van Antoine", bedoel je daarmee dat je begeleidt wordt door Antoine of door iemand anders die volgens zijn methode werkt? Heb je foto's van je Z2 paard in actie?

Menollyke, ik vraag naar wedstrijdniveau omdat iedereen hier wel kan roepen dat ze zo geweldig rijden in hun eigen achtertuin, maar dat wil nog niet zeggen dat het inderdaad zo is. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat iedereen die Z rijdt wel geweldig bezig is maar het is wel een indicatie dat je "ergens" gekomen bent met je training.

Verder vraag ik het omdat het hele skala telkens genoemd wordt maar ik nergens zie dat iemand verder is gekomen dan ontspanning, over de aanleuning zijn al discussies genoeg, die is nog niet goed, en rechtrichten in de ware zin van het woord zoals het skala dat bedoelt zie ik ook nog niet, laat staan schwung en verzameling.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:00

horseyfries schreef:
Menollyke, ik vraag naar wedstrijdniveau omdat iedereen hier wel kan roepen dat ze zo geweldig rijden in hun eigen achtertuin, maar dat wil nog niet zeggen dat het inderdaad zo is. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat iedereen die Z rijdt wel geweldig bezig is maar het is wel een indicatie dat je "ergens" gekomen bent met je training.

Ik begrijp je punt wel. Alleen de mensen die met kreupele paarden daarheen gaan zijn allang blij als hun paard weer goed loopt en bereden kan worden. Niet elk van deze mensen heeft wedstrijdambitie. En de methode is tot nu toe vooral succesvol geweest voor dit soort paarden. Juist de kreupele, afgekeurde paarden. En voor mij zegt het al veel als deze paarden weer gewoon te berijden zijn. Ik ben allang blij als het paard wat ik rij ontspannen rond kan lopen, lekker kauwend op het bit, vrolijk met de oortjes naar voren. De rest van de training volgt vanzelf, maar kost ook tijd.

Er zijn waarschijnlijk weinig mensen die bij AdB hebben gelest, op hoog niveau zitten EN op bokt zitten. Ik moet in elk geval zeggen dat ik het een ontspannen plaatje vind als een paard gereden wordt volgens deze methode. (en dan heb ik het nu even over Yulan en Missblue) Of deze vroeger beter liepen, kan IK niet beoordelen.

horseyfries schreef:
Verder vraag ik het omdat het hele skala telkens genoemd wordt maar ik nergens zie dat iemand verder is gekomen dan ontspanning, over de aanleuning zijn al discussies genoeg, die is nog niet goed, en rechtrichten in de ware zin van het woord zoals het skala dat bedoelt zie ik ook nog niet, laat staan schwung en verzameling.

De mensen die de discussie zijn gestart zijn nog niet zover. De meeste bokkers die hierin deelnemen zijn ook nog niet zo ver. De resultaten zullen zich ook op zich laten wachten. Al heeft Yulan al een prestatie neergezet.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:05

Fieuw, eff bijgelezen

Tja, laten we eff stopppen over mij,winnetou,missblue,blue maar gewoon over de ervaringen met Antoine de Bodt 's methode.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:05

@ menollyke: Mijn paard liep zeker niet beter vroeger, heb juist mijn profiel bijgewerkt, daar kan je foto's zien..

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:11

Missblue, ik stuur je een PB, volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Of ik begrijp jou niet, dat kan ook.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:11

Ik heb clinics van de Bodt bijgewoond en was heel verbaasd dat daar eigenlijk helemaal geen paarden liepen die zo kreupel waren van de hoefkatrol, maar "gewoon" verkeerd gereden paarden die niet goed in balans liepen (lees: niet in balans werden gereden!).
Zijn aanwijzingen op zich vond ik rijtechnisch prima, hij zei eigenlijk niets anders dan ik ook zou doen in mijn lessen. Het extreme handgebruik waar hier over gepraat wordt en de hoge handhouding heb ik daar niet gezien.
Wat ik daar wel heb gezien en wat ik minder vond, was dat de paarden in een hoog tempo moesten lopen en daardoor allemaal van het achterbeen afliepen. Daarom ben ik benieuwd naar de resultaten van mensen die lange tijd op die manier trainen, of zij uiteindelijk wel in staat zijn om hun paard goed op het achterbeen te rijden.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:14

Yulan, heb je mijn post gelezen? Wanneer heb je les en zijn toeschouwers welkom?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:14

@ Horseyfries: Ik vind je onderschrift grappig

@ missblue/menollyke: Missblue, ze zegt dat ze niet kan oordelen hoe ie vroeger liep, omdat ze hem nooit heeft zien lopen.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:15

yulan schreef:
@ Horseyfries: Ik vind je onderschrift grappig

@ missblue/menollyke: Missblue, ze zegt dat ze niet kan oordelen hoe ie vroeger liep, omdat ze hem nooit heeft zien lopen.

Jaja, ik heb pb gehad

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:16

Ik heb dat wel ervaren van die handen op extreme hoge manier mee rijden.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:17

@ JoAnn: Khad het niet gelezen
Voor mij is dat prima hoor, maar ik zal het eerst es vragen aan Antoine
Ik zet je in m'n vriendenlijst en na de examens pm ik je, zal dat gaan voor in de vakantie?

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:29

Voor in de vakantie, geen probleem. Lijkt me dat je het vooral aan Ronny moet vragen, kan me ni voorstellen want Antoine tegen geïnteresseerde toeschouwers kan hebben.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:31

Aan allebei
Normaal heeft antoine daar niets tegen, er staan daar wel altijd een hoop mensen die niet rijden ofzo.
Maar toch es vragen é.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:10

yulan schreef:
@ Tyrza: De takt en impuls zijn doorheen alle stappen verweven.

Dat geldt ook voor losgelatenheid, aanleuning, etc.
Citaat:
Antoine is er juist heel erg tegen om je paard maar een beetje te laten sukkelen. Drang komt langs achter! En hierbij wordt er ook gelet op de takt en de zuiverheid van de gangen

Juist takt en impuls zijn ontzettend belangrijk voor de rest van de africhting en daarom snap ik niet dat deze 2 segmenten niet in jouw rijtje voor komen. Zonder een correcte voorwaartse drang, opgewekt door de ruiter, kom je simpelweg gewoon niet toe aan
yulan schreef:
1. Ontspannen
2. Aanleuning
3. Rechtrichten
4. Verzamelen
5. Oprichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:17

Ik snap werkelijk niet waar sommige aversie nou vandaan komt...

Als AdB nu een methode zou promoten waar slofteugels, gogue's, sporen, scherpere bitten aan bod komen, en het principe 'trek em in de krul' DAN kan ik me voorstellen dat iemand zich misschien es op het hoofd moet gaan krabben..

Wat hij doet is mensen helpen die bij een reguliere instructie niet verder meer komen, al dan niet met een kreupel paard, en hij leert ze geen gemene enge dingen, maar hij maakt mensen weer blij met hun paard, op een rustige manier.

Met alle no-no's die paarden hebben en denken alles te weten, zou je eigenlijk blij moeten zijn met IEDEREEN die een andere methode zoekt om goed met zn paard door een deur te komen, zonder de meest vreselijke methodes.

Maar neeeeeeee.. het is niet standaard, dus het is niet goed. Want stel je voor dat je paard een beetje uit elkaar loopt, omdat hij beginnend is. Het moet vanaf stap 1 eruit zien zoals in 'het boekje'.

Raar eigenlijk

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:20

Ik weet niet of die post oa ook op mijn slaat Maar ik kan niet oordelen over deze methode omdat ik deze nog niet heb gezien. Maar ik reageer wel op uitlatingen over deze methode, welke imo soms niet logisch zijn op rijtechnisch vlak

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:22

Bij mijn weten wordt er nergens gezegt dat alles vanaf stap 1 er moet uitzien volgens 'het boekje'. Maar je kan wel beginnen met een degelijke basis en daar stellen wij ons dus gewoon wat vragen bij de basis dat ADB legt. Nuja ik toch , want ik kan niet voor andere mensen spreken.