[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:00

Jeetje mikkie... keep your panties on, Bandida

Op een paar negatieve en zijn eigen bloemrijke verhalen na, ken ik HC niet, dus ik geef hem het voordeel van de twijfel. For all i know is hij de 2e Hempfling en dat is voor zijn doel prachtig! Maar zijn doel is niet die van een ander dus het vergelijken is zinloos, daarom ook het negatief oordelen over alle mensen die hulpteugels gebruiken.

Een hulpteugel kan net als een bit of stang of zadel ge- en misbruikt worden. Aan de andere kant, heb ik zelf liever, als het paard schrikt (want het is nou eenmaal een dier, hoe goed je hem ook traint) liever een middel om de veiligheid (voor beide) te bewaren.

shetlandlove

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:09

Een hulpteugel is net als een bit of een bitloos iets wat je er zelf van maakt. Als je een harde hand hebt, kan een hackamore 10 keer harder inwerken dan een paard dat met zachte hand op een liverpoolstang gereden wordt.
Toch vind ik dat veel mensen onnodig naar een hulpteugel grijpen Het is immers een hulpteugel en dat wil imo zeggen dat het ter ondersteuning moet worden gebruikt. Het is er niet voor dat je er altijd mee moet rijden, omdat jij, als mens, niet meer zonder kunt/durft.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:33

Ik snap sowieso niet waarom een paard zo zou moeten lopen als Salinero, ik vind dat er helemáál niet fijn uitzien... Maar als je band met je paard goed is en je hoeft dus geen rangorde probleem ermee op te lossen én je gebruikt je hulpteugels goed, dan kan ik er weinig over zeggen.

Waar ik écht slecht tegen kan, is als mensen alléén op de slof rijden en de teugels op de hals in een knoop doen. Zag het laatst weer en vind het gewoon niet kunnen.

(HC, ik neem je gewoonte van overtollige accenten over )

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:41

Citaat:
Jeetje mikkie... keep your panties on, Bandida

Als je dat een plezier doet knoop ik ze je graag om je oren SP, want..
Citaat:
heb ik zelf liever, als het paard schrikt (want het is nou eenmaal een dier, hoe goed je hem ook traint) liever een middel om de veiligheid (voor beide) te bewaren.

iemand die (nog) denkt dat je een hulpteugel daarvoor kan gebruiken heeft een lange weg te gaan.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:42

Imitador schreef:
Ik snap sowieso niet waarom een paard zo zou moeten lopen als Salinero, ik vind dat er helemáál niet fijn uitzien... Maar als je band met je paard goed is en je hoeft dus geen rangorde probleem ermee op te lossen én je gebruikt je hulpteugels goed, dan kan ik er weinig over zeggen.

Waar ik écht slecht tegen kan, is als mensen alléén op de slof rijden en de teugels op de hals in een knoop doen. Zag het laatst weer en vind het gewoon niet kunnen.

(HC, ik neem je gewoonte van overtollige accenten over )

hierin vind ik dat je gelijk hebt het is altijd een HULP teugel niet eentje waarop je helemaal moet rijden.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:42

Ik bedoelde eigenlijk een bit

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:44

Bandida schreef:
iemand die (nog) denkt dat je een hulpteugel daarvoor kan gebruiken heeft een lange weg te gaan.
en iemand die denkt dat een paard nooit zal schrikken door training een hele korte wellicht

misschien zouden jullie je vaardigheden bij de bereden politie moeten introduceren?

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:47

? Mijn paard schrikt zich zo goed als dagelijks te pletter. Bomproof zal hij nooit worden. Mijn weg wordt daar echter niet korter van. Niet meer, sinds ik martingaal, ketting en stang thuis laat.. Ja hoor, ik ken de andere kant ook.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:49

Maar even serieus nu, vind je het niet veiliger om een bit in te hebben? Want zo'n bandje om zijn nek, dat maakt volgens mij bar weinig indruk op een echt geschrokken paard.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:52

ja idd, wat heb je nou over je paard te zeggen zonder bit, of wou je al bokkent in zn oor gaan fluisteren dat hij moet stoppen

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:57

ik denk dat dat vertrouwen in elkaar heet.

en was er niet ook al eens een discussie geweest dat een paard dat écht op hol geslagen is(bijvb door angst), niet te stopppen is, met of zonder bit?

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:59

ok daar heb ik wel even een mening over, over dat vertrouwen. een paard is een vlucht dier dus die vertrouwd nooit iets 100% en ik vertrouw een paard (een dier) ook niet 100%. dus een combinatie pard mens kan elkaar nooit geheel vertrouwen denk ik. hoe lief je je paard ook vind en hoe gek je paard op jou is, een echte vertrouwens band ik heb me vraagtekens erbij.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:01

Het is een illusie te denken dat je een vertrouwen kan hebben tussen jou en een dier dat absoluut onwrikbaar is en nog levensgevaarlijk voor jezelf en anderen ook.

En wat win je er nou mee om alleen met halsband te rijden? Komt mij alleen een beetje stoer en onverantwoordelijk over eigenlijk.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:05

tuurlijk, dier blijft dier, mens blijft mens.

maar als je denkt een paard álleen met bit te kunnen laten luisteren...

stoer? is dat bij sommige ook niet om weet ik veel wat in te hangen en eraan te hangen want dat staat toch stoer?

als je een paard bij voorbaat al levensgevaarlijk vindt, moet je er niet op gaan. dat risico is er altijd.

ik persoonlijk(IK dus!) vindt t prachtig dat er mensen zijn die kunnen rijden zonder bit en gekke toestanden. dat vindt ik, mits t rust en ontspanning uitstraalt en niet spanning, veel mooier om na te kijken dan na Anky en consorte.
maar das weer mijn mening.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:05

neetje86 schreef:
ja idd, wat heb je nou over je paard te zeggen zonder bit

Meer als over mijn paard (ieder paard) mét bit. Maar dat komt niet uit het niets aangewaaid natuurlijk. Dacht je dat je je paard kon stoppen op een bit als die echt niet voor je wil stoppen? Think again..
Maar ik voel al dat dit een zinloze discussie gaat worden. Ik ga me maar weer verschuilen in een of ander bitloos topic

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:09

nou ik heb 2x met een bitloos hoofdstel gereden heb er oko echt 1. maar die ene keer is niet heel goed bevallen ze is er heletijd vandoor gegaan en gaan bokken en ik kon dr echt niet tegen houden. dus nee niet alle aarden reageren er goed op. ik heb trouwens zo'n side pull hoofdstel.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:10

dus ik zweer voorlopig nog even bij mijn gewonen hoofdstel met BUSTRENS en THIEDEMAN

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:12

In de 3 jaar dat ik mijn paard heb heeft er niks aan gehangen alleen een paar teugels . ( alleen een elastiek die mijn lesgever PER SE wilde proberen, die geeft me dus ook geen les meer )

En geloof mij wij hebben ook rangorde strijd . maar des niet te min een hechte band.
Daarbij komt nog kijken dat mijn paard op zn zachts gezegt WOEDEND wordt. Bij het elastiek hij werd woest, heb was nog 100 x erger dan zonder. Dus voor mij zo ie zo geen hulp teugels
werkt alleen maar averechts

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:20

xRenee_ schreef:
Ik vind, jaja Het is wel een beetje zo, maar sommige paarden hebben een Thiedemann of Martingaal nodig.. Dus ben het er niet mee eens

De RUITER heeft het nodig...niet het paard.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:25

neetje86 schreef:
ik ben dan zo'n slechte ruiter denk ik, rijdt mn pony met thiedeman omdat ze onhandelbaar was een een beetje levensgevaarlijk aan het worden was. het was dit of dr verkopen nou dan liever een thiedeman erom heen. ik voel me er zekerder door en dat breng ik over op mn paard dus zijn we bijde minder gespannen, nou heel slecht hoor! dus even voor de duidelijkheid ik rijd met thiedeman niet omdat ze dan met dr kop naar benden loopt maar puur voor mn eigen viligheid.

Als je nog ene beetje beter kan rijden, kun je het echt zonder thiedemann af, of ka bv je instructeur er ook niet op zonder Thiedemaan? Ik begrijp jet veiligheids aspect, begrijp me niet verkeerd en daarom zeg ik ook dat het per situatie bekeken moet worden, maar dat neemt nog niet weg dat een betere ruiter dan jij ook jouw paardje waarschijnlijk wel zonder Thiedemann kan rijden. Jouw paardje werd voor jou onhandelbaar, maar was het voor elke ruiter een onhandelbaar paard? Je wilde haar verkopen, met andere woorden, je dacht dat een ander haar wellicht wél aan kon. Begrijp je wat ik wil zeggen? Je ben geen slechte ruiter, je kunt misschien wel heel goed rijden, maar er zijn ruiters die zonder hulpteugels toch ook jouw type paard weer "normaal" krijgen en dat is dat de "goede" ruiter.
Het gaat om een bepaald soort kunde/vaardigheid.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:26

Lusitana schreef:
xRenee_ schreef:
Ik vind, jaja Het is wel een beetje zo, maar sommige paarden hebben een Thiedemann of Martingaal nodig.. Dus ben het er niet mee eens

De RUITER heeft het nodig...niet het paard.

daar ben ik het mee eens.

ik heb zo'n paard onder mijn kont dat je er los af bokt als hij er weereens vandoor schiet. nu ben ik er al meermaals zelf afgekletst, maar het kan me weinig schelen waar ik beland, ik kan me daar overheen zetten en doorrijden.

maar iemand die dat niet heeft is gebaat bij een hulpteugel die net dat tikje begrenzing geeft. na een tijdje gaat het ook zo weer vanzelf. wilt dat nu zeggen dat het een slechte ruiter is?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:31

neetje86 schreef:
@shetlandlove: ja heb nu ook les idd en mijn instructeur vind de thiedeman ook een goede oplossing voor mij en mn paardje. terwijl hij absoluut geen voorstander is van hulpteugels. maar ja soms kan het gewoon even niet anders.

De instructeur wil dat de leerling in de les kan ontspannen om het paard te laten ontspannen, maar hij zal zelf zonder hulpteugel op datzelfde paard kunnen. Nogmaals, jíj hebt die hulpteugel nodig, niet het paard op zich. En, als jij wat verder bent, kun je ook zonder.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:34

@lustiano: ow maar ik zou ook de laatste zijn om dat t ontkennen. ik voel me er zekerder door (dat heb ik hier ook ergens geschreven) maar omdat ik me zekerder voel geef ik dat wel door aan mn paard zodat we alle2 rustiger worden. ja en ik denk ook dat andere mensen er wel zonder op kunnen rijden, en er zijn heel veel mensen die dat bij mij op stal zeggen maar niemand gaat er uiteindelijk op als ik zeg probeer het maar maar je hebt wel gelijk. en mijn instructeur wil er liever neit op want ik zal het toch zelf moeten doen hij kan moeilijk elke dag mijn paardje rijden toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:35

Biepje schreef:

ik heb zo'n paard onder mijn kont dat je er los af bokt als hij er weereens vandoor schiet. nu ben ik er al meermaals zelf afgekletst, maar het kan me weinig schelen waar ik beland, ik kan me daar overheen zetten en doorrijden.

maar iemand die dat niet heeft is gebaat bij een hulpteugel die net dat tikje begrenzing geeft. na een tijdje gaat het ook zo weer vanzelf. wilt dat nu zeggen dat het een slechte ruiter is?

Lees de post boven de jouw nog eens daar staat dat ze misschien best goed kan rijden, maar dat een nog betere ruiter het zonder kan. Als je zover bent dat je dat begrenzen zonde hulpteugel kunt, ben je beter dan als je het niet zonder hulpteugel kunt, toch?

Ik denk dat teveel mensen "slecht" lezen als "gemeen" of "waardeloos", maar eigenlijk hebben we hier het in de stelling over een goede ruiter. De rest zijn ruiters die niet zonder kunnen/willen om verschillende reden, maar daarmee zijn ze nog niet waardeloos, alleen (nog) niet ZO KUNDIG /VAARDIG als die het wel zonder kunnen...

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:39

ja voila, nu zijn we er. je bent niet slecht als je met een hulpteugel rijdt, daarom zijn ze er juist, ze kunnen jou en daardoor je paard beter maken. jij moet eerst goed op je paard zitten, ontspannen en beheerst, voor jij je paard kan rijden zoals het hoort. een paard doet ook niet voor de lol gek, het ligt voor 99% aan de ruiter.

(al is een martingaal bij een opgefokt paard voor een sprong in een parcours van 1.60 toch verrekt handig)