Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:20

Mag mensen afkatten die meer ervaring hebben dan wel

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:21

@KarinvdM.
Grapje! Ik ben niet gewend om met "ach meid" te worden aangesproken, zal wel aan mijn attitude (of leeftijd) liggen

@Libke, ik geef alleen mijn mening weer, niets meer of minder. Mijn kunde of onkunde kun jij niet staven.

besita

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:22

Ja hallo Billy ..ik kat juist niemand af Ik kreeg direct een ruk op mijn mond

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:24

Van mij Mijn reactie op jouw bericht was in zijn algemeenheid bedoelt, niet aan jou persoonlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:28

libke schreef:

Dat was een one-reign stop Schijnt ook goed te werken als je paard aan de kletter gaat buiten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:35

Anne_GTI schreef:
libke schreef:

Dat was een one-reign stop Schijnt ook goed te werken als je paard aan de kletter gaat buiten.

goeie tip voor kim dan westernzadel ,grote pelham erin en mega wielsporen paar keer rond de bomen barrelen en dan een grote sliding en je hebt alles onder controle Kim

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:36

Ze wilde al Parelli gaan doen

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:38

Ik heb een tip die Kim zelf ook regelmatig geeft: zoek hulp van iemand die er verstand van heeft en doe geen dingen waar je nog niet aan toe bent

Daarbij wil ik het laten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:41

Mijne wil ook niet op buitenrit ,ze vind er helemaal niets aan en de ruiter dan al evenmin want op 50m draait ze 10 keer om ..dus wij hebben de buitenritjes met haar opgegeven ,ze mag dan liever een paar uur het land op ..dat gaat haar beter af

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:43

libke schreef:
goeie tip voor kim dan westernzadel ,grote pelham erin en mega wielsporen paar keer rond de bomen barrelen en dan een grote sliding en je hebt alles onder controle Kim

Libke, zou je mij een plezier willen doen en geen vergelijk maken naar een sportonderdeel waar je kennelijk niet zoveel van weet?

Want westernruiters rijden niet met mega pelhams, rijden wel op shanks (verplicht op op één hand), worden beoordeeld op rijden zonder druk tijdens wedstrijden en die sliding moet op de zit (omdat de voorkant anders niet kan doorlopen terwijl de achterkant glijdt en je dan dus wel beenproblemen kunt veroorzaken). Barrelen is een onderdeel waar in Nederland maar heel weinig mensen zich mee bezig houden. En de wielsporen waar jij over spreekt zijn doorgaans een stuk zachter als de gekartelde kleine scherpe dressuurspoortjes.

Zomaar even wat opmerkingen tussendoor.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:46

En dit natuurlijk geheel offtopic.
Wat die mods toch al niet mogen he
Had je niet door dat dat een grapje was Anya?
Het gingin dit topic trouwens over rijden met sedatie....

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:48

Flauw grapje dan, ik kon er niet echt om lachen. Maar dat zal wel wat over mij zeggen i.p.v. "het grapje"...
Laatst bijgewerkt door Ann op 14-05-06 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:51

Als er een dergelijk vergelijk komt, grapje of niet, dan reageer ik even.
On topic. Ik zou nooit kiezen voor een paard Sedalin geven in een dergelijke situatie. Ik zou altijd kiezen voor de wellicht langere maar veel veiliger en in mijn optiek eerlijker weg.

On topic. Het vergelijk dat topruiters die soort dingen wel doen, boeit mij totaal niet. Maakt het ook niet juist. Zegt hooguit iets over doelen die middelen heiligen.

Als voorbeeld: in de westernsport wordt op topniveau in bijvoorbeeld de states bij sommige pleasure paarden (volgens kenners) een paar litertjes bloed getapt voor de wedstrijd. Worden ze mooi rustig van En de staartsnede is nog maar een paar jaar verboden. Konden ze de staart niet meer gebruiken, maar het beeld was zo mooi rustig

Dus het feit dat topsporters iets vinden of doen... zal mij aan de billen oxideren.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:57

Ik vind een staartsnede of het aftappen van een paar litertjes bloed om een beter resultaat te bereiken nou niet echt te vergelijken met 2 streepjes sedalin geven om het risico voor paard en ruiter te verkleinen.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:58

sherif schreef:
sorry maar dan spoor je toch echt niet ...als je zo een paard rustig moet krijgen dan vind ik dit wel een hele kwalijke zaak!! Misschien kan ze beter het paard eens laten uitbesteden aan een ervaren iemand!!

Hoi,

Ben het met deze stelling helemaal eens!!

Groetjes

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:59

Ach het is maar waar je de grens legt. En bovendien Sosha wordt in dit topic gesuggereerd dat als topruiters het doen, dat het dan goed is. En waar leggen die de grens???

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:00

Anya, die middeltjes die Libke noemde worden ook op de gewone basiswedstrijden toegepast. Het voordeel van deze middelen is dat ze de coördinatie niet beïnvloeden wat Sedalin wel doet. Dat Libke erbij verteld dat deze middelen ook gebruikt worden door topruiters is eigenlijk niet relevant voor de werking van het middel maar onderstreept in haar ogen dat het werkt zoals het bedoelt is. Prima toch.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:04

Ja hoor dat is prima. Ik heb gewoon moeite met het argument "als topruiters... dan is het goed". Dat is/wordt te vaak gebruikt om dingen goed te praten. In welke ruiterdiscipline dan ook.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:04

Ik vind het ook nogal raar ja..

Als je samen met hem toch in de bak nog regelmatig rondjes vliegt, dan lijkt het mij zeer onverstandig om met hem naar buiten te gaan. Je zegt dat je afwisseling wil, maar er zijn zóveel andere dingen waardoor je afwisseling krijgt in het werken. En als je dan naar buiten wil, pak dan de trailer en ga het bos in, zodat hij eerst het gevoel krijgt dat hij ergens anders is met jou, en ver kan rennen, maar dat niet mag. Ik zou dan aan de hand het verkeer opzoeken, en daarna pas onder het zadel.
Ook longeren van tevoren en samen met een bomproof paard naar buiten gaan lijkt me wel slim..(weet niet of je dat wel had gedaan?)

Je hebt het nu eenmaal zo gedaan, en als jij jezelf er goed bij voelt, dan is het voor jou waarschijnlijk de beste manier geweest, maar ik vind dit eigenlijk een teken van geen controle en vertrouwen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:05

Ik zwijg er al over want van Anya haar opmerkingen gaan mijn billen spontaan wel oxideren en das niet prettig om morgen mijn toppertje te rijden
spijtig dat je als Mod zo reageerd Anya ,als er een branche is waar ik juist wel van hou dan is het wel de westernsport

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:12

Elmond schreef:
Euhm...volgens mij krijg ik zo een lading over me heen maar ik zeg het toch... Voor de eerste keer op buitenrit, dan kan ik het best nog begrijpen eerlijk gezegd. Je weet niet wat je paard doet, je kunt op deze manier toch een buitenrit maken en je weet dat ze zo rustiger blijven. Nou weet ik niet hoe sterk sedalin is hoor, vergeet dat ff niet aub!!! Bij mijn weten maken de paarden het op deze manier wel mee, maar houden ze zich rustiger en maken ze het niet heel erg bewust mee en reageren ze dus nooit zo heftig. De tweede keer kan het dan toch met minder en de keer daarna zonder?

Hulpteugels kunnen ze naar mijn idee nog altijd doorheen walsen, tenminste sommige wel toch...

hier ben ik het mee eens. om het zomaar te gebruiken is het egh not done, maar bij zo'n eerste buitenrit zou ik me er wel wat bij kunnen in denken. hoewel ik ook niet weet hoe sterk het is, en dat meisje er waarschijnlijk ook weinig vanaf weet.

Sosha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:13

Anya schreef:
En bovendien Sosha wordt in dit topic gesuggereerd dat als topruiters het doen, dat het dan goed is.

Daar ben ik het zeker niet mee eens. En dat mensen er wedstrijden mee rijden...... dat is gewoon tegen de regels. Dat zijn i.m.o. dus echt foute ruiters (top of niet). Maar komt zo iets bij een dopingcontrole er niet uit dan? Of doen ze dat in België niet?

En dat vind ik dus weer iets heel anders, dan eenmalig tijdens de africhting licht te sederen om risico's in te dammen. Bij langdurig gebruik is sedalin (of tegenwoordig sedasan) weldegelijk schadelijk voor het paard, vergelijkbaar aan paraceatamol bij mensen (qua schade dan, niet qua werking).

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:16

Libke had het niet over sederende middelen. Er zijn andere middelen die niet onder doping vallen waarbij je toch de scherpe kantjes eraf haalt. Die worden overal veelvuldig gebruikt op wedstrijden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:17

je wedstrijd moet toch wel lukken kim? met springen werd er toch ook losgereden tussen andere paarden dus als je kan springen met losrijden kan je ook dressuurmatig losrijden, misschien als een bommetje maar t was toen ook gelukt

libke schreef:
Mijne wil ook niet op buitenrit ,ze vind er helemaal niets aan en de ruiter dan al evenmin want op 50m draait ze 10 keer om ..dus wij hebben de buitenritjes met haar opgegeven ,ze mag dan liever een paar uur het land op ..dat gaat haar beter af

die heb ik ook een omhoog, omdraaien en dan vol gas terug naar stal, ongeacht wat er aan verkeer aankomt
ga nu dus altijd met minimaal 1 ander paard naar buiten, en als de eerste km erop zit issie braaf net zoals op vreemd terrein, maar van huis weg gaan...
maargoed eerlijk is eerlijk, toen ik die nog fanatiek kon trainen&starten stond buitenrijden op een erg laag pitje
nu recreatief het enige nog is wat ik met hem kan doen, ben ik veel vaker in de bossen te vinden(of een enkele keer nog stuiterend en vliegend terug naar huis )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:19

God Jongens ,ik ga het nog één keer zeggen ik heb het niet over Sedalin maar een gewoon anti-stress middel wat absoluut geen doping is en geen sedatie en mijn merrie wordt meer dan eens gecontroleerd en ze heeft dus geen doping in haar lijf !!!Biotine is toch ook geen doping net als zoveel andere dingen .En mijn merrie staat niet in Belgie maar In duitsland voor het geval je ging suggereren naar de domme belgen