Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar het is wel zo dat mijn paard niet tussen de billen schuimt als we een keer ruzie hebben of als ze alleen maar loopt te etteren. Als ik fijn gereden heb, zit er al-tijd schuim tussen de billen. Waarom zou dat zijn dan?? Dan heeft ze toch dezelfde wrijving of niet?
Bella schreef:Dat komt omdat ze bij de gewenste actieve houding de spieren in hun achterste aanspannen. Dan trekken deze spieren iets op, waardoor deze tegen elkaar aan komen tijdens het lopen. Dit in combinatie met zweet zorgt voor schuimen inderdaad
Ivooo schreef:tinaaz schreef:mijn paard schuimt soms ook als ik aan het longeren ben aan het halster.....
hmm hoe zit dat dan?
Dan lijkt het mij dat ie ontspannen is.

PatriesjeMR2 schreef:Ik hou zelf altijd aan dat een wit schuimrandje rond de lippen goed is.
En daarbij lekker op het bit knabbelen.
Ik merk ook bij mijn eigen paard dat wanneer bovenstaande het geval is hij lekker ontspant en veel lekkerder gaat lopen.
Overmatig schuimen/kwijlen is weer een teken van stress(heb ik zo geleerd in ieder geval).
runningkawa schreef:Volgensmij komt dat gewoon voort uit zweet en wrijving
Niet uit spanning of ontspanning
mistylove schreef:runningkawa schreef:Volgensmij komt dat gewoon voort uit zweet en wrijving
Niet uit spanning of ontspanning
Volgens mij ook!
vampiregirl schreef:schuimen uit de mond is juist een slecht teken, een bit zorgt voor een hele onnatuurlijke interactie, normaal kan een paard niet slikken als ie loopt en niet lopen alstie slikt omdat de luchtpijp wijder wordt. Door het kauwen op het bit wordt speeksel aangemaakt waardoor het paard MOET slikken, meeste paarden kunnen dit niet kwijt en gaan dus schuimen.

Bienotje schreef:vampiregirl schreef:schuimen uit de mond is juist een slecht teken, een bit zorgt voor een hele onnatuurlijke interactie, normaal kan een paard niet slikken als ie loopt en niet lopen alstie slikt omdat de luchtpijp wijder wordt. Door het kauwen op het bit wordt speeksel aangemaakt waardoor het paard MOET slikken, meeste paarden kunnen dit niet kwijt en gaan dus schuimen.
Kun je dan mijn onderstaande constatering verklaren?
Juist nu ik meer gevoel krijg om met zachte hand toch goed mijn bijrijdpaard over de rug te laten lopen (drukt graag de rug weg, maar gaat gelukkig al beter), merk ik dat ie aan het einde van rijden/ les een beetje begint te schuimen. Gewoonweg witte lipjes, niet dat de vlokken er vanaf spatten ofzo hoor
Daarvoor wanneer hij een tijdje het bit niet aan wilde nemen en met de neus eruit en uit elkaar liep had ie dat zo goed als nooit namelijk.