schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:51

En paarden die tussen de billen schuimen dan? Dat is toch net zoiets.. Volgens mij komt het voort uit ontspanning hoor.. Wat Bella zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:55

Volgensmij komt dat gewoon voort uit zweet en wrijving Haha!
Niet uit spanning of ontspanning

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:58

Daar zou je trouwens wel eens gelijk in kunnen hebben Clown Maar het is wel zo dat mijn paard niet tussen de billen schuimt als we een keer ruzie hebben of als ze alleen maar loopt te etteren. Als ik fijn gereden heb, zit er al-tijd schuim tussen de billen. Waarom zou dat zijn dan?? Dan heeft ze toch dezelfde wrijving of niet?

Als ze het moeilijk vind; schuimt ze. Als ze ontspannen is; schuimt ze.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:11

Dat komt omdat ze bij de gewenste actieve houding de spieren in hun achterste aanspannen. Dan trekken deze spieren iets op, waardoor deze tegen elkaar aan komen tijdens het lopen. Dit in combinatie met zweet zorgt voor schuimen inderdaad Knipoog

Heb je ruzie met je paard, dan zal deze zijn/haar kontspieren niet zodanig aanspannen dat deze voortdurend langs elkaar wrijven en/of de factor zweet mist.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:03

Aha oké. Die twijfel ook weer uit de wereld geholpen.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:19

Bella schreef:
Dat komt omdat ze bij de gewenste actieve houding de spieren in hun achterste aanspannen. Dan trekken deze spieren iets op, waardoor deze tegen elkaar aan komen tijdens het lopen. Dit in combinatie met zweet zorgt voor schuimen inderdaad Knipoog

haha.. ik dacht al.. Een paard met speekselklieren in zijn kont Blond Haha! Tong uitsteken

nicole_hetty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:08

Ivooo schreef:
tinaaz schreef:
mijn paard schuimt soms ook als ik aan het longeren ben aan het halster.....

hmm hoe zit dat dan?

Dan lijkt het mij dat ie ontspannen is.

maar als een paard in het wild niet schuimt... zijn er in het wild dan geen paardne ontspannen? het is maar een vraag hoor...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:40

Op een andere manier. En eigenlijk zijn ze in het wild altijd op hun hoede, een wild paard is ook niet echt meer te vergelijken met een rijpaard denk ik. Als ze zich daadwerkelijk inspannen is dit omdat ze op de vlucht zijn.

humprhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:10

het schuimen van een paard is vaak een teken dat ze
heel erg alert zijn wat de ruiter met zijn handen doet
dus ja het is wel goed want dan is je pony
echt met jou en je hulpen bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:49

Ik zie de paarden, als ze hier de dolle 5 min hebben, wel schuimen tussen de benen als het warm weer is.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:34

Mijn paardje shuimt meestal ook. Ik zou eigenlijk niet weten of het goed of slecht is, volgens mij kan het niet veel kwaad. Ik rijd helemaal niet intesief en toch schuimt ze regelmatig.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:38

Mijn paard schuimt ook altijd onder het rijden, dit doet ze zowel uit de mond en achter tussen haar bilspleet.

Groetjes

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:40

Ik weet het ook niet eczact, maar ik heb t ook niet onderzocht. Er zullen verschillende uitgangspunten zijn.

Ik weet alleen dat het wel toevallig is dat als ik heerlijk gereden heb mijn paard aan beide kanten slagroom produceert Haha!

Dus ik heb t idee dat het wedegelijk met ontspanning te maken heeft !!

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:36

PatriesjeMR2 schreef:
Ik hou zelf altijd aan dat een wit schuimrandje rond de lippen goed is.
En daarbij lekker op het bit knabbelen.
Ik merk ook bij mijn eigen paard dat wanneer bovenstaande het geval is hij lekker ontspant en veel lekkerder gaat lopen.

Overmatig schuimen/kwijlen is weer een teken van stress(heb ik zo geleerd in ieder geval).

Denk ik ook

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:37

runningkawa schreef:

Volgens mij ook! Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:43

mistylove schreef:
runningkawa schreef:

Volgens mij ook! Lachen

ja maar dat is tussen de bips. en bij de mond dan?

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:07

schuimen uit de mond is juist een slecht teken, een bit zorgt voor een hele onnatuurlijke interactie, normaal kan een paard niet slikken als ie loopt en niet lopen alstie slikt omdat de luchtpijp wijder wordt. Door het kauwen op het bit wordt speeksel aangemaakt waardoor het paard MOET slikken, meeste paarden kunnen dit niet kwijt en gaan dus schuimen.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:10

Ik denk ook een combinatie van vocht (zweet of speeksel) en wrijving, want vorige week met dat warmere weer heb ik gereden en de mijne zweette erg in de hals en op de plaats waar de teugels de hals raken schuimde het ook door de wrijving.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:51

vampiregirl schreef:
schuimen uit de mond is juist een slecht teken, een bit zorgt voor een hele onnatuurlijke interactie, normaal kan een paard niet slikken als ie loopt en niet lopen alstie slikt omdat de luchtpijp wijder wordt. Door het kauwen op het bit wordt speeksel aangemaakt waardoor het paard MOET slikken, meeste paarden kunnen dit niet kwijt en gaan dus schuimen.

Kun je dan mijn onderstaande constatering verklaren?
Juist nu ik meer gevoel krijg om met zachte hand toch goed mijn bijrijdpaard over de rug te laten lopen (drukt graag de rug weg, maar gaat gelukkig al beter), merk ik dat ie aan het einde van rijden/ les een beetje begint te schuimen. Gewoonweg witte lipjes, niet dat de vlokken er vanaf spatten ofzo hoor Knipoog
Daarvoor wanneer hij een tijdje het bit niet aan wilde nemen en met de neus eruit en uit elkaar liep had ie dat zo goed als nooit namelijk.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:07

Nou klink ik een beetje pennyachtig maar als je kijkt op tv naar anki enzo.. zie je ook dat ALLE paarden schuimen dus, slecht is het echt niet!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:47

Volgens mij is schuim óf positief, óf negatief.
Als je paard een flink stuk hard gegallopeerd heeft, reken maar dat hij schuimt. Maar of dat nou ontspanning is.
Daarentegen als jij lekker aan het rijden bent, je paard houdt z'n hoofd naar beneden en jij hebt niks in je handen, dan schuimt hij uitn ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:56

Gaan we nu weer beginnen over het bit?
Is tig pagina's geleden ook al aan de orde geweest ...

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:02

Bienotje schreef:
vampiregirl schreef:

Kun je dan mijn onderstaande constatering verklaren?
Juist nu ik meer gevoel krijg om met zachte hand toch goed mijn bijrijdpaard over de rug te laten lopen (drukt graag de rug weg, maar gaat gelukkig al beter), merk ik dat ie aan het einde van rijden/ les een beetje begint te schuimen. Gewoonweg witte lipjes, niet dat de vlokken er vanaf spatten ofzo hoor Knipoog
Daarvoor wanneer hij een tijdje het bit niet aan wilde nemen en met de neus eruit en uit elkaar liep had ie dat zo goed als nooit namelijk.

Ja, dat is bij die van mij ook zo. Een tijdje geleden alleen maar vastzetten, en rug wegdrukken.
Nu zijn we op een punt dat alles weer super gaat, hij loopt ontspannen, en weer lekker over de rug. Hij begint weer te schuimen.

Hoe beter het in de training gaat, hoe meer schuim 'ie produceert. Soms is het zo erg, dat de vlokken er geregeld afvliegen.. Clown

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:35

Ik heb laatst een buitenrit gemaakt met mijn paard van twee uur. Praktisch alleen maar gestapt en weinig tot niets van hem gevraagd. Wel stukken met aanleuning maar ook stukken met een los teugeltje en mijn paard schuimde behoorlijk. Ik rijd eigenlijk altijd met een heel los teugeltje en heb een Myler bit, tongvrijheid dus. Ik zie het dus niet als slecht teken als mijn paard schuimt. Hij schuimt op buitenrit vaak meer dan tijdens het dressuren. Dit heeft volgens mij ook te maken met de lengte van de rit en het feit dat hij meer knabbelt op zijn bit uit enthousiasme.

Lieslotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:24

Mijn paard schuimde met het rijden niet erg veel.

Maar zodra ik ging springen ging hij als een gek schuimen, staart in de lucht, benen hoog optillen, oren naar voren

Ik ben dus van mening dat het schuimen goed is, en dat het gewoon betekend dat je paard lekker onstpannen loopt (met het bit) en het naar z'n zin heeft!

Kwijlen is inderdaad een ander verhaal. Want het paard kan dus waarschijnlijk z'n speeksel niet bij zich houden. wat waarschijnlijk duidt op een slikprobleem!

Ik ben het ook wel met Reining eens Knipoog