Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:39

Eerst maar even mijn vraag beantwoorden, lijkt mij.

Karl66

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:44

Oh Fronton er zullen genoeg mensen rondlopen die onterecht overtuigd zijn van hun eigen ruitergevoel. Dat wordt ook niet ontkend.

Maar jij vindt dus ook dat sporen in de GP verboden moeten worden?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:35

Waarom zou ik dat vinden?

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 09:25

shan schreef:
Bloompje schreef:
Mbt. of iemand nou een b nivo heeft of zogenaamd tot de top behoord wil nog helemaal niets van juistheid over de methode indeze zeggen!

probeer ons B paard nou eens te zien als een, nog niet erg lenig meisje dat een keer in de week een uurtje turnles heeft.
die ligt nog niet in split of spagaat.

Probeer een Grandprix paard te zien als een topturnster die meedoet aan een WK of OS. Het lichaam is super sterk en athletisch. Zij traint iedere dag uren en die training is natuurlijk heel wat zwaarder plus ze heeft talent. haar lichaam had zowieso al iets dat het lichaam van de meeste mensen niet heeft.

Dressuur betekend niet proeven rijden maar gymnastiseren, het lichaam steeds sterker en leniger maken.
Het LDR rijden is niet het einddoel maar de training om dat einddoel te bereiken. spieren nog langer te maken en sterker te maken. Je maakt spieren leniger en sterker door deze steeds verder te verlengen en te verkorten. Steeds maar korte stukjes. Dus niet een half uur in dezelfde houding rijden (welke dan ook, op welk niveau dan ook)
Je kan niet verwachten van een B-paard dat hij direkt in een 'split' of een 'spagaat' legt. Dit vergt jarenlange training en veel deskundigheid van ruiter maar zeker ook van instructeur / trainer om dit einddoel te bereiken, zonder dat het paard daar van overbelast raakt. zowel lichamelijk als geestelijk.
Als ruiters te ver gaan zal dat zich uiten in blessures en overbelasting, zowel geestelijk als lichamelijk, die paarden zullen dan ook het einddoel: een grandprix special rijden en winnen. niet bereiken.
Natuurlijk zijn er net zo weinig toppaarden als topturnsters, ook paarden moeten geboren worden met bepaalde kwaliteiten om het zwaarste werk aan te kunnen.
verder wil ik nog even kwijt dat ik geen voor- of tegenstander van een bepaald 'systeem' ben, mits het maar met grote deskundigheid word toegepast.

Amen..!

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:27

QQQQ schreef:
Over de niveau discussie:
Mensen tegen LDR zijn hier automatisch van laag rij-niveau en mensen pro-LDR automatisch van hoog?

Dat hier op bokt toevallig één ruiter meediscuseert die eens GP heeft gereden, wil dat niet zeggen dat deze persoon het bij het rechte eind heeft. Daarnaast weten we van de meeste mensen hier niet het rijniveau. Beetje onzinnig om hieraan de juistheid van de argumenten te verbinden.

Daarnaast vergeet men "even" dat er ook veel top-paardenmensen wereldwijd te vinden zijn, die fel tegen de LDR-methoden zijn.

Niveau heeft niks te maken met de legitimiteit van argumenten.

(Over jonge talenten met veel paardengevoel gesproken: Vraag eens aan Emiel Voest hoe verbaasd een aantal van deze zeer getalenteerde jonge ruitertjes keken, toen hij ze het een en ander over paardengedrag en paardencommunicatie uitlegde! Rijden kunnen ze, maar het zijn niet allemaal automatisch echte paardenmensen!)

Helemaal mee eens!

Tyrza schreef:
Over generaliseren gesproken....

@ Shan Wellicht een tip om eerst jezelf eens zorgvuldig te laten informeren??

Zeer zeker er zijn nog zoveel andere en meer zaken om aangekaart te worden mbt. het dierwelzijn!! Dat zou je toch wel moeten begrijpen!!
Maar de nonsens waarmee de Pro-LDRers de boel lopen op te hemelen geeft alleen nog maar meer weerstand.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:13

shan schreef:
Maar waarom Bloompje is het volgens jouw dan zo slecht: LDR
(sorry als je dit eerder in het topic al een verkeerd verteld heb, maar de eerlijkheid biedt mij te zeggen dat ik niet alles heb doorgelezen.)

?????

Bloompje schreef:
@ Shan Wellicht een tip om eerst jezelf eens zorgvuldig te laten informeren??

verklaar je nader want ik ben

en nogmaals ik ben niet 'pro' of 'contra'
Ik probeer de zaken alleen maar objectief te bekijken.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:02

_tarja_ schreef:
Ik heb hier een foto van ..naar MIJN mening...een goede en correcte piaff..en een foto van anky in Piaff

Goede piaff

Afbeelding

Anky piaff
Afbeelding

Ik vind dat je tussen deze 2 piaffen goed het verschil kan zien! Die eerste piaff vind ik zeer correct!! Het paard zet echt zijn achterhand eronder en kantelt zijn bekken! Daarnaast heeft hij een goede oprichting en zie je ook goed dat het paard naar voren 'denkt'!

Als je naar de piaff vanm Anky kijkt...dan vind ik dat Salinero zijn achterhand er niet goed onder zet! Hij gebruikt zijn achterhand wel, maar kantelt niet echt goed in zijn bekken. Daarnaast heb ik bijna het idee dat hij liever achter de loodlijn wil duiken, dan dat hij de oprichting zoekt en voorwaarts denkt!!! Ik denk dat dat het verschil is met de LDR methode! Ik vind dat geen echte dressuur meer!
Ik vind dat de dressuur tegenwoordig meer op show en spectakel wordt beoordeeld dan op de echte goede dressuur! Maar dat is mijn mening!!

Maar even voor de duidelihjkheid: Ik kraak Anky niet af!! I vind het fantastisch hoe ze rijd..alleen ben ik het nog niet helemaal eens met de LDR methode!!!

Dit is juist wat Anky wilt, want Anky staat bekent om haar goede overgangen van de passage naar de piaff bv. En wilt dus niet dat
ze zover zakken door de achterhand, want dan kan je die overgangen niet goed meer rijden. En als het echt verkeerd is wat zij doet, waarom wint ze dan zoveel, en zet ze een wereldrecord neer?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:31

Karl66 schreef:
Oh Fronton er zullen genoeg mensen rondlopen die onterecht overtuigd zijn van hun eigen ruitergevoel. Dat wordt ook niet ontkend.

Omdat het zo stoer lijkt maar er genoeg paarden rondlopen met wonden op hun flanken?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:36

Karl66 schreef:
Ik had me voorgenomen om niet in dit topic te reageren, maar Bloompje kan jij uitleggen waarom het volgens jou slecht is?

Ik begrijp tot nu toe van jou dat jij tegen bent omdat jouw gevoel zegt dat het niet goed is, omdat een paard een levend wezen is waar je intuïtief mee om moet gaan en omdat je tegen het presteren met paarden bent. Of heb je ook nog een onderbouwde redenering waarom het niet goed is?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:55

Lil0l0v3r schreef:
_tarja_ schreef:
Ik heb hier een foto van ..naar MIJN mening...een goede en correcte piaff..en een foto van anky in Piaff

Goede piaff

http://i30.photobucket.com/albums/c343/ ... .jpg[/img]

Anky piaff
Afbeelding

Ik vind dat je tussen deze 2 piaffen goed het verschil kan zien! Die eerste piaff vind ik zeer correct!! Het paard zet echt zijn achterhand eronder en kantelt zijn bekken! Daarnaast heeft hij een goede oprichting en zie je ook goed dat het paard naar voren 'denkt'!

Als je naar de piaff vanm Anky kijkt...dan vind ik dat Salinero zijn achterhand er niet goed onder zet! Hij gebruikt zijn achterhand wel, maar kantelt niet echt goed in zijn bekken. Daarnaast heb ik bijna het idee dat hij liever achter de loodlijn wil duiken, dan dat hij de oprichting zoekt en voorwaarts denkt!!! Ik denk dat dat het verschil is met de LDR methode! Ik vind dat geen echte dressuur meer!
Ik vind dat de dressuur tegenwoordig meer op show en spectakel wordt beoordeeld dan op de echte goede dressuur! Maar dat is mijn mening!!

Maar even voor de duidelihjkheid: Ik kraak Anky niet af!! I vind het fantastisch hoe ze rijd..alleen ben ik het nog niet helemaal eens met de LDR methode!!!

Dit is juist wat Anky wilt, want Anky staat bekent om haar goede overgangen van de passage naar de piaff bv. En wilt dus niet dat
ze zover zakken door de achterhand, want dan kan je die overgangen niet goed meer rijden. En als het echt verkeerd is wat zij doet, waarom wint ze dan zoveel, en zet ze een wereldrecord neer?

De paarden van de klassieke dresuur kunnen die overgangen ook prima van passage naar piaff en alle andere oefeningen. Dus het streven is allebei hetzelfde.

Enne dat anky een wereldrecord neerzet..prima!! Maar ik vind dat de dressuur van tegenwoordig meer op spectakel en show wordt gereden dan dat het echt dressuur is. Daarom wint anky ook wel. Maar als je naar die eerste foto kijkt...dat vind ik pas dressuur....dit paard gaat echt 'zitten' en gebruikt echt zijn achterhand en buigt in het bekken...en ook dit paard kan zijn overgangen prima rijden!!

En ik zeg ook niet dat Anky het verkeerd doet, maar anders. En ik vind dat van haar niet het echte dressuur zoals ik vind dta het moet zijn. maar voor de sport doet ze het super.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:25

Die foto's vallen sowieso niet te vergelijken, in geen van beide gevallen is de horizon, de oude foto is bergopwaarts gefotografeerd en die van Anky bergafwaarts. Daardoor lijkt op de oude foto of het paard het achterbeen veel verder onderbrengt.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:57

Karl66 schreef:
Karl66 schreef:

Omdat het zo stoer lijkt maar er genoeg paarden rondlopen met wonden op hun flanken?

Jij doet tegenwoordig je vragen maar zelf beantwoorden? Gaat het verder wel goed met je?

Ik vind sporen niet stoer hoor . De FEI en KNHS ook niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:10

Nee maar heel veel beginnende ruiters die in de B starten wel, vanwege de suggestie die daarvan uitgaat. Maar het kan natuurlijk zijn dat jij alleen in het geval van LDR de suggestie belangrijk vindt.

Ik had jouw wedervraag moeten quoten, maar dat was geloof ik wel duidelijk

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:36

Uhm, even hoor. Als je in de B sporen nodig hebt, dan is dat niet stoer. Voor mij is het dan duidelijk dat je paard niet aan de hulpen is. Verfijning van de hulpen zie ik niet zo terug in een overgangetje en een volte, snap je? Dus eigenlijk ben je een loser als je in de B sporen nodig hebt. Mensen die anders denken, beschikken inderdaad over een enorm krom zelfbeeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:53

En dat geldt dus idem dito voor een ruiter die LDR toepast, simpel eigenlijk he?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:58

Fronton schreef:
Uhm, even hoor. Als je in de B sporen nodig hebt, dan is dat niet stoer. Voor mij is het dan duidelijk dat je paard niet aan de hulpen is.

Voor mij staat het rijden zonder sporen gelijk aan autorijden zonder gaspedaal.......

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:42

eigenlijk ben je verplicht om in iedere klasse met sporen te rijden, maar in de B en de L wordt automatisch dispensatie verleend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:52

CGJ12 schreef:
Fronton schreef:
Uhm, even hoor. Als je in de B sporen nodig hebt, dan is dat niet stoer. Voor mij is het dan duidelijk dat je paard niet aan de hulpen is.

Voor mij staat het rijden zonder sporen gelijk aan autorijden zonder gaspedaal.......

Ik vind dit wel een gave understatement... Dus gas geven doe je met je sporen?? haha, ja dat kan ook.

Ik snap je wel hoor, maar voor sommige ruiters is dat ook echt zo.

Trouwens LDR kan er terecht paardonvriendelijk uitzien, maar het gewone aan de teugel rijden ook en dat weten velen in dit topic ook niet van zichzelf....

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 09:58

Karl66 schreef:
Nee maar heel
veel beginnende ruiters die in de B starten wel
, vanwege de suggestie die daarvan uitgaat. Maar het kan natuurlijk zijn dat jij alleen in het geval van LDR de suggestie belangrijk vindt.

Sorry maar niet iedereen die B rijdt is onervaren en vindt sporen stoer ofzoo hoor, Ik rijdt zelf ook M en start mijn huidige paard (nieuw paard) weer in de B.. onervaren..?! nee hoor...! en stoer om met sporen te rijden..? Zeker niet..!

Maar je hebt wle paarden (ook in de B) die gewoon heel heftig reageren op een zweep door bijvoorbeeld te gaan bokken ofzo, als dat zo is, of je dier is heel erg bang voor de zweep dan is het soms verstandig om met sporen te gaan rijden.. en dat daar misbruik van wordt gemaakt door sommige ruiters: Tja.. maar met een zweep is dat niet minder hoor en het is ook niet zo dat M ruiters dat niet of veel minder doen, daar zie je het op zn minst evenveel hoor, dat onnodige geprik en gepor..

[edit] Dit is niet alleen voor de schrijver van dat stukje tekst dat ik quote, maar voor iedereen die net zulke dingen schreef dus Karl66: het is niet aanvallend bedoeld hoor

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:50

Karl66 schreef:
Die foto's vallen sowieso niet te vergelijken, in geen van beide gevallen is de horizon, de oude foto is bergopwaarts gefotografeerd en die van Anky bergafwaarts. Daardoor lijkt op de oude foto of het paard het achterbeen veel verder onderbrengt.

Daar ben ik het echt niet mee eens! Je ziet duidelijk het verschil in achterbeen gebruik. En dan maakt het niet uit hoe het gefotografeerd is! Al doe je het vanuit kikkerstand Je ziet duidelijk op de oude foto dat het paard meer kantelt in zijn bekken.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:08

Karl66 schreef:
En dat geldt dus idem dito voor een ruiter die LDR toepast, simpel eigenlijk he?

Nee, dat is niet waar. Maar ik had wel verwacht dat je het zo wilde draaien.
Als je je paard lekt prikt met sporen, dan is duidelijk zichtbaar dat je verkeerd bezig bent. Met LDR echter, zien veel mensen helaas de valse knik over het hoofd die ze zelf in hun paard rijden. De verschutting is net zo groot.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:37

Fronton schreef:
Karl66 schreef:

Nee, dat is niet waar. Maar ik had wel verwacht dat je het zo wilde draaien.
Als je je paard lekt prikt met sporen, dan is duidelijk zichtbaar dat je verkeerd bezig bent. Met LDR echter, zien veel mensen helaas de valse knik over het hoofd die ze zelf in hun paard rijden. De verschutting is net zo groot.

Ik ben het helemaal met je een Fronton!! Die valse knik zien ze idd over het hoofd

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:54

Wow, wat een discussie weer! Allereerst vind ik de opmerkingen van: "niet natuurlijk" de grootste onzin die er maar bestaat!! Op een paard gaan zitten is al niet natuurlijk! Nee een paard een halster om zn hoofd knopen al niet!! Dus daar doe ik niets op af. Nu dan de discussie of het LDR rijden een goede methode is. Dat ligt volgens mij aan meerdere factoren, hoever het paard in de training is, de bouw van het paard, de verdere ontwikkeling, de kundigheid van de ruiter, en zelfs dingen als de gesteldheid van de bodem waar op gereden wordt! Het moet dus volgens mij per geval bekeken worden (zoals volgens mij eigenlijk ALLES in de paardensport individueel bekeken moet worden!) Ik ben geen voorstander van constant in de krul trekken, maar zie het LDR rijden op bepaalde momenten meer als een goede warming-up! Neet als wij in de sportschool eerst onze spiertjes even opwarmen!! Mijn eigen conclusie is dus dat je het LDR rijden niet zomaar de prullebak in moet gooien, maar ook zeker dat het geen methode is om zomaar in alle gevallen toe te passen!!!
Laatst bijgewerkt door PussInBoots op 09-04-06 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:58

Karl66 schreef:
Die foto's vallen sowieso niet te vergelijken, in geen van beide gevallen is de horizon, de oude foto is bergopwaarts gefotografeerd en die van Anky bergafwaarts. Daardoor
lijkt
op de oude foto of het paard het achterbeen veel verder onderbrengt.

Nou, het verschil in bergopwaarts van het paard is groter dan het verschil in horizon hoor.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:56

Hee jongens, kijk eens naar buiten?? Het is prachtig weer!!

Prima paardrijweer!!!