De oude meesters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 14:28

irmaz schreef:
En terug naar oude meesters:
Een fantastisch filmpje waarin Majoor Generaal W.Th. Carp met zijn paard rond 1930 de verschillende gangen laat zien. De film is gemaakt in Den Haag en Laat een fantastisch tijdbeeld zien van hoe er in die tijd gereden werd en wat voor een fantastisch materiaal aan paarden ze toen al hadden. Kijk en geniet!
Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=qODSYI5mKos
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=huk59dV0je8

Ik dacht eerst "huh, welk zadel?" :')

Mooi is dat, hè? Dat er zoveel bewaard is gebleven en openbaar beschikbaar is gesteld!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:33

denisesilver schreef:
Mooi is dat, hè? Dat er zoveel bewaard is gebleven en openbaar beschikbaar is gesteld!
Dat vind ik inderdaad prachtig. Ik ben zelf iemand die me altijd in de plaats van de geschiedenis beleef. Dus deze oude ruiters laten een heel mooi beeld zien van de dressuur en waar het vandaan is gekomen, zij gingen ons voor.
Ik kan daar enorm van genieten en ik vind het ook leerzaam. De paarden zijn echt anders, zelfs hun hoofden zijn minder edel. Maar niet verkeerd→ begrijp mij goed. Ik hou wel van echte ouderwetse paarden.
Ook het materiaal waar mee gereden wordt. HEt lichtrijden was nog niet geïntroduceerd, zo lijkt het en volgens mij is dat iets dat van de UK naar Nl is gekomen (weet iemand hoe dat zit?). Ik vermoed dit daar in mijn les vroeger als kind dit de Engelse draf werd genoemd (Limburg) en wij aangeleerd kregen voordat wij naar buiten mochten met de paarden voor een rit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:40

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:46

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:49

Ik hou er niet zo van om oude filmpjes te kijken maar

Baboulet en Milton (Henderson Milton dacht ik) zij waren het voor mij in mijn jeugd

Phar Lap
Man O War
Seabischuit
Laatst bijgewerkt door tita op 26-12-20 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:09

tita schreef:
Ik hou er niet zo van om oude filmpjes te kijken maar

Baboulet en Milton (Henderson Milton dacht ik) zij waren het voor mij in mijn jeugd

Paar Lap
Man O War
Seabischuit

Seabiscuit vs War Admiral

Ja, ik stop nu met spammen in dit topic. := Y;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:40

fransje23 schreef:
Seabiscuit vs War Admiral

[ Video ]

Ja, ik stop nu met spammen in dit topic. := Y;(

<3 Legendarisch, deze 2 !

Mungbean

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:11

Die oude filmpjes van de jaren 30, super leuk om te zien. Bedankt voor het plaatsen :)
Rijtechnisch bepaald geen hoogstandjes maar het doel was ook gewoon anders in die tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:06

irmaz schreef:
Een fantastisch filmpje waarin Majoor Generaal W.Th. Carp met zijn paard rond 1930 de verschillende gangen laat zien. De film is gemaakt in Den Haag en Laat een fantastisch tijdbeeld zien van hoe er in die tijd gereden werd en wat voor een fantastisch materiaal aan paarden ze toen al hadden. Kijk en geniet!

Ik wordt hier toch niet zo blij van..vind het algemene niveau nu gelukkig enorm verbeterd. Paard lijkt minder elastisch omdat de echte aanspanning en het van achter naar voren over de rug rijden ontbreekt. Contact is ook klapperend en paard drukt de rug weg in "oprichting".

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:15

Elisa2 schreef:
irmaz schreef:

Ik wordt hier toch niet zo blij van..vind het algemene niveau nu gelukkig enorm verbeterd. Paard lijkt minder elastisch omdat de echte aanspanning en het van achter naar voren over de rug rijden ontbreekt. Contact is ook klapperend en paard drukt de rug weg in "oprichting".

Helemaal mee eens, Elisa. Genieten daarvan kan ik niet, meer nog het doet me pijn aan de ogen, ik heb beide filmpjes niet willen/kunnen uit kijken.
Slechte zit, slecht zadel, gespannen paard, oren constant achteruit, zwiepende staartwortel, gecoupeerde staart, meestal weggestoken rug, onregelmatig uitgevoerde oefeningen...

Het enige wat ik er goed aan zie is dat de neus nooit achter de loodlijn komt, maar of dit de fijne aanleuning is waarnaar we allen streven?

Ik ben zelf maar een oude amateur die dolblij is als hij zijn HTK paard mooi door een m2 proef kan rijden, maar ik ben er zeker van dat een ruiter in die stijl op onze amateurcompetitie helemaal achteraan zou staan. Er zouden waarschijnlijk ook filmpjes van gemaakt worden. }>

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:53

Ik zie ook makkelijk een gespannen onderhals. Dan blijft de neus wel op de loodlijn, maar om te zeggen dat de paarden nageven, nee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:03

denisesilver schreef:
Ik zie ook makkelijk een gespannen onderhals. Dan blijft de neus wel op de loodlijn, maar om te zeggen dat de paarden nageven, nee.
Klopt. Ik heb sommige filmpjes ook weg geklikt omdat ik er pijn van kreeg in mijn buik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:03

koend schreef:
Elisa2 schreef:

Helemaal mee eens, Elisa. Genieten daarvan kan ik niet, meer nog het doet me pijn aan de ogen, ik heb beide filmpjes niet willen/kunnen uit kijken.
Slechte zit, slecht zadel, gespannen paard, oren constant achteruit, zwiepende staartwortel, gecoupeerde staart, meestal weggestoken rug, onregelmatig uitgevoerde oefeningen...

Het enige wat ik er goed aan zie is dat de neus nooit achter de loodlijn komt, maar of dit de fijne aanleuning is waarnaar we allen streven?

Ik ben zelf maar een oude amateur die dolblij is als hij zijn HTK paard mooi door een m2 proef kan rijden, maar ik ben er zeker van dat een ruiter in die stijl op onze amateurcompetitie helemaal achteraan zou staan. Er zouden waarschijnlijk ook filmpjes van gemaakt worden. }>

Oh jongens kijk toch eens voorbij die idiote hoofd-hals houding van paarden en de windsurf houding die tegenwoordig de norm is. Het paard heeft strakke lendenen en mist wat souplesse maar dat is conformatie, niet de rijstijl. De ruiter zit superlicht in verlichte zit (vermoedelijk ook omdat die strakke lendenen niet comfortabel zitten :D ), er hangt vrijwel constant een mooie boog in de teugels en het paard kauwt geregeld mooi af. En kijk eens hoe los de neusriem zit (goed te zien in de laatste minuten van het 2e filmpje), het paard zou heel makkelijk haar mond open kunnen doen wanneer de druk te hoog of klapperend zou zijn. Ik zou nu de dressuurpaarden wel eens zien lopen zonder aansnoerneusriem. Je ziet heel mooi hoe alle oefeningen vooral van achteruit worden gedaan. Heel leerzaam om te zien hoe het paard het lichaam in balans houdt met het hoofd-hals, zet mij in ieder geval aan het denken hoe belangrijk hoofd-halshouding is en hoeveel krachten (=slijtage) er in het lichaam verdeeld moeten worden wanneer je deze balansfunctie wegneemt door het hoofd te diep te vragen (eisen).

Vergeet ook niet dat dit paard getraind wordt als legerpaard en niet voor de mooi alleen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:08

irmaz, dat klopt ook, alleen geldt dit niet voor alle oude meesters.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:09

pien_2010 schreef:

Wat niet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:10

Komt bij dat je niet weet hoe snel deze paarden versleten waren. Wellicht waren die met 10 al afgeschreven. Dat weten we niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:23

996981 schreef:
Komt bij dat je niet weet hoe snel deze paarden versleten waren. Wellicht waren die met 10 al afgeschreven. Dat weten we niet.

Dat zal het zijn, train je je paarden met veel zorg op en op het moment dat de oorlog uitbreekt vallen ze allemaal bij de eerste veldslag uit :(:)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:25

996981 schreef:

Als dat al zo is, is dit tegenwoordig zeker niet anders.
Vrijwel ieder 11-12 jarig dressuurpaard dat tegenwoordig te koop aangeboden heeft, heeft wel ergens wat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:26

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Wat niet?

Ik ben het met je eens dat er paarden zijn van de oude meesters die gewoon goed en mooi gereden worden, en dat geldt natuurlijk niet voor alle oude meesters.
Dus van sommige krijg ik buikpijn, van anderen geniet ik en vind ik me helemaal in jouw beschrijving ook al worden deze ook afgeschoten door mensen, dan denk ik→ ik zie toch echt wat anders.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:28

Mochten mensen het willen kan ik wel een foto maken van de Lewa zadel wat ik heb liggen. Zadel is nog van voor de oorlog zeer waarschijnlijk en komt uit een van de eerste nu passier fabrieken uit het oost blok van Duitsland.

Heb niks meer aan het zadel, maar vind een doodzonde om te verkopen. Dus blijf hier gewoon voor de sier hangen. <3

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:34

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:
Wat niet?

Ik ben het met je eens dat er paarden zijn van de oude meesters die gewoon goed en mooi gereden worden, en dat geldt natuurlijk niet voor alle oude meesters.
Dus van sommige krijg ik buikpijn, van anderen geniet ik en vind ik me helemaal in jouw beschrijving ook al worden deze ook afgeschoten door mensen, dan denk ik→ ik zie toch echt wat anders.

Ah zo, dan zijn we het helemaal eens _/-\o_
Lang niet alles wat oud is is goed, gelukkig zijn er ook veel dingen beter tov vrûger.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:40

Marcella schreef:
Mochten mensen het willen kan ik wel een foto maken van de Lewa zadel wat ik heb liggen. Zadel is nog van voor de oorlog zeer waarschijnlijk en komt uit een van de eerste nu passier fabrieken uit het oost blok van Duitsland.

Heb niks meer aan het zadel, maar vind een doodzonde om te verkopen. Dus blijf hier gewoon voor de sier hangen. <3

Leuk! Kun je het hier plaatsen? Mag dat TS?
(overigens is het Oost-blok van na 2e WO, dus ik denk dat het uit het oosten van Duitsland komt ;) )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:43

Eerlijk is eerlijk, een aftands paard is een 10-jarig paard als naar de boventanden gekeken wordt en een 7-jarig paard bij enkel de ondertanden in oogschouw nemend. En aftands betekent volgens van dale: niet meer mee kunnend; = afgetakeld, ouderwets

Nu was dat wel eerder omdat werkpaarden met 2 ingezet werden en vele uren zwaar werk moesten doen vaak, en de boerenpaarden 's winters vaak niet of nauwelijks van stal kwamen, maar het geeft toch een indicatie.

Ik denk dat de hypermobiliteit die op het moment in dressuurpaarden gefokt wordt wel een flink deel van de hoge blessureproblemen veroorzaakt, hoewel het 23/7 op stal staan vanaf 2.5-jarige leeftijd (en in de opfok gedurende de wintermaanden) ook niet meehelpt.

Gekeken bij menselijke hypermobiliteit:
Citaat:
Hypermobiliteit is een aandoening in het bindweefsel. Deze afwijking in het bindweefsel is merkbaar in de gewrichtsbanden, pezen en de huid. De banden en pezen in het lichaam zorgen voor stabiliteit bij steun en bewegen van het lichaam. Wanneer de stabiliteit rondom de gewrichten onvoldoende is kan het gewricht gedeeltelijk of geheel ontwrichten. Door de verminderde stabiliteit in de gewrichten moeten de spieren harder werken waardoor de pezen en spieren overbelast raken.

Daaronder staat een lijst van bekende aandoeningen, waaronder peesschedeonsteking en andere peesgerelateerde problemen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:44

irmaz schreef:
996981 schreef:

Dat zal het zijn, train je je paarden met veel zorg op en op het moment dat de oorlog uitbreekt vallen ze allemaal bij de eerste veldslag uit :(:)

Je kunt er cynisch over doen, feit is dat je niet weet hoe lang deze paarden mee gingen. Uitspraken die gaan over de duurzaamheid van deze paarden zijn dus gestoeld op niets.