Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:16

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=qK4OwG4o_hQ
Bij 0:25 zie ik wissels die totaal niet door het lijf gesprongen worden. Paard loopt niet van achter naar voren en de wissels zijn zo een kunstje. Dat paard zou echt op lengte gereden moeten worden voor betere wissels.

Is er überhaupt lengte bij deze schimmel? Volgens mij is de enorm zware voorhand direct geplakt aan de achterhand?
Misschien is dit alle ruimte die mogelijk is?

Nee, als deze meer over de rug op lengte gereden zou worden ga je hele andere beweging zien. Juist bij korte (rug) paarden is het heel belangrijk dat ze op lengte gereden worden om de durchlassigheid/ souplesse/ veer in de beweging te houden.
Nouja zoals al gezegd in combinatie met activiteit vanuit de achterhand en het ongelijk springen achter zag ik ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:19

Cera_D schreef:
Edit: om toch nog een beetje on topic te blijven ;)
Mijn paard heeft ondertussen zn 60% van de tijd een correct beeld, 10% als kameel, en 30% lijkt het beeld te kloppen maar kantelt hij net iets, buigt hij niet goed door in de eerste wervels of komt de achterhand niet mee.
Hij is nog redelijk jong en heeft een moeilijk lichaam, dus ik ben hier al mega blij mee. Die 60% voelt dan ook zo goed dat het echt motivatie geeft voor de rest <3

Ik vind dit laatste wel mooi omschreven, training is imo ook stapje voor stapje vooruit en pas werken aan het volgende punt als de stap daarvoor bevestigd is. Zeker bij het opleiden van paarden. Hoe hoger het niveau hoe fijner de afstemming en verbeterpuntjes worden als het goed is.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:08

Elisa2 schreef:
Cera_D schreef:
Edit: om toch nog een beetje on topic te blijven ;)
Mijn paard heeft ondertussen zn 60% van de tijd een correct beeld, 10% als kameel, en 30% lijkt het beeld te kloppen maar kantelt hij net iets, buigt hij niet goed door in de eerste wervels of komt de achterhand niet mee.
Hij is nog redelijk jong en heeft een moeilijk lichaam, dus ik ben hier al mega blij mee. Die 60% voelt dan ook zo goed dat het echt motivatie geeft voor de rest <3

Ik vind dit laatste wel mooi omschreven, training is imo ook stapje voor stapje vooruit en pas werken aan het volgende punt als de stap daarvoor bevestigd is. Zeker bij het opleiden van paarden. Hoe hoger het niveau hoe fijner de afstemming en verbeterpuntjes worden als het goed is.

Helemaal mee eens! En ondertussen goed naar het paard kijken, sommige paard kunnen juist baat hebben bij een 'moeilijkere' oefening om de basis beter te krijgen. Zo had mijn paard mega veel moeite met de galop, hij viel vanuit de draf een beetje in galop en had moeite om daar te blijven, vervolgens zijn we gaan spelen met stap-galop waardoor hij echt aan sprong en ook meer activiteit kreeg. Hierna gingen draf galop overgangen ook spontaan goed. En juist dat puzzelen maakt het naar mijn mening zo tof :j

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:56

lichtheid schreef:
Het is niet zo gecompliceerd.
Hieronder het principe van de klassieke dressuur, zoals deze vandaag beoefend zou moeten worden, je mag er alle nieuwe technieken, ontdekkingen en inzichten in mee nemen.
In deze opstelling van het doel van de dressuur heeft ieder woord is een reden, het draait echter steeds om het paard.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Jammer dat niemand op deze post reageerd valt me op. In mijn ogen wordt hierboven de exacte omschrijving gegeven van het doel van de klassieke dressuur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:20

Ts, ik ben niet gestopt met een plaatje nastreven. Ik heb het plaatje aangepast naar een plaatje wat aansluit bij mijn visie en die opgedeeld in plaatjes die haalbaar zijn voor dat moment.

Dat plaatje heeft bij mij meer te maken met een gevoel en daarnaast dus ook 100 stukjes. Bijvoorbeeld een recht paard, een vrolijk paard, een actief paard, ontspannen en noem maar op. Het einddoel is natuurlijk alles bij elkaar, maar voor mij werkte het opdelen en het zoeken van een soort gevoel en plaatje wat past bij mij en het belangrijkste mijn paard. Dit zorgt ervoor dat ik heel blij kan zijn met een paard dat qua aanleuning niet goed is, maar waar de activiteit goed is. Ik vind bij mijn paard te diep bijvoorbeeld niet erg, zij zakt makkelijk maar vindt het in bepaalde stukken te zwaar om die neus naar de loodlijn te brengen. In dat plaatje is ze dan goed aan de hulpen, ontspannen, actief en noem maar op, maar mist de kracht om de neus eruit te leggen. Juist omdat de rest goed is maak ik daar geen probleem van. Ik zou haar die neus wel eruit kunnen laten houden, maar dan breekt het ergens anders af. Bijvoorbeeld wat scheef trekken of wat voorover gaan rennen. Maar uk kan daarmee aan de slag omdat ik weet dat ik haar daar niet heen trek.

Ik blijf er wel bij dat je naar paard moet blijven kijken. Voor dit paard werkt dit, voor een ander moet je iets anders. De grote lijnen en einddoel kan hetzelfde zijn, maar altijd wel kleine verschillen en werkpunten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:10

quintusgl schreef:
....

Jammer dat niemand op deze post reageerd valt me op. In mijn ogen wordt hierboven de exacte omschrijving gegeven van het doel van de klassieke dressuur.

Die hele tekst komt volgens mij zo uit de boeken.
Die definitie steekt gewoon goed in elkaar en is denk ik het gemeengoed van welke stroming dan ook. Of je nu in een wat hoger tempo rijdt of eerst alle zijgangen in stap wil beheersen. Of je nu in je warming up wat LDR meepakt of ten alle tijden voor de loodlijn wil blijven.

Vandaar misschien wel weinig reactie hierop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:49

MyWishMax schreef:
Ts, ik ben niet gestopt met een plaatje nastreven. Ik heb het plaatje aangepast naar een plaatje wat aansluit bij mijn visie en die opgedeeld in plaatjes die haalbaar zijn voor dat moment.

Dat plaatje heeft bij mij meer te maken met een gevoel en daarnaast dus ook 100 stukjes. Bijvoorbeeld een recht paard, een vrolijk paard, een actief paard, ontspannen en noem maar op. Het einddoel is natuurlijk alles bij elkaar, maar voor mij werkte het opdelen en het zoeken van een soort gevoel en plaatje wat past bij mij en het belangrijkste mijn paard. Dit zorgt ervoor dat ik heel blij kan zijn met een paard dat qua aanleuning niet goed is, maar waar de activiteit goed is. Ik vind bij mijn paard te diep bijvoorbeeld niet erg, zij zakt makkelijk maar vindt het in bepaalde stukken te zwaar om die neus naar de loodlijn te brengen. In dat plaatje is ze dan goed aan de hulpen, ontspannen, actief en noem maar op, maar mist de kracht om de neus eruit te leggen. Juist omdat de rest goed is maak ik daar geen probleem van. Ik zou haar die neus wel eruit kunnen laten houden, maar dan breekt het ergens anders af. Bijvoorbeeld wat scheef trekken of wat voorover gaan rennen. Maar uk kan daarmee aan de slag omdat ik weet dat ik haar daar niet heen trek.

Ik blijf er wel bij dat je naar paard moet blijven kijken. Voor dit paard werkt dit, voor een ander moet je iets anders. De grote lijnen en einddoel kan hetzelfde zijn, maar altijd wel kleine verschillen en werkpunten.

Dit wat jij omschrijft IS in mijn ogen trainen, veel paarden kunnen zich in het begin nog niet zo dragen zoals in een proef met de neus 100% correct op de loodlijn. Kracht is iets wat soms jaren nodig heeft om te ontwikkelen. Als het paard dan wat dieper loopt maar goed over de rug en recht en actief dan zie ik dat echt veel liever dan het "perfecte" plaatje aan de voorkant maar de rest ontbreekt. Zoals jij het omschrijft geeft weer dat je weet wat je doet en weet wat trainen inhoudt.

En ja, ieder paard is anders dus de training daar op aanpassen vind ik ook getuigen van een goede trainer.

Eens met Kelly Ann ook.

MyWishMax

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:05

Ja, precies. Juist als ik op die loodlujn ga focussen ga ik aan de voorkant werken ipv aan de rest.

En qua plaatje, ik kan een plaatje voor me zien met een geweldig voorbeen en de rest ook kloppend, maar dat past niet bij mijn paard dus is dat echt oneerlijk. Ja, de gangen worden beter nu ze sterker wordt, maar een fantastisch voorbeen zot er niet in. Meer afdruk en souplesse wel hoe sterker ze wordt, dus plaatje 1 wis ik in hoofd en ik zoek wat nieuws.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:13

MyWishMax schreef:
Ja, precies. Juist als ik op die loodlujn ga focussen ga ik aan de voorkant werken ipv aan de rest.

En qua plaatje, ik kan een plaatje voor me zien met een geweldig voorbeen en de rest ook kloppend, maar dat past niet bij mijn paard dus is dat echt oneerlijk. Ja, de gangen worden beter nu ze sterker wordt, maar een fantastisch voorbeen zot er niet in. Meer afdruk en souplesse wel hoe sterker ze wordt, dus plaatje 1 wis ik in hoofd en ik zoek wat nieuws.

Sowieso is het goed te streven naar een plaatje wat past bij het type paard dat je hebt. Ik heb een heel fijn paard gehad, met een stokmaat van 1,84m in de tijd dat ik hem had heeft hij zich heel erg ontwikkelt in draagkracht, maar gezien zijn maat en formaat en bijhorende lengte in de rug en lendenen zal verzameling er nog steeds anders uitzien dan bij een PRE :)

Afbeelding

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:22

Kelly_ann schreef:
quintusgl schreef:
....

Die hele tekst komt volgens mij zo uit de boeken.
Die definitie steekt gewoon goed in elkaar en is denk ik het gemeengoed van welke stroming dan ook. Of je nu in een wat hoger tempo rijdt of eerst alle zijgangen in stap wil beheersen. Of je nu in je warming up wat LDR meepakt of ten alle tijden voor de loodlijn wil blijven.

Vandaar misschien wel weinig reactie hierop.

de Décarpentry.
LDR hoort er niet bij dat is namelijk niet harmonieus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:35

Dat anderen de shortcut way doen met hun paard om te willen winnen zal je altijd blijven houden. Als dat niet bij je past moet je dat ook zeker niet doen.

Ik rij internationaal comp (reining) en zie dat ook. Paarden die veel te verduren hebben ( stijf op de benen de bak uit komen en helemaal in het zweet staan dat het schuimt over heel hun lijf na een training)ik vind dat vreselijk om te zien. Ja zelfs op kleine locale shows in eigen land.
Ik wil zelf mijn paarden absoluut niet het snot voor hun ogen rijden om een eerste plaats te bemachtigen. Ben tevreden met een plek in de top 5 of top 10, dat ligt aan het aantal deelnemers en ben ook vaak zat op plaats 1 geëindigd.
Mijn paarden zijn blij en doen het wel altijd en ik houd ze heel en heb er lang plezier van. Dat kan je van de paarden die over de top gereden worden niet zeggen. Zijn vaak zuur, jong al uit de sport verdwenen of hebben elke maand een DA er bij om op de been te houden.

Dat zeggende ken ik jou gevoel als je dus anderen ziet. Maar blijf bij je eigen plan en alles komt op z’n plek terecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:47

Gesteld dat mijn paard achter de loodlijn uit het voorhoofd komt: dat kan vermoeidheid zijn (ruiterfout)
of deze oefening is erg zwaar (ruiterfout/ prent het in je oren)
of het dier heeft pijn in de mond (subiet een andere optoming en tandarts erbij).

Het oprekken van de nekband is kolder.
(Met een snoepje komt ieder paard daar, en warming up gaat over spieren - niet over banden.) (Een band op willen rekken is moeilijk en vooral tricky - die stevigheid is de functie van het ding.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:51

Janneke2 schreef:
Gesteld dat mijn paard achter de loodlijn uit het voorhoofd komt: dat kan vermoeidheid zijn (ruiterfout)
of deze oefening is erg zwaar (ruiterfout/ prent het in je oren)
of het dier heeft pijn in de mond (subiet een andere optoming en tandarts erbij).

Het oprekken van de nekband is kolder.
(Met een snoepje komt ieder paard daar, en warming up gaat over spieren - niet over banden.) (Een band op willen rekken is moeilijk en vooral tricky - die stevigheid is de functie van het ding.)

Misschien handig om gebruik te maken van quotes? Het is niet echt duidelijk op wie je reageert

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:00

Het was een min of meer algemene opmerking.
Kelly-Ann schreef iets over 'dat sommigen LDR meepakken bij het losrijden' en ik meen mij te herinneren dat binnen LDR gesproken werd over het oprekken van de nekband. (Iedereen mag van mij zeggen dat LDR niet harmonieus is, oprekken van een band is bedenkelijk.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:35

Janneke2 schreef:
Het was een min of meer algemene opmerking.
Kelly-Ann schreef iets over 'dat sommigen LDR meepakken bij het losrijden' en ik meen mij te herinneren dat binnen LDR gesproken werd over het oprekken van de nekband . (Iedereen mag van mij zeggen dat LDR niet harmonieus is, oprekken van een band is bedenkelijk.)

Heb je daar een bron van? :) naar mijn weten gaat het meer over het loslaten in de rug (los van het feit of dat wel of niet bereikt wordt bij ldr)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:48

Het gemiddelde sportpaard is tegenwoordig zo flexibel en hypermobiel dat je juist geen banden op wilt rekken, alleen maar spieren sterk wilt maken (en soepel blijven natuurlijk;) )
Als een paard in opleiding is is het natuurlijk geen ramp als deze iets te diep gaat, maar laat je dat dan gebeuren of voeg je activiteit toe om het paard weer de hand naar voren te laten volgen? Naar mijn mening is een ruiter die een paard constant te diep laat lopen niet bezig met de dressuur hoe het bedoelt is.
En om 'even' de rug te stretchen zijn voldoende andere manieren voor die niet schadelijk zijn voor de nekwervels (natuurlijk zijn die ook niet stuk met 5 min zo lopen, maar het is inmiddels wel aangetoond dat het absoluut niet goed is)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:01

Als je moeite hebt om een "plaatje los te laten", is de hoofdzakelijke reden in mijn ogen dat je dat zelf nog (onbewust) als ideaal ziet.
Wanneer je echt achter je "nieuwe" methode staat en daar ook (theoretische) kennis van vergaart, dan zal het "oude plaatje" je redelijk koud laten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:46

Achter de loodlijn is iets anders dan LDR he, in mijn ogen is forceren nooit goed. Of dat nu rollkur is of klassiek in oprichting gesjord.

In ieder geval als een paard ronder loopt, zolang het neusje er maar uit is (neus wijst naar voren ipv naar de borst) kan dat geen kwaad. Als het paard daarbij af en toe even iets achter de loodlijn komt om onder de verbinding uit te komen maar dit niet door de ruiterhand komt en deze gewoon weer blijft aanvullen trainen, net zolang totdat het paard sterk genoeg is om dit langer vol te houden zie ik dat als training.

Ik heb nooit gehoord over het oprekken van de nekband bij LDR, maar denk dat iedere ruiter die terug werkt met de hand het hoofd forceert en dat forceren zorgt voor schade aan banden, ligamenten en wervels. Ongeacht in welke houding het paard dus geforceerd wordt (ldr of bovenin klassiek gesjord)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:37

Avalanche81 schreef:
fransje23 schreef:
Wat bij verschil maakte is dat ik mijn paard in de eerste instantie veel aan de hand gewerkt heb.
Dat komt toch echt wel uit de klassieke hoek :)
Wilde haar eerst leren haar lichaam goed te gebruiken en de juiste spieren te trainen voor haar met mijn gewicht te belasten.
Maar dat werk is toch redelijk onbekend en wordt, naar mijn idee. Kreeg ook regelmatig de vraag waarom ik er nog niet op zat. Dat gedoe aan de hand was toch niet werken..

Ik werk nu heel veel aan de hand, maar train absoluut niet klassiek, omdat wat voor klassiek moet doorgaan, heel vaak in de praktijk leidt tot paarden die kort in de hals zijn, zich niet hebben leren dragen, lengtebuiging niet in orde is, geen zelfhouding.

Ik wil een nageeflijk paard, altijd. En ik ben er niet vies van om ze soms met de kin op de borst te zetten (wat dan een paar minuten is hoor) om ze wat dieper te vragen, wat ronder, maar ook met neusje voor de loodlijn (zolang het paard daarin zacht en smakelijk blijft) de hals juist helemaal te verlengen, maar dan toch in de hand gesteld op de hoogte van de knieen.

Ik heb een probleem met het idee van wat voor Duits klassiek moet doorgaan, waar je de energie van achter in je hand zou moeten krijgen, want anders ben je die kwijt. Ik wil helemaal al dat gewicht niet in mijn handen hebben, ik wil een paard dat de onderkaak tegen het bit legt, maar zelf het hoofd draagt, en als het te zwaar wordt daarin, in welke houding ook, corrigeer ik (weerstand bieden) en geef na zodra ik het paard weer zacht voel worden en weer fijn wordt in de hand.

Wat ik doe, heeft wel iets te maken met LDR, en is eigenlijk heel modern, veel meer gericht op onze moderne sportpaarden, waar we lengte willen en impuls, energie. Geen braaf gereden proefje, maar knallen. En die energie wil ik in de hand ook, maar altijd nageeflijk, paard moet zichzelf dragen, recht zijn op de rechte lijn, gebogen op de gebogen lijn, activiteit, schwung en een ontspannen, deinende rug.

En ik wil idd spieren waar ik ze wil hebben voor ik erop ga zitten.

Maar die energie opvangen in je handen en daar dan wat mee doen in de vorm van een halve ophouding of zelfs een weerstand biedende hand als dat nodig is, is toch ook klassiek of ben ik nu in de war?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:41

Avalanche81 schreef:
Ik werk nu heel veel aan de hand, maar train absoluut niet klassiek, omdat wat voor klassiek moet doorgaan, heel vaak in de praktijk leidt tot paarden die kort in de hals zijn, zich niet hebben leren dragen, lengtebuiging niet in orde is, geen zelfhouding.

Wat moet naar jou idee voor klassiek doorgaan en in hoeverre doe jij dat anders, puur met het werk aan de hand.
:)

Zijn m.i. weinig mensen die hun paard eerst aan de hand opleiden voor ze daadwerkelijk gaan rijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 06:22

Klassiek en modern liggen niet zover uit elkaar :) een paard is nog steeds een paard en biomechanisch werkt het nog steeds hetzelfde als een paar 100 jaar geleden.
Opleiden aan de hand heeft meer te maken met een stuk pragmatisme van mij :D ik heb liever geen geblesseerd paard, en madame kan wat onzeker zijn, en dat wordt minder naarmate ze snapt wat de bedoeling is. En dus is het gewoon een goed idee.

Ja, het idee van aan de hand opleiden is klassiek, de manier waarop ik het uitvoer dan weer niet. Want een paard is een paard, maar de paarden van nu (onze KWPN-ers) zijn langer in het lijf dan de paarden van vroeger, veel langere halzen en langere benen. En dat vraagt ook aanpassingen in je training. Want je zit ook met veel meer onbalans, met hyperflexibele paarden die zo lenig zijn als iets, maar niet perse sterker.

Met zo'n paard kun je veel minder snel naar verzameling, en dus werk je met een ander plan wat beter bij het paard zelf past. En dat is een vrij moderne benadering. Nog geen 50 jaar geleden hadden we simpelweg veel zwaardere en minder soepele paarden. Een atleet moet je niet op dezelfde manier willen trainen als een bodybuilder. En andersom ook niet.

Wat betreft de weerstand biedende hand: ja, dat is een klassiek begrip. Wat minder klassiek is, is dat ik wil dat mijn paard altijd in een houding loopt waarbij de rug ontspannen is en dus het hoofdje naar beneden komt, en ik corrigeer daar dus ook in, maar ik vang geen energie op. Ik wil dat ze zichzelf draagt, en daarin steeds naar de hand komt, zonder zwaar te worden, ik wil een licht contact, en ik corrigeer dus ook op te zwaar worden. En dat is een spel, want je wilt niet dat ze achter de teugel komen, statisch worden, maar ook niet te zwaar, want ze moeten hun eigen spieren gebruiken, en niet de jouwe. En dat dynamische is een heel modern idee. Juist bij ballet dansers heeft stretchen nut, en dat is ook het idee van LDR. Je drukt geen turner ineens in de spagaat. Daar krijg je blessures van. Maar als je daar rustig heen werkt, stretcht tot waar het kan, en gericht en gecoördineerd werkt aan lenigheid, balans en souplesse, kom je daar wel, en dan zonder problemen. En je eindresultaat is een sterker, losser, rechter en leniger paard, en dat is dan weer wel weer het moderne idee van de "happy atlete" .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 09:13

Opleiden aan de hand zou eigenlijk standaard moeten zijn, naar mijn idee. Het maakt het paard sterker, geeft het een basis, meer balans.
Maar dat tijdspad is denk ik te lang voor veel mensen. Geduld hebben is lastig :)

Ik heb een heel klassiek, barok, paard . :)
De moderne sportpaarden zijn inderdaad nietvsterker dan de paarden vroeger en misschien juist te soepel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:06

Iriscope schreef:
Dit is geen discussie over al dan niet klassiek/moderne rijkunst kiezen, maar puur een vraag voor mensen die ook over zijn gegaan van modern naar klassiek en hoe zij er in staan!

Ik ben van moderne naar klassieke rijkunst over gegaan en ben hier dolgelukkig mee.
Ik gebruik geen bijzetteugels, geen dwang, "vraag" mijn paard niet in een houding maar leer hem zijn lijf correct gebruiken zodat hij uit zichzelf die houding op zoekt. We doen veel zijgangen in stap en pas als die correct zijn proberen we ze in draf. Vanuit de SB leert mijn paard zichzelf dragen, buiging, schoudercontrole, allemaal heel belangrijke dingen. Ook werken we altijd met de nek als hoogste punt en een mooie, open houding.

Het is vragen in plaats van mijn paard in een bepaalde houding willen werken en ik merk dat mijn paarden het onwijs fijn vinden, beter hun best doen, losser door hun lijf gaan en dat er elke dag vooruitgang zit in hun lichaamsgebruik, onze samenwerking en de reactie op de fijne, kleine hulpen.

Kortom, ik ben er echt wel heel blij mee en zou het ook niet anders willen zien.

Maar;

Ik ben competitiegericht, resultaatgericht, onwijs ambitieus en als ik mensen om me heen zie waarbij het jonge paard al in de ronde houding gaat, dan ga ik toch twijfelen, baal ik ervan dat wij niet zo snel gaan en zou ik bijna toch weer harder gaan pushen. Niet goed, dat weet ik want ik weet dat we op de goede weg zijn.
Toch zit er het plaatje in mn hoofd van een keurig over de rug gaand en in de aanleuning gaand paard en zolang ik dat beeld nog niet terug zie, heb ik het gevoel dat we niet vooruitgaan. Dan ga ik balen van mezelf, twijfelen of ik wel het goede doe, wil ik harder pushen, meer rijden, meer werken en ga zo maar door.

Soms betrap ik mezelf erop dat ik toch een ophouding maak als het paard met zn hoofd iets hoger wil, dat ik hem toch onbewust rond wil maken ipv te accepteren dat hij die houding fysiek nog even niet zo goed vol kan houden. Gewoon puur uit gewoonte.

Ik heb overigens voornamelijk jonge paarden, waarbij dat "plaatje" voorlopig dus nog niet aan de orde is. Verder heb ik minstens 4 lessen in de week, met mijn eigen paarden, van de beste instructrice die Namibie te bieden heeft.

Wie is er ook omgegaan van het een naar het ander en moet zijn/haar brein hertrainen op wat goed is en wat niet goed is? Jezelf vertellen dat je de langzame weg neemt ipv de snelle en dat je paard met goed lichaamsgebruik veel verder komt dan simpel in een krulletje voorwaarts gaan.
En hoe ga je daarmee om?

Lukt het je al om beter je gevoel te kunnen blijven volgen?? is wel lastig - weet ik uit eigenervaring - maar uiteindelijk gaat men het wel zien dat het beter is en prettiger om te rijden en het paard makkelijker leert als het op de juiste manier opgebouwd is/wordt

Volhouden, alle succes en onder tussen veel rijplezier

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:30

MCE schreef:
Lukt het je al om beter je gevoel te kunnen blijven volgen?? is wel lastig - weet ik uit eigenervaring - maar uiteindelijk gaat men het wel zien dat het beter is en prettiger om te rijden en het paard makkelijker leert als het op de juiste manier opgebouwd is/wordt

Feitelijk zou het niet uit moeten maken of mensen het wel of niet gaan zien (of toegeven).
Het gaat erom of je het zelf voelt. :)
Je bent geen verantwoordelijkheid schuldig aan andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:34

fransje23 schreef:
MCE schreef:

Feitelijk zou het niet uit moeten maken of mensen het wel of niet gaan zien (of toegeven).
Het gaat erom of je het zelf voelt. :)
Je bent geen verantwoordelijkheid schuldig aan andere mensen.

zeker, maar als andere mensen je "gelijk" zien is het dubbel mooi, een goed voorbeeld laten zien is makkelijk dan alsmaar moeten verdedigen, criticasters zwijgen stil en dat voelt goed, is mijn eigen ervaring

kijk maar eens hier, voorbeelden van hoe het moet te over
ik vraag aan TS hoe het gaat omdat ik weet hoe lastig het is om vol te houden aan je eigen gevoel en visie, gewoon belangstellend hoe het gaat
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-20 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt