Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:25

Dat is nogal een stellingname !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:26

josien_m_ schreef:

Ja, maar weerleg het gerust :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:50

Ik begrijp die hele discussie over gelijkwaardigheid eigenlijk niet. Is het ene dier meer waard dan het andere? Op welke schaal dan? Financieel, emotioneel, slimheid, de plaats in de voedselketen? Mag je dieren die minder waard zijn gewoon doodslaan als je daar zin in hebt? Vanaf welke waarde mag dat dan? Moet je dan met een duur paard anders omgaan dan met een goedkoop paard?

En een mens verbeterd zich continu? Verbetering ten opzichte van wat dan? Is iedere verandering een verbetering? Zou je willen beweren dat de mensen anno nu beter zijn dan die van 100 jaar geleden? Zijn de huidige mensen dan ook meer waard dan die van 100 jaar geleden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:49

Mindim schreef:
josien_m_ schreef:

Ja, maar weerleg het gerust :D

Darwin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:58

ikke schreef:
Darwin.

Hoe weerlegt de evolutietheorie mijn stellingname, ik mis je punt geloof ik :D
Ik bedoel met verbeteren trouwens niet je aanpassen aan je omgeving, dat is weer iets heel anders.
Ik bedoel dat de mens zichzelf telkens kan heruitvinden, we kunnen steeds meer, hebben steeds meer inzichten. Ik heb geen ander zoogdier dat zien doen, jij wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:02

irmaz schreef:
Ik begrijp die hele discussie over gelijkwaardigheid eigenlijk niet. Is het ene dier meer waard dan het andere? Op welke schaal dan? Financieel, emotioneel, slimheid, de plaats in de voedselketen? Mag je dieren die minder waard zijn gewoon doodslaan als je daar zin in hebt? Vanaf welke waarde mag dat dan? Moet je dan met een duur paard anders omgaan dan met een goedkoop paard?

En een mens verbeterd zich continu? Verbetering ten opzichte van wat dan? Is iedere verandering een verbetering? Zou je willen beweren dat de mensen anno nu beter zijn dan die van 100 jaar geleden? Zijn de huidige mensen dan ook meer waard dan die van 100 jaar geleden?

Volgens mij ging het vooral over dat dieren gelijkwaardig zouden zijn aan de mens.

Mensen kunnen een hoop meer dan 100 jaar geleden, in dat opzicht zijn we nu beter dan 100 jaar geleden. Kijk naar huisvesting, zorg en noem maar op. Men is in staat de omgeving dusdanig te manipuleren dat het in hun voordeel werkt.
Het gaat niet om de waarde die je aan de mens hangt, wat dat betreft is de waarde van mensen niet verbeterd, denk ik. Hun inzicht en kunnen wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:06

Het feit dat we dieren niet begrijpen wil niet automatisch zeggen dat we beter zijn. Nog maar vrij recent ging men er vanuit dat dieren geen empathie hebben. Daar zaten we behoorlijk mis.
Het feit dat pelikanen zelf hun vissen uitzetten in meren die jaren droog gestaan hebben vind ik zeker niet triviaal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:12

Ik vind mensen zeker niet beter, welke idioot misbruikt zijn leef omgeving nu zoals wij dat doen?
Dat wij boven aan de voedselketen staan en kunnen denken is niet perse beter. Dat denken heeft al veel ellende gegeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:16

Er zijn ook natuurvolken die helemaal geen behoefte heeft aan die materialistische ontwikkeling. Die zijn toch hopelijk ook niet minderwaardig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:39

Sizzle schreef:
Er zijn ook natuurvolken die helemaal geen behoefte heeft aan die materialistische ontwikkeling. Die zijn toch hopelijk ook niet minderwaardig?

Je begrijpt me niet. Het gaat niet om het materialistische, maar het feit dat de mens dusdanig dingen kan doorontwikkelen. De mens heeft nog veel meer wat een dier niet heeft (en dat zijn geen mooie dingen) wreedheid, sadisme, wraak en noem het maar op, het zegt echter wel wat over ons brein, dat is in staat tot complexere dingen en gevoelens dan die van elk ander dier, anders hadden we niet aan de top van de voedselketen gestaan.

En beter bedoel ik niet als in goed of slecht. Maar we zijn wel beter in dingen, we zijn beter uitgerust om top predator te zijn. Op die manier bedoel ik beter, niet beter als in waarde oordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:42

_Penotti schreef:
Ik vind mensen zeker niet beter, welke idioot misbruikt zijn leef omgeving nu zoals wij dat doen?
Dat wij boven aan de voedselketen staan en kunnen denken is niet perse beter. Dat denken heeft al veel ellende gegeven.

Mensen zijn de vreselijkste soort op aarde, in staat tot sadisme, wraak en wreedheden. En we hebben er een rommel van gemaakt inderdaad. Nee op die manier zijn we niet beter. Maar op die manier bedoel ik 'beter' ook niet. Maar als soort zijn we beter in dingen, zijn we adequater uitgerust dan onze medezoogdieren.
Als we daar niet beter zijn dan de rest, hoe komen we dan aan de top van de voedselketen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:52

Mindin schrijft
Als we daar niet beter zijn dan de rest, hoe komen we dan aan de top van de voedselketen.

de mens heeft hiervoor wapens ontwikkeld en is het dier altijd in de ongelijke strijd

wat is de mens zijn zonder wapens??

de ijsbeer die een nederlander heeft gedood is met een geweer doodgeschoten

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/28/ne ... n-a4010141

heeft het dier een eerlijke en gelijke kans als er bobo's op safari gaan, dieren worden met helikopters naar een bepaald gebied gedreven en "schieten" maar, big business

hoe eerlijk is de mens??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:06

Misschien is het juist wel dom om boven aan de voedselketen te willen staan ipv te accepteren dat de sterkste (in natuurlijke zin) meer kansen heeft en beter genen vererft.
We hebben onszelf waarschijnlijk genetisch enorm verzwakt met het inzetten van kunststukjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:18

MCE schreef:
Mindin schrijft

de mens heeft hiervoor wapens ontwikkeld en is het dier altijd in de ongelijke strijd

wat is de mens zijn zonder wapens??

de ijsbeer die een nederlander heeft gedood is met een geweer doodgeschoten

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/28/ne ... n-a4010141

heeft het dier een eerlijke en gelijke kans als er bobo's op safari gaan, dieren worden met helikopters naar een bepaald gebied gedreven en "schieten" maar, big business

hoe eerlijk is de mens??

De mens is echter wel zo slim geweest om wapens te maken om zich te verdedigen.

Of de mens een aangenaam en eerlijk wezen is, laat ik achterwege. Maar als je de emotie er even uit laat dan heeft de mens als zoogdier het het slimste aangepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:20

Sizzle schreef:
Misschien is het juist wel dom om boven aan de voedselketen te willen staan ipv te accepteren dat de sterkste (in natuurlijke zin) meer kansen heeft en beter genen vererft.
We hebben onszelf waarschijnlijk genetisch enorm verzwakt met het inzetten van kunststukjes.

Waarom denk je dat dat dom is?
En welke kunststukjes bedoel je?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:23

Alles wat we gebruiken om onze zwakten te verbloemen zodat ook de zwakke en mentaal meest ongeschikte (overgewichtige diktators bijv) aan de macht kunnen blijven ipv een evolutionair sterker en evenwichtiger pad te volgen.
Overigens zijn er best een hoop dieren die wapens en schilden gebruiken, maar eigenlijk voornamelijk uit zelfverdediging en niet om te moorden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-08-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:24

Een mens staat niet aan de top van de voedselketen, bekijk de topics over de wolf in Nederland maar eens :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:24

Mindim schreef:
Sizzle schreef:

Je begrijpt me niet. Het gaat niet om het materialistische, maar het feit dat de mens dusdanig dingen kan doorontwikkelen. De mens heeft nog veel meer wat een dier niet heeft (en dat zijn geen mooie dingen) wreedheid, sadisme, wraak en noem het maar op, het zegt echter wel wat over ons brein, dat is in staat tot complexere dingen en gevoelens dan die van elk ander dier, anders hadden we niet aan de top van de voedselketen gestaan.

En beter bedoel ik niet als in goed of slecht. Maar we zijn wel beter in dingen, we zijn beter uitgerust om top predator te zijn. Op die manier bedoel ik beter, niet beter als in waarde oordeel.

Ehm, paarden nemen wraak. Ik weet het zeker, ik heb er eentje gehad die dat deed!

Hij werd nog weleens gepest door een bepaalt paard. Op enig moment staat dat paard voor z'n stal en vanuit niks zette hij z'n tanden in dat paard. Echt oren plat, bek open, voltreffer!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:44

Mindim schreef:

Beter is per definitie een waarde oordeel, maar ik snap wat je bedoeld ;)

Het feit dat wij (als mensheid) nog maar heel weinig weten van hoe dieren denken en voelen geeft voor mij al aan dat wij misschien wel slimmer zijn in materiele zaken maar zeker niet intelligenter in andere zaken zoals het aanvoelen van energie, emoties en communicatie.

Ik ben ooit gered door mijn merrie terwijl zij mij op dat moment niet kon zien omdat ze achter een heg stond. Ik bracht haar 5 jarige zoon, toen nog hengst, naar de wei. De hengst liep enorm te klieren en te zwaaien met zijn hoofd waarbij hij mij omver trok en ik voor hem op de grond terecht kwam. Uit schrik slaakte ik een gil en hoorde onmiddelijk een bestraffend gehinnik van de merrie achter de heg vandaan komen. De hengst staat ogenblikkelijk doodstil waardoor hij gelukkig niet bovenop mij terecht kwam. Ik kon overeind krabbelen en samen met een makschape hengst naar de wei lopen. De merrie heeft dus zonder dat zij iets kon zien de ernst van de situatie kunnen inschatten, begrepen dat ik een probleem had en de juiste boodschap aan haar zoon gestuurd. Ik zie dit mensen nog niet vaak voor elkaar krijgen.

O ja, haar kind luisterde ook nog, doen dit de hedendaagse mensenkinderen nog? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:13

Sizzle schreef:
Alles wat we gebruiken om onze zwakten te verbloemen zodat ook de zwakke en mentaal meest ongeschikte (overgewichtige diktators bijv) aan de macht kunnen blijven ipv een evolutionair sterker en evenwichtiger pad te volgen.
Overigens zijn er best een hoop dieren die wapens en schilden gebruiken, maar eigenlijk voornamelijk uit zelfverdediging en niet om te moorden.

Nou noem je zelf al waarin een mens wezenlijk verschilt van de mens, in staat een fysieke achterstand op te lossen door inventief te zijn.

Wapens en schilden ingebouwd of die ze moeten gaan zoeken of maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:20

irmaz schreef:
Mindim schreef:

Beter is per definitie een waarde oordeel, maar ik snap wat je bedoeld ;)

Het feit dat wij (als mensheid) nog maar heel weinig weten van hoe dieren denken en voelen geeft voor mij al aan dat wij misschien wel slimmer zijn in materiele zaken maar zeker niet intelligenter in andere zaken zoals het aanvoelen van energie, emoties en communicatie.

Ik ben ooit gered door mijn merrie terwijl zij mij op dat moment niet kon zien omdat ze achter een heg stond. Ik bracht haar 5 jarige zoon, toen nog hengst, naar de wei. De hengst liep enorm te klieren en te zwaaien met zijn hoofd waarbij hij mij omver trok en ik voor hem op de grond terecht kwam. Uit schrik slaakte ik een gil en hoorde onmiddelijk een bestraffend gehinnik van de merrie achter de heg vandaan komen. De hengst staat ogenblikkelijk doodstil waardoor hij gelukkig niet bovenop mij terecht kwam. Ik kon overeind krabbelen en samen met een makschape hengst naar de wei lopen. De merrie heeft dus zonder dat zij iets kon zien de ernst van de situatie kunnen inschatten, begrepen dat ik een probleem had en de juiste boodschap aan haar zoon gestuurd. Ik zie dit mensen nog niet vaak voor elkaar krijgen.

O ja, haar kind luisterde ook nog, doen dit de hedendaagse mensenkinderen nog? :+

Oh ik denk ook zeker dat dieren emoties voelen, ze spiegelen je, hebben geen oordeel, zijn eerlijk. Ik ben wat dat betreft liever bij dieren dan mensen.

Maar ik probeer dat stukje er uit te laten, anders kan ik niet objectief naar het geheel kijken. En over de gehele linie komt de mens telkens als winnaar uit de bus.

Ik heb ook wel een ervaring hoor, waar ik achteraf van dacht "huh, gebeurde dat nu echt?"
Ik was aan het mest scheppen in de grote wei. Na het hooien mochten alle paarden daar gezamelijk op. Ik sta daar dus in het midden met mijn kruiwagen en de hele kudde komt in rengalop op me af. Nou dat was niet een heel prettig aangezicht. Mijn merrie was de alfa merrie en ze maakte ze los uit de groep. Ze galoppeerde naar me toe en plaatste zich tussen mij en de kudde. Met de oren in de nek naar elk ander paard dat te dichtbij kwam. Ik ben met mijn kruiwagen naar de uitgang gelopen en ze heeft me de hele weg begeleid, alle paarden op afstand houdend. Toen ik voor haar idee veilig was, galoppeerde ze terug naar de kudde en rende met hen verder. Ik heb als een dwaas naast de wei gestaan, zo speciaal vond ik dat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:28

@Mindim, het feit dat jouw merrie het nodig vond om jou te helpen tegen de kudde geeft al aan dat zij jou op dat moment zeker niet als winnaar van de situatie zag.

Dat jij de mens als winnaar ziet komt omdat je met menselijke maatstaven naar de situatie kijkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:41

Mindim, dieren zoeken en maken ook werktuigen en defensie middelen. Inktvissen gebruiken blijkbaar soms zelfs kokosnoten daarvoor. Ze gaan echter niet met die kokusnoot naar een prooi om ze de hersens in te slaan.
Binnen een kudde is er altijd wel een enkeling die zich losmaakt om op verkenning te gaan en dan weer terug te komen om het ‚uit te leggen‘.
We weten echt verdomd weinig van diergedrag helaas, zo ver zijn we helaas nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:46

irmaz schreef:
@Mindim, het feit dat jouw merrie het nodig vond om jou te helpen tegen de kudde geeft al aan dat zij jou op dat moment zeker niet als winnaar van de situatie zag.

Dat jij de mens als winnaar ziet komt omdat je met menselijke maatstaven naar de situatie kijkt.

Je kunt ook echt overal iets negatiefs in zoeken he. Ik vond het een heel positief ding, vertrouwen en een band tussen mens en dier.

De mens is uiteindelijk de gene die aan het langste end heeft getrokken. Uiteindelijk bepaal ik wat er met de merrie gebeurd, wat ze eet, waar ze staat en wanneer er een prik komt, dus wat zei je ook al weer?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:48

Degene die bepaald is niet per definitie een ‚meerdere‘, dat zou wat zijn als we met z‘n allen besluiten dat maffia in feite boven de normale mens staat omdat ze meer macht hebben.