Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
No_No schreef:ik heb mijn jonge Atactische pony onlangs naar de slager gedaan. De pony vroeg extreem veel verzorging en zorg(en).
Door de ataxi ging hij extreem overcompenseren waardoor hij enorme blokkades kreeg en daar door heel snel spierbevangen raakte en zijn weerstand laag bleef. Osteopaat, massages en oefeningen.. tijdelijke verlichting voor de pony. Met tijdelijk bedoel ik een paar dagen tot uiterlijk twee weken.
Hij was ook bang als je aan zijn hoofd kwam, (vooral bij vreemden) en daar zat zeer waarschijnlijk het probleem ook. Kopschuw is vaak niet zonder reden.
Ik heb een beetje het idee dat mensen ataxi onderschatten gezien sommige reacties in dit topic. Volgens mij van dichtbij ook niet meegemaakt.
spatter schreef:Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.
Of een paard koopt voor alleen om naar te kijken ?
dieseltje schreef:spatter schreef:Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.
Ikke...2 stuks. Mijn shetlander (inmiddels overleden op 11 jaar) en mijn fries. Ik mag zelf niet meer rijden wegens medische redenen (inmiddels bijna 6 jaar) maar ik wil mijn fries absoluut niet kwijt. Hij is mijn maatje en ja, nu dus weidevulling. Hij loopt mooi te zijn en heeft daar totaal geen problemen mee. Hij heeft zelf ook medische problemen en samen slaan we ons door de problemen heen zolang als het gaat. Ik zou hem met zijn rugzakje ook absoluut niet willen verkopen of elders onderbrengen. Als hij niet meer happy is en we kunnen hem niet meer helpen dan neem ik zelf de verantwoordelijkheid door hem hier in te laten slapen, in mijn armen...waar hij hoort.
spatter schreef:Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.
Iedereen roept zo hard dat het beestje niet dood mag maar ik ken maar erg weinig mensen die zo'n dier zelf behouden.
Er staan er tig te koop en worden weggegeven, allemaal met zielige verhalen maar eigenlijk komt het er op neer dat de eigenaar te flauw is om zelf de knoop door te hakken.
Er zijn paarden genoeg(teveel) dus laat dit dier gaan en geef een gezond paard de kans voor een mooie toekomst.
Als ik het zo lees mankeert dit paard behoorlijk wat, waar hij dagelijks last van heeft en echt tot uiting komt als iemand iets met hem wil maar de kans is groot dat het paard zo wantrouwend is omdat het dagelijks pijn/klachten ondervindt .
En mensen die graag willen spiegelen? Spiegels genoeg , je moet er alleen in willen kijken!
spatter schreef:Ik zelf ook hoor , heb Spatter nog 5 jaar gehad terwijl hij met pensioen stond en ons Atje is 24 jaar geworden.
Maar mensen die hun paarden op pension hebben , doen dat zelden.
Confession schreef:spatter schreef:Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.
Iedereen roept zo hard dat het beestje niet dood mag maar ik ken maar erg weinig mensen die zo'n dier zelf behouden.
Er staan er tig te koop en worden weggegeven, allemaal met zielige verhalen maar eigenlijk komt het er op neer dat de eigenaar te flauw is om zelf de knoop door te hakken.
Er zijn paarden genoeg(teveel) dus laat dit dier gaan en geef een gezond paard de kans voor een mooie toekomst.
Als ik het zo lees mankeert dit paard behoorlijk wat, waar hij dagelijks last van heeft en echt tot uiting komt als iemand iets met hem wil maar de kans is groot dat het paard zo wantrouwend is omdat het dagelijks pijn/klachten ondervindt .
En mensen die graag willen spiegelen? Spiegels genoeg , je moet er alleen in willen kijken!
Er zijn zat mensen die hun paard met vervroegd pensioen laten gaan door medische redenen en op een wei zetten. Mijn verzorgpaard bleek kissing spines te hebben en niet meer bereden te kunnen worden, de eigenaresse heeft toen ook zitten twijfelen tussen euthanasie of vervroegd pensioen. Uiteindelijk heeft ze gekozen voor vervroegd pensioen omdat het paard nog maar 7 was en er nog zoveel leven in zat. Paardje staat nu heerlijk te genieten op een weilandje in Zwolle, daar zijn de maandelijkse kosten een stuk lager dan in de randstad waar het paard eerst stond. Zo kan het dus ook
Thebiglion schreef:Hier slechte ervaringen met verkoop van paarden en pony's. Als ze niet meer geschikt zijn om op te rijden, blijven ze gewoon.
On topic: een paard met rugproblemen longeren?
Wij hebben lang geleden al van de da geleerd dat longeren slecht is voor paarden en in mijn omgeving zie ik ook steeds weer dat de paarden die gelongeerd worden steeds problemen hebben. Af en toe kom je er niet onderuit als ze even stoom af moeten blazen, maar verder vooral niet doen.