Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:55

Nee, dat zou in theorie dus niet kunnen, want iemand van 100 kilo komt incl. tuig dus ruim bóven de 100 kg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:55

Breed gebouwd paard of vet paard is wat anders.

Juist een fries zou ik als eerste uitsluiten om op te rijden met overgewicht.
Die hebben vaak weke ruggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:59

Weet je wat me nu het meest frustreert aan dit topic?

Je kan gewoon niet tegenhouden dat te dikke en te zware mensen er niet op stappen. Hoeveel informatie en argumenten je ook geeft. Lekker egoistisch en eigenwijs blijven!
Helaas!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:00

Nikki
Maar wat jij te veel vind hoeft niet teveel te zijn.

Andersom natuurlijk ook.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:02

Nou moet ik zeggen dat ik die GP ruiter op die Fries ook te zwaar vindt ogen. Kan ze wel GP zijn maar dat maakt haar niet slanker. Ik ken natuurlijk niet de achtergrond maar als mijn paard het hoogste niveau heeft, dan ga je toch zelf ook fanatiek sporten en gezonder eten? Zodat je beide op top niveau bent?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:03

Nikki, dring je mening niet zo op aan alles en iedereen. Onwijs irritant.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:06

Vet komt niet goed mee met de beweging, dat blijft namelijk achter in de beweging.

Ik denk dat iedereen met gezond verstand zelf donders goed kan bedenken of hij te zwaar is voor een bepaald paard of niet. Als je geen soort geweten hebt dat jou vertelt of iets kan of niet.. dan kan niemand hier je advies geven. Er zijn namelijk teveel variablen. Het ene paard kan 70 kg nog niet aan, het andere paard heeft geen probleem met 90 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:07

Captain schreef:
[naam], dring je mening niet zo op aan alles en iedereen. Onwijs irritant.

Dring niets op, ik geef net aan dat het frustreert dat iedereen zo lekker egoistisch blijft.
Ik vind het veel irritanter dat jij je nu probeert op te dringen bij mij... :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:07

Nikki schreef:

Je kan gewoon niet tegenhouden dat te dikke en te zware mensen er niet op stappen. Hoeveel informatie en argumenten je ook geeft. Lekker egoistisch en eigenwijs blijven!
Helaas!

Ja, dat is zo. Net zoals je moordenaars en gekken niet kan tegenhouden van het doen van enge dingen. En verkrachters van verkrachten. Drugs dealers van drugs dealen. Mensen die hun hond verwaarlozen en nog 3 miljoen andere dingen.
Such is life.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:10

rien10 schreef:
[naam] schreef:

Helaas!

Ja, dat is zo. Net zoals je moordenaars en gekken niet kan tegenhouden van het doen van enge dingen. En verkrachters van verkrachten. Drugs dealers van drugs dealen. Mensen die hun hond verwaarlozen en nog 3 miljoen andere dingen.
Such is life.

hahahaha so true!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:10

Ik denk dat het goed is dat er over nagedacht wordt, al blijft er natuurlijk een groot grijs gebied.

@Nikki: ik denk dat jij heel zwart/wit hierover denkt. ;)

Zag trouwens laatst ergens een foto van iemand met behoorlijk overgewicht op een iel 3-jarig paard zitten. Hier ook nog mee springen. Tja, dan denk je er dus niet over na. Wacht dan tenminste tot het paard is uitgegroeid en genoeg spieren heeft om je fatsoenlijk te kunnen dragen.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:12

Iris82 schreef:
Ik vind die 10% regel sowieso een beetje vreemd.

Neem even een willekeurige haflinger.
* Moddervet, geen conditie, uit de wei getrokken. Weegt 100 kg te veel.

Neem er nog een:
* Geen gram teveel, wordt iedere dag gereden, superconditie. Vol in de spieren.

Door enkel en alleen naar die 10% te kijken, kun je als volwassene nog beter op die bovenste gaan zitten. Terwijl dat gewoon niet juist is.

Ik vind dat Iris82 hier een héél goed punt heeft waar niemand op reageert? Het gaat om TWEE punten: ruitergewicht én belastbaarheid van de rug en de pezen. Aan allebei kan en moet de ruiter werken!!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:13

Selina schreef:
Nou moet ik zeggen dat ik die GP ruiter op die Fries ook te zwaar vindt ogen. Kan ze wel GP zijn maar dat maakt haar niet slanker. Ik ken natuurlijk niet de achtergrond maar als mijn paard het hoogste niveau heeft, dan ga je toch zelf ook fanatiek sporten en gezonder eten? Zodat je beide op top niveau bent?

Maar als je al jaren lang zeer intensief traint en wedstrijden rijdt op een paard waar je eigenlijk te zwaar voor bent, en dat te zwaar zijn daadwerkelijk zo ontzettend veel schade aanricht als bokkers doen geloven, had 'ie dan niet allang aan diggelen moeten liggen :)*

Daarmee natuurlijk niet gezegd dat iedereen zomaar op elk paard kan springen, maar nuance is het sleutelwoord.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:13

tita schreef:
Ik snap wel dat mensen met overgewicht willen paardrijden.
Beetje knol hobbelen kan iedereen. Suf achter elkaar of buitenrit.
Je hebt relatief weinig last van je gewicht, dat paard er moeite mee heeft deert niet.

Is simpel iemand met flink overgewicht gaat niet hardlopen want dan krijgt ie pijn in lijf
Met vele teamsporten komen ze niet lekker mee.

Blijft er zwemmen en paardrijden over.... 2 sporten waarbij je als obesitas-persoon zelf weinig last heb van gewicht.

Wat ik ervan vind...... vreselijk

Zo en jij denkt dat mensen met overgewicht het niet boeit hoe het met een paard gaat. Ik vind dit de meest belachelijke aanname ever.

Jeroen Dubbeldam weegt ook 80kg, dierenmishandeling dan toch?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:15

pinto_1 schreef:
Ik denk dat het goed is dat er over nagedacht wordt, al blijft er natuurlijk een groot grijs gebied.

@[naam]: ik denk dat jij heel zwart/wit hierover denkt. ;)

Zag trouwens laatst ergens een foto van iemand met behoorlijk overgewicht op een iel 3-jarig paard zitten. Hier ook nog mee springen. Tja, dan denk je er dus niet over na. Wacht dan tenminste tot het paard is uitgegroeid en genoeg spieren heeft om je fatsoenlijk te kunnen dragen.

Dat heb je goed gedacht dan... Zolang zij er geen rekening mee houden, ga ik ook niet grijs denken ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:18

Nikki schreef:
Regelmatig komt er op verschillende forums de vraag voorbij: ‘Hoeveel ruitergewicht kan een paard dragen?’ Negen van de tien keer is de vragensteller een onzeker amazone met overgewicht die gerustgesteld wil worden.

​Nog één keer dan

Een paard kan 10% tot maximaal 15% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Tel dus ook je zadel mee!

Dit is de richtlijn en natuurlijk verschilt dat per paard en is het afhankelijk van gevraagde inspanning. Maar dit is niet uit de lucht gegrepen, het is onderzocht!

De excuses

Een mollige ruiter die goed kan rijden is minder slecht voor de paardenrug dan een slanke ruiter die niet kan rijden… NEE! Het gaat niet om de vergelijking. Een stuiterende beginner vraagt ook veel van de paardenrug, dat is zeker waar. Maar het is geen excuus voor overgewicht. Een te zware ruiter doet willens en wetens een aanslag op de rug van zijn of haar paardenpartner. Het is simpelweg niet mogelijk om optimaal en in balans mee te bewegen als er van alles meeklotst of in de weg zit.

Mijn paard is heel sterk (IJslander, Tinker, Fjord of Haflinger), die kan dat wel hebben. NEE! Voor alle paarden geldt dat 80+ kilo meezeulen pittig is. Voor ieder paard is het 20 kilo meer dan het gewicht van een ruiter van 60 kilo. Je zakt vast niet door je paard heen maar extra zwaar is het wel. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de hartfrequentie, de ademhaling en stijfheid van de spieren in de dagen na inspanning.

Voor mannen geldt dit niet. WEL! Gewicht is gewicht. Omdat mannen gemiddeld genomen wat groter en daarmee zwaarder (niet dikker) zijn dan vrouwen is het voor de heren lastiger om de totale belasting onder de 15% van het lichaamsgewicht van hun paard te houden. Maar kijk eens naar de topsporters. Wat denk je dat Tim Lips weegt? Of Hans Peter Minderhout? Of Gerco Schreuder?

Mijn paard heeft last van zijn rug, welke chiropractor raden jullie aan? Degene die dit vraagt zou ik willen zeggen: “Probeer de Weight Watchers eens.” Te zware ruiters geven extra belasting waardoor de kans op zadeldrukkingen en blessures zeer groot is, zeker als je dan ook nog scheef zit. En NEE, dat komt niet of slechts deels door een verkeerd opgevuld zadel of de voorkeurskant van je paard.

Nog een: Ik kan er niets aan doen, ik heb last van….. (vul in ziekte, toestand, afwijking, overig). GEEN EXCUUS! Het kan natuurlijk zo zijn dat je om wat voor reden dan ook al dan niet tijdelijk te zwaar bent. Maar daar hoeft je paard niet onder te lijden. Ga grondwerk doen, ga fietsen met je paard, koop een karretje en ga mennen of meld je aan bij een diëtiste en ga met jezelf aan de slag.

Ondanks verschillende onderzoeken is dit onderwerp nog altijd een taboe, het is nog immer ‘not-done’ om iemand aan te spreken op zijn of haar gewicht. Zelfs niet op het web.

Dus, paardendames en heren onder ons; Hoe hard het ook klinkt, kijk naar je paard en als je niet onder de 15% kunt rijden (met zadel) is het tijd om in actie te komen.

Blog met referenties naar onderzoeken over ruitergewicht.
http://www.paardsignalen.nl/hoe-zwaar-m ... iter-zijn/ (Die zit alleen net iets boven de norm die ik hier boven heb genoemd)

Helemaal mee eens! :j

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:19

Interessante discussie dit :) Voor mij is 90 kilo echt de grens, maar ik stap dan ook niet op ponies/paarden die smal gebouwd zijn etc. Mijn vader daar in tegen is 100 kilo en 2,05 meter, en rijd af en toe nog op de appaloosa van vrienden van ons. Het paard is wel heel groot (1,75) en heeft ook totaal geen moeite om mijn vader te dragen. Daarom vind ik dus dat je vooral naar het paard moet kijken en niet echt een max gewicht met procenten moet berekenen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:20

mag ik vragen wat jou paard weegt of wat jij denkt dat je paard weegt? en hoe lang ben je?
Ir111 schreef:
Brainless schreef:
@Nikki
@Ir111
Maar wat vinden jullie dan qua gewicht passen op een "normaal" paard?
Bv een goedgebouwde en getrainde KWPNer van 1,65 van 600 kilo?

Ik streef naar 10% met een uitloop naar maximaal 15% (incl tuigage). Dat is grofweg de stelregel die ik aanhou. Er zijn, zoals ik al eerder gepost heb variabelen te bedenken waarom je misschien niet eens boven de 10% wil zitten en zo zijn er vast ook variabelen te bedenken waarom je misschien zelfs wel bij de 15% zal uitkomen.

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb enorm geworsteld met dit thema en realiseer me dat ik net zo goed boter op mijn hoofd heb (ik zit op 12%). Ik wil ook alles behalve veroordelen. Ik vind alleen dat we goed moeten blijven nadenken over wat we doen. En dat we daarbij vooral ook met een realistische blik naar ons zelf moeten blijven kijken.

edit: en ik vind vooral ook dat we weg moeten blijven van 'non'-argumenten als 'dan kan half paardrijden NL niet meer rijden'.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:26

Jeroen Dubbeldam 1,88, 80kg en Zenith 1,65.
Wat vinden jullie, kan dit?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:27

Ide1 schreef:
Dan heb ik nog wel een vraagje aan jullie. Ik ben zelf 196 en weeg 96 kg. (heel normaal voor mijn lengte) heb qua vetpercentage zelfs ondergewicht. Veel lichter ga ik er dus niet op worden. Kan ik dan wel gewoon rijden?

Jawel hoor. Maar je paard moet wel veel body hebben, dus wat zwaardere botten, óf meer hoogte.
Ik denk als op het oog de verhoudingen kloppen, dat je al een heel aardig eind komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:31

Eigenlijk is op de vraag in de OP geen eenduidig antwoord te geven.
Het ligt echt per paard verschillend.
Zo heb je Friezen met weke ruggen, maar ook Friezen met rechte ruggen.

Ik denk dat je zelf heel goed weet wanneer je paard er last van heeft.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik het rijden heel erg mis en heel graag weer eens op buitenrit zou willen en dat veel mensen zeggen dat het best kan, maar het voelt niet goed. :n
Ik ben 5 jaar geleden 50 kilo afgevallen (wat er helaas door medicatie allemaal weer aan zit) en heb mijn paard toen beloofd dat als ik meer dan x-kilo zou wegen, ik niet meer op haar zou stappen.
Daar hou ik me aan, hoe erg ik het ook mis.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:31

bruintje123 schreef:
Nikki
Maar wat jij te veel vind hoeft niet teveel te zijn.

Andersom natuurlijk ook.

Wat ik eerder al zei, hoe banketstaaf ook, overgewicht is dood gewicht. Het is gewicht dat níet mee gaat met de beweging van de ruiter en die van het paard. Het beweegt eerder tégen.
En een beetje overgewicht doet dat nog niet, maar veel overgewicht zit vaak plaatselijk en dan gaat het wel degelijk een rol spelen. En dan kun je iets vinden of iets niets vinden, maar dan komen de natuurlijke wetten gewoon bovendrijven.

Gillbo schreef:
Jeroen Dubbeldam 1,88, 80kg en Zenith 1,65.
Wat vinden jullie, kan dit?

Vind ik van wel. Jeroen kan keurig mee gaan met de beweging en zit zijn paard niets in de weg. En dat blijkt dan ook wel....

Ik denk dat je beter voorbeeld als Hugo Simon kunt pakken. Een kort dik manneke.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:33

Ben het volledig met je een Nikki....

Hoe jammer ook voor de persoon die te zwaar is, hetzij door overgewicht of te groot..
Daar mag je het paard niet mee belasten. Dan moet je idd gaan mennen bijvoorbeeld, paarden kunnen meer trekken dan dragen.

Iedereen moet naar zijn/haar lijf kijken om dingen wel of niet te kunnen doen.
Als je hardlopen heel leuk vind maar last hebt van de knieën dan kan het gewoon niet.
Als je graag een kat wilt, maar je bent er erg allergisch voor, dan kan het gewoon niet..
En als je paardrijden heel leuk vind maar erg zwaar bent, dan kan het gewoon niet..

Ik zie daar geen verschil in

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:34

Nikki schreef:

Helaas!

wat ook frustreert is dat mensen zich aan een 15 of 16 procent regel willen houden terwijl ze zich niet afvragen of ze de rug en buikspieren van hun paard wel goed hebben getraint.

Cayenne schreef:
Dit topic doet me denken aan een topic over het EK TREC team, waarbij de paarden allemaal in topvorm waren, maar er bij de ruiters duidelijk teveel gewicht aan zat. Die paarden moesten hun amazones en ruiters wel door bergachtig/heuvelachtig gebied dragen. Ik snap niet dat je daar vooraf niet goed over nadenkt.

daar wordt wel degelijk over nagedacht, want voor en na de POR worden de paarden onderzocht door een DA. Deze paarden worden ook op drukpunten en rugproblemen onderzocht.
Als je de bespiering van het paard niet op orde hebt komt je paard niet door de keuring.
Dat ook daar nog winst is te behalen is een open deur. ik wil overgens niet de indruk wekken dat ik dat allemaal prima vind, maar de discussie veranderen naar wat kan ik doen om de spieren van het paard geschikt te maken voor de ruiter.

In de endurance op internationaal nivo ligt het minimum gewicht van ruiter met zadel op 75 kg.
dus 120 of 160 km draven galoperen voor een (meestal) arabier met een gewicht van rond de 375 kg.
dat is 20 procent!
Nikki schreef:
Ondanks verschillende onderzoeken is dit onderwerp nog altijd een taboe, het is nog immer ‘not-done’ om iemand aan te spreken op zijn of haar gewicht. Zelfs niet op het web.

Dus, paardendames en heren onder ons; Hoe hard het ook klinkt, kijk naar je paard en als je niet onder de 15% kunt rijden (met zadel) is het tijd om in actie te komen.

De actie is zowel werken aan je eigen conditie alswel de conditie en bespiering van het paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:35

Elegante05 schreef:
Als je hardlopen heel leuk vind maar last hebt van de knieën dan kan het gewoon niet.
Als je graag een kat wilt, maar je bent er erg allergisch voor, dan kan het gewoon niet..
En als je paardrijden heel leuk vind maar erg zwaar bent, dan kan het gewoon niet..

Ik zie daar geen verschil in

Punt is wel, als je te zwaar bent en je gaat hardlopen, zijn de consequenties voor jóu.
Als je te zwaar bent en je gaat rijden zijn de consequenties voor het paard.