Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 15:40

Ik doe altijd het spel wie het goed doet wint.

Twee passen perfecte draf, stop!

Een halve pas zijwaarts, stop!
Het installeren van kleine stapjes/gereedschapjes.
Een paar minuten par dag.

Vooral niet die moeilijke stukjes opzoeken.
Wanneer je de voorgaande elementjes één voor één goed installeert dan bestaan die moelijke stukjes gewoon niet.
Moeilijke stukjes wil zeggen dat de opbouw ernaar niet goed is bevestigd.

Bewegen doen we buiten op wandelingen, cavaletti, een sprongetje alles aan een contactteugel.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:42

Zo werkt het overigens niet alleen met rijden, maar met alles dat je je paard leert.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:45

Zo leren paarden nu eenmaal, dus nee, het kan geen kwaad als je deze regel één keer overtreed omdat je zelf de training nodig hebt, maar in deze extreem belangrijke stap in de training (het begin) mogen deze fouten niet constant begaan worden, nu moet er geluisterd worden naar het paard en niet de ruiter.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:46

:j ik snap wat jullie zeggen.
Ik ga vanavond op zoek naar een slachtoffer die wil en kan filmen voor mij :=

Dat gedeelde rijden was (een van ) de eerste keer LU meeging, en dan vind ik het persoonlijk zeker fijn als ik er even eerst op ga om eea te laten zien ook aan hoe ik rijd, om dan pas LU erop te laten. Misschien niet handig, maar dat was mijn gevoel toen. De keren erna heb ik eigenlijk LU alles laten uitzoeken, van opzadelen tot afzadelen, en geholpen waar nodig.

Ik vind jullie input ook zeker interessant, gaan we nog wel een paar dingen uit kunnen halen zodat we daar mee aan de slag kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:47

Je moet ook zeker naar je eigen gevoel blijven luisteren. :j
En niet vergeten je paard te belonen als hij iets juist doet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:47

En nu Anne_Sproet... :) die mogen we niet vergeten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:48

KoudbloedKim schreef:
Je moet ook zeker naar je eigen gevoel blijven luisteren. :j
En niet vergeten je paard te belonen als hij iets juist doet.

Uiteraard, de grote beloning voor pony is uitstappen op de baan. lekker tussen de weilanden door, oortjes naar voren en ontspannen. daarna even rollen en lekker de weide weer op naar zn vriendjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:50

Dat is inderdaad heel fijn voor je paard, :j maar ik doelde eigenlijk meer op het moment zelf.
Belonen kan bestaan uit stoppen met werken, klopje/wrijven over de hals, stembeloning etc. ligt er maar net aan in welke fase je zit.
Maar belonen op het moment dat het paard doet wat je vraagt, is ontzettend belangrijk.

Edit; En schijt hebben aan wat een ander van je vindt. :D
Ik heb een periode gehad waarin ik op zeer overdreven toon "GOEDZOOOOOO, BRAAAAF PAAAARD!!!" riep (en dan die oortjes :))) en waarbij ik zeer vreemd werd aangekeken door andere mensen op stal.
Maar het werkte super, dus daar moet je echt lak aan kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-15 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:52

@Anne_Sproet, je lijkt me zeker niet slecht bezig op enkele puntjes na, maar hoe vaak en hoe lang rijd jij op deze manier?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:55

@SinneJ was misschien niet helemaal de juiste timing van mij om een filmpje midden in de discussie te plaatsen haha

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 15:58

Anne_Sproet schreef:
@SinneJ was misschien niet helemaal de juiste timing van mij om een filmpje midden in de discussie te plaatsen haha

Nee :') in rl kan je elkaar onderbreken, maar hier ga je gewoon door op wat je wil natuurlijk ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:09

Nou nou IRL is onderbreken van een discussie ook niet echt beleefd. Het voordeel (of meer het nadeel) is dat geschreven woorden niet verloren gaan in de ruimte en we dus gewoon kunnen terugkeren naar jouw post ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:13

SheeNegro schreef:
Nou nou IRL is onderbreken van een discussie ook niet echt beleefd. Het voordeel (of meer het nadeel) is dat geschreven woorden niet verloren gaan in de ruimte en we dus gewoon kunnen terugkeren naar jouw post ;)

Helemaal akkoord :) ik bedoelde er ook niet negatiefs mee, was een dom mopje haha. Ik geniet er juist van dat we echt op iets kunnen doorgaan tot er een 'consensus' is (indien mogelijk).

Ik hoop dit al een tijdje in RL te kunnen zeggen }>

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 10-06-15 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:13

SinneJ Uhmm ik denk dat ik zo'n 4 keer per week een half uur - 3 kwartier rij. En dat laatste filmpje doen we echt maar een paar minuten en dan weer hals strekken

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:18

Anne_Sproet schreef:
SinneJ Uhmm ik denk dat ik zo'n 4 keer per week een half uur - 3 kwartier rij. En dat laatste filmpje doen we echt maar een paar minuten en dan weer hals strekken

En ga je soms wandelen/ springen/ spelen? Want dat lijkt me nu net een enorme kans voor jou :) je paard loopt ontspannen (er zullen ongetwijfeld nog technische tips volgen, maar ik voel me niet ervaren genoeg te woord om deze te geven). Jij bent ontspannen. Jullie hebben het principe door, nu plezier beleven en dat gaat denk ik een bijdrage zijn aan je dressuurrijden ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:19

Kbk, ooh maar iknprast continu tegen hem zonder dat ik het door heb, en ineens realiseer ik me dat ik weer aan het kletsen ben. Kriebel in de hals als hij braaf is dus aan belonen ontbreekt het hem niet hoor!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:23

Heel netjes Anne_sproet, ik hoop ook zo' n mooie aanleuning te krijgen :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:30

Ik doe heel veel grondwerk met hem, inclusief obstakels zoals hindernisjes, zeiltje, pionnetjes etc. heb hier ook af en toe les in. buitenritjes doen we ook wel wekelijks :). Ik vind afwisseling heel belangrijk om het voor hem leuk te houden

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:31

Springen zou wel wat vaker mogen, vind hij ook leuk! Dankje voor de tip!

Dankje Starbreeze :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:09

Wat is jullie mening over het gewicht in je handen bij correcte aanleuning? De een vindt dat dit stevig mag zijn en ik meen dat Ernest van Loon in zijn boek heeft staan dat het slechts het gewicht van de teugel mag zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:53

Ik herinner me iets anders van E. van Loon, maar ben niet thuis dus kan het even niet opzoeken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:04

Dan was het iemand anders die dat stelde :D

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:05

De filmpjes van Anne_Sproet vind ik er erg fijn uitzien! Paard lijkt zich mooi los te laten en zijn rug te stretchen met het neusje steeds voor de loodlijn, waardoor de passen ook mooi ruim zijn.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:40

Gewicht van de teugels vind ik zelf wel heel prettig om aan te houden, maar of dat dressuurmatig ook correct is..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:46

Ik heb altijd gedacht dat dat eigenlijk heel erg kan verschillen en daarmee niet fout hoeft te zijn, maar ik rijd maar 1 paard en die is.. weleuh licht denk ik? Ik ben een heel mager onschuldig meisje en heb geen veertje in mijn handen, maar ook absoluut geen moeite met de teugels, dus ik kan je weinig praktijkervaring bieden :D ik geloof ook dat je daar als ruiter wat inbreng in hebt (ik ga nu steeds uit van een correcte aanleuning btw). Met dat laatste bedoel ik dat een paard met de ene ruiter gerust lichter kan zijn dan met de andere, zonder dat dat de communicatie minder maakt.

iig als je aanleuning echt goed zit, weet je dat volgens mij wel :D maar misschien ben ik wat utopisch of naïef.