Centered riding, meer mensen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:55

Dat draaien en de stand van je heupen is bij mij ook een ding. Als ik 'gewoon' draai naar links, dan komt juist mijn rechterheup naar voren. Met draaien vanuit je navel idd niet, maar dat is een soort draai wat je je eigen moet maken denk ik want dat gaat bij mij niet vanzelf :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:41

Voor mij werkt het beste om te bedenken dat ik draai om mijn verticale as, vanuit mijn centrum (de'bal' in je bekken). Deze draaiing is heel subtiel, als je te sterk draait ga je 'wokkelen'. Dat gebeurt bijv. als je eerst kijkt naar waar je heen rijdt en dan pas met de rest van je zit meedraait. 'Kijk' vanuit je navel. Voor mij voelt dit heel logisch en gemakkelijk, als het maar vanuit ontspanning gaat. Dan kan ik mijn paard zo de wending in meenemen. Heel nuttig om bijv. bewust je binnenvoet te ontspannen en zwaar te laten worden ('aarden') om te voorkomen dat je je binnenheup blokkeert waardoor je jezelf en je paard in de wending naar buiten duwt. Je buitenvoet kan je tegelijk ietsjes lichter laten worden. Deze werkt in mijn lessen doorgaans erg goed.
Waar je als cr instructeur de accenten legt hangt ook erg van je lesklant af: anatomie, niveau, leerstijl ... gelukkig biedt cr naar mijn mening de ruimte voor die verschillende accenten zonder dat de essentie van de vijf basics verloren gaat.

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:46

Ik doe echt mijn best het te snappen: maar dat draaien vanuit je navel...dan draait toch je heup/bekkengebied toch mee??

Misschien moet ik het echt zien en ervaren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:52

Ik ben ook meer visueel ingesteld :P
Centered riding heeft (voor mij) allemaal vage termen en soms duurt het even voordat ik hem snap :P
Dat aarden, still mind, rijden met je navel snap ik nog steeds niet helemaal haha.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:25

Selina schreef:
Centered riding heeft (voor mij) allemaal vage termen en soms duurt het even voordat ik hem snap

Voor mij ook... Wat mij betreft wordt gewoon zitten op je paard onnodig ingewikkeld gemaakt. Met gewoon een beetje verdieping in je eigen lijf, aandacht voor ruiterfitheid en bijvoorbeeld een goede flexchairsessie, eventueel een paar, kom je al een heel eind. Zit je dan na jaren nog als een natte krant op je paard en kun je nog niet goed inwerken, dan kun je misschien beter stoppen met paardrijden.

Ik mis het rijtechnische aspect in het hele centered riding verhaal. De toelatingscriteria stellen niet echt een noemenswaardig rijtechnisch niveau aan de aspirant instructeurs. En juist een goed rijtechnisch niveau lijkt mij onontbeerlijk om als instructeur ruiters op een juiste manier te leren inwerken (met hun zit en overige hulpen) op het paard. Paardrijden is meer dan alleen maar mee zijn in de beweging. En ik heb verder nog geen filmpje voorbij zien komen van centered-riding (instructeurs of ruiters) waarvan ik dacht; nou dat ziet er nog eens knap uit (een ruiter mooi mee in de beweging op een fatsoenlijk lopend paard)

Als ik dan een dergelijk filmpje zie van een clinic van een goeroe op dit gebied, dan denk ik dat er toch iets niet goed gaat;

https://www.youtube.com/watch?v=DNh1P9UAD7s

Het schimmeltje heeft overduidelijk een slag in het wiel (kreupel). Werken aan de houding en zit en inwerking van de ruiter op een paard dat fysiek zo brak is, vind ik niet helemaal te verantwoorden..... Degene in het midden staat alleen maar haar theorie te reutelen en de fysieke toestand en onregelmatigheid van het schimmeltje wordt niet eens opgemerkt. En dit is iemand die instructeurs centered riding opleidt zo heb ik begrepen....

Ik ben echt voor een goede houding en zit en inwerking, en ik juich ontwikkelingen op dat vlak alleen maar toe. Maar tot nu toe ben ik nog niet overtuigd van centered riding. Maar misschien heb ik wat over het hoofd gezien?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:31

Over het wenden.

Het is heel simpel, je moet er niet over nadenken.
Het allerbelangrijkste is dat je eerst je eigen evenwicht op orde hebt.
Totale ontspanning, recht op op je zitbeenknobbels zitten en dan je evenwicht opzoeken, als een jongleur, of als een ruiter op een skippybal...
De bovenkant van je dijen aan het zadel leggen (voorzover als dat mogelijk is).

Dan doe je net of je met je eigen buitenbeen (je rechter dus) een wending naar links inzet, met je eigen lichaam dus, je strekt dan je rechterbeen iets.
Daarmee doet je lichaam precies wat het moet doen.
Je rechterschouder komt naar voren, je linker zitbeenknobbel komt naar voren, je linker schuine buikspier spant zich aan, je gewicht komt naar links, je buitenbeen gaat iets naar achteren, je linker kuit drukt iets meer aan, je buitenhand gaat iets naar voren en de de manenkam, je binnenhand gaat iets naar achteren en naar binnen.
Het is één beweging, je hoeft er niet over na te denken maar alleen maar te observeren.
Uitgangspunt is evenwicht en ontspanning, die twee samen.
Dus geen zoutzak maar een jongleur.

Wanneer je dit doet bij een onbeleerd jong paard, dan snapt hij het, biomechanica.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:38

En dat filmpje van Jasmijn is inderdaad een aanfluiting!

Ik heb het ook gedaan, in de VS, een "andere" benadering, niets op aan te merken, veel van geleerd, dieper inzicht, het zit hem dus mogelijk in het niveau van de instructie.
Velen voelen zich geroepen, weinigen zijn uitverkoren. :(
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-07-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:41

Simpelman schreef:
En dat filmpje van Jasmijn is inderdaad een aanfluiting!

Fijn dat we het daarover eens zijn *\o/* :D

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:25

Het Arabiertje in het filmpje wat Jasmijn postte is niet kreupel maar loopt finaal in tween met een vastgezette rug, stuwende korte passen achter en krabbelend van voor, hij is verder zeer onbespierd en schraal. Hij heeft dus nooit geleerd om zijn lichaam goed te gebruiken. Tot een aantal jaren geleden liep de mijne ook zo. Dacht toen ook vaak dat ze kreupel was, totdat ik mij ging verdiepen in manieren om dit te veranderen. Toen op Youtube tegen het filmpje "How to engage your horse's back" van Will Faerber aan gelopen, dit was een eyeopener voor mij en sindsdien is ze zoveel verbeterd en ik ook in mijn rijden. Ik volg sindsdien alles van hem, zeer leerzaam, ook van Simpelman heb ik veel geleerd dankzij zijn posts en topics. Ik denk dat een goede zit alles is om je paard zijn lichaam goed te leren gebruiken, maar als een instructeur tijdens een les of clinic niet ziet dat een paard zijn lijf volkomen verkeerd gebruikt en dan ook nog de opmerking plaatst "Jij ook kleintje, jij ook; werken! dat je dan inderdaad geen goede instructeur bent. Of het nu CR is of wat ook. (edit ik zie idd rechtsvoor een kleinere pas maar kan ook komen doordat hij totaal niet voorwaarts is en op de voorhand knalt)

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:08

Ik vind het nogal hard om aan de hand van een filmpje te beoordelen dat er niks is gezegd over de stijfheid van het schimmeltje en dat margreet daarmee een slechte instructeur is. Mijn ervaring is namelijk wel anders. Margreet heeft ook ontzettend veel kennis over paard en diens biomechanica. Bij een update waarbij mijn eigen pony even niet zo lekker liep en ook stijf was is hier alle begrip en Hulp voor geweest. Margreet heeft nog geholpen met cranio sacraal en andere touches. Ook heeft ze me advies gegeven met rijden en heeft ze hier zeker genoeg kennis over in huis. Kan me dus best voorstellen dat er ook over de stijfheid van de pony is gesproken en dat dit niet op film staat. Over het niveau van de instructeurs; tijdens mij opleiding tot instructeur was er veel aandacht voor eigen rijden en moest je toch wel een b niveau laten zien met je paard en zelf natuurlijk ook de basics beheersen. Dus het idee dat het niveau van instructeurs laag is en er geen eisen wordt gesteld klopt naar mijn mening niet. Zijn ook een aantal CR instructeurs die hoger in de sport rijden. Maar daarnaast ook instructeurs die of western rijden of recreatief. Das nou net het fijne van centered riding het is een basis die inzetbaar is vorm vele takken van sport. En tuurlijk heb je als instructeur ook verantwoordelijk om jezelf te scholen en meer dan houding en zit tips mee te geven. Net zoals dat jij als instructeur moet zoeken en creatief moet omgaan met de uitleg over de basics. Niet iedereen kan met alle benamingen uit de voeten en dan zul je iets zo moeten formuleren en uitleggen dat de ruiter het wel snapt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:04

rossi schreef:
Over het niveau van de instructeurs; tijdens mij opleiding tot instructeur was er veel aandacht voor eigen rijden en moest je toch wel een b niveau laten zien met je paard en zelf natuurlijk ook de basics beheersen. Dus het idee dat het niveau van instructeurs laag is en er geen eisen wordt gesteld klopt naar mijn mening niet.

Dit geeft dus aan dat het er bar gesteld is.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:34

Simpelman schreef:
rossi schreef:
Over het niveau van de instructeurs; tijdens mij opleiding tot instructeur was er veel aandacht voor eigen rijden en moest je toch wel een b niveau laten zien met je paard en zelf natuurlijk ook de basics beheersen. Dus het idee dat het niveau van instructeurs laag is en er geen eisen wordt gesteld klopt naar mijn mening niet.

Dit geeft dus aan dat het er bar gesteld is.

Volgens mij is dit bij orun ea. Basisopleiding ook het geval en is centered riding cursus dus geen uitzondering. :)
Je kunt overal instructeurs tegenkomen die je tegen staan dit heeft naar mijn mening niks te maken met wel/niet centered riding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:36

Bij de Orun is het ook bar gesteld, daar zijn we het over eens.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:03

De B van Bar, Simpelman? :))

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:15

Mijn instructrice heeft het ook vaker gehad over hetgeen jullie ook opmerken..
Zij zegt ja dan heb je centered riding helemaal doorgenomen (trouwens moet je voor je level 3 en 4 ook je eigen rijden laten zien en dat wordt best streng beoordeeld).. zit jijzelf goed in balans maar dat betekent dan nog niet meteen dat je paard ook goed in balans loopt..
Zij is daarom gaan zoeken naar een methode om dat ook goed voor elkaar te krijgen en is zo bij connected riding uitgekomen.. dat is een combi van onder andere centered riding en TTouch bij elkaar.. ik heb hier nu wat lessen in gehad en moet zeggen dat het echt super werkt voor je paard..
Uiteraard zijn er meerdere wegen naar rome en zou iemands anders mss academisch te werk gaan oid.. maar dit is iig een weg die bij mij en mn paard past :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:24

Alles draait om de kwaliteit van de instructeur.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:35

Leuk een centered riding topic! :)

Zelf heb ik de orun gedaan en vind het super leuk om les te geven, maar mistte echt een stukje verdieping om problemen (houding en zit en de overdracht van de hulpen naar het paard toe) bij de oorzaak aan te kunnen pakken en leerlingen duidelijk te maken hoe je iets echt op kan lossen.
Dat heb ik echt wel gevonden in het CR, ik ben zo blij dat ik die opleiding er bij heb gedaan!

Laatst ook een begin gemaakt met een 2 daagse cursus ttouch, ook zo gaaf!!!
Weer een stukje van de puzzel erbij en waanzinnig hoe veel verschil je waar kan nemen bij de paarden.
Ook leuk om te zien hoe al die dingen elkaar weer overlappen, vanuit je centrum werken, aarden, heldere intentie... anders bereik je maar iets heel oppervlakkigs.

Ik heb het filmpje bekeken, maar vind dit totaal niet representatief voor het lesgeven van Margreet.
Zelf heb ik ook een paar keer les van haar gehad en heeft ze mij echt wel wat dingen kunnen laten voelen en echt ervaren waar ik heel blij mee ben, daarin is ze rustig, persoonlijk, enthousiast en heeft ze een fijne timing in haar les geven, er zou makkelijk een veel beter filmpje gemaakt kunnen worden! :D

Over dat draaien, ik zorg altijd dat de aandacht blijft op het op 2 zitbeentjes blijven zitten, er hoeft maar weinig te gebeuren om een paard te laten wenden en als je er erg mee bezig bent zie je vooral snel dat mensen zich van één zitbeentje af draaien.
Oefenen op de grond, centreren en draai vanuit je centrum een stukje, dat wil je op het paard ook doen..

@jasmijn, ik heb zelf ook wat trainingen in ruiterfitheid gevolgd en veel dingen komen weer overeen met hetgeen er bij CR geleerd wordt, dus ik vind dat ook wel een goede ontwikkeling.
Alleen moet je als paardensporter er voor waken om geen spierkracht/ spierspanning in te zetten en bij het CR wordt naar mijn idee nog net wat meer gelet op de ontspanning en vandaar uit het ontwikkelen van de dieperliggende spieren voor de rompstabiliteit.
Het doel is het zelfde, de benadering is net iets anders.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:41

rossi schreef:
Ik vind het nogal hard om aan de hand van een filmpje te beoordelen dat er niks is gezegd over de stijfheid van het schimmeltje en dat margreet daarmee een slechte instructeur is.

Als ik het goed begrijp was dit en 3 daagse clinic. Het schimmeltje is meer dan stijf. Het is kreupel en weet ik het wat nog meer. Op een wedstrijd is de kans heel groot dat je er de ring mee uitgestuurd word en deze mw. laat het beestje dus 3 dagen gewoon meelopen. Wat er wel of niet is gezegd of gesproken, voor een stroming die zo dweept met diervriendelijkheid, balans, harmonie en nog meer van die mooie woorden vind ik dit er dus wel haaks op staan. Voor iemand die veel kennis heeft van biomechanica zoals jij zegt zou je toch verwachten dat die beter zou weten.... Dus wat is hard? In vergelijking met wat?

rossi schreef:
Over het niveau van de instructeurs; tijdens mij opleiding tot instructeur was er veel aandacht voor eigen rijden en moest je toch wel een b niveau laten zien met je paard en zelf natuurlijk ook de basics beheersen.

:roll: Hoe kun je mensen die op B niveau rijden en dus zelf nog volledig aan het begin staan van hun ontwikkeling als ruiter nu op gaan leiden tot instructeur?

rossi schreef:
Niet iedereen kan met alle benamingen uit de voeten en dan zul je iets zo moeten formuleren en uitleggen dat de ruiter het wel snapt.

Als je goed naar het filmpje kijkt staat ze in het midden van de bak en kijkt nauwelijks naar de combinaties. ze geeft vrijwel geen gerichte aanwijzingen aan de ruiters die rijden. Ze staat in het midden haar eigen verhaaltje te doen. Ik vind dit geen lesgeven, en ik kan mij al helemaal niks voorstellen bij het opleiden van goede instructeurs op die wijze.

In de theorie van centered riding vind ik best wat aardige elementen zitten. Maar als ik deze mw zie in de wetenschap dat zij wereldwijd instructeurs opleid en bijscholingen doet (en verder is haar website leeg bij haar biografie en zijn er ook geen filmpjes te vinden waar ze zelf op een paard zit)... Dan denk ik dat je je geld nog beter door de wc kan spoelen dan bij deze mw een les of opleiding te gaan volgen.

Maar goed, dat is mijn mening.... :) Misschien heb ik wat gemist, had ze tijdens dat filmpje een off-day oid. Uiteraard zullen er vast ook mensen zijn die zich fantastisch geholpen voelen door haar, met een gevoel veel geleerd te hebben etc. Het is ook maar wat je referentiekader en je doel is en hoe hoog je de lat wilt leggen als het gaat om je ontwikkeling als ruiter of instructeur.

Wat de centered riding opleidingen wel goed voor elkaar hebben (marketingtechnisch) is dat je en diploma krijgt waarmee je je als instructeur kunt verzekeren. Zo kunnen mensen met een te kort aan niveau/rijtechnische vaardigheden voor de reguliere opleidingen toch nog een instructeurdiploma bemachtigen.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:13

Simpelman schreef:
Bij de Orun is het ook bar gesteld, daar zijn we het over eens.

Nou je hoort mij niet zeggen dat je een slechte instructeur bent als je orun hebt gedaan.
Ken ook daarbij fijnere instructeurs en mindere. Maar goed dat is denk ik persoonlijk. Wat voor mij een fijne instructeur is hoeft voor iemand anders niet zo te zijn. Er zijn immers meerdere wegen naar rome :)

Jasmijn78;
Je trekt wel hele harde conclusies uit een filmpje vind ik persoonlijk. Feitelijk gezien weten we niet of deze pony drie dagen lang een clinic heeft mee gedraaid en wat er precies over toestand van pony wel of niet gezegd is. Ik geef alleen aan dat ik met mijn pony ook wel eens in een dergelijke situatie heb gezeten. Je meld je aan voor een update en thuis is er niks aan de hand. En op de eerste dag dat je erop zit is ze stijf en loopt ze niet fijn, overigens niet kreupel. En in mijn situatie was daar alle begrip voor en was er ontzettende fijne hulp en opvang voor ons in de vorm van alleen maar supportende hulp. Dus vandaar dat ik aangeef dat het misschien wel snel is om aan de hand van een filmpje meteen zo'n duidelijke conclusie te trekken. Ik snap ook dat dit filmpje niet het beste reclame filmpje is wat je tegen kunt komen, maar geef daarnaast wel aan dat het waarschijnlijk niet zo zwart/wit is om er meteen conclusies uit te trekken dat centered riding niet diervriendelijk ed is :)

Over het B niveau; het is volgens mij een minimale eis net zoals bij vele andere instructeursopleidingen. Dat wil niet zeggen dat iedere CR instructeur op B niveau rijdt of aan het begin van een ontwikkeling staat. Ik denk dat je een opleiding (welke dan ook) tot instructeur volgt als je zelf al een ruime basis hebt ontwikkeld en je zelf wilt door ontwikkelen als instructeur. En daarnaast vind ik ook dat als je eenmaal instructeur bent dat je ook verantwoordelijkheid hebt om jezelf te blijven ontwikkelen en bijspijkeren. Hetzij door tteam/ connected riding/ academische rijkunst of wat je ook maar aanspreekt. Ik denk dat het alleen maar halen van een schriftelijk papiertje je niet per definitie een goede instructeur maakt.

Het diploma behalen voor een verzekering is ook achterhaald. Er zijn meerdere verzekeringen waar je zonder diploma terecht kan.

Het is ook niet dat ik perse pro centered riding ben. Ik vind alleen nogal kort door de bocht om iemand op een filmpje af te schrijven. Of om dan maar te concluderen dat CR instructeurs niet genoeg kennis in huis hebben.
Merk in mijn eigen lesgeven dat centered riding vooral een extra handje hulp is. Je kunt net wat meer finetune aan zit en balans. Maar daarnaast heb ik ook aardig wat clinics op andere vlakken gevolgd oa connected riding en tteam ed. om meer het paard te kunnen ontwikkelen en bijstaan en niet alleen de ruiter. Hoe meer je je als instructeur ontwikkelt hoe mee tools je in de toolbox kunt vergaren om een ruiter te helpen zichzelf te ontwikkelen.
Je doet niet simpelweg maar een opleiding en rolt daar uit als functionele instructeur die iedere combinatie kan coachen en verder helpen :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:30

jasmijn78 schreef:
Wat de centered riding opleidingen wel goed voor elkaar hebben (marketingtechnisch) is dat je en diploma krijgt waarmee je je als instructeur kunt verzekeren. Zo kunnen mensen met een te kort aan niveau/rijtechnische vaardigheden voor de reguliere opleidingen toch nog een instructeurdiploma bemachtigen.
[/quote]

Nou ik kan me zo voorstellen dat het ook een andere kant op werkt. Er zijn vast ook mensen te vinden die juist om bepaalde redenen niet via de reguliere weg aan een diploma willen komen. Ik heb me totaal niet verdiept in CR dus ik wil hier niet oordelen over het niveau van die opleiding. Maar persoonlijk zou ik me niet prettig voelen bij het volgen van een reguliere instructeursopleiding. Ik ben er wel eens bij aanwezig geweest maar dat niveau is ook om te janken zeg. Barweinig oplossingsgerichte training, voornamelijk symptoombestrijding ipv een fatsoenlijk trainingsschema waar een combinatie mee vooruit komt. Het blijft een beetje hangen bij het 'plaatjes rijden', hals in de krul en 'actief voorwaarts' rijden, maar dan net even verkeerd geïnterpreteerd. En dat zie en hoor je vervolgens ook weer terug bij de vele instructeurs die met zo'n papiertje op zak rondlopen.
Jurycursus zelfde verhaal. Zolang ik nog termen op een protocol zie als: 'spanning, verzet, mooie aanleuning'. Nota bene op 1 regel! dan vraag ik me af wat er daar geleerd wordt.
Ik denk dus dat het een beetje flauw is om te schrijven dat het niveau van mensen niet toereikend zou zijn voor de reguliere opleidingen, maar mensen juist een keus kunnen maken bij welke leerstof ze zich prettig voelen. Automatisch gevolg is denk ik ook dat de leerlingen daar ook hun instructeurs op uit zoeken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:30

Volgens mij heeft m'n instructrice ook geen hoog niveau maar ze heeft er wel voor gezorgd dat ik me bewuster ben met rijden, dat m'n angst stukken minder is en ik mijn grenzen durven op te zoeken. Zodoende liep het paard ineens nageeflijk en dat zonder dwang en puur dmv ontspanning en los maken. Als ik dan sommige instructeurs dingen hoor roepen als 'kneed haar maar nageeflijk' dan kan het me niet schelen dat die zz zwaar is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:31

Ik heb exact dát.
Heb ook wel les gehad van iemand die inmiddels geloof ik Lichte tour oid start, jaren op maneges les gehad en nog wel meer priveles:waarom komt niemand ermee hoe ik wel goed hoor te zitten???
En een cr instructeur kan me wél op de lichamelijke punten wijzen?

Ik heb ook geen ambitie om wedstrijden te rijden oid, had ik dat wel dan zou ik 2 instructeurs willen.
Eentje die cr lesgeeft(voor MIJN houding),en iemand die mij dressuurmatig(of welke tak dan ook)verder zou kunnen brengen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:38

Ik heb een paar maanden geleden een ZZ-licht ruiter een zitles gegeven waar ze nog steeds veel aan heeft. En dat niveau heb ik zelf echt helemaal niet, maar dat houdt niet ook automatisch in dat ik niet iemand net wat fijner op zijn paard kan laten zitten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:50

Same here, een voormalig lichte tour ruiter. Zij vindt het een verademing om met zo veel ontspanning te kunnen rijden.

CR richt zich op de ruiter en diens lichaamsbewustzijn. Het is in die zin geen rijtechnische methode die zich richt op het trainen van het paard. Die rijtechnische bagage doe je als CR instructeur op in je eigen discipline, door je daarin zo goed mogelijk te laten scholen. Zelf doe ik dat door sinds een aantal jaren lessen, cursussen en trainingen te volgen bij een van de beste trainers/instructeurs (internationaal gezien) binnen mijn discipline, het rijden met IJslanders.

Jezelf verder blijven ontwikkelen wordt binnen cr ook van je verwacht. Zeker voor de level 3 en 4 instructeurs. Er zal best een keer iemand tussen zitten die voor een cr ooleiding kiest om de verkeerde redenen (papiertje, verzekering) maar ik ben vooral mensen tegen gekomen die erg gedreven waren, de nodige kennis, ervaring en hersens hadden en goed wisten wat ze wel en niet wilden qua rijden, omgang met paarden en lesgeven.

Puur rijtechnisch gezien liggen de eisen voor een level 1 instructeur inderdaad niet zo hoog. Je hoeft geen zijgangen te rijden, een parcours te springen of te laten zien dat je met verschillende paarden als ruiter uit de voeten kunt.. Wel wordt er opbouwend-kritisch gekeken naar hoe je op je paard zit, je lichaamsbewustzijn, je mentale instelling, je leervermogen en je wijze van lesgeven en communiceren. En wel op een manier die je uiteindelijk helptom ook op het rijrechnische vlak grote stappen vooruit te zetten, meer te bereiken met minder.

Persoonlijk zou ik helemaal warmlopen voor een instructeursopleiding waarbij klassieke dressuur en CR op een goede, vakkundige manier gecombineerd worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:06

Jet schreef:
Ingen is weer een eind bij mij uit de buurt, is dat bij Stal Mireille? Leuk dat je daar in elk geval waarschijnlijk gaat meedoen. Ik ben dus 10 en 11 juli bij Wendy, Surefoot-clinic bij stal Hoedjes in Bergen, dat ligt voor mij om de hoek :D .

Ik kwam de sure foot clinic tegen op facebook. Ik sluit me aan bij de kritiek van Jasmijn, CR is al wazige praat, maar die sure foot clinic is helemaal je reinste flauwekul.

Je zet je paard op ikea placemats/hondenspeeltjes en beweert dat het paard daarna soepeler loopt/van zijn gedragsprobleem af is en weet ik veel wat. En daar laat je mensen ook nog eens 350 euro voor betalen als deelnemer en 125 als toeschouwer.

Afbeelding

Op hun site bij de FAQ's beginnen ze twee keer een zin met 'we are nog sure...' dan ben je toch weg?

Het paard wordt er ontspannen van, ja maar dat wordt ie ook van gezellig samen in de bak staan en vriendelijk een rondje lopen. Bovendien subjectief en kunnen er nog 100 andere verklaringen zijn waarom een paard anders wordt. Als dat al zo is, want ik kan me voorstellen dat je na 350 euro uit de zak te zijn geklopt ook wel verandering wíl zien.

http://www.murdochmethod.com/frequently ... questions/

en dure placemats/hondenspeeltjes ook nog

http://www.murdochmethod.com/shop/index.php?cPath=28

Afbeelding
Afbeelding