Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gypsy schreef:Suelza schreef:Ik vrees wel een beetje voor opengeschuurde paardenneusjes als de oefeningen zwaarder worden, meer lengtebuiging wordt gevraagd en meer van het achterbeen afgereden moet gaan worden. Ik denk dat een hoop ruiters daar nog best een kluif aan krijgen en zich daar pittig op verkijken.
En dan ben ik toch echt wel een voorstander van het bitloze rijden hoor...
Nu wil je waarschijnlijk ook niet weten wat je aantreft als je alle paardenmonden tijdens een wedstrijd eens goed van binnen gaat bekijken. Als men een neus openschuurt wil ik niet weten wat ze met een bit kunnen aanrichten.
Maar goed, dat zien we niet he....
Ik durf er mijn leven om te verwedden dat wanneer paarden zouden piepen en janken als honden, dat het er dan allemaal wat anders uitzag. Of de da's verdienden goud geld met stembanden onklaar maken...
Daan_O schreef:Iemand die met een te laag hangende neusriem rijdt en daarmee zijn paard naar beneden trekt kan gewoon niet rijden, ook niet met bit. Dat moet dan ook afgestraft worden door de jury met lage punten.
Iemand die het paard wel fijn bitloos rondstuurt en mooie punten krijgt van de jury en de B en L netjes uitrijdt zou de mogelijkheid moeten hebben om verder te kunnen komen dan het L2....
Gypsy schreef:Hoezo, denk jij dat het niet mogelijk is om een paard te rijden zonder hem constant pijn te doen?
Daan_O schreef:Hoe kan het bewezen worden als er niet gestart mag worden? Dat er winstpunten in het B en L worden gereden is al bewezen toch.
wawawa schreef:Om terug te komen op het oorspronkelijke motief van de TS om bitloos te starten op wedstrijden: een tongprobleem. paarden groeien niet op met tongproblemen, die worden erin gereden.
niks tegen op bitloos, maar als een paard zijn tong uitsteekt met bit, dan is dat paard niet goed afgericht en in dat geval zou bitloos het probleem van de aanleuning verbloemen.
en je mag niet met correctiebitten starten, dus iemand die bitloos start om een aanleuningsprobleem te verbloemen... dat zou voor mij onder dezelfde categorie vallen: een correctiebit (of optoming).
En dat mag niet in de dressuur, want dat is juist een proeve van bekwaamheid van het niveau van africhten.
Yvank_ schreef:Dan zeg ik dan kunnen we maar beter stoppen met rijden want heel dat paardrijden is niet natuurlijk want uiteindelijk gaan we op wedstrijd omdat wij dat leuk vinden. Paard staat ongetwijfeld liever in de wei te eten.
MarjanB schreef:Als je je paard meer op achterbeen krijgt wordt ie toch automatisch lichter in de hand? Dus dan zou je minder last moeten hebben van kapotte neuzen. Daarbij lengtebuiging krijg ik met bit ook niet door aan 1 kant aan de teugel te trekken.
Ik merk juist zonder bit dat ik kleinere hulpen kan gebruiken en dat je meer met zit en been doet. Eigenlijk best raar maar zou met bit ook zo moeten zijn.
Suelza schreef:Daan_O schreef:Hoe kan het bewezen worden als er niet gestart mag worden? Dat er winstpunten in het B en L worden gereden is al bewezen toch.
Door te laten zien dat er straks in de B, L1 en L2 combinaties bitloos richting Hippiade rijden. Ik wil ook zoveel, maar je zult toch met zwaar geschut moeten komen, wil je binnen een grote organisatie reglementair wat kunnen veranderen. Een bokt-topic is daarbij niet genoeg...
Het 18+ springen is ook aangevraagd bij de KNHS (dus de mogelijkheid om voor mensen als ik, die ponys uitbrengen in Spring/eventingsport in eigen categorie hoogte te mogen starten) is groots aangepakt, worden al vele wedstrijden voor georganiseer door het land heen en is een fikse handtekeningen actie voor opgestart en ingediend. En ook dat is vooralsnog niet gehonoreerd en dit gaat naar alle waarschijnlijkheid, zoals de kaarten nu geschut zijn, ook niet gebeuren.
Dan heb ik niet de illusie dat je met een tiental handtekeningen met daarbij het verzoek het bitloos rijden op te rekken naar de volledige basissport, wel gehonoreerd gaat worden. Tenz je, zoals ik al zei, met zwaarder geschut komt en dat er dus combinaties in de Nederlandse top gaan uitkomen, oftewel, op de Hippade als zijnde bovengemiddeld van niveau.
knollentuin schreef:MarjanB schreef:Als je je paard meer op achterbeen krijgt wordt ie toch automatisch lichter in de hand? Dus dan zou je minder last moeten hebben van kapotte neuzen. Daarbij lengtebuiging krijg ik met bit ook niet door aan 1 kant aan de teugel te trekken.
Ik merk juist zonder bit dat ik kleinere hulpen kan gebruiken en dat je meer met zit en been doet. Eigenlijk best raar maar zou met bit ook zo moeten zijn.
Zo probeer ik iig met bit wel te rijdenen soms probeer ik t eens zonder bit, en dan kan ik ook alles rijden, ik deel het idee dat een paard dat verder opgeleid is idd minder zwaar aan de hand is en lichter van voor , dus dat je hulpen kleiner kunnen
TamaraFloor schreef:Toch grappig. Er wordt gezegd dat dat tong probleem gekomen is door verkeerd rijden.
Sommige paarden hebben nu eenmaal een kleinere mond of dikkere tong.
Ik ben geen penny meisje dat het lief voor mijn paard vind.
Ik rijd bitloos met een reden.
Neuzen stuk rijden...
Als ze meer op de achterhand komen heb je minder in je handen. In mijn ogen word het allemaal bereikt op zit en minimaal met de handen. Dus dat het niet diervriendelijk is om bitloos te starten op hoger niveau vind ik echt onzin! Er word dus gezegd dat je door aan je paard zijn mond te trekken hem verzameld en opgericht moet krijgen.
Heel apart.