Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CoriienRN

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:40

Idd paarden lekker 24-7 op een grote groene vlakte :) zonder mensen op de rug...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:42

Als je je paard meer op achterbeen krijgt wordt ie toch automatisch lichter in de hand? Dus dan zou je minder last moeten hebben van kapotte neuzen. Daarbij lengtebuiging krijg ik met bit ook niet door aan 1 kant aan de teugel te trekken.

Ik merk juist zonder bit dat ik kleinere hulpen kan gebruiken en dat je meer met zit en been doet. Eigenlijk best raar maar zou met bit ook zo moeten zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:43

Hoezo, denk jij dat het niet mogelijk is om een paard te rijden zonder hem constant pijn te doen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:43

Gypsy schreef:
Suelza schreef:
Ik vrees wel een beetje voor opengeschuurde paardenneusjes als de oefeningen zwaarder worden, meer lengtebuiging wordt gevraagd en meer van het achterbeen afgereden moet gaan worden. Ik denk dat een hoop ruiters daar nog best een kluif aan krijgen en zich daar pittig op verkijken.

En dan ben ik toch echt wel een voorstander van het bitloze rijden hoor...

Nu wil je waarschijnlijk ook niet weten wat je aantreft als je alle paardenmonden tijdens een wedstrijd eens goed van binnen gaat bekijken. Als men een neus openschuurt wil ik niet weten wat ze met een bit kunnen aanrichten.

Maar goed, dat zien we niet he....
Ik durf er mijn leven om te verwedden dat wanneer paarden zouden piepen en janken als honden, dat het er dan allemaal wat anders uitzag. Of de da's verdienden goud geld met stembanden onklaar maken...

Dat weet ik echt wel, geloof mij. Waarom denk je dat ik dispensatie had aangevraagd om een trainingspaard bitloos in de klasse Z uit te mogen laten komen?

Dat doet echter niet af aan het feit dat ik van mening ben dat ik nog steeds vrees voor opengeschuurde paardenneusjes... En ik stoor mij ook mateloos aan de te laag hangende optomingen (want anders zakt hij niet := ). Ik heb ze al regelmatig in de baan gehad en ik hoop oprecht eens een combinatie te treffen, waar mijn hart sneller van gaat kloppen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.

En nogmaals, ik ben echt wel pro bitloos, maar ben hier kritisch in. Ik ken genoeg echt goede ruiters, die bitloos een pittige proef kunnen rijden, maar het paard zo fijn hebben afgesteld, dat ze net zo makkelijk met bitje in de proef insturen. Dus ja... we wachten het maar af! De hippiade is inmiddels opengesteld voor de B en de L1, dus laat alle bitloze combinaties gewoon eens keihard werken om van de zomer in de B, L1 en L2 eens op die Hippiade te schitteren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:49

Iemand die met een te laag hangende neusriem rijdt en daarmee zijn paard naar beneden trekt kan gewoon niet rijden, ook niet met bit. Dat moet dan ook afgestraft worden door de jury met lage punten.

Iemand die het paard wel fijn bitloos rondstuurt en mooie punten krijgt van de jury en de B en L netjes uitrijdt zou de mogelijkheid moeten hebben om verder te kunnen komen dan het L2....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:49

Ok, niet het beste filmpje en erg kort. Daarbij komt ze rechts achter niet helemaal mee omdat ze erg veel last van haar buik heeft gehad. Ik ben net weer bezig met trainen en rechts moet duidelijk weer sterker worden. Maar goed als ik dat voor elkaar heb denk ik waarom zou dit niet in het M kunnen?

https://www.youtube.com/watch?v=0siw-FcQlsk

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:50

Aaah ok. Misschien is de conclusie dan ook wel dat het meer bij de ruiters en hun mentaliteit ligt dan bij de optoming. Of je ze nu een neckrope, een sidepull, een trens of iets anders geeft, maakt niet veel uit blijkbaar.

Ik heb ooit beschikking gehad over een paardje waar ik bitloos netjes mee in de rondte kon sturen. Mijn huidige paard is echt nog niet aan aan de teugel lopen toe, en gezien haar bouw verwacht ik eigenlijk ook niet dat ze zover gaat komen. Jammer, ze is wel leergierig en scherp aan de hulpen, zonder optoming gaat ze juist scherper reageren. (De eerste keer "naakt" (zonder neckrope, hoofdstel, zadel etc.) rijden kostte me dat bijna een enkeltje zandhappen. Ze had gelijk, ik draaide mijn heupen en zij nam de bocht.)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:52

Daan_O schreef:
Iemand die met een te laag hangende neusriem rijdt en daarmee zijn paard naar beneden trekt kan gewoon niet rijden, ook niet met bit. Dat moet dan ook afgestraft worden door de jury met lage punten.

Iemand die het paard wel fijn bitloos rondstuurt en mooie punten krijgt van de jury en de B en L netjes uitrijdt zou de mogelijkheid moeten hebben om verder te kunnen komen dan het L2....

Op naar de Hippiade dus *\o/* Je kunt lang en breed discussieren over dit onderwerp, maar de KNHS heeft er een duidelijke stelling in genomen en wijkt daar niet zomaar vanaf. En dus zul je moeten bewijzen dat ze ernaast zitten en moeten laten zien wat je waard bent ;) en met die resultaten de media instappen. Dan kom je misschien nog ergens en zet je mensen aan het denken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:56

Hoe kan het bewezen worden als er niet gestart mag worden? Dat er winstpunten in het B en L worden gereden is al bewezen toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:57

Gypsy schreef:
Hoezo, denk jij dat het niet mogelijk is om een paard te rijden zonder hem constant pijn te doen?

Dat zeg ik toch nergens :? maar jij veronderstelt dat alle paarden met een bit op wedstrijd een kapotte bakkes zouden hebben als ze dat zouden controleren.

Dan zeg ik dan kunnen we maar beter stoppen met rijden want heel dat paardrijden is niet natuurlijk want uiteindelijk gaan we op wedstrijd omdat wij dat leuk vinden. Paard staat ongetwijfeld liever in de wei te eten.

Veel ruiters gaan gewoon vriendelijk om met hun paarden. Sterker nog ik vind dat als iedereen met een bit zou moeten kunnen rijden zonder dat het paard daar hinder van ondervindt. Omdat als je een bit zoekt die bij het paard past en een rustige hand hebt het paard daar geen last van zou mogen hebben.

Dat mensen liever bitloos rijden voor hun eigen gevoel of door paarden die medisch geen bit meer in kunnen is wat anders. Maar ik vindt niet dat het zonder bit knapper zou zijn dan met bit.

Ik heb met en zonder bit gereden paarden lopen er niet anders door en zo hoort het ook. Ook met bit zou 95% van de paarden fatsoenlijk moeten kunnen lopen :)

En nogmaals als je wat wil bereiken dan zullen alle mensen met die resultaten naar de KNHS toe moeten stappen... Maar zolang mensen thuis blijven zitten met de gedachte ja maar ik mag toch geen M. Dan denk ik ga eerst maar eens die B en L door zal de meeste nog zwaar tegen vallen.

En bewezen worden heel simpel start dan allemaal massaal maar eens M1 HC als je daarin dan dikke punten rijden >195 kan je dan de KNHS nog eens weer berichten.

wawawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:01

Om terug te komen op het oorspronkelijke motief van de TS om bitloos te starten op wedstrijden: een tongprobleem. paarden groeien niet op met tongproblemen, die worden erin gereden.

niks tegen op bitloos, maar als een paard zijn tong uitsteekt met bit, dan is dat paard niet goed afgericht en in dat geval zou bitloos het probleem van de aanleuning verbloemen.

en je mag niet met correctiebitten starten, dus iemand die bitloos start om een aanleuningsprobleem te verbloemen... dat zou voor mij onder dezelfde categorie vallen: een correctiebit (of optoming).

En dat mag niet in de dressuur, want dat is juist een proeve van bekwaamheid van het niveau van africhten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:01

Daan_O schreef:
Hoe kan het bewezen worden als er niet gestart mag worden? Dat er winstpunten in het B en L worden gereden is al bewezen toch.

Door te laten zien dat er straks in de B, L1 en L2 combinaties bitloos richting Hippiade rijden. Ik wil ook zoveel, maar je zult toch met zwaar geschut moeten komen, wil je binnen een grote organisatie reglementair wat kunnen veranderen. Een bokt-topic is daarbij niet genoeg...

Het 18+ springen is ook aangevraagd bij de KNHS (dus de mogelijkheid om voor mensen als ik, die ponys uitbrengen in Spring/eventingsport in eigen categorie hoogte te mogen starten) is groots aangepakt, worden al vele wedstrijden voor georganiseer door het land heen en is een fikse handtekeningen actie voor opgestart en ingediend. En ook dat is vooralsnog niet gehonoreerd en dit gaat naar alle waarschijnlijkheid, zoals de kaarten nu geschut zijn, ook niet gebeuren.

Dan heb ik niet de illusie dat je met een tiental handtekeningen met daarbij het verzoek het bitloos rijden op te rekken naar de volledige basissport, wel gehonoreerd gaat worden. Tenz je, zoals ik al zei, met zwaarder geschut komt en dat er dus combinaties in de Nederlandse top gaan uitkomen, oftewel, op de Hippade als zijnde bovengemiddeld van niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:03

wawawa schreef:
Om terug te komen op het oorspronkelijke motief van de TS om bitloos te starten op wedstrijden: een tongprobleem. paarden groeien niet op met tongproblemen, die worden erin gereden.

niks tegen op bitloos, maar als een paard zijn tong uitsteekt met bit, dan is dat paard niet goed afgericht en in dat geval zou bitloos het probleem van de aanleuning verbloemen.

en je mag niet met correctiebitten starten, dus iemand die bitloos start om een aanleuningsprobleem te verbloemen... dat zou voor mij onder dezelfde categorie vallen: een correctiebit (of optoming).

En dat mag niet in de dressuur, want dat is juist een proeve van bekwaamheid van het niveau van africhten.

Precies wat ik bedoel te zeggen :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:05

Yvank_ schreef:
Dan zeg ik dan kunnen we maar beter stoppen met rijden want heel dat paardrijden is niet natuurlijk want uiteindelijk gaan we op wedstrijd omdat wij dat leuk vinden. Paard staat ongetwijfeld liever in de wei te eten.

Paardrijden is niet natuurlijk, maar er is een groot grijs gebied tussen in de wei staan of rondjes lopen met een of andere trien op je rug die elke pas een spoor in je ribben plant en constant minstens 20 kg in haar handen heeft. En daarbij ook nog zit te bonken omdat een paar in zo'n situatie nu eenmaal niet zijn rug kan ontspannen.

Of bitloos starten dat laatste beeld gaat veranderen? Nee natuurlijk niet.

of bitloos rijden onvriendelijk is omdat men vaak blijkbaar veel druk heeft? In dat laatste geval wel ja, maar dan moet de KNHS zich ook eens achter de oren krabben voor wat betreft de mensen die met bit op die laatstgenoemde wijze rijden.

Dat hopeloze gepluk en geprik zou imo altijd afgestraft moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:07

Dat wordt het voor een groot deel ook. Ik zie maar weinig trekkers en prikkers op concours die hoge punten rijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:19

Gelukkig maar. Hoewel ik hier in de omgeving soms een ander beeld meen te zien, maar ik kan het ook mis hebben.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:26

Ok, er zijn mensen die vinden dat bewezen moet worden dat je bitloos wel een M proef (of hoger) kan rijden die winstpuntwaardig is. Laten we de rollen eens omdraaien. Waarom moet dat bewezen worden?

Welke gegronde reden is er om bitloos niet in alle klassen toe te gaan? Op welke manier zou dit de wedstrijdsport kunnen schaden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:29

Toch rijden ze winstpunten. Het gaat hier om de optoming, niet om de manier van rijden. Dat is een hele andere discussie, die ook nodig is, maar lijkt mij hier niet op zijn plaats.

KNHS blokkeert mensen die graag bitloos willen (blijven) rijden. Anders zat er geen grens aan.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die de wedstrijdambitie hebben het wel prima vinden dat ze na L2 niet (met dezelfde optoming) verder kunnen. Denk dat daarom de meesten er voor kiezen om gewoon met bit te starten vanaf de B. Terwijl ze wel bitloos willen. Dus dan is het logisch wanneer je 'te weinig' verzoeken krijgt. Als ze dan ook nog eens standaardmails terug gaan sturen naar vragen van mensen die graag bitloos verder willen....

Oh en die oefenwedstrijd, dat waren weinig combinaties met veel verschillende bitloze optomingen, waar o.a. ook hackemores tussen zaten. Hadden ze van te voren natuurlijk al kunnen bedenken dat die niet geschikt zouden zijn als ''trens'', en die optomingen zijn er dus ook niet door gekomen.
Blijven er maar een paar combi's over die wel een geschikte optoming hadden, maar is een paar combi's voldoende om iets op te baseren? Helemaal wanneer het misschien de eerste keer van zo'n combi is in een wedstrijdring.
Laat staan of het diervriendelijk is... want als ze dezelfde test zouden houden onder bitrijders dan kunnen ze zichzelf afschaffen :+

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:35

Na een tijdje meegelezen te hebben, denk ik dat je misschien met een paar L2 bitloze ruiters en het KNHS opnieuw zo'n proefdag moet proberen te organiseren. Kijken wat hier de resultaten van zijn en misschien willen ze dan hun regels herzien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:48

MarjanB schreef:
Als je je paard meer op achterbeen krijgt wordt ie toch automatisch lichter in de hand? Dus dan zou je minder last moeten hebben van kapotte neuzen. Daarbij lengtebuiging krijg ik met bit ook niet door aan 1 kant aan de teugel te trekken.

Ik merk juist zonder bit dat ik kleinere hulpen kan gebruiken en dat je meer met zit en been doet. Eigenlijk best raar maar zou met bit ook zo moeten zijn.

Zo probeer ik iig met bit wel te rijden :j en soms probeer ik t eens zonder bit, en dan kan ik ook alles rijden, ik deel het idee dat een paard dat verder opgeleid is idd minder zwaar aan de hand is en lichter van voor , dus dat je hulpen kleiner kunnen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:45

Suelza schreef:
Daan_O schreef:

Door te laten zien dat er straks in de B, L1 en L2 combinaties bitloos richting Hippiade rijden. Ik wil ook zoveel, maar je zult toch met zwaar geschut moeten komen, wil je binnen een grote organisatie reglementair wat kunnen veranderen. Een bokt-topic is daarbij niet genoeg...

Het 18+ springen is ook aangevraagd bij de KNHS (dus de mogelijkheid om voor mensen als ik, die ponys uitbrengen in Spring/eventingsport in eigen categorie hoogte te mogen starten) is groots aangepakt, worden al vele wedstrijden voor georganiseer door het land heen en is een fikse handtekeningen actie voor opgestart en ingediend. En ook dat is vooralsnog niet gehonoreerd en dit gaat naar alle waarschijnlijkheid, zoals de kaarten nu geschut zijn, ook niet gebeuren.

Dan heb ik niet de illusie dat je met een tiental handtekeningen met daarbij het verzoek het bitloos rijden op te rekken naar de volledige basissport, wel gehonoreerd gaat worden. Tenz je, zoals ik al zei, met zwaarder geschut komt en dat er dus combinaties in de Nederlandse top gaan uitkomen, oftewel, op de Hippade als zijnde bovengemiddeld van niveau.

Wat is eigenlijk het argument van de KNHS tegen het 18+springen? Ik zie alleen maar grote voordelen. Enige nadeel is de extra organisatie, maar als al gebleken is dat dat geen enkel probleem is..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:51

knollentuin schreef:
MarjanB schreef:

Zo probeer ik iig met bit wel te rijden :j en soms probeer ik t eens zonder bit, en dan kan ik ook alles rijden, ik deel het idee dat een paard dat verder opgeleid is idd minder zwaar aan de hand is en lichter van voor , dus dat je hulpen kleiner kunnen

Maar hoe verder afgericht hoe meer energie (Impuls) je krijgt, hoe meer je teugel een geleidedraad is.
Je hebt te maken met veel meer ophoudingen en van de hand afzetten om de voorwaartse energie te doseren.
Dat finetunen komt erg nauw, en is denk ik qua aanleuning moeilijk te bewerkstelligen zonder bit als het paard meer op het achterbeen komt.
Aanleuning/nageefelijkheid is niet voor niets een belangrijk punt in de gehele africhting en proeven, vooral als je in de hogere klasses rijdt komt dit steeds nauwer.

Veel mensen denken dat hun paard de juiste aanleuning heeft of nageefelijkheid is (lagere klasses),
maar als dan de hogere oefeningen uitgevoerd moeten worden (Z>) valt die fijne aanleuning/nageefelijkheid/lengtebuiging vaak vies tegen als het moment daadwerkelijk daar is :o
zo simpel is het nog niet (met bit) voor de meeste ruiters, dus dat met bitloos dit alles maar piece of cake is geloof ik echt niet :P

Dan zou bitloos het wondermiddel zijn en zouden we toch allemaal bitloos starten?
Diegene op nivo, welke af en toe bitloos rijden, Utah Graf, Werth, en je hebt nog zo'n Franse dame,
leiden hun paarden wel met bit op en rijden ook wedstrijden met.
Ik denk dat ik mijn paard inmiddels ook bitloos van alles kan laten doen,maar dat is wel aangeleerd met bit (op een gegeven moment kent het paard de hulpen).

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:54

Toch grappig. Er wordt gezegd dat dat tong probleem gekomen is door verkeerd rijden.
Sommige paarden hebben nu eenmaal een kleinere mond of dikkere tong.
Ik ben geen penny meisje dat het lief voor mijn paard vind.
Ik rijd bitloos met een reden.

Neuzen stuk rijden...
Als ze meer op de achterhand komen heb je minder in je handen. In mijn ogen word het allemaal bereikt op zit en minimaal met de handen. Dus dat het niet diervriendelijk is om bitloos te starten op hoger niveau vind ik echt onzin! Er word dus gezegd dat je door aan je paard zijn mond te trekken hem verzameld en opgericht moet krijgen.

Heel apart.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:57

Ik merk dat die ophoudingen ook doorkomen via bitloos. Je kan er in mijn ogen net zo klein of grof mee zijn als met een bit. Daarbij moet een paard ook op je beweging terug willen komen en niet alleen op de hand. Ik weet niet hoe dat is als je van begin af aan bitloos rijd. Ik heb al veel kunnen oppakken voordat ik zonder bit door de baan ging. Maar merk geen verschil tot nu toe ophouding is ophouding links is links en rechts is rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:02

TamaraFloor schreef:
Toch grappig. Er wordt gezegd dat dat tong probleem gekomen is door verkeerd rijden.
Sommige paarden hebben nu eenmaal een kleinere mond of dikkere tong.
Ik ben geen penny meisje dat het lief voor mijn paard vind.
Ik rijd bitloos met een reden.

Neuzen stuk rijden...
Als ze meer op de achterhand komen heb je minder in je handen. In mijn ogen word het allemaal bereikt op zit en minimaal met de handen. Dus dat het niet diervriendelijk is om bitloos te starten op hoger niveau vind ik echt onzin! Er word dus gezegd dat je door aan je paard zijn mond te trekken hem verzameld en opgericht moet krijgen.

Heel apart.

Dat klopt maar heb je er dan ooit een bitfitter bijgehad om te kijken of er een passend bit is? Er wordt helemaal nergens gezegd dat je een paard in de mond moet trekken dat maak je er zelf van. Maar dat finetunen waar hier in het topic ook over gesproken wordt is hetgeen waar de knhs op doelt.

Als jij je paard voor elkaar hebt een een écht passend bit hebt (je ook hele dunne en met tonuitsparing) dan moet je daar je paard gewoon mee kunnen rijden. Want anders is bitloos net zo'n correctiemiddel als een correctiebit in de mond doen omdat het paard niet lekker loopt.