NatasjavE schreef:pol013 schreef:Waar komt dat toch steeds vandaan? Het gemiddelde sportpaard wordt maar 7-8?
Was dat niet de gemiddelde leeftijd van alle paarden die bij een verzekering zijn ondergebracht? Want dat zegt dan weer niet zo veel over de gehele populatie.
Het woord sportpaard is er bij verzonnen. Niet alleen sportpaarden worden verzekerd. Ook recreatiedieren.
Het gaat om de hele groep paarden waarbij er ook veulens doodgaan. Die trekken de gemiddelde leeftijd behoorlijk naar beneden.
Al heel lang circuleert de leeftijd 7 a 8 jaar rond(40 jaar terug al). Al toen ik klein was. Dat was dan het argument van de verzekeraar om toch maar echt je paard te verzekeren. En toen had men het echt niet over sportpaarden.
En die verzekerde paarden worden niet allemaal vanwege botproblemen afgevoerd.
Peesproblemen, ongevallen, koliek etc, etc.
Je kan een paard best met 3 zadelmak maken en gaan trainen. Alles met beleid.
Ik pleit er niet voor om 2 jarige al fanatiek te rijden. En dan heb ik het over de gemiddelde KWPNer. Van volbloeds en westernrassen heb ik geen verstand.
Ik pleit er ook niet voor om een 3 jarige iedere dag een uur zwaar in training te hebben.
Als ik kijk naar de jonge hengsten bij het KWPN. Een behoorlijk zwaar traject naar goedkeuring toe. Het grootste deel van die dieren haalt gewoon een hoge leeftiijd.
En een zeer hoog percentage ook niet..Maar dat gaat de doofpot in!