paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:02

NatasjavE schreef:
pol013 schreef:
Waar komt dat toch steeds vandaan? Het gemiddelde sportpaard wordt maar 7-8?
Was dat niet de gemiddelde leeftijd van alle paarden die bij een verzekering zijn ondergebracht? Want dat zegt dan weer niet zo veel over de gehele populatie.

Het woord sportpaard is er bij verzonnen. Niet alleen sportpaarden worden verzekerd. Ook recreatiedieren.
Het gaat om de hele groep paarden waarbij er ook veulens doodgaan. Die trekken de gemiddelde leeftijd behoorlijk naar beneden.
Al heel lang circuleert de leeftijd 7 a 8 jaar rond(40 jaar terug al). Al toen ik klein was. Dat was dan het argument van de verzekeraar om toch maar echt je paard te verzekeren. En toen had men het echt niet over sportpaarden.

En die verzekerde paarden worden niet allemaal vanwege botproblemen afgevoerd.
Peesproblemen, ongevallen, koliek etc, etc.

Je kan een paard best met 3 zadelmak maken en gaan trainen. Alles met beleid.
Ik pleit er niet voor om 2 jarige al fanatiek te rijden. En dan heb ik het over de gemiddelde KWPNer. Van volbloeds en westernrassen heb ik geen verstand.
Ik pleit er ook niet voor om een 3 jarige iedere dag een uur zwaar in training te hebben.

Als ik kijk naar de jonge hengsten bij het KWPN. Een behoorlijk zwaar traject naar goedkeuring toe. Het grootste deel van die dieren haalt gewoon een hoge leeftiijd.

En een zeer hoog percentage ook niet..Maar dat gaat de doofpot in!

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:08

Ik zou zelf gewoon inrijden bij 4,5 ondertussen wel al aan hoofdstel laten wennen en kijken zorgen dat hij niet meer ergens bang voor is voornamelijk buiten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:14

biscaya schreef:
En een zeer hoog percentage ook niet..Maar dat gaat de doofpot in!

De goed gekeurde hengsten zijn anders heel goed te volgen. Zonder de hengst te laten zien geen dekkingen.

Ik zeg ook niet dat ze allemaal heel blijven. Maar ik durf te stellen dat ze gemiddeld genomen vaker oud worden dan het paard bij de amateur. Terwijl de goedgekeurde hengst echt harder aan het werk moet.

Wat uiteraard ook met kennis en kunde rondom het management te maken heeft.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 07:30

Op 3 jarige leeftijd inrijden kan wel, mits je dit rustig opbouwt.
Begin rustig met longeren, een zadeltje erop, beetje hangen etc.
Maar mensen moeten niet verwachten dat het jonge beestje na een paar weken al volop mee kan draaien en alles beheerst, daar gaan veel mensen de fout in!
Als je paarden op jonge leeftijd al met zoveel informatie en nieuwe dingen ''overvalt'' zul je daar de eerste periode echter niks van merken maar later knapt er vaak iets bij zulke paarden door het vele werk wat ze op jonge leeftijd al moesten verrichten.

Dit is mijn ervaring maar er zijn uiteraard uitzonderingen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:23

pol013 schreef:
Ja, maar waar is dat onderzoek?
Er zijn ook massa's sportpaarden die niet in de verzekering zitten.
En hoe oud worden recreatiepaarden dan?

Ik ken echt bergen sportpaarden die ouder zijn dan 10. Dan zou daar dus een zelfde hoeveelheid tegenover moeten staan die al afgevoerd is. En die verhalen ken ik heus maar zo veel komt dat toch echt niet voor.

En bij die gevallen gaat het echt niet altijd over uitschakeling door slijtage. Naar door bijvoorbeeld koliek of een kapotte rug al voor er iemand ooit op gezeten heeft...

Dat onderzoek bestaat niet. Er zijn zoveel verschillende redenen waarom een paard de eindstreep niet haalt.
Ik heb dezelfde ervaring pol013. Ik zie meer paarden eindigen bij de slager als gevolg van verkeerd management, hanarchement, door onkunde etc etc, dan sportpaarden die goed gemanaged en goed gereden worden met passend hanarchement, etc.
Daarbij zie ik ook veel recreatiepaarden die met een mankementje, waarvoor een sportpaard door de jury uit de ring gehaald wordt (lees kreupel) gewoon nog gereden worden. Het is appels met peren vergelijken vrees ik.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:31

Ikzelf vind dit ook te jong en ben er ook geen voorstander van om met 3 jaar al interijden mijn voorkeur gaat naar 4 jaar en een veulen ook vanaf ongeveer 4 jaar

evah1409

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:30

Ik heb eens gehoord dat als je paarden te vroeg inrijd dat de rug kan doorzakken, alhoewel dit ook een broodje aap verhaal kan zijn!

Narcissa

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:46

Dan zal ik toevallig geluk hebben gehad. Heb al veel oudere (allen rond 25) gereden. Voor andere mensen, geen eigen paarden. Allen op 3 opgeleerd. Waren allemaal een pak looplustiger en vrolijker dan mijn 11-jarige merrie die heel rustig op 6 is ingereden. En hadden een veel betere rug dan mijn vorige merrie die op 3 is opgeleerd (1 maandje gereden) en dan tot haar 5 (ze was net terug onder het zadel toen ik haar kocht) op de wei is gezet.
Al die oudjes waren qua gezondheid ook veel beter dan mijn merrie die in 1 jaar tijd al 2 revalidaties achter de rug heeft. Eéntje had lichte artrose maar was amper merkbaar, zelfde paardje ook wat stofallergie, verder kerngezond.

Ik heb dan ook geen problemen met op 3 inrijden MITS het met mate gebeurd. Max 3x per week 20-30 minuutjes max erop. Met zo'n jong ding moet je uiteraard niet alle dagen willen rijden, dat is teveel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:09

Ik denk niet dat de leeftijd de grootste rol speelt bij blessures.
Als de grootste groei er tussen de 3 en 4 jaar uit is, is zadelmak het probleem niet. Wel het hoe.

Te vaak rijden mensen op de klok ipv op gevoel. Of ze lopen verplicht een traning riedel af.

Je kunt niet rijden en zeggen ik rij een half uur. Als je jonge paard al bij 20 minuten de concentratie kwijt raakt.
Wat minder fanatiek wordt is dat geen ongehoorzaamheid maar aangeven het is genoeg.
Maar toch wordt er dan nog een galop uit gestampt want we hebben de rechter galop nog niet gehad.

Ook bij oudere paarden.
Bij voorbaat zeggen ik ga vandaag aan de wissels werken vraagt om problemen.

Als je paard die dag om wat voor reden ook niet helemaal fijn loopt kun je wel iets perse willen oefenen maar dat wordt dan forceren. En forceren is blessures rijden.

De dag erna loopt je paard toevallig vanzelf lekkerder pak dan de dingen mee die nog niet bevestigd zijn. Dat gaat veel beter.

Rijden op gevoel dus.
Ipv op schema of tijd.

En ook dan is een jonger paard inrijden geen probleem.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:42

Ik snap dat verhaal van die groeischijven niet zo. Is er ooit ergens een onderzoek geweest, met een controlegroep paarden die op 3 jarige leeftijd zijn ingereden, en een groep paarden die op 6 jarige leeftijd bijvoorbeeld zijn ingereden, waarbij op latere leeftijd wordt gekeken wat daadwerkelijk de impact op groeischijven / pezen en bewegingsapparaat is geweest? Ik ben het nog niet tegengekomen. Daarnaast heb ik zelf in de omgeving nooit direct nadelen gezien bij paarden die jonger beleerd zijn tegenover paarden die ouder beleerd zijn.

Mijn paard is nu 6 en ook nog niet lang onder t zadel (3,5 maand ongeveer). Kan ik die in dan 6x in de week rijden, omdat ze 6 is en geen 3? Is natuurlijk onzin. Gaat overal inderdaad om management, opbouw en kijken waar paard aan toe is.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:03

tmr001 schreef:
Ik snap dat verhaal van die groeischijven niet zo. Is er ooit ergens een onderzoek geweest, met een controlegroep paarden die op 3 jarige leeftijd zijn ingereden, en een groep paarden die op 6 jarige leeftijd bijvoorbeeld zijn ingereden, waarbij op latere leeftijd wordt gekeken wat daadwerkelijk de impact op groeischijven / pezen en bewegingsapparaat is geweest? Ik ben het nog niet tegengekomen. Daarnaast heb ik zelf in de omgeving nooit direct nadelen gezien bij paarden die jonger beleerd zijn tegenover paarden die ouder beleerd zijn.

Mijn paard is nu 6 en ook nog niet lang onder t zadel (3,5 maand ongeveer). Kan ik die in dan 6x in de week rijden, omdat ze 6 is en geen 3? Is natuurlijk onzin. Gaat overal inderdaad om management, opbouw en kijken waar paard aan toe is.

Een paard die te jong word beleert is nog niet uitgegroeid en als je dan zadel en alles erop legd lijkt het mij logisch dat zijn groei belemmerd word, en omdat hij 6 is kan je misschien wel 1 of 2x vaker per week rijden omdat hij al is uigegroeid

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:12

Groei wordt helemaal niet belemmerd als een paard op 3-jarige leeftijd wordt beleerd. Hier een goed voorbeeld daarvan. Merrie waar ik op rijd is gewoon doorgegaan met groeien. Heeft als 4-jarige zelfs nog een grote groeispurt gehad.
Beleren en doorrijden is echt kijken naar het paard en aan de hand daarvan bepalen wat je wanneer gaat doen. En vooral steeds kort bezig zijn. Goed is goed. En dan hoeft het helemaal nog niet te betekenen dat het al moet gaan zoals het in de boekjes staat beschreven.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:38

Mijn merrie is met anderhalf al beleerd voor de sulky, dus niks dragen maar wel trekken! Ik zie daar wel de voordelen van in, ze heeft een super basisconditie, harde benen en ze is een hele hoop gewend! Nou weet ik dat mijn paardje de tijd heeft gekregen om te groeien, heeft zelfs nog een hele tijd op de wei gestaan toen ze aangaf dat het even teveel werd. Uit eindelijk is ze ingereden op haar 6de, ik heb er een heel fijn paard aan over gehouden! Als iets met beleid en zonder haast gebeurd en je goed observeert en opties signalen opvangt kom je al een heel eind!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:01

Ik denk dat iedereen zijn zadel even moet gaan checken die zegt dat een zadel de groei belemmert...een goed passend zadel doet dat niet.

Persoonlijk vind ik vanaf 3 rustig inrijden prima, ook een beetje paard afhankelijk (en dan heb ik het niet over groeischijven maar andere factoren als mentale leeftijd, bespriering ect.). Maar dan wel met de nadruk op rustig. Veel rechtuit op brede bospaden en niet gelijk eindeloos rondjes rijden in de bak.
Dat geldt trouwens net zo goed voor het inrijden van een 8 jarige, die zet je dan ook niet gelijk vol aan de bak omdat hij al 8 is.

De groeischijven discussie is een interessant onderwerp... Maar zolang je niet extreem veel uren erop zit, fout zit of te zwaar bent verniel je een paard echt niet zomaar aan zijn groeischijven, anders zouden er ook veel meer paarden vroeger afvallen dan dat ze nu doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:12

Gelukkig bestaat een paard uit meer dan groeischijven. :)
Spieren en pezen geven ook stabiliteit aan een paard.
Juist die met beleid trainen geeft minder kans op blessures.

Een kind van 12 fietst ook naar school.
Kinderen uit dorpen heel wat kilometers.
En de brugpupers met zware tassen zijn ook daardoor niet versleten met de 25.

En gymen/ sport op de lagere school geeft ook geen schade.

Je moet je paard niet overvragen.
En dan komt gevoel weer naar boven.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:03

Belemmeringen door tuig, haha tuurlijk.
Naast het rijden heeft een paard alsnog ruim 23 uren om te groeien.
Het ophokken op stal is stuk schadelijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:45

Die van mij is zadelmak gemaakt met 2 jaar 7 maanden. Daarna 4 maanden op de wei. En nu vanaf begin oktober 3 x per week onder zadel ongeveer een half uurtje per keer. Hij is de laatste maanden 3 cm gegroeid en zal naar verwachting nog een centimeter of 4 groeien. :D

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:49

De perfecte leeftijd vind ik gewoon simpel 4 jaar. soms 3 jaar als ze al heel snel volledig ontwikkeld zijn en al geleerd hebben met Longeren en de basis.
5 jaar als het lang duurt voordat ze ontwikkeld zijn

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 08:02

Zoek eens op Internet op Leeftijd paard inrijden dan krijg je echt gedegen onderzoeken wat betreft skelet ontwikkeling..

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:26

biscaya schreef:
Zoek eens op Internet op Leeftijd paard inrijden dan krijg je echt gedegen onderzoeken wat betreft skelet ontwikkeling..

Ja, wat betreft skelet ontwikkeling. We geloven ook allemaal best dat een paard nog niet 'uitontwikkelt' is tot een bepaalde leeftijd.
Maar dat betekend niet dat je er dan niets mee kan doen.
Ik werkte ook al keihard (boerderijkind) voordat mijn groeischijven gesloten waren. Ben ik daar minder van geworden dan mijn leeftijdsgenoten die niks hoefden? Nou nee, alleen maar sterker :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:16

Ik zeg ook niet dat je er niks mee kunt doen..Zeker niet..Maar een 3 jarige 3x in de wk rijden is in mijn ogen teveel.. werken aan de hand/ grondwerk/ licht longeren/ trailer-verkeersmak.. Je kan t zo gek niet bedenken kan allemaal met een jong paard..
Erop gaan zitten zou ik echter pas doen vanaf 4.5 en dan nog heel lichtjes aan..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:12

Er zit ook een verschil tussen werken en werken natuurlijk. Een paar keer in de week 20 minuten rechtuit draven over fatsoenlijke ondergrond is minder schadelijk dan een uur volle dressuurles in een bak.
Longeren is ook niet alles, dat is ongelijk belastend en dat maakt een jonkie snel scheef als je het onjuist aanpakt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 06:09

Ilse_123 schreef:
Er zit ook een verschil tussen werken en werken natuurlijk. Een paar keer in de week 20 minuten rechtuit draven over fatsoenlijke ondergrond is minder schadelijk dan een uur volle dressuurles in een bak.
Longeren is ook niet alles, dat is ongelijk belastend en dat maakt een jonkie snel scheef als je het onjuist aanpakt.

Precies.
Wat ik met zadeelmak maken juist vermeed was veel longeren.
Ik ging er liever snel opzitten dan die eenzijdige belasting van die rondjes.
Dan kon ik tenminste rechtuit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 06:39

Ilse_123 schreef:

Daarom is t ook zo belangrijk dat je als ruiter leert te werken met de dubbele longe..De perfecte manier van rechtrichten..En dan wordt longeren in 1x een hele waardevolle oefening..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 06:50

Als jij steeds in een drafje achter hem aan wilt hollen rechtuit wel ja :)