Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:00

De amazone, waarvan ik weet dat Parzival haar meer dan 1 keer tegen de muur heeft gekwakt, reed zeker niet op lager niveau, dan Adelinde op het moment dat Adelinde Parzival onder haar hoede kreeg.

Naar mijn idee rijdt Adelinde, zoals dat past bij Parzival en rijdt zij Aquido juist weer heel anders. Dat een amazone zich kan aanpassen aan de behoeften van een paard, dat is naar mijn idee heel belangrijk.

Door de jaren heen heb ik veel paarden gereden, maar geen van allen reed ik exact hetzelfde. Heb zelfs ooit 3 van dezelfde vader en moeder gereden en zelfs die hadden allen een andere aanpak nodig.

Daarom steekt het mij ook zo, dat sommige mensen zoiets hebben van: Ik vond haar op Parzival niks, dus op een ander paard wordt het dan ook niks.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:02

Tendance schreef:
Naar mijn idee rijdt Adelinde, zoals dat past bij Parzival en rijdt zij Aquido juist weer heel anders. Dat een amazone zich kan aanpassen aan de behoeften van een paard, dat is naar mijn idee heel belangrijk.

.

Sterker nog: dat is talent. Ruitergevoel

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:04

Behalve de bouw is ook het karakter van belang. De 1 is nu eenmaal koeler dan de ander. En daarbij de combinatie. We moeten maar afwachten of Charlotte dit succes nogmaals kan bereiken op dit niveau. Zeker in de dressuur zijn maar weinigen die met meerdere paarden de absolute top bereiken.

Tendance

Re: Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:11

Dit omdat paarden die de echte top kunnen bereiken ook maar schaars zijn. Dat is maar goed ook, want als alle paarden zo goed waren, dan bleef het niet meer mooi en interessant genoeg om op tv te kijken.
Datzelfde geldt voor alle sporten. Als er 1000en Epkes waren, dan is hij ook geen nieuws meer.

Valegro is gewoon een machtig gaaf en soepel paard, daar vindt je er maar weinigen van.

Maar goed, ook al vind ik Adelinde een topper, ook zij moet nog bewijzen, dat ze het met een ander paard ook weer kan op dit niveau.
Gelukkig is zij daar heel duidelijk over: Een paard is pas goed genoeg voor het topniveau, als het zich op dat niveau bewezen heeft. Ook zij weet dus nu nog niet of ze dit paard in haar stallen heeft staan. Ze hoopt natuurlijk van wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:17

Daarom: er zijn er maar weinig die de absolute top bereiken met verschillende paarden. In mijn ogen is dat tot nu toe in Nederland Anky. Edward als goede 2e. Mede omdat Edward nu een hele goede sponsor heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:19

Electra63 schreef:
Behalve de bouw is ook het karakter van belang. De 1 is nu eenmaal koeler dan de ander. En daarbij de combinatie. We moeten maar afwachten of Charlotte dit succes nogmaals kan bereiken op dit niveau. Zeker in de dressuur zijn maar weinigen die met meerdere paarden de absolute top bereiken.

Nou, volgens mij heeft Charlotte Uthopia van Carl een aantal keer gestart, redelijk succesvol.

Wat heeft Adelinde tot dusver in de GP gestart? Ze heeft een blauwe maandag een vos gehad die op GP niveau liep, maar ik betwijfel of ze die ooit heeft uitgebracht. Het paard is helaas overleden aan koliek, was een behoorlijk verlies voor haar. Was volgens mij een T, dus drie jaar jonger dan Parzival. Ze heeft hem toen omgenoemd naar een van de ridders van de ronde tafel (?).

Het enige paard naast Aqiedo en Parzival op haar site is Zephyr, een Jazz gefokt door haar ouders. Als ik me niet vergis loopt die subtop, PSG.

Ze heeft ook een tijd Jerich Wunschtraum gehad, ik weet niet of ze daar ook daadwerkelijk mee heeft gestart. Ik weet wel dat Dana van Lierop een stuk succesvoller was met dit paard, klikte volgens mij wat beter. Die start het paard nog steeds als ik me niet vergis.

Om eerlijk te zijn vind ik de aanwas, wat op korte termijn GP kan lopen maar magertjes.

Charlotte heeft bij Carl wel aardig wat paarden, twee KWPN'ers voor zichzelf van 6 en 5. En bij Carl een 9 jarige (2006) die ze succesvol PSG start.

Tsjah, het blijft afwachten. Eigenlijk net als bij paarden is het aantal mensen dat meerdere GP paarden op topniveau kan krijgen, is maar klein.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:23

Zullen we ook niet vergeten dat Adelinde van ietsje verder komt dan de andere genoemden?
De andere was galahad volgens mij. Een G'tje dus.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:27

Ayasha schreef:
Zullen we ook niet vergeten dat Adelinde van ietsje verder komt dan de andere genoemden?
De andere was galahad volgens mij. Een G'tje dus.

Dankje, dat was het inderdaad! Van origine heette hij Molenkonings Travers.
[VN] Nieuw Grand Prix paard voor Adelinde Cornelissen

Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met dat Adelinde van verder komt? Volgens mij moet iedereen evenveel doen voordat ze op topniveau kunnen presteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:32

Alsin; ze was geen stalruiter ergens (met dus nog een boel paarden achter de hand zoals Gal, HP, en ja, ook Charlotte) maar gewoon een leerkracht. Ik meen dat ze de paarden ook altijd half in eigendom heeft waar de anderen meestal sponsor paarden rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:42

Ayasha schreef:
Alsin; ze was geen stalruiter ergens (met dus nog een boel paarden achter de hand zoals Gal, HP, en ja, ook Charlotte) maar gewoon een leerkracht. Ik meen dat ze de paarden ook altijd half in eigendom heeft waar de anderen meestal sponsor paarden rijden.

Oooh zo..
Ja, zo ken ik ook vele stalruiters die nooit op bepaald niveau komen. Ook niet bij de minste ruiters ;) Of die stalruiters die altijd het voorwerk mogen doen en vanaf niveau X de teugels uit handen mogen geven.

Adelinde heeft Parzival inderdaad in half eigendom samen met Jerich. Zephyr zal van haar ouders zijn. En Aqiedo van de hengstenhouder waarvan ik even de naam niet weet. Governor zal ze ook niet in eigendom of half eigendom hebben.

Ach eigendom en verleden brengen je uiteindelijk nergens als je niet kan rijden. Kansen kan je zelf creëren, maar kansen die je krijgt betekenen nooit dat je het makkelijker hebt gehad dan een ander. Dat betekent dat je twee levens moet vergelijken en dat is zo vreselijk relatief dat het onmogelijk is. Ik denk ook niet dat beide dames zich daar mee bezig houden, onnodige energieverspilling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:55

Ach dat zegt ook niets, als ik lees dat haar ouders een potentieel GP paard hebben gefokt, dan gok ik dat zij haar kansen ook wel heeft gehad. Het is maar net waar je intresse's liggen op dat moment.
Een stalruiter is ook niet door toeval gekomen waar die nu is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:59

Als ik jou moet geloven is er niets dat wat zegt... :)
Ik zeg nergens dat die der per toeval gekomen zijn, enkel dat het iets "makkelijker" is om paarden achter de hand te hebben als er 30 op stal staan, dan als er 3 op stal staan. Als 1 op 3 GP waardig is heb je in het eerste geval 10 mogelijke GP paarden en in geval 2 maar eentje. (even heel simpel voor gesteld om duidelijk te maken wat ik bedoel.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:06

anneliesdj schreef:
Ach dat zegt ook niets, als ik lees dat haar ouders een potentieel GP paard hebben gefokt, dan gok ik dat zij haar kansen ook wel heeft gehad. Het is maar net waar je intresse's liggen op dat moment.
Een stalruiter is ook niet door toeval gekomen waar die nu is.

Net even op de Bokt Wiki over Adelinde gelezen, wat je zegt klopt wel aardig. :j

Charlotte werd ergens opgepikt omdat ze als springruiter zo wegreed met een GP paard en 'm zo liet passageren, piafferen en changeren. Zoals ik het lees zonder al te veel aanwijzingen.
Maar Adelinde werd ook een baan in Canada aangeboden bij een paardenbedrijf. Als ik het goed lees, nog voor haar twintigste.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:07

Ayasha schreef:
Als ik jou moet geloven is er niets dat wat zegt... :)
Ik zeg nergens dat die der per toeval gekomen zijn, enkel dat het iets "makkelijker" is om paarden achter de hand te hebben als er 30 op stal staan, dan als er 3 op stal staan. Als 1 op 3 GP waardig is heb je in het eerste geval 10 mogelijke GP paarden en in geval 2 maar eentje. (even heel simpel voor gesteld om duidelijk te maken wat ik bedoel.)

Ik zou zeggen, lees de Wiki's over beide dames even door :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:09

Dan ga je er ook vanuit dat een stalruiter alle vrijheid van de wereld krijgt, het zijn niet de eigen paarden :=
Een stalruiter bij x op stal is dat ook niet zomaar geworden, die heeft daar ook wat voor moeten doen, dat is wat ik bedoel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:09

Dat wil niet zeggen, dat een wiki waarheid is hè!
Er staan her en der nog wel wat onwaarheden in de wiki's.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:11

Tendance schreef:

Het geeft anders een redelijk goed beeld...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:12

En nog maar eens; ik zeg niet dat een stalruiter er niks voor moet doen. Ik zeg enkel dat die stalruiter wat meer kans heeft op een opvolger dan iemand die zelf maar drie paarden heeft. Dat betekent niet dat Adelinde beter of slechter rijdt dan Charlotte of harder of minder hard werkt dan Charlotte , enkel dat ze in andere situaties zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:13

Ayasha schreef:
En nog maar eens; ik zeg niet dat een stalruiter er niks voor moet doen. Ik zeg enkel dat die stalruiter wat meer kans heeft op een opvolger dan iemand die zelf maar drie paarden heeft. Dat betekent niet dat Adelinde beter of slechter rijdt dan Charlotte of harder of minder hard werkt dan Charlotte , enkel dat ze in andere situaties zitten.

Aha... ik begreep dat je bedoelde dat Adelinde minder kansen had gehad en het daarom knapper was waar ze nu staat...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:14

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:

Het geeft anders een redelijk goed beeld...

Maar er stonden op een gegeven moment over een aantal Gelderse hengsten echt dingen in, die gewoon niet klopten.
Leeftijd, kleur enz.......

Dan ga ik toch echt twijfelen aan de waarheid van een wiki item.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:15

Zo vatte ik het ook op.
Maar is het niet zo dat Adelinde inmiddels een stalruiter voor haar heeft werken?
Of wilde zij liever in het onderwijs blijven werken en doet ze de paarden 'erbij'?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:17

Ook ik word niet bepaald enthousiast van het filmpje, dat naar verluidt tijdens een soort showmoment is gereden.
Zonder iets af te willen doen aan de status en rijvaardigheid van Adelinde is dit toch niet mijn beeld van een goedgaand dressuurpaard.
Zulke filmpjes lokken andere "mindere" Goden weer uit tot nastreven, met alle negatieve gevolgen voor het paard van dien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:18

Tendance schreef:
Maar er stonden op een gegeven moment over een aantal Gelderse hengsten echt dingen in, die gewoon niet klopten.

De paarden die de dames rijden staan er niet goed in.
Maar de 'biografie' kan je gewoon op het hele internet vinden door middel van interviews. Inclusief de prestaties. Ik neem aan dat die prestaties niet uit de lucht gegrepen zijn?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:18

Ze werkt niet meer in het onderwijs, omdat dit niet te combineren was met de paardensport. De topsport wel te verstaan.
Ze heeft echt de gok moeten nemen om te stoppen met haar baan in het onderwijs. Er was namelijk op dat moment voor haar nog geen enkele zekerheid, dat ze ook zou bereiken wat ze voor ogen had. En dat ze ook daadwerkelijk zou kunnen leven van de sport.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:19

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:

De paarden die de dames rijden staan er niet goed in.
Maar de 'biografie' kan je gewoon op het hele internet vinden door middel van interviews. Inclusief de prestaties. Ik neem aan dat die prestaties niet uit de lucht gegrepen zijn?

Ik reageerde enkel op, dat wiki aangedragen werd als betrouwbaar.