Simpelman schreef:Een paard is een angstig dier, wanneer hij iets niet begrijpt, ongenoegen beleeft of pijn heeft dan gaat hij er vandoor.
Hij zoekt de veiligheid, dat is zijn instinct.
Aangezien het hem zo niet lukt van zijn probleem af te komen omdat dat op zijn rug zit zal hij steeds sneller willen gaan.
Alles dat we met een jong paard doen in het begin van zijn carrière valt onder bovenstaande.
Het is de kunst voor de vluchtdrang te stoppen.
De lesjes moeten in het begin opgedeeld worden in zo kleine stukjes dat hij die hij die kan overzien en direct te stoppen bij het geringste positieve resultaat.
Telkens dag na dag de dezelfde lesjes herhalen op precies dezelfde manier en telkens stoppen voor de vlucht.
Die vluchtdrang voel je aankomen, als je hiermee ervaring hebt zie je het duidelijk in de ogen.
Telkens wanneer de les begrepen is doe je er een klein schepje boven op, wekt dat spanning op, terug naar de vorige trede.
Het gaat om het opbouwen van vertrouwen niet om het resultaat, dat komt veel later.
In het begin alleen maar stap.
Is dat emotioneel onder kontrole dan een heel kort drafje.
Stop op het goede moment!
Ik neem mijn jonge paarden altijd direkt mee naar buiten om te wandelen, alles doen, inclusief de kermis, buiten gebeurt het!
Daar bouwen we aan de relatie, de communicatie, het vertrouwen (in elkaar).
Ik heb altijd jonge paarden die 'hoog in het bloed' staan. Ik vertaal dat gewoon naar jongigheid. mijn paarden zijn nooit bang van iets, en als ze een keer wegschieten blijf ik zelf zo rustig dat ze zien dat het helemaal niet eng is. wandelen, zwemmen, poetsen, los leren staan, knuffelen, als ze iets eng vinden er juist naar toe, etc etc.. Dat heb ik onder de knie!

Ik snap je uitleg simpleman, Dat is ook vaak hoe ik het doe, maar misschien moet ik nog meer optijd zijn met het stoppen als ze even rustig draven. dat nog langzamer uitbouwen.. bedankt voor de tip!