Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:23

@pmarena, we draaien allebei ongeveer even lang op Bokt mee. Heb jij echt al die natural topics die regelmatig de kop opsteken gemist? Of zit jij nooit op die fora?

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:36

Ibbel schreef:
pmarena schreef:
Beetje jammer dat mevrouw probeert om allerlei mensen mee te slepen in haar hokje die niks te maken hebben met de zweverige enkeling waar ze eigenlijk op schijnt te doelen -O-

Nee, die mevrouw schrijft haar persoonlijke mening op. Daarom schrijft ze een blog. Een blog is iemands persoonlijke mening/openbare dagboek/column. Wat iemand daarvan vindt, moet iedereen voor zich weten.
Dat ze mensen aan het denken (of sputteren) heeft gezet, is wel duidelijk. Of dat haar doel is geweest, who knows.

Ik heb wel het gevoel dat degenen die kennelijk 'natural' rijden (wat de definitie daarvan ook moge zijn) zich wel ontzettend aangevallen/aangesproken voelen. En dan denk ik: goh, zou Marjan een gevoelige snaar hebben geraakt? :D

Naar aanleiding van dit topic ben ik eens wat verder gaan neuzen op de site van Marjan Tulp en vind ik dat er hier door sommigen een verkeerd beeld van Marjan is ontstaan. Lees ook eens haar andere blogs: http://www.marjantulp.nl/category/blog/ En dan blijkt dat Marjan een "onnatuurlijke zweefteef" is of een "natuurlijke traditional" ...... what ever, ik ben fan geworden!

Ibbel

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:39

Marjan is van de GBV-school :j Ik ben ook wel fan van haar.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:43

Ik begrijp niet zo goed waarom men zo hard hun mening hier moet verkondigen. Laat jezelf niet in een hokje stoppen, dan heb je ook geen last van wel of niet natuurlijk etc......
Leer van alle kanten iets, volg waarvan jij denkt dat bij jou en het paard waar je op dat moment mee bezig bent, past. Van elk paard zul je dingen leren. DAT is het doel en wat anderen ervan vinden maakt dan toch niet uit? Als jij je er goed bij voelt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:48

quintusgl schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom men zo hard hun mening hier moet verkondigen. Laat jezelf niet in een hokje stoppen, dan heb je ook geen last van wel of niet natuurlijk etc......
Leer van alle kanten iets, volg waarvan jij denkt dat bij jou en het paard waar je op dat moment mee bezig bent, past. Van elk paard zul je dingen leren. DAT is het doel en wat anderen ervan vinden maakt dan toch niet uit? Als jij je er goed bij voelt?

Volgens mij vat jij het blog van Marjan hier prima mee samen.
Ze formuleert het alleen meer als: plak jezelf geen labeltje op (en geef jezelf vooral geen 'airs' dat je het beter zou doen) en kijk goed naar wat goed voor je paard is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:56

Ik vind het ook flauw om zo te vallen over de term 'natuurlijk'. Dat bestaat inderdaad niet, net zoals 'natuurlijk bekappen' in feite niet bestaat. Maar het houdt wel in dat je nadenkt over wat je doet en probeert een voor het paard zo prettig mogelijke manier te vinden. Daarvoor moet je je meer verdiepen hoe een paard van nature is, en oorspronkelijk in de natuur functioneerde. En dan kom je soms tot andere conclusies over het houden van paarden dan de traditie voorschrijft. En of je dat nou 'natuurlijk' noemt of niet, maakt niet uit. Het zou misschien wel beter zijn als er een andere term voor bedacht wordt, want ik word nogal moe van mensen die altijd over die term vallen.

En daarmee zeg ik niet dat 'traditionelen' nooit kijken naar hun paard en dat 'naturals' nooit foute inschattingen maken of kiezen voor eigenbelang. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. En het is nooit goed om een groep af te rekenen op een paar extremisten. Maar om al die mensen die ernaar streven om enigszins te denken vanuit het paard en ook bereid zijn hun eigenbelang (ambities) daarvoor gedeeltelijk opzij te schuiven af te kraken vanwege de term 'natuurlijk' staat mij heel erg tegen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:00

Goh, mijn nekharen rijzen ten bergen hier.
2 kampen traditionele en natural.
Ik zit er tussen in. En wil niet in een hokje gestopt worden!
Wilde zo natuurlijk mogenlijk 24/7 vrije beweging, blote voeten, bitloos. niet boomloos want dat vindt ik tot heden niet lekker liggen voor paard.
Maar..... Mijn paarden vertelde mij wat anders.
Mijn paarden werden moe van 24/7 in kudde verband lopen.
Zagen er niet goed uit, de grote merrie gevoelige voeten.
Haren zoveel dat ze gaan staan zweten op een mooie winterse dag.

Ben door omstandigheden verhuist naar een stal waar elk paard beschikking heeft over een eigen box. Met gewoon zoals nodig veel ruwvoer, krachtvoer naar keuze. En veel buiten lopen. En zodra weer het toelaat 24/7 buiten lopen.
En heb daar dus ondervonden dat mijn paarden veel blijer tonen als ze snachts in hun royale boxen binnen staan, op hun gemak kunnen eten en rustig kunnen liggen als ze dat willen.
Pas was het weer heel goed en liet ik ze snachts buiten 2 aan 2 in de paddock. En grote merrie was niet blij. Keek dof uit haar ogen.
Dus heb ze snachts weer binnen. En straks als het ongedierte komt gaan ze overdag binnen en snachts buiten.

Wil hiermee zeggen dat er vele wegen naar Rome leiden, en er niet een gouden manier is om paarden te houden.
Vindt wel dat je de behoefte van paarden moet respecteren en dat is ij mijn ogen, veel kunnen foerageren dus ruwvoer beschikbaar stellen, en veel vrij kunnen bewegen.
En of je dat doet op blote voeten en zonder dekens. Dat is ieder zijn eigen keuze. Van de 4 heb ik er 3 op blote voeten, 1 rondom op ijzers.

Heb ze ook op een doe het zelf wei gehad waar ik voor de wei slechts 50 euro betaalde, maar als ik alles optel was dat echt niet veel goedkoper als nu bij een pensionstal.
Scheelt me voor de 4, maar een 150/200 per maand.
Wel minder werk eraan. Dus geen 2/3 keer per dag naar de wei om te voeren ed.
Nu houdt ik quality time over voor de paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:01

Cassidy schreef:
@pmarena, we draaien allebei ongeveer even lang op Bokt mee. Heb jij echt al die natural topics die regelmatig de kop opsteken gemist? Of zit jij nooit op die fora?

Wanneer kwalificeert iets als een "natural topic" ? :)

Mijn haren gaan gewoon een beetje overeind staan van dat eeuwige gezeik dat mensen je direct in een hokje willen stoppen als je liever zonder bit, ijzers, boom rijdt of op welke andere manier dan "standaard" je paard houdt of ermee omgaat.

Wat is dat toch voor gezeur altijd dat er dan maar meteen een labeltje op moet 8)7

Als jij vind dat een paard in principe niet op stal hoort, dan vind je dat een paard niet op stal hoort :)
Zegt verder totaal niks over wat je voor de rest vindt, doet of nastreeft.

De kans is wel groter dat je over meer dingen na gaat denken en tot de conclusie komt dat er wellicht wel meer zaken zijn die beter bij "de natuur van het paard" passen. Of dat je meer onnodig gedoe weg gaat strippen :)

Het is gewoon een enorme dooddoener dat er zulke kortzichtige mensen zijn die niet gewoon kunnen accepteren dat je zonder bit rijdt.....gewoon omdat je een bit niet nodig vindt en het handiger en fijner vindt zonder.

Dan hoeft niemand daarover toch te gaan zemelen met een wijzend, spottend vingertje dat je dat zou doen omdat je excuses zoekt, schuldgevoelens hebt, jezelf laat foppen door een stroming waar je hersenloos achteraan loopt enzovoorts?

Dat is gewoon onnodig belachelijk maken en in hokjes stoppen van mensen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-04-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:01

Leuk blog. Leuk om te zien wat het hier te weeg brengt ook. Ja ze stelt sommige dingen wat scherp en chargeert misschien hier en daar, maar daarmee wakker je wel lekker de discussie aan.

Ik heb de afgelopen paar pagina's gelezen en ik zie gelijk hele verdedigingsmechanismes in werking treden. Waarom?

Doen we een wedstrijdje wie het best voor zijn/haar paard is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:03

@ LindyH: Maar dat schrijft Marjan niet. Het enige dat zij - zo te lezen - wil bereiken is dat mensen die zeggen dat ze 'natuurlijk' rijden, zich realiseren dat als roofdier op een prooidier zitten op zich wel natuurlijk is, maar alleen als je doel is dat je het dier wilt doden en opeten. Maw, het is een stressvolle positie voor een prooidier om je in te bevinden. En wat ze - alweer zoals ik het interpreteer - vooral aan de kaak wil stellen is het 'holyer than thou' van (sommige) naturals. Het "ik rijd natuurlijk, dús ben ik beter dan 'de rest'."

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:03

LindyH schreef:
(...) Maar om al die mensen die ernaar streven om enigszins te denken vanuit het paard en ook bereid zijn hun eigenbelang (ambities) daarvoor gedeeltelijk opzij te schuiven af te kraken vanwege de term 'natuurlijk' staat mij heel erg tegen.

Mooi gezegd +:)+

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:16

Dat paardrijden niet natuurlijk is voor het paard, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Voor het overige: De vraag is denk ik of 'natuurlijk' een positieve kwalificatie is die je wilt nastreven of niet. Als je einddoel is zo natuurlijk mogelijk gedrag is, dan accepteer je ook de 'mindere' onderdelen daarvan (bij langdurig slecht weer is de conditie van het paard anders, paarden verwonden elkaar af en toe, etc). Je kunt ook de doelstelling hebben het je paard zo prettig mogelijk te maken, ongeacht of dit natuurlijk is of niet. Dan mis je alleen handvatten die je bij 'natuurlijk' als doel iets meer hebt, want wat vindt een paard nu prettig? Dat natuurlijk en prettig niet per definitie gelijk aan elkaar staan, is wel goed om soms te beseffen (en daar hoeven we enkel maar een natuurdocumentaire voor te kijken ;) ).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:59

Ik lees al een hele tijd mee maar post eigenlijk nooit, maar wat me echt tegenstaat van Bokt is de tendens dat wanneer je "traditioneel" rijdt is je per definitie een dierenbeul bent en "niet paardgericht bezig bent." Het artikel heeft gelijk, paardrijden is zoiezo niet natuurlijk en boom, bit, spoor of tuigloos doet daar niets aan af. Ook is dat absoluut niet per definitie beter voor je paard.

We rijden en houden paarden voor ons eigen plezier, niet omdat de paarden dit nou zo leuk vinden. En dit geldt voor iedere discipline, zowel in de sport als in het recreatief rijden. Ook al rij je op je harige pony zonder ijzers en tuig alleen maar buiten, dan nog is dit niet natuurlijk en doe je dat niet voor z'n paard z'n plezier. Ik denk dat het de paarden zelf echt niet zoveel boeit of ze nou op ijzers lopen, een deken dragen of niet, met bit of zonder bit gereden worden ( druk is druk, of dit nou op je neus of in je mond is), maar dat wij het vooral zelf heel prettig vinden om het idee te hebben dat hetgeen wat we doen minder vervelend of beter voor het paard zou zijn. En of dat dan ook echt zo is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:11

natuurlijk rijden bestaat helemaal niet....niet op een paard gaan zitten ,dat is natuurlijk ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:14

Zinzi_jewel schreef:
Goh, mijn nekharen rijzen ten bergen hier.
2 kampen traditionele en natural.
Ik zit er tussen in. En wil niet in een hokje gestopt worden!
Wilde zo natuurlijk mogenlijk 24/7 vrije beweging, blote voeten, bitloos. niet boomloos want dat vindt ik tot heden niet lekker liggen voor paard.
Maar..... Mijn paarden vertelde mij wat anders.
Mijn paarden werden moe van 24/7 in kudde verband lopen.
Zagen er niet goed uit, de grote merrie gevoelige voeten.
Haren zoveel dat ze gaan staan zweten op een mooie winterse dag.

Ben door omstandigheden verhuist naar een stal waar elk paard beschikking heeft over een eigen box. Met gewoon zoals nodig veel ruwvoer, krachtvoer naar keuze. En veel buiten lopen. En zodra weer het toelaat 24/7 buiten lopen.
En heb daar dus ondervonden dat mijn paarden veel blijer tonen als ze snachts in hun royale boxen binnen staan, op hun gemak kunnen eten en rustig kunnen liggen als ze dat willen.
Pas was het weer heel goed en liet ik ze snachts buiten 2 aan 2 in de paddock. En grote merrie was niet blij. Keek dof uit haar ogen.
Dus heb ze snachts weer binnen. En straks als het ongedierte komt gaan ze overdag binnen en snachts buiten.

Wil hiermee zeggen dat er vele wegen naar Rome leiden, en er niet een gouden manier is om paarden te houden.
Vindt wel dat je de behoefte van paarden moet respecteren en dat is ij mijn ogen, veel kunnen foerageren dus ruwvoer beschikbaar stellen, en veel vrij kunnen bewegen.
En of je dat doet op blote voeten en zonder dekens. Dat is ieder zijn eigen keuze. Van de 4 heb ik er 3 op blote voeten, 1 rondom op ijzers.

Heb ze ook op een doe het zelf wei gehad waar ik voor de wei slechts 50 euro betaalde, maar als ik alles optel was dat echt niet veel goedkoper als nu bij een pensionstal.
Scheelt me voor de 4, maar een 150/200 per maand.
Wel minder werk eraan. Dus geen 2/3 keer per dag naar de wei om te voeren ed.
Nu houdt ik quality time over voor de paarden.

_/-\o_

Jij hebt naar je paarden gekeken. Hulde daarvoor. Maar die verhuizing door omstandigheden, dat werd je van buitenaf opgelegd als ik dat goed begrijp? Als die verhuizing niet nodig was geweest, had je dan die stap genomen om ze ergens neer te zetten waar ze wel in de box kwamen te staan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:22

Ibbel schreef:
@ LindyH: Maar dat schrijft Marjan niet. Het enige dat zij - zo te lezen - wil bereiken is dat mensen die zeggen dat ze 'natuurlijk' rijden, zich realiseren dat als roofdier op een prooidier zitten op zich wel natuurlijk is, maar alleen als je doel is dat je het dier wilt doden en opeten. Maw, het is een stressvolle positie voor een prooidier om je in te bevinden. En wat ze - alweer zoals ik het interpreteer - vooral aan de kaak wil stellen is het 'holyer than thou' van (sommige) naturals. Het "ik rijd natuurlijk, dús ben ik beter dan 'de rest'."

Nou ik heb nog nooit een so called 'natural' of iemand die zonder boom en/pf bit rijd, horen zeggen dat hij/zij natuurlijk doet paardrijden :+

Volgens mij weet iedereen wel dat dat niet natuurlijk is. Daarbij moet menig NB'er zich ook verdedigen over de term die die bekapping heeft, "bekappen is helemaal niet natuurlijk" ja duh, dat weten ze ook wel, ergens heeft het alleen ooit die naam gekregen.

Voor whatever reden kiezen mensen er voor om bit en/of boomloos te rijden maar dat heeft niets met natuurlijk paardrijden te maken en daarom slaat dat artikel kant nog wal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:44

Nb heet zo omdat je de slijtage na probeert te bootsen die bv een mustang in het wild ondervind. Alleen heb ik geen rocky mountains in mijn paddock (budget probleempje, werk ik aan :+ ) dus boots ik het na met een vijl. Niets raars aan toch?

Maar waar zijn nou toch al die mensen die natuurlijk paardrijden? Meld je eens!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:47

Gypsy schreef:

*Meld :D

Ik rijd paard in mijn geboortekostuum, geen optoming, geen zadel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:50

Kahawa schreef:
Gypsy schreef:

*Meld :D

Ik rijd paard in mijn geboortekostuum, geen optoming, geen zadel.

Proest, de eerste die het blog echt begrijpt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:24

Ah, Lady Godiva herself :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:25

Gypsy schreef:
Nb heet zo omdat je de slijtage na probeert te bootsen die bv een mustang in het wild ondervind. Alleen heb ik geen rocky mountains in mijn paddock (budget probleempje, werk ik aan :+ ) dus boots ik het na met een vijl. Niets raars aan toch?

Nee, maar ik vraag me af wie bedacht heeft dat een traditionele hoefsmid niet precies hetzelfde doet...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:24

Maar een traditionele hoefsmid doet niet precies hetzelfde, echt niet. Die benadert het vanuit een andere invalshoek. Let op: anders betekent niet beter of slechter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:39

Met een vijl doe je de natuur net zo min na.
De natuur nadoen betekent af en toe hele brokken er uit slaan, en zeker geen net gevijld randje. Brokkelhoeven zijn het summum als wild paard, compleet met rafelrand. Op het moment dat je Turkse sloffen krijgt, ben je dood, maar netjes gevijld, ben je mal... dat doet de natuur echt niet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:42

Ibbel, volgens mij en vele anderen dus wel.Iig in de jujuiste omstandigheden. De paardjes in natuurgebieden in nl zijn een ander verhaal.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:45

Hihi mooi artikel, zit een kern van waarheid in, absoluut, al neem ik het liever met een korreltje zout. ;)