Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ibbel schreef:pmarena schreef:Beetje jammer dat mevrouw probeert om allerlei mensen mee te slepen in haar hokje die niks te maken hebben met de zweverige enkeling waar ze eigenlijk op schijnt te doelen
Nee, die mevrouw schrijft haar persoonlijke mening op. Daarom schrijft ze een blog. Een blog is iemands persoonlijke mening/openbare dagboek/column. Wat iemand daarvan vindt, moet iedereen voor zich weten.
Dat ze mensen aan het denken (of sputteren) heeft gezet, is wel duidelijk. Of dat haar doel is geweest, who knows.
Ik heb wel het gevoel dat degenen die kennelijk 'natural' rijden (wat de definitie daarvan ook moge zijn) zich wel ontzettend aangevallen/aangesproken voelen. En dan denk ik: goh, zou Marjan een gevoelige snaar hebben geraakt?
Ik ben ook wel fan van haar. quintusgl schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom men zo hard hun mening hier moet verkondigen. Laat jezelf niet in een hokje stoppen, dan heb je ook geen last van wel of niet natuurlijk etc......
Leer van alle kanten iets, volg waarvan jij denkt dat bij jou en het paard waar je op dat moment mee bezig bent, past. Van elk paard zul je dingen leren. DAT is het doel en wat anderen ervan vinden maakt dan toch niet uit? Als jij je er goed bij voelt?
Cassidy schreef:@pmarena, we draaien allebei ongeveer even lang op Bokt mee. Heb jij echt al die natural topics die regelmatig de kop opsteken gemist? Of zit jij nooit op die fora?

). 
Zinzi_jewel schreef:Goh, mijn nekharen rijzen ten bergen hier.
2 kampen traditionele en natural.
Ik zit er tussen in. En wil niet in een hokje gestopt worden!
Wilde zo natuurlijk mogenlijk 24/7 vrije beweging, blote voeten, bitloos. niet boomloos want dat vindt ik tot heden niet lekker liggen voor paard.
Maar..... Mijn paarden vertelde mij wat anders.
Mijn paarden werden moe van 24/7 in kudde verband lopen.
Zagen er niet goed uit, de grote merrie gevoelige voeten.
Haren zoveel dat ze gaan staan zweten op een mooie winterse dag.
Ben door omstandigheden verhuist naar een stal waar elk paard beschikking heeft over een eigen box. Met gewoon zoals nodig veel ruwvoer, krachtvoer naar keuze. En veel buiten lopen. En zodra weer het toelaat 24/7 buiten lopen.
En heb daar dus ondervonden dat mijn paarden veel blijer tonen als ze snachts in hun royale boxen binnen staan, op hun gemak kunnen eten en rustig kunnen liggen als ze dat willen.
Pas was het weer heel goed en liet ik ze snachts buiten 2 aan 2 in de paddock. En grote merrie was niet blij. Keek dof uit haar ogen.
Dus heb ze snachts weer binnen. En straks als het ongedierte komt gaan ze overdag binnen en snachts buiten.
Wil hiermee zeggen dat er vele wegen naar Rome leiden, en er niet een gouden manier is om paarden te houden.
Vindt wel dat je de behoefte van paarden moet respecteren en dat is ij mijn ogen, veel kunnen foerageren dus ruwvoer beschikbaar stellen, en veel vrij kunnen bewegen.
En of je dat doet op blote voeten en zonder dekens. Dat is ieder zijn eigen keuze. Van de 4 heb ik er 3 op blote voeten, 1 rondom op ijzers.
Heb ze ook op een doe het zelf wei gehad waar ik voor de wei slechts 50 euro betaalde, maar als ik alles optel was dat echt niet veel goedkoper als nu bij een pensionstal.
Scheelt me voor de 4, maar een 150/200 per maand.
Wel minder werk eraan. Dus geen 2/3 keer per dag naar de wei om te voeren ed.
Nu houdt ik quality time over voor de paarden.
Ibbel schreef:@ LindyH: Maar dat schrijft Marjan niet. Het enige dat zij - zo te lezen - wil bereiken is dat mensen die zeggen dat ze 'natuurlijk' rijden, zich realiseren dat als roofdier op een prooidier zitten op zich wel natuurlijk is, maar alleen als je doel is dat je het dier wilt doden en opeten. Maw, het is een stressvolle positie voor een prooidier om je in te bevinden. En wat ze - alweer zoals ik het interpreteer - vooral aan de kaak wil stellen is het 'holyer than thou' van (sommige) naturals. Het "ik rijd natuurlijk, dús ben ik beter dan 'de rest'."
) dus boots ik het na met een vijl. Niets raars aan toch?
Gypsy schreef:Nb heet zo omdat je de slijtage na probeert te bootsen die bv een mustang in het wild ondervind. Alleen heb ik geen rocky mountains in mijn paddock (budget probleempje, werk ik aan) dus boots ik het na met een vijl. Niets raars aan toch?