Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:25

Oh ik ben geen instructrice en zal dat nooit worden ook. Ligt mijn ambitie niet. Ik ben ook helemaal niet wars van theorie, Steinbrecht ligt ook op mijn nachtkastje. Maar als ik moet kiezen tussen theorie of gevoel, dan kies ik gevoel. En ik denk wel dat als de verhouding scheef komt te liggen, dus teveel theorie ten opzichte van het rijkunstig niveau, dat dat de ruiter teveel gaat nadenken tijdens het rijden, dat dat in de weg kan gaan zitten om te voelen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:29

in mijn ogen heb je alleen de theorie nodig als aanvulling op je gevoel. Op het moment dat je de theorie als zaligmakend bestempeld betekend dat in mijn ogen dat er een gebrek aan gevoel is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:35

Waar zeg ik dat theorie zaligmakend is? Ik zeg enkel dat je zonder theorie niet kunt rijden. Uitleg van de instructeur is immers ook theorie, welke meteen in praktijk wordt gebracht, maar wel theorie.

Er is ook geen sprake van kiezen voor het één of het ander. Beide kunnen heel goed hand in hand gaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:35

had ik het tegen jou San87?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:37

Oh, sorry. Ik wist niet dat je in het wilde weg meningen aan het spuien was. But please, do continue.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:45

Als ik jou specifiek bedoel, dan spreek ik je wel aan San87.
Je kan ook gewoon ingaan op mijn post en mij vertellen waarom ik het fout zie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:49

Volgens mij is mijn idee dat je het ook tegen mij had niet zo gek omdat ik met oji van mening wisselde en jij daartussen een opmerking maakte over theorie en gevoel (waar wij het zojuist ook over hadden).

Maar in plaats van op een normale manier te zeggen dat je het eigenlijk niet tegen mij had, of tegen ons for that matter, ga je aanvallend 'had ik het tegen jou?' vragen. Dan heb ik eigenlijk al gegeten en gedronken en zeker geen zin meer om ook maar iets met jou te bespreken, eerlijk gezegd. Voor mij is bij deze dan ook de kous af.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:52

_San87_ schreef:
Waar zeg ik dat theorie zaligmakend is? Ik zeg enkel dat je zonder theorie niet kunt rijden.

Nou ja, dan bedoel je waarschijnlijk dressuur rijden. Heb van mijn 10e tot mijn 20e heerlijk gereden zonder een paardenboek opengeslagen te hebben, zonder te weten waarom ik op het buitenbeen moest lichtrijden. Vooral veel door het bos gecrosst, over het strand geraasd, tikkertje, slalommen, springen, maf doen....vooral heel veel gevoeld en beleefd. Veel lol, weinig serieus, maar wel heel veel geleerd....Heb tot de dag van vandaag heel veel profijt van juist dat onbezorgde, onbevangen leren rijden en voelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:55

Danique_G schreef:
En dat kan niet met stress?
Ik denk nu weer dat stress en overstressed met elkaar verward worden.
Een atleet heeft zeker adrenaline stoten bij een wedstrijd én toch controle over zijn lichaam!
Als ik een wedstrijd loop heb ik ook stress en toch controle over mijn looptechniek!
Wanneer ik overstressed ben slaat mijn ademhaling op hol en dan kan ik hwt schudden ja.
Stress en controle kunnen zeker hand in hand gaan, maar alleen met focus.
Nogmaals, het betekent slechts in paraatheid staan.
Een strakke bovenlijn is dan dus niet nodig.

In het FEI reglement 401 staat o.m. "in totale ontspanning en zonder enige weerstand".
Het wedstrijdreglement zou dus aangepast moeten worden?
Er zijn heel grondige redenen om dat niet te doen, daarom is het ook niet gebeurd....
De reden is de ethiek.

Mensen kunnen zichzelf in de sport overstressen en mishandelen zoveel als ze willen, ze kunnen namelijk stoppen als ze willen.
Paarden zijn aan hun ruiter overgeleverd, ze zijn "vogelvrij".
In de dressuur is het de bedoeling een ontspannen paard te tonen dat de gevraagde oefeningen zo correct mogelijk uitvoert "alsof het dat uit zichzelf doet".
Dat heeft te maken met ethiek en schoonheid, beschaving.

Een paard dat niet ontspannen spant zonder enige twijfel zijn rug aan en laat die niet meer los totdat zijn mentale staat is veranderd.
Een niet ontspannen paard is in "vluchtstatus", dat is zijn aard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:56

Je kunt toch niet fatsoenlijk paardrijden als je geen clou hebt m.b.t. de biomechanische werking van een paard en je eigen lijf (in wisselwerking) daarop?
In het artikel (wat ik wel gelezen heb) laat Anky natuurlijk niet het achterste van d'r tong zien, vandaar dat 't een oppervlakkig interview is.
De realiteit van haar rijden is echt niet zo eenvoudig als zij doet voorkomen, maar waarom zou ze de ins en outs ervan weggeven?
Het is in het artikel een beetje: niemand wijzer maken die al niet wijzer IS.

Tsja, dat is wedstrijdmentaliteit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:57

oji schreef:
_San87_ schreef:
Waar zeg ik dat theorie zaligmakend is? Ik zeg enkel dat je zonder theorie niet kunt rijden.

Nou ja, dan bedoel je waarschijnlijk dressuur rijden. Heb van mijn 10e tot mijn 20e heerlijk gereden zonder een paardenboek opengeslagen te hebben, zonder te weten waarom ik op het buitenbeen moest lichtrijden. Vooral veel door het bos gecrosst, over het strand geraasd, tikkertje, slalommen, springen, maf doen....vooral heel veel gevoeld en beleefd. Veel lol, weinig serieus, maar wel heel veel geleerd....Heb tot de dag van vandaag heel veel profijt van juist dat onbezorgde, onbevangen leren rijden en voelen.

Ik had er inderdaad 'geen les kunt nemen' van moeten maken :). Je kan uiteraard prima rijden zonder theorie daarachter. Of je dan ook daadwerkelijk goed rijdt en ook goed leert rijden, dat hoeft natuurlijk niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:57

Overigens ben ik wel helemaal voor dat er veel meer aandacht besteed mag worden aan de theorie van hoe een paard getraind moet worden. Dus niet zozeer rijkunstig, maar hoe bouw je spieren op, hoe mag en kun je die belasten, hoe bouw je de conditie op, voeding van een paard, hoe maak je pezen sterk etc etc. Dat stukje theorie vind ik bij heel veel lessen juist weer totaal onderbelicht. Mensen hebben vaak geen benul van wat een paard aankan en wat niet. Denken dat als ze 3 uur door het bos hebben gereden, lekker gegaloppeerd op ongelijk terrein enzo, dat dat voor een paard alleen maar ontspanning is en gelijk staat aan een dag vrij. Dat ze dan de volgde dat weer lekker full force aan de slag kunnen met een dressuurtraining. Terwijl dat juist een enorme aanslag voor een ongetraind paard op zijn lijf is. Daar wat meer onderricht in zou een hoop leed en blessures voorkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:59

oji schreef:
Overigens ben ik wel helemaal voor dat er veel meer aandacht besteed mag worden aan de theorie van hoe een paard getraind moet worden. Dus niet zozeer rijkunstig, maar hoe bouw je spieren op, hoe mag en kun je die belasten, hoe bouw je de conditie op, voeding van een paard, hoe maak je pezen sterk etc etc. Dat stukje theorie vind ik bij heel veel lessen juist weer totaal onderbelicht. Mensen hebben vaak geen benul van wat een paard aankan en wat niet. Denken dat als ze 3 uur door het bos hebben gereden, lekker gegaloppeerd op ongelijk terrein enzo, dat dat voor een paard alleen maar ontspanning is en gelijk staat aan een dag vrij. Dat ze dan de volgde dat weer lekker full force aan de slag kunnen met een dressuurtraining. Terwijl dat juist een enorme aanslag voor een ongetraind paard op zijn lijf is. Daar wat meer onderricht in zou een hoop leed en blessures voorkomen.

Helemaal mee eens +:)+.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:03

Simpelman schreef:
Danique_G schreef:
Een atleet heeft zeker adrenaline stoten bij een wedstrijd én toch controle over zijn lichaam!
Als ik een wedstrijd loop heb ik ook stress en toch controle over mijn looptechniek!
Wanneer ik overstressed ben slaat mijn ademhaling op hol en dan kan ik hwt schudden ja.

In het FEI reglement 401 staat o.m. "in totale ontspanning en zonder enige weerstand".
Er zijn heel grondige redenen om dat niet te doen, daarom is het ook niet gebeurd....
De reden is de ethiek.

Mensen kunnen zichzelf in de sport overstressen en mishandelen zoveel als ze willen, ze kunnen namelijk stoppen als ze willen.
In de dressuur is het de bedoeling een ontspannen paard te tonen dat de gevraagde oefeningen zo correct mogelijk uitvoert "alsof het dat uit zichzelf doet".

Een paard dat niet ontspannen spant zonder enige twijfel zijn rug aan en laat die niet meer los totdat zijn mentale staat is veranderd.

Nou nee, stress is toch geen weerstand? Het betekent slechts (zucht) paraat staan.
Vaak ervaren mensen dat paarden anders zijn tijdens wedstrijden, dat is ook stress. Is ook niet per defenitie slecht.

Mee eens Oji. Mensen weten niet eens hoe ze hun eigen lichaam moeten trainen. Laat staan die van een paard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:05

Simpelman schreef:
De reden is de ethiek.

Ik vind dat vanuit de FEI ook maar een vage omschrijving, ik kan namelijk niet in zien hoe een paard in totale ontspanning een Grand Prix proef gaat lopen, in een daarnaast afwijkende entourage van de thuissituatie.

Het skala is best leuk, maar ik blijf altijd open naar het paard wat ik rij. Je moet niet klakkeloos het skala gaan volgen omdat iemand daar heel hard over na heeft gedacht. Het moet jou en vooral je paard passen.

Daarnaast zie ik er in heeel weinig jureringen wat in terug, dus ik zal het niet missen als het word afgeschaft.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:28

_San87_ schreef:
Volgens mij is mijn idee dat je het ook tegen mij had niet zo gek omdat ik met oji van mening wisselde en jij daartussen een opmerking maakte over theorie en gevoel (waar wij het zojuist ook over hadden).

Maar in plaats van op een normale manier te zeggen dat je het eigenlijk niet tegen mij had, of tegen ons for that matter, ga je aanvallend 'had ik het tegen jou?' vragen. Dan heb ik eigenlijk al gegeten en gedronken en zeker geen zin meer om ook maar iets met jou te bespreken, eerlijk gezegd. Voor mij is bij deze dan ook de kous af.

volgens mij staat er een vraagteken achter, en is het dus een vraag. Daarnaast gooide ik mijn stelling er in op het moment dat wij het er daar over hadden, en is deze dus algemeen. Dat jij je persoonlijk aangesproken voelt (en ook als zodanig op mijn stelling reageert) daar kan ik niets aan doen.

maar ik zie al waar het verkeerd is gegaan.

Ik had moeten typen
"heb ik het specifiek tegen jou" mijn excuses
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 14-03-14 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:29

oji schreef:

Het enige is dat al deze dingen zo ontzettend afhankelijk zijn van zo vreselijk veel variabelen dat in de theorie alleen het gangbare gemiddelde behandeld kan worden. Dat gangbare gemiddelde kan dus voor een hoop paarden funest zijn.

Evenals met het rijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:41

Simpelman schreef:
Danique_G schreef:

De reden is de ethiek.

Die totale ontspanning is natuurlijk gemakkelijker thuis in de achtertuin te bereiken, dan in een grote (internationale ) wedstrijd met alle entourage daar omheen. ;) Daarbij komt nog dat de huidige dressuurpaarden (over het algemeen) ook wel wat heter zijn dan sommige paarden van bokkers hier.

Wat betreft de theorie is het nu veel gemakkelijker om dit te vinden en te lezen dan 30-40 jaar geleden. Toen moest je geluk of pech hebben met de instructeur (van de plaatselijke ponyclub) die je misschien wat theorie uitlegde tijdens de (wekelijkse) les en 2 tijdschriften een anderhalf paardenboek. Informatie ligt nu voor het oprapen. Alleen de theorie in de praktijk brengen, daar schort het nog weleens aan. :D

Anky is klassiek opgeleid, alleen probeert ze de theorie wat toegankelijker te maken voor het grote publiek. Immers als je hier op bokt af en toe het biomechanische geneuzel lees, daar haken velen op af, zeker de jongelui.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:42

Princesj schreef:
Simpelman schreef:
De reden is de ethiek.

Ik vind dat vanuit de FEI ook maar een vage omschrijving, ik kan namelijk niet in zien hoe een paard in totale ontspanning een Grand Prix proef gaat lopen, in een daarnaast afwijkende entourage van de thuissituatie.

Het skala is best leuk, maar ik blijf altijd open naar het paard wat ik rij. Je moet niet klakkeloos het skala gaan volgen omdat iemand daar heel hard over na heeft gedacht. Het moet jou en vooral je paard passen.

Daarnaast zie ik er in heeel weinig jureringen wat in terug, dus ik zal het niet missen als het word afgeschaft.

Ik zie telkens weer voorbij komen 'het moet bij je paard passen'.
Dan vraag ik mij af welke bouwstenen van het skala niet bij een paard kunnen passen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:45

De bouwstenen passen wel, alleen de volgorde niet altijd. Dit heeft mijn inziens te maken met bouw, temperament en karakter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:56

Ceriadwen schreef:
Het enige is dat al deze dingen zo ontzettend afhankelijk zijn van zo vreselijk veel variabelen dat in de theorie alleen het gangbare gemiddelde behandeld kan worden. Dat gangbare gemiddelde kan dus voor een hoop paarden funest zijn.

Evenals met het rijden.

Eens. Ook hier komt een groot stuk gevoel bij kijken. Maar feit is wel dat een groot deel van de paardeneigenaren bv geen idee hebben van dat je pezen ook moet trainen. Hoe je dat doet, wat een bepaalde bodem voor belasting geeft....maar oh wat hebben ze een pech als ze het 3e paard naar de slager kunnen brengen vanwege peesblessures. Wat voer doet...wat te weinig voer doet en wat teveel voer doet. Wat conditioneel veel vergt, wat veel kracht vergt etc.
Doseren en timen van alles is zo belangrijk. En juist dat leer je niet uit de boeken. Daarvoor heb je goede begeleiding nodig en moet je leren voelen en kijken naar je paard. Daarvoor moet je ervaring krijgen. Als mensen zelf sporten naast paardrijden, bv hardlopen, dan voel je ook aan je eigen lijf wat inspanning en verschillende oefeningen met je lijf doen. Als mensen zelf sporten naast paardrijden, bv hardlopen, dan voel je ook aan je eigen lijf wat inspanning en verschillende oefeningen met je lijf doen. Dan kun je lezen dat schakelen goed is voor het krijgen van een snellere en sterkere achterhand, maar dan zie je mensen een uur lang als een dolle schakelen met een paard. Dan denk ik ga zelf eens een intervaltraining doen en voel eens hoe dat voelt tov een duurtraining.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:01

Princesj schreef:
De bouwstenen passen wel, alleen de volgorde niet altijd. Dit heeft mijn inziens te maken met bouw, temperament en karakter.

Niet de bouwstenen.
Het heeft alleen maar te maken met "tijd is geld".
Hete paarden hebben meer tijd nodig.

Maar, je kunt ze ook breken met LDR.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-03-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:01

Princesj schreef:

Maar er is toch helemaal geen vaste volgorde? Alleen verzameling komt op de laatste plaats omdat het paard daar klaar voor moet zijn, maar zelfs dan valt de rest niet weg.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:05

Wil me niet in een discussie mengen hoor oji en ceriadwen.

Maar ben het helemaal met oji eens. Het rijden is zo niet alleen achterhand sterker maken dmv een uurtje schakelen. Nouja, kan wel. Maar dan moet het paard ook getraind zijn. Of een hele simpele fout. Een paard laten flexen, los van de methode flexen of het goed of fout is. Men trekt dat beestje in een buiging waar het dier totaal niet warm genoeg voor is. Oprekken tijdens warming up is goed, maar wel met een beetje warme spieren aub. Als je weet hoe een lichaam werkt valt er zoveel meer winst te halen uit de training. De laatste maanden heb ik minder tijd van mijn training en alleen al door dingen te veranderen qua meer doen alsof het een hardlooo training is, weet ik er winst nog uit te halen. Ik heb het laarste jaar veel geleerd over trainen van een lichaam en help wel eens mensen met hardlooptraining. En hoe meer ik daarover heb geleerd en dat in het rijden in de praktijk wist te brengen, des te helderder het opeens werd allemaal. Elk zoogdier is redelijk hetzelfde. Doe geen trainingsstunts met je paard die voor je eigen lichaam ook niet verantwoord zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:06

Princesj schreef:

Ik denk dat de volgorde helemaal klopt, maar de bouwstenen niet altijd hetzelfde worden geïnterpreteerd. Neem bijvoorbeeld losgelatenheid en rechtrichten. Hoe ik het scala interpreteer, is losgelatenheid een aan beide zijde gelijkwaardige loslaten. Veel scheefheid komt voort aan dat een paard aan 1 kant meer spanning heeft als aan een andere kant. Als beide zijden los worden gelaten, zal deze scheefheid opgeheven worden, en gaat het paard sporen. Veel mensen benoemen dit aan beide zijden loslaten al als rechtrichten en zien dan rechtrichten als verkeerd geplaatst. Want ja ik denk ook dat je paard aan beide zijden los moet zijn, over twee teugels en moet sporen voor je aan nageeflijkheid kan gaan werken...maar dat valt dus bij mij onder de noemer losgelatenheid. Rechtrichten vind ik het daadwerkelijk links en rechts even krachtig maken van je paard. Ik zie het dus zo dat als je rechtshandig bent, kun je best recht lopen...maar als balletdanser moet je linkerbeen en je rechterbeen wel even goed ontwikkeld worden om perfectie te bereiken. Om correct en in balans te kunnen verzamelen moet je dus de verzamelende oefeningen, zoals bv schouderbinnenwaarts, linksom net zo goed uit kunnen voeren als rechtsom....dat zie ik als rechtrichten, daar heb je al nageeflijkheid etc voor nodig, maar dat is vele stappen verder in de africhting als het gewoon laten sporen en rechtlopen van een paard.
Overigens is het wel afhankelijk van temperament, talent en bouw van je paard hoeveel tijd en aandacht de verschillende bouwstenen nodig gaan hebben.