Ik vind ook dat het altijd de schuld is van een ruiter. Een paard is aan het begin van zijn leven een ongeschreven boek. Al z,n ervaringen en manieren van opvoeden hebben invloed op de rest van zijn leven.
Dus al bokt een paard telkens ook al doet de ruiter niks fout, is er waarschijnlijk eerder ooit eens iets fout gegaan (met een vorige ruiter).
Veder weet je gewoon dat een paard een vlucht dier is. Hoe 'bom proof' hij ook geworden is, het blijft het risico dat jij als ruiter neemt
Ibzzzzix
Geplaatst: 16-07-14 16:49
Het ligt inderdaad eerder aan de ruiter. Als het rijden bij mij niet wil ga ik gewoon even rustig stappen en denk ik over mezelf na, want meestal ben ik dan degene die fout zit en niet mijn paard. Als ik dan even rustig heb nagedacht wil het ook gelijk veel beter. M'n paard werkt wel mee, zolang ik dat zelf ook doe.
Altijd de schuld van de ruiter, maar vandaag moest hij gewoon even op mn teen gaan staan
Quincyindian
Geplaatst: 23-07-14 12:19
het is bijna nooit schuld van je paard. iedereen zegt dat maar licht altijd bij je zelf. als je paard weg rent en je opeens heel hard in ze mond gaat trekken paard dat niet fijn vind en omhoog komt en je valt tja vind ik je eigen schuld je kan het ook rustig oplossen. meestal doe je dan net iets te veel of je paard vind iets eng. paarden zijn kudde dieren dus
Een paard is en blijft een paard. Zodra een mens op een paard gaat zitten is het een ruiter,langs het paard weer een mens. De schuld ligt bij de mens die een ruiter wordt!
hannah41
Geplaatst: 28-07-14 22:57
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien stoor ik jullie discussie, sorry. Ik ben van mening dat jij er voor kiest om met het dier om te gaan, en je daar mee de schuld op je neemt. Of eigenlijk is er niet echt schuld. Vaak ontstaan dingen vanuit miscommunicatie en een paard is niet instaat zijn manier van communiceren aan te passen aan de jouwe, dus moeten wij de onze aanpassen. Als een paard ons dan bijt dan is dat zijn schuld, maar het is jouw keuze om het risico om gebeten te worden door miscommunicatie/pijn en niet zijne. Jij kiest er voor om in zijn buurt te zijn.
Als je gebeten wordt vind ik het ook je eigen schuld. Dan heb je zelf niet goed opgepast, en niet goed naar de lichaamstaal van het paard gekeken.
Poiuytrewq
Geplaatst: 30-07-14 16:58
Ik heb niet heel het topic gelezen maar ik denk dat iedereen het hier wel met elkaar eens is. Het is altijd de schuld van de mens. Een geval waarbij dat niet zo is heeft het paard een steek los, die zitten er ook tussen.
__Horsegirl
Geplaatst: 31-07-14 22:41
Kort maar krachtig: alles is de schuld van de ruiter. Is me altijd verteld en zo zie ik het nogsteeds.
Ik zeg altijd maar zo een paard doet niet zomaar wat.
RoosZDKSK
Geplaatst: 03-08-14 12:58
maxima100302 schreef:
Ja ik vind van wel. Anders zou een 3 jarige pony hetzelfde doen als een 20 jarig paard. Ze kunnen een of andere bui hebben dat ze gaan bokken ofzo. Niet onze schuld toch?
Maar meestal gaan ze bokken omdat de ruiter iets verkeerd doet.
Caro_ZH
Geplaatst: 06-08-14 13:36
Ik ben het eens met Mijati!
Ygritte
Geplaatst: 06-08-14 13:50
Ik ben het eens met de opmerking dat een paard heus niet zomaar wat doet en 9/10 x iets doet uit reactie op ruiter/omgeving (wat de ruiter dan niet goed opvangt).
Wel zijn er naar mijn mening echt uitzonderingen/ongelukken. Ik brak bijvoorbeeld jaren geleden op de manege mijn sleutelbeen omdat het paard net nieuwe ijzers had, een misstap maakte en toen met mij op de rug in galop onderuitging. Niet de schuld van het paard, niet mijn schuld.. Gewoon een naar ongeluk . (Paard had overigens niks ). In het ergste geval zou je hier kunnen stellen dat de manege-eigenaar of smid schuldig was, maar paard liep niet kreupel of iets dergelijks (tot het rare pasje).
proudmama
Geplaatst: 06-08-14 13:59
love_wiepke schreef:
Soms de 'schuld' van omstandigheden..
Dit vind ik een hele goede ! In maart liep ik naast ons paard met dochter erop die aan het uitstappen was op het erf. Honden van de buren beginnen te blaffen, paard schrikt en duwt tegen mij aan. Ik sta niet helemaal stabiel op mijn benen en val, kom onder de voorbenen van ons paard terecht, die met haar voorbeen ( met ijzer ) mij aantikt net op het draagplateau van mijn kniegewricht. Gevolg , gebroken knie, plaat, pennen en vier maanden op de bank... Wiens schuld ? Van mijzelf, ik liep er te dicht naast ? Honden van de buren, die niet mogen blaffen ? Mijn dochter die het paard niet mijn kant op had mogen laten schrikken, of het paard die mij aantikte met har voorbenen? Inderdaad " schuld van omstandigheden, "oliebol happend
Eeffjjuuhh
Geplaatst: 10-09-14 14:28
Het lijkt mij gewoon je eigen schuld. Jij moet een paard opvoeden en sturen.
In bijna alle gevallen is het de schuld van de ruiter in mijn ogen. En soms gebeuren er inderdaad ongelukken door omstandigheden die noch de schuld van de ruiter als de schuld van het paard is.
Een val is altijd de schuld van de MENS. Maar dat hoeft niet perse de ruiter te zijn.
Paard reageert altijd op iets wat door de mens veroorzaakt is, en op een manier die hem door de mens is "aangeleerd", waar een mens hem geleerd heeft dat er ruimte voor is. En die mens kan ook iemand zijn die je paard eerder in training had of zo en in slechte gevallen gewoon een geval van "bad luck", dat iemand erop stapt, en door een rottige samenloop van omstandigheden gaat alles fout en heeft het paard een hoop vervelende dingen geleerd.
Het is geen schande eraf te vallen, en je bent ook geen slechte ruiter als je valt. Help, dan zou ik een hele goeie ruiter moeten zijn omdat de laatste keer dat ik echt viel meer dan 20 jaar geleden is en ik ben echt geen goede ruiter.
Maar het paard reageert altijd op wat de mens doet. Direct of indirect. Het is dus wel altijd de schuld van de mens dat iemand valt. Maar niet perse die van de ruiter zelf.
Helemaal eens met de schuld van de ruiter, aangezien die de omstandigheden kan inschatten en het paard niet. Dit topic doet me meteen denken aan de springconcoursen waar ' dat stomme paard' weigert en de ruiter er af valt.. Als je correct op een hindernis afrijdt stoptie ook niet, en val je er niet af Dat paard kan verdorie je leven hebben gered door te stoppen, ipv gewoon te springen, te vallen en jullie beide nek te breken!
Ik ben het met de mensen eens die ook vinden dat het de schuld van de ruiter is, zoals veel mensen hieronder al zeggen kan de ruiter het soms al aan zien komen. En als het goed is ken je je paard ook dus dan weet je waar die van schrikt
Heb die van mij het schrikken afgeleerd, geen gebroken benen, vallen en niks.
miesnaom
Geplaatst: 24-09-14 16:16
Zelf vind ik ook dat de ruiter vaak de schuldige is, MAAR als een paard schrikt, weg rent vreugde bok geeft... tsja als ruiter kan je daar niet echt iets aan doen. behalve corrigeren en opnieuw doen Het is en blijven vluchtdieren, vind wel dat je het vaak voelt aan komen en dus als ruiter zijnde het kan voorkomen, maarjaa ook wij letten welis niet goed genoeg op
Maar vind het een belachelijke redenatie een paard mag niet wegrennen en bokken, nee inderdaad mag niet, maar het is en blijft een paard, dan had je een brommer moeten kopen, die doen precies wat je wil
En even wettelijk gezien: als eigenaar van het paard ben je via je wa altijd aansprakelijk voor het dier toegebrachte schade. Stel: jij leent je paard uit, bijrijder valt er ad, breekt pols, paard botst tegen auto en maakt schade, dan ben je als eigenaar wettelijk aansprakelijk voor de gemaakte materiële en letselschade