Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:08

Die mooie krul is uiteindelijk wel het doel. Op de goede manier is dat behoud van het paardenlijf.

Zo zie je maar Ayasha, iedereen doet het anders :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:09

ik ook (al heel vroeg laten wijken). :j

Maar ik heb ook wel het probleem dat het paard bijv. wel buigt in de ribpartij maar alsnog gaat lopen wringen door zich vast te zetten in de kaak.

Ik vind het trouwens wel een leuk topic, eens exact te lezen wat anderen doen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:10

Hand omhoog wordt erg veel toegepast in de western en ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen dat dat iets doet. Zoals met alles gaat het ook om timing, ik geloof niet dat ze alleen perfect kunnen rijden, alle Anky's, maar die timing die ze hebben, dat moet bijna wel een gave zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:10

Ja maar je hebt aanleuning waarin je ook die afbuiging krijgt, en dan heb je "in de krul" en die twee lijken misschien op elkaar maar verschillen wel kwa lichaamsgebruik. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:14

Ik vind het ook een erg leuk topic :)
Iedereen laat elkaar hier in de waarde zonder te menen dat zijn ding het enige juiste is :)

Voor die van mij werkt het bij een vaste kaak goed om hem dan juist in die schoudervoor (binnenwaarts kent hij nog niet) te zetten.
En dat betekend voor dus ook bij het binnenbeen reactie, want dat vind die van mij dan moeilijk.
Waarbij ik dan juist probeer de hand naar voren te plaatsen zodat hij zelfs in een boogje komt.
Hij moet dus juist die hele buiging nemen zonder de begeleiding van mijn binnenhand.
Buitenhand er uiteraard wel bij.

En daar pakte ik me laatst zelf op, veel te weinig buitenhand of te vaak verbreken en dan raar vinden dat hij overal heen gaat behalve met de juiste buiging de volte op :+
Laatst bijgewerkt door little_king op 08-11-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:16

Nee, die mooie krul is juist niet het doel, hoe kan je zoiets nou zeggen op een forum met allemaal penny meisjes die dit lezen? Het gaat er om dat als een paard op de juiste manier loopt dat hij dan ook de reactie geeft, waarbij er de wil is om langer te willen worden en te willen zakken, maar paarden kunnen op heel veel verschillende manieren 'in de krul' lopen die fout zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:20

oké , ik moet even toegeven.
ik doe het soms. maar bij sting is dat nét
dat tikkeltje dat hem op de loodlijn laat lopen
ipv net daarachter blijft hikken.
echt zagen doe ik niet.
ik heb bij iemand anders geizne hoeveel moeite
het kost om met dat gezaag dat paard weer fijn aan het lopen
te krijgen :n

ik heb het vroeger zo op de manege geleerd.
en dat heb ik er ook nog steeds niet helemaal
uit helaas. voor bij lbijft die verleiding om
toch kneepjes te geven er altijd bij bepaalde
paarden.

maar ik heb sowieso nogal een tik om iets
niet snel af te leren.
mijn eigen pony moet je op heel licht contact rijden.
en omdat ik een jaar vrijwel alleen op mijn eigen pony
gereden heb heb ik daar nu , een half jaar later , nog steeds moeite
mee bij mijn verzorgpaard , die wat meer contact nodig heeft :P

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:20

Zunzuncito schreef:
Nee, die mooie krul is juist niet het doel, hoe kan je zoiets nou zeggen op een forum met allemaal penny meisjes die dit lezen? Het gaat er om dat als een paard op de juiste manier loopt dat hij dan ook de reactie geeft, waarbij er de wil is om langer te willen worden en te willen zakken, maar paarden kunnen op heel veel verschillende manieren 'in de krul' lopen die fout zijn.

Ja daarom ook de woorden: "Op de goede manier is dat behoud van het paardenlijf"

Dat betekend dus ook dat er foute manieren zijn.

Het doel is uiteindelijk een goed nageeflijk paard, dat laat zich soepel bewerken in heel zijn lijf en loopt daarmee uiteindelijk ook aan de teugel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:09

little_king schreef:
Ik denk dat we allemaal liegen als we zeggen dat we het goed uit voeren, dan reden we wel op de OS :P

Hand omhoog heb ik dan ook weer nooit geleerd. Altijd geleerd ze op gelijke hoogte te houden :)

Op de OS rijden heeft meer te maken met Lobby- en netwerk-kwaliteiten dan met rij-kwaliteiten maar da's weer een heel andere discussie ;) .

Ayasha
Blogger

Re: Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:22

Je zal toch ook een stukkie moeten kunnen rijden om naar daar te mogen vrees ik.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:44

sallandval schreef:
little_king schreef:
Ik denk dat we allemaal liegen als we zeggen dat we het goed uit voeren, dan reden we wel op de OS :P

Hand omhoog heb ik dan ook weer nooit geleerd. Altijd geleerd ze op gelijke hoogte te houden :)

Op de OS rijden heeft meer te maken met Lobby- en netwerk-kwaliteiten dan met rij-kwaliteiten maar da's weer een heel andere discussie ;) .

Denk dat dat echt niet enige is. Ik vind erg kort door de bocht. Nu druk ik me nog heel erg netjes uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:04

Veulen84 schreef:
Nooit meer energie opvangen dan je kan opwekken.

Wat dacht je van nooit meer energie opwekken dan je kunt opvangen? :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:07

sallandval schreef:
little_king schreef:

Vind je? Ik ben het met je eens dat niet iedere amazone/ruiter de kans krijgt om goede paarden te rijden, maar Adelinde is toch echt op eigen kracht "boven komen drijven".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:27

Geryon schreef:
Mijn paard is zo ontzettend licht in de hand en dat hoor ik van velen die erop gereden hebben. En ik ben ook geen bokker die vind dat je niet in mag werken aan de voorkant. Vind juist dat je dat nodig hebt om dressuur te kunnen rijden.
Als jij alleen maar een licht contactje hebt en je paard wel lekker actief houdt van achter, krijg je een paard dat enorm stuwt en lang wordt.. Door middel van de juiste hulpen -waaronder halve ophoudingen- kan je dat stuwen en te lang worden omzetten naar een wat meer horizontaler en 'korter' plaatje, richting het dragen.

Maar wat mij opvalt is dat ruiters of te weinig inwerken (stuwen, lang) of juist verkeerd inwerken (valse knik, weggedrukte rug), gewoon omdat ze niet goed voelen wanneer ze wat moeten doen op welke manier.

Precies. Dat is ruitergevoel en dat is maar moeilijk over te brengen.
Het opvangen aan de voorkant is om de aan de achterkant opgewekte energie te begrenzen, waardoor het paard in feite "korter" wordt en "aan elkaar" komt. Door dat steeds te herhalen "naar voren- opvangen-terug laten komen- en weer naar voren" oftewel schakelen kun je het paard steeds meer op de achterhand rijden waardoor het aan de voorkant steeds lichter wordt. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoeveel energie stop je er dan in en hoeveel begrens je dan aan de voorkant. Dat is per paard verschillend.
Ik zie vaak wel dat mensen overdreven voorwaarts rijden, waardoor ze ontzettend veel in de hand krijgen.
M.a.w. je komt er dan eigenlijk niet meer tussen en dan wordt het een "douw en houw" trekpartij.
Het belangrijkste is gehoorzaamheid. Impuls is belangrijk, niet het tempo. Een ophouding heeft geen zin als je paard daar niet naar luistert.
Het op de volte werken is een fijne manier om het paard aan elkaar te rijden. Dat komt omdat op de volte je paard zich dan minder lang/sterk kan maken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:42

Babootje schreef:
Vind je? Ik ben het met je eens dat niet iedere amazone/ruiter de kans krijgt om goede paarden te rijden, maar Adelinde is toch echt op eigen kracht "boven komen drijven".

Op eigen kracht via Stef Janssen, da's dus precies wat ik met netwerken bedoel :o . Die top-elite daar kom je niet tussen zonder de juiste connecties en/of voldoende centjes. Dat is overal zo, de paardensport is geen uitzondering.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:45

dat is inderdaad waar !
je moet eigenlijk maar net de
goede mensen ontmoeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:46

sallandval schreef:
Babootje schreef:

Op eigen kracht via Stef Janssen, da's dus precies wat ik met netwerken bedoel :o . Die top-elite daar kom je niet tussen zonder de juiste connecties en/of voldoende centjes. Dat is overal zo, de paardensport is geen uitzondering.

Uhm Sjef kwam pas bij Adelinde kijken toen zij al tussen de groten reed bij mijn weten?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:29

Ayasha schreef:
Uhm Sjef kwam pas bij Adelinde kijken toen zij al tussen de groten reed bij mijn weten?

Zoals ik al zei; da's een heel andere discussie (waar ik best on mee wil doen hoor maar dan in een nieuw topic ;) ).

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:47

"Aan de teugel" moet worden gereden ............ door begrenzing aan de mond. Niet door "terugwerken met de hand". Nageven hoort een paard op de kuit te doen :)
Iedere "tegenwerking" met de teugel doet afbreuk aan het doorgeven van de beweging van achter naar voren dus promoot het ergens in het lichaam van het paard spannen van spieren.
Zo ook stelling. Die hoor je niet te vragen met de hand maar moet komen vanuit het gereden zijn. Vanuit de gewichts-, zit- en beenhulpen en de houding en zit die in balans zijn en de juiste aanwijzingen voor het paard geven.

En helaas waar ......... overal zie je ruiters terugwerken met handen maar net zo goed met hun zit.
Nog veel werk aan de winkel ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:41

Ik vraag me af hoeveel ruiters de combi van gerwicht - been- en zithulpen kent voor stelling.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:00

@Veulen84, probeerde ik vroeger ook met de hand, maar als je af en toe es op een half trekpaard rijdt dat serieus tegen teugeldruk ingaat, dan heb je idd al snel door dat een combinatie van hulpen in dit geval iets efficiënter is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:46

sallandval schreef:
Babootje schreef:

Ayasha schreef:

Dat bedoel ik idd. Op eigen kracht boven komen drijven en daarna door Sjef opgepikt. (Hij zou gek zijn geweest dat niet te doen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:35

Veulen84 schreef:
Ik vraag me af hoeveel ruiters de combi van gerwicht - been- en zithulpen kent voor stelling.

Ik niet, dus vertel maar mensen. Ik wil altijd bijleren :))

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:58

Hoe ik het doe (ook daar zijn vast andere methodes voor)

Ik verzwaar het gewicht om mijn binnenste zitbeenknobbel, ik drijf met mijn binnenbeen op de beweging van het binnenachterbeen. Mijn buitenbeen ligt iets achter de singel en mijn heupen en schouder vormen 1 lijn in de stelling met het paard. Eventueel kun je je binnenhand iets van de hals afbrengen en met je buitenhand dan wat uitzwaai van de schouder voorkomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:10

Maar hoe voorkom je dan dat het paard buigt?