Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:59

Ik begin altijd met een paar rondjes aan de lange teugel. De bak verkennen noem ik dat hihi. Daarna pak ik haar al iets op en ga vast wat voltes maken en veel van hand veranderen. Daarna gewoon oppakken en een drafje maken.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:01

Meestal eerste 1 à 2 rondjes lange teugel, dan teugels ietsje op maat en wat achtjes en voltes ed maken. Dan oppakken en nog even stappen en dan aandraven. Uitstappen niet met lange teugel en vaak even buiten op de verharde weg.

Hiltje86

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:11

Ik stap,draaf en galopeer eerst altijd met lange teugel. Dan terug naar stap en pak ik de teugels op.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:23

Ik heb altijd geleerd om eerst te stappen met lange teugel en dan je teugels op maat te nemen en los te gaan rijden.

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:52

Ik stap altijd in met een lange teugel, maar wel dat ik nog contact heb. Ik heb een keer meegemaakt dat een meisje in een les het eerste rondje al de pony rond ging rijden, de instructeur heeft toen tegen dat meisje gezegd geef hem eens lange teugel en ga dan eens je benen optrekken en dan in een positie houden. Het meisjes hield het niet lang vol, want der spieren waren nog niet warm, net als die van het paard

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:46

Altijd met een losse teugel, ja. Ik moet zelf ook in het ritme van de bewegingen komen en kan ook niet uit stilstand gewoon wegrijden. Binnenkort ga ik na 6 jaar weer voor het eerst rijden, dus dan heb ik sowieso dat momentje van even wennen en voelen nodig. En uitstappen is ook heel belangrijk en vroeger combineerde ik dat altijd met wat rekken en strekken van mijn eigen lijf, dus tenen aanraken bijvoorbeeld. En ik vond het ook altijd heel fijn om lekker mijn voeten uit de beugels te doen, even lekker ontspannen :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:58

Bunnyloverxx schreef:
Kirsha schreef:
Ik rijd niet 'serieus' qua dressuur, wedstrijden etc... Maar ik rijd zowel in de bak als buiten eigenlijk voor het grootste deel met lange teugel. Zowel stap, draf als galop :)

Maar dan heb je je paard bij draf en in galop niet goed in controle lijkt mij?

als je die controle niet hebt zonder stakke teugels is het tijd om eens achter je oren te krabben.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:03

eigenlijk rijd ik op het begin met een iets kortere teugel (pony is fris, ook met warm weer) niet strak-strak, maar gewoon niet te lang, als ze dan rustig is laat ik wat zakken, want ontspanning is ook heel belangrijk

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:43

eerst 1 of 2 rondjes met de lange teugel. Net zoals Debbie00 zegt, de bak "verkennen" op enge dingen etc.
dan pak ik een heel klein beetje meer teugel en ga ik voltes, afwendingen, gebroken lijnen, loswerken.
Dan draaf ik aan met nog kortere teugels en doe ik dezelfde oefeningen en maak ik veel overgangen.
Dan gaan de teugels op maat en kan het echte werk beginnen.
Ik vind het fijn zoals ik het doe en merk dat dat goed is voor mijn paard.
Op buitenrit rij ik met lange teugel even in de bak en als ik dan op buitenrit ga, gewoon korte teugels.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:48

eerste 1-2 rondjes op iedere kant met losse teugel dan pak ik ze iets strakker dat er licht contact ontstaat en dan ga ik die nekspiertjes en de rest lekker losrijden met voltes ect. en dan gaan draven en de rest

Apache51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:39

verschillend,
meestal begin ik met losse teugels, zodat ik hem/haar niet te snel oppak. ook losse teugels zodat je paard/pony dan even kan rondkijken in de bak, misschien nieuwe dingen waar hij later van zou kunnen schrikken. gewoon lekker figuurtjes rijden, zodat hij wat losser komt. daarna pak ik hem voorzichtig in maten op en kan ik beginnen. :)

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:37

meestal laat ik heb aan het begin laag lopen niet aan de teugel en ook niet rond maar hij moet wel lekker met zn neusje bij de grond hangen wel gewoon verbinding het klopt inderdaad dat lange teugel een beloning is maar bij een lange teugel hangen de teugels in een boogje dus in principe klopt het wat die moeder zei maar met zn hoofd laag en lange teugel met verbinding is niks mis mee! een paard is ook een levend wezen en moet eerst zn spieren opwarmen voordat hij echt aan het werkt kan gaan

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:46

Het verschilt soms. Meestal is het lekker met lange teugel zodat ze lekker warm kan lopen. Alleen als ik merk dat ze zenuwachtig aan het dribbelen is door iets spannends, zorg ik voor meer contact, maar de teugels zijn dan nog steeds aan de lange kant. Na een paar rondjes pak ik ze iets korter en draaf dan nog een stukje warm. Pas als ik dat een aantal rondes op beide kanten heb gedaan, pak ik ze op maat.

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:46

Meestal gewoon instappen met lange teugel, dan langzaam aan oppakken!

KiaraRawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:29

Ik doe ook eerst stappen met lange teugel en dan de teugels oppakken en dan draven

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:46

Ik rijd altijd een tijdje in stap met lange teugel, wel wat simpele figuren en van hand veranderen, daarna doe ik datzelfde in de draf en na een kwartiertje warmlopen pak ik de teugels op maat en ga ik aan de slag. Dit doe ik ook als ik klaar ben met rijden, dan laat ik eerst nog even de teuels lang in draf en daarna stap ik lekker lang uit met lange teugel en soms ook nog een paar rondjes door de bak terwijl ik ernaast loop.

Naomi_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:36

Ik stap altijd in met lange teugel.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:54

Verschillend. Ligt ook aan de bui van mijn verzorgpaard. Hij is wel eentje die meteen voorwaarts moet zijn anders is er niks meer mee te beginnen :p maar over het algemeen rijd ik hem sowieso losser omdat hij vooral moet leren om zichzelf niet op te kroppen met zijn nek.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:57

Mijn paard moet me instappen en draven altijd laag en recht lopen dusbdat je 2 lijnen krijgt zegnaar. Daarna moet hij netjes gaan lopen. Met uistappen krijgt hij wel alle teugel. Meestal ben ik dan ook aan het kletsen met mensen van stal.

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:07

Verschillend ....

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:24

Ik stap altijd in met lange teugels, o.a ook doordat ik merkte dat ze dan actiever doorstapt. Voorheen had ik de teugels altijd op maat maar ach, lange teugels ook fijn voor het paard toch? Als ik tijdens het rijde ga stappen heb ik de teugels gwn op maat en uiteraard heb ik bij uitstappen ook lange teugels, lekker hals laten strekken ;)

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:34

Ik stap meestal met een beetje lange tegel in, maar wel dat ik nog contact heb met de mond.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:49

bij mij op stal beginnen de meeste mensen ook gewoon met de teugels op maat en gaan ook al vrij snel draven ed.
Zelf stap ik in met een lange teugel en de eerste kleine drafjes ook aan de lange teugel. Ik heb gemerkt dat dit beter werkt bij mijn paard (ontspant makkelijker , makkelijker dr hoofd naar beneden en werkt beter mee zegmaar) . Maar dit is bij mijn paard :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:59

ligt bij mij een beetje aan het paard of de pony...

liefst voor mijzelf, eerst een rondje met gewoon losse teugels, beiden even wakker worden..

maar is het neusje niet lekker ontspannen laag daarbij maar is het een sterrekijker, dan neem ik m vanaf het eerste moment al op contact.. anders heeft het immers helemaal geen nut..

daarna steeds iets verder oppakken en het loswerken intensiveren.
zo is het mij aangeleerd..

ik denk wel dat er hier meerdere wegen zijn die naar Rome leiden..
zolang het maar bijdraagt aan het werken en/of de band met je dier is het prima.

aischa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:48

Ik stap altijd even in met lange teugel en als ik merk dat de spieren van mijn pony opgewarmd zijn stap ik soms nog even met korte teugel en ga dan pas draven.