Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:35

FNews schreef:
Maralyn als een paard een jaar extra op stal staat brengt ie helemaal niks op. Als hij koerst komt er nog een beetje binnen.

En dat is de waarheid, eindelijk iemand die niet 100 dingen gaat verzinnen zodat het goedgepraat wordt. Bijna alles draait om geld, hard maar wel waar.

Of het goed is voor die paarden, vast niet. En ik ben ook zeker geen voorstander van het vroeg inrijden, bij mij komt er niet iemand op mijn paard voor hij 4 jaar is ;)

kyrkelover

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:42

Tussen de 1,5 jaar en ouder.
Ligt aan het paard, het doel, de omstandigheiden.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:44

http://www.youtube.com/watch?v=aQJt5rMfJto

Dit soort dingen doen toch wel pijn aan mijn ogen zeg.. En dan zegt ie "patience is paying off", zou dat dan over die 2 minuten gaan?....

En ik weet dat dit nog wel beschaafd is vergeleken met een heleboel andere praktijken

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:47

minajtje schreef:
FNews schreef:
Maralyn als een paard een jaar extra op stal staat brengt ie helemaal niks op. Als hij koerst komt er nog een beetje binnen.

En dat is de waarheid, eindelijk iemand die niet 100 dingen gaat verzinnen zodat het goedgepraat wordt. Bijna alles draait om geld, hard maar wel waar.

Of het goed is voor die paarden, vast niet. En ik ben ook zeker geen voorstander van het vroeg inrijden, bij mij komt er niet iemand op mijn paard voor hij 4 jaar is ;)

amen _/-\o_

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:53

Ondanks dat het niet goed te praten is. Wordt je niet zomaar een jockey. Gaat veel aan vooraf. Dacht ik.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:55

Je kan leerling worden vanaf 16 jaar, maar je moet dan soort examens afleggen.

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:14

Laat mij maar lekker fotograferen, vind ik het prima, haha. :x Jockey zou ik toch nooit kunnen worden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:02

Maar je bouw/gewicht en lengte moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:15

xDenies schreef:
Maar je bouw/gewicht en lengte moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen ;)

Klopt....

Maar ik praat er op zitten met anderhalf jaar ook echt niet goed hoor ;) Voor de rest, mocht dat gedacht worden.

Bij mijn eerste post staat er niet voor niets: Liefst 5 jaar of ouder, zodat de groeischijven dicht zijn.

Want een ander wil, moet diegene dat doen. Ik houd ze niet tegen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:54

Ik weet niet hoe vaak ik dit nog moet neer zetten..Een paard is een paard of het nu een engels volbloed is of een shetlander..De 1 groeit niet harder dan de ander qua groeischijven dat blijft gewoon een feit.

http://leesvoer.m.webs.com/site/mobile? ... rk=fw#3000

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:03

Elco schreef:
Ik weet niet hoe vaak ik dit nog moet neer zetten..Een paard is een paard of het nu een engels volbloed is of een shetlander..De 1 groeit niet harder dan de ander qua groeischijven dat blijft gewoon een feit.

Jij bent een van die weinigen die het gewoon begrijpt. _/-\o_

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:13

maralyn schreef:
Elco schreef:

Jij bent een van die weinigen die het gewoon begrijpt. _/-\o_

Nee, zij is een van de vele die gewoon met de wind mee praat :') . Ik vind het best dat je je eigen dier niet voor 3 of 5 wilt belasten maar je moet daarover niet zo "high en mighty" doen. Er is namelijk iit tot wat iedereen steeds roept helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor die grenzen, zou mooi zijn als het er was. Misschien is rijden op 3 of 5 ook wel te vroeg of is rijden zelfs vrijwel altijd overbelasting, daar is echt 0 onderzoek naar gedaan |o

Dat artikel word notabene al 3 keer aangehaald in dit topic, hoezo weinig en het slaat nergens op. Het klopt dat skeletontwikkeling bij alle paarden ongeveer even snel verloopt maar het deel over belasting is maar een beetje natte vinger werk, je kan een dier in de groei namelijk best gedoseerd laten bewegen en niemand heeft ooit gekeken waar die grens voor paarden ligt. Bovendien gaat het artikel een beetje voorbij aan het feit dat een paard niet alleen uit een skelet bestaat, wellicht is de spierontwikkeling van sommige rassen wel anders en dan kan het wel degelijk zo zijn dat de mate waarin je die dieren kan belasten dus ook verschild, bovendien doet men in verschillende takken van sport een heel ander soort belasting het is dus helemaal niet te zeggen als 3 jaar de juiste grens is voor dressuur die dat ook is voor de rensport :list: .

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:16

Wanneer ik die van mij in ga rijden geen idee... planning was om als ze 3 was eens te gaan beginnen met wat longeren, knopjes er zo opzetten, wat laten wennen aan een hoofdstelletje, zadel enz. boor de winter de wei weer op en aankomend voorjaar weer oppakken en gaan beginnen met ruitermak maken...

Inmiddels staan we aan het begin van de winter en van bovenstaande is nog niets terecht gekomen... Ze staat nog lekker puppy te zijn met d'r vriendinnetjes in de wei... We wandelen zo af en toe wat om toch al wat gewend te zijn aan verkeer ed maar daar houd het mee op... ze is er nog niet aan toe, lichamelijk. Geestelijk zou ze het al wel kunnen en willen maar lichamelijk is ze gewoon nog niet 'rijp' genoeg... ga nu zien na de winter hoe het er dan mee staat... is ze er dan nog niet klaar voor, wachten we wat langer. Is ze er dan klaar voor dan gaan we er rustig aan aan beginnen, stapje voor stapje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:22

liedje89 schreef:
Nee, zij is een van de vele die gewoon met de wind mee praat :') . .

Is dat zo....?
Volgens mij mis je een paar aantal pagina's waar ik toch een aardige mening heb neergezet.

Geeft niets, lezen is niet iedereens hobby natuurlijk :D

Ruiters denken te veel aan zichzelf en aan geld.
Hobby is er vaak al niet meer bij...... -.-"

Juist door te vroeg "teveel"te vragen, slecht les te hebben en slecht te rijden. Gaat menig paard kapot.
En dan ook nog te zwijgen over de kwaliteit van de benen van de KWPNers van 10 jaar geleden tot nu.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:30

IK zou eens in de 368 topics kijken die er al zijn over dit onderwerp en kijken hoe vaak dat groeischijven verhaal voorbij komt :roll:

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:33

Mijn pony (haflinger) wordt beleerd als ze 3 is, dan zullen er snel buitenritjes volgen en les in de bak.

Ze is nu 2,5 en al bekend met het hoofdstel.
Vorige week voor het eerst een zadeltje opgelegd om te kijken hoe ze reageerde en dat deed ze amper :')
Verder kent ze ook al longeren (alleen op afstand blijven en stap, draf moet meer bevestigt worden, galop doen we nog niet aan)
Én ze kent ook lange lijnen, dan loop ik er achter en lopen we figuurtjes door de bak.

Verder wandelen we super veel, langs wegen.
Trekkers en vrachtwagen kunnen zo langsrijden, vindt ze ook niet spannend of eng.

Ze leert héél snel en ik heb altijd paarden vanaf de 3-3,5 jaar oud beleerd en dat is altijd goed gegaan :)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:35

_Nancy schreef:
Mijn pony (haflinger) wordt beleerd als ze 3 is, dan zullen er snel buitenritjes volgen en les in de bak.

Ze is nu 2,5 en al bekend met het hoofdstel.
Vorige week voor het eerst een zadeltje opgelegd om te kijken hoe ze reageerde en dat deed ze amper :')
Verder kent ze ook al longeren (alleen op afstand blijven en stap, draf moet meer bevestigt worden, galop doen we nog niet aan)
Én ze kent ook lange lijnen, dan loop ik er achter en lopen we figuurtjes door de bak.

Verder wandelen we super veel, langs wegen.
Trekkers en vrachtwagen kunnen zo langsrijden, vindt ze ook niet spannend of eng.

Ze leert héél snel en ik heb altijd paarden vanaf de 3-3,5 jaar oud beleerd en dat is altijd goed gegaan :)

Zo doe ik het ook met Mijn kruising,
af en toe het lichte shetlandzadel erop met de beugels eraan om te wennen dat er iets op zijn rug ligt,
een hoofstelltje heeft hij tot nu toe 2 keer omgehad,
we wandelen heel veel met Sunny,
hij is dan ook al verkeersmak!
in het voorjaar wordt hij 3 en dan gaan we beginnen met iemand er eens op te zetten,
een licht persoon van 35 kilo,
Hij is nu 1,38 en behoorlijk breed gebouwd hij kan wel wat hebbben, hij heeft ook een hele sterke rug!
Mensen zeggen is hij echt maar 2,6 jaar oud? ze schatten hem 4 a 5 jaar haha,
Sunny is wel een sterke kruising namelijk een
Haflinger x Welsh mountain x arabier

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:02

DE MENS MAG OOK PAS NAAR SCHOOL ALS HIJ 18 JAAR IS, DAN ZIJN ZE UITGEGROEID. MIJN KIND GAAT LATER DUS MOOI NIET VOOR ZIJN 18E NAAR SCHOOL/FIETSEN/ETC.
Laatst bijgewerkt door Rachelle_DL op 05-11-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:07

Voor zover ik weet hoef je op school geen fysiek zwaar werk te doen of wel? Moet je wel een goede vergelijking maken. Voor zover ik weet werken kleuters niet als bouwvakkers? Je kunt ze best wat leren, alleen over beleren hebben sommige mensen nu eenmaal de mening dat het paard er fysiek wat beter aankan op een latere leeftijd. Mag toch?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 05-11-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:08

Wat een nutteloze toevoeging RdLFoto, er is nog niet misschien eenzelfde vergelijk te maken met paarden. Daarnaast is de mens niet met 18 uitgegroeid.

*gaat weer meelezen*

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:16

Maar je moet toch ook elke dag naar school fietsen. :+
Bij een paard kun je toch ook eerst beginnen met hobbelen en daarna wat vragen? Of wordt er gelijk in gehangen dat 'ie vanaf dag 1 mooi naar beneden moet lopen en achterhand eronder? Meteen 1 uur rijden vollop is toch ook fysiek zwaar? Hoezo dan niet rustig opbouwen..

Wat een vaaag gedoe, ik kap ermee. :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:20

En zit er tijdens het fietsen dan iemand achterop? Paarden lopen zelf ook, het gaat erom wanneer je er op gaat zitten. Vergelijkingen maken kan, maar ik vind jouw vergelijkingen niet echt kloppend.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:24

Maar paarden zijn toch niet voor gemaakt om mensen te dragen en rondjes te lopen :+

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:32

en waar zeg ik dat dan? jij vergelijkt school met kinderen uitgroeien. Ik vind dat een scheve vergelijking want op school heb je geen zware lichamelijke arbeid (dragende/ rug belastend) vervolgens heb je het over fietsen en dat vind ik ook een scheve vergelijking omdat dit geen dragende/ rug belastende arbeid vind en jij begint opeens over dat paarden er niet voor gemaakt zijn?
Dat weet ik ook wel, daarom vind ik het juist belangrijk om niet te vroeg te beginnen :).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:47

Esmeej333 schreef:
Voor zover ik weet hoef je op school geen fysiek zwaar werk te doen of wel? Moet je wel een goede vergelijking maken. Voor zover ik weet werken kleuters niet als bouwvakkers? Je kunt ze best wat leren, alleen over beleren hebben sommige mensen nu eenmaal de mening dat het paard er fysiek wat beter aankan op een latere leeftijd. Mag toch?

Na jou eerste zin moet ik denken aan de inmens grote en zware boekentas die ik mee moest dragen op 12 jarige leeftijd, waardoor ik notabene op de grond ben gevallen en niet meer op kon staan omdat hij zo idioot zwaar was......