saskiakefie schreef:oh was niet banketstaaf bedoeld hoor!
Oke, dan is het goed
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.Jane2 schreef:@ Twiggy, Gaaf is dat he, dat je iets hebt gevonden dat zowel bij jou en nog meer bij je paard past. Ook ik heb goede ervaring met Marijke de Jong. Vind haar site geweldig. Ook Anja Beran is een grote inspiratie bron. Super van je dat je niet zomaar hebt opgegeven. En van aan de hand werken worden ze inderdaad echt een stuk beter. Toppie!!
en ja, superfijn dat na jaren zoektocht naar DE oplossing er iets op je pad komt (en dat was de vraag of Sam en ik even mee wilden doen als project voor iemand's afronding als instructrice recht richten bij Marijke de Jong). Ik ben er open in gegaan en kan niet anders dan zeer, zeer positief zijn. Ik had van de week iemand die zeer traditioneel dressuur heeft gereden bij mijn les (ze was oprecht nieuwsgierig naar wat wij zoal doen) en zij was verrast hoe soepel mijn paard was geworden. En ook hoe relaxt de oefeningen gingen. Er is nog zoveel te leren, dat we hier lekker mee doorgaan. Ik vind het ongelofelijk dat er mensen zijn, die eigenlijk niet eens weten wat het recht richten concreet inhoudt blijkbaar, maar wel hun negatieve mening verkondigen hier op bokt. Nee, het is geen hype. Het is een antwoord op een andere methode, die blijkbaar tekort schiet. Twiggy2008 schreef:Jammer dat ook hierin weer zo'n 'tweestrijd' is. Het is ook altijd hetzelfde in de paardenwereld.
Ik heb destijds een jong paard gekocht, die schever dan scheef bleek te zijn. Hij was eigenlijk niet te rijden door fysieke problemen. Oh, ik heb er van alles aan gedaan, van chiropractor, grondwerk tot instructie, maar helaas falen vele traditionele instructeurs compleet wat betreft mijn paard. Bovendien riepen veel traditioneel ingestelde types, dat 'mijn paard' niet werkwillig zou zijn. Mijn gevoel zei wat anders, want ik ken mijn paard door en door en hij heeft juist een heel slim, sterk en enorm werkwillig karakter. Mits je het op de eerlijke manier vraagt en mits zijn lijf het fysiek aan kan. Nummer een voldeed ik aan, nummer twee zijn we nu anderhalf jaar mee bezig om zijn lijf te gymnastiseren. Iemand vroeg ons als project voor haar opleiding bij Marijke de Jong en een wereld ging voor mij en mijn paard open. Ik zag eindelijk waar de problemen echt zaten en er werd meteen oplossinggericht gewerkt. Iets wat de standaard dressuur blijkbaar miste, qua benadering. Heel, heel veel grondoefeningen gedaan en mijn paard verbeterde snel. Was pittig, fysiek is het niet makkelijk om soepel te worden als je lijf dat niet gewend is, maar het lukte. Inmiddels doe ik de oefeningen rijdend (stelling, buiging, sbw, travers, e.d.). Eindelijk kan mijn paard op de volte lopen zonder alle kanten uit te zwiepen. De methode is duidelijk, paardvriendelijk, bitloos te doen en ik ben blij dat ik eindelijk iemand heb weten te vinden, die mij en mijn paard zo helpt. Ben razendtrots op mijn paard. Hij is veranderd in een enorm werkwillig dier, die het echt leuk vindt om zo bezig te zijn. En ik ervaar resultaten, waar ik heel blij om ben. Dan kunnen bokkers het onzin vinden, denken dat ze het beter weten, het niet willen begrijpen, maar jullie kennen dit paard niet. Met tig voltes, tig slangevoltes, longeren voor de balans, weet-ik-veel-wat, kwam je er niet, hoor. Ik kan iedereen de website http://www.paardenbegrijpen.nl aanraden en zeker de mensen die door Marijke opgeleid zijn. Topmethode!
Anoeska schreef:Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me makenZal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.
Juultjeeeh schreef:Heel erg bedankt voor het interresante topic! Heb wat handige tips gekregen die ik zeker ga oefenen, ook wil ik af en toe een les gaan nemen:)
Groetjes, Julia
Poiuytrewq schreef:Ik vind marijke de jong ook geweldig. Wil nog graag lessen bij en vanhaar instructeurs, maar een betaalbare academische kaptoom is lastig te vinden
Bo_Cassey schreef:Juultjeeeh, laat je niet uit het veld slaan door nare (en totaal onverdiende) opmerkingen en vooroordelen. Ik was zelf 14 toen ik mijn pony ging rechtrichten. Ik had niet super vaak les - eens per 2 weken - maar wel GOEDE les, zodat ik die 2 weken lekker aan de slag kon met de oefeningen. Steeds een stapje verder, is uiteindelijk helemaal goed gekomen! Dus dat komt bij jullie ook vast goed. Wel goede instructie zoeken, die is niet altijd makkelijk te vinden.
ElCid schreef:Anoeska schreef:Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me makenZal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.
Volgens mij is dit inderdaad de enige goede reactie; rechtrichten en goed paardrijden zijn 1 en hetzelfde, jammer genoeg rijden er inderdaad teveel mensen op "kromme bokken" omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. En inderdaad, een heleboel "instructeurs" verdienen een leuke cent met iets wat ze hun klanten al in 1e instantie hadden moeten leren!
) goed! Op de volte zet ze niet meer het achterbeen helemaal binnen naast de massa, maar spoort dat goed in de afdruk van het voorbeen. Ik heb een blij paard, dat ook ontspannen kan, over de rug komt en heerlijk gaat bewegen. Ik ben helemaal blij
De bespiering trekt ook steeds beter 'recht', en die 'onregelmatigheid' linksvoor heb ik al in geen tijd meer gezien.