11 jaar, talent, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ecarmene

Re: 11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:32

Ik zou een leuke d-e pony kopen met een leuk niveau! Ook eentje die leuk is op buitenrit mocht ze dat ooit ook willen zoals anderen hier ook zeggen; het moet ook lol met je knol blijven;)
Succes met het kopen van een leuke pony/paard voor je dochter!!

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:33

ik heb ook al jaren lang alleen maar pony's gehad en veel kilometers gereden, ik was nu te groot voor mijn pony te worden die was 1,52 en ik kwam al een stuk onder de buik uit en was al 15 dus heb ik naar een goed huisje gedaan.. maar om meteen een m paard te kopen voor een 11 jarig meisje(dat heeft niks met talent te maken) dat vind ik persoonlijk geen goed idee zoals iedereen hier al zegt van je 1e paard moet je vooral veel plezier van hebben en veel van leren! en dan een groot paardje kopen wat al vanalles kan! Ze heeft nog nooit een eigen paard gehad dus dat moet ze eerst leren ik ben al vanaf mijn 8ste wedstrijd aant rijden en nu ga ik pas na een groot paard van 1.68 en ben zelf 1,65 en heb ook vaak gehoord veel talent en alles maar ga nu pas na het 'grote werk', dus kijk voor een leuke e pony waar ze tussen haar eigen leeftijdsgenoten kan starten! veel succes en dat ze veel plezier ervan mag hebben en dat jullie de juiste pony vinden

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:44

Ik zou een tallentvolle, brave D pony kopen die minimaal M1 heeft gelopen en B springen, vanaf een jaar of 5/6.
Tallentvolle paarden kosten meteen een hoop en dan zijn het vaak ook nog hete flikkers waar de lol snel vanaf is als ze iedere dag weer op moet.
En over de stalling, zet hem lekker bij een stal neer waar ervaren mensen zijn, die kunnen haar helpen omdat jullie niks of niet veel van paarden weten :)
Natuurlijk is het ook leuk als er meiden zijn van haar leeftijd!
Neem bij het kijken een ervaren iemand mee, nooit dom om te doen :)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:47

dit is wel het account van je dochtertje ...

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:51

Lisse schreef:
dit is wel het account van je dochtertje ...

Dat zag ik net ook al. Het is niet toegestaan om met 2 personen op 1 account te zitten :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:55

Wat een geneuzel... sorry.

femmieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:57

Met een leuke Pony kan je ook heel ver komen. Je kan leren hoe het allemaal moet. Een beetje proeven hier en daar. Dan ook kan haar talent uitkomen. Maar ik "rijd nu op een paard" vind het heeerlijk om soms weer op een pony te stappen. Hele andere galop (iig als je vergelijkt met een fries, waar ik op rijd) , ander karakter. Pony rijd is de leukste tijd. Lekker strandritjes of door het bos. Vlechtjes maken. Wedstrijden zijn ook zoals iedereen zegt anders. Iedereen daar rijd voor de lol. En bij paarden is er tocht wel echt competitie. En als je dochter goed kan rijden, zal dat ook op een pony uitkomen. En als ze dan te Groot is voor dr pony, koop je een paard :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:12

LiVetime schreef:
Wat een geneuzel... sorry.

+1 :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:20

Een 11 jarige hoort niet op een paard, veel te groot en te sterk.
Op een D of E pony kan ze genoeg leren, genoeg op niveau rijden en ook wel meedoen aan allerlei talentenplannen ed.
Tussen de paarden/rijvereniging komt ze ineens in een heel andere omgeving, veel prestatiegerichter, nononsense, dat moet je zo'n jong kind niet aan willen doen. Als ze 16 is is de overstap vroeg genoeg dus kan ze nog 5 jaar heerlijk tussen de pony's rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:26

Op dat filmpje kun je dat al goed zien ook; ze rijd daar een forse E pony of klein paard?
Daar kan ze al moeilijk meekomen en zitten, als dat paard een geintje uithaalt heeft zij helemaal niets meer te vertellen.
Ik zie niet in waarom het zo snel zou moeten gaan, bij de pony's kun je evengoed 'carriere' rijden, jezelf in de picture rijden ed. Alleen is een pony makkelijker hanteerbaar voor een kind, zijn de hoogte's van de hindernissen wat minder imponerend ed.
Laat ze eerst maar lekker naar het Z rijden met 2 pony's, kun je daarna altijd nog verder kijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:39

Een D-pony lijkt me persoonlijk ook geschikter. Verder vind ik het heel lastig er wat van te zeggen. Ik ken de mensen niet die TS gezegd hebben dat zijn dochter zoveel talent heeft... het kan zijn dat ze serieus zijn, maar het kan ook zijn dat ze gewoon hopen een paard aan een argeloze koper kwijt te kunnen. Die lieden zijn er ook helaas.
In ieder geval een paard/pony voor aankoop medisch laten keuren, door de eigen dierenarts en niet die van de verkoper en beslist ook bloedonderzoek erbij, om te voorkomen dat de braafheid van het paard/de pony uit de medicijnkast komt...

Ik hoop dat jullie veel plezier mogen beleven aan de pony, mocht het inderdaad zo ver komen!
Veel succesvolle ruiters begonnen als kind op pony's, en dat waren vaak pony's die veel kleiner nog waren dan een D-pony. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:00

Tja, misschien is het wel het dochtertje die hier uit naam van pa een vraag stelt en is ze zwaar teleurgesteld dat de meesten haar nu nog geen supertalent vinden, ook al heb je als ouders geen verstand van paarden, je ziet toch echt wel wat de rest van de kids op die leeftijd rijden en dat er bijna geen 11 jarigen bij de paarden rondrijden.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:10

bigone schreef:
Tja, misschien is het wel het dochtertje die hier uit naam van pa een vraag stelt en is ze zwaar teleurgesteld dat de meesten haar nu nog geen supertalent vinden, ook al heb je als ouders geen verstand van paarden, je ziet toch echt wel wat de rest van de kids op die leeftijd rijden en dat er bijna geen 11 jarigen bij de paarden rondrijden.

Ik ga met jou mee. Ik denk dat het ook zo is..

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:13

ik ben het eigenlijk wel met de rest eens. Ik ben zelf ook nog elf..maar toch vind ik dat je op je 11de nog beter met pony's kunt rijden. Paarden hoeven niet per se beter te zijn...

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:16

Ik snap er niet zoveel van, in d'r profiel staat dat d'r vader volgende week Unistar v. Dageraad gaat kopen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:17

LisanneElena schreef:
ik ben het eigenlijk wel met de rest eens. Ik ben zelf ook nog elf..maar toch vind ik dat je op je 11de nog beter met pony's kunt rijden. Paarden hoeven niet per se beter te zijn...

Dat denk ik ook! Van een pony met veel potentieel kan je net zo veel leren als van een paard, misschien zelfs meer.

Ik ga mee met alle eerdere reacties, een D-pony kopen en goeie begeleiding zoeken!

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:18

In ieder geval ben ik het met de rest eens, het is op 11-jarige leeftijd verstandiger een wat grotere pony te kopen. Daar kan ze zelf veel meer mee doen dan zo'n groot paard, het lijkt me ook een stuk beter passen bij het rijden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:21

Nou, dat laatste vind ik nou niet veel uitmaken (behalve dan mss qua motivatie om zelf voor pony/paard te zorgen). Als het meisje na 1 of 2 jaar beslist dat wedstrijden haar ding niet zijn, en dat ze enkel nog recreatief wil rijden met het paard in kwestie, dan zullen haar ouders daar ook geen problemen mee hebben vermoed ik?

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:25

Ik sluit me ook aan bij de rest, koop een leuke, betrouwbare en ervaren D pony.
Ga er vooral ook bij veel kijken, koop niet de eerste en de beste.
Een paard kan er nog zo mooi uitzien op de foto, het karakter is veel belangrijker!
Voor een meisje van 11 jaar is het fijn als ze écht een goed en vertrouwd gevoel heeft bij een pony.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:27

Wat de rest zegt. Je kan een 11 jarige wel op een paard zetten, maar is dat leuk voor haar? Even wel, daarna gaat de lol eraf.

Koop een leuke D pony, daar heeft ze veel meer plezier van

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:27

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:34

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:36

Erg jong talent zal op een goede wedstrijd(leer!)pony eerder opvallen en kansen krijgen dan erg jong talent op een goed wedstrijd(leer!)paard tussen de profs.
Kansen als Rabobank Talentteam, Sublicups, nationale jeugdteams.

Maar belangrijker dan dat: een 11 jarig kind kun je makkelijk 'kapot-motiveren'. Geef haar vooral de ruimte om van haar pony te houden. En als dat betekent met roze vlechtjes zonder zadel slalommen door de pionnen, dan is dat ook helemaal goed.
De beste ruiters zijn spelenderwijs zonder zadel met pownies begonnen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:51

Ik hoop hoe dan ook voor het meisje dat het verhaal van dit paard niet klopt of dat er in elk geval vee begeleiding bij komt kijken. Elk paard gaat de ruiter uittesten en een paard snapt snel genoeg dat een meisje van 11 niet zo veel te vertellen heeft als ze erop zit, laat staan als ze er naast loopt. Als de ouders leken zijn kunnen die haar daarmee niet helpen en er ook niet zelf even op klimmen als het paard wat kuren vertoont.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:15

Nou wil ik niet vervelend zijn, Paul. Gewoon even objectief, gezond verstand, logisch nadenken... Wat is jouw verhouding tot de mensen die zeggen dat ze zeer veel talent heeft? Juist, die mensen willen je iets verkopen! (Begrijp ik uit je OP, toch?) Natuurlijk zeggen die mensen iets wat jij graag wil horen! Als ze bij wijze van zouden zeggen 'wat rijdt die beroerd' verkopen ze je.. eh, niks..?
Dus, is er ook iemand die je vertrouwt (die géén eigenbelang heeft) en met verstand van zaken? :) Heb het filmpje bekeken -op m'n tel weliswaar, geen optimale kwaliteit beeld - eh mwah, leuk zegmaar...