Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:49

Tendance;
Ik vermensenlijk paarden niet, maar ik ga niet met zo om alsof het mijn 'slaafjes' zijn nee.. En ik breng ze niet meteen weg wanneer ik niet meteen een zadel er op kan leggen.
Ik heb me verdiept in Gert, ik ben naar demo's geweest, ik heb over hem gelezen, ik heb films gezien.
Dit is echt een eindeloze discussie, jij vindt dat ik ongelijk heb, maar dit is gewoon hoe ik denk over Gert.
En volgens mij valt niemand jou hier aan, dan kun je nog beter zeggen dat hier mensen zijn die Gert aan vallen.
Over jou heb ik namenlijk niks gezegd.
Dat jij je paard er naar toe gebracht heb en dat je blij bent met hoe hij terug is gekomen, vindt ik harstikke fijn voor je.
maar ik zou het niet doen.
Ik wil een paard dat samen met mij wil werken. Niet een paard dat voor mij werkt omdat het moet. Ik hoef geen hoge prestaties, ik wil gewoon dat ik en mijn paarden plezier hebben samen. En samenwerken, dat willen paarden echt, dat doen ze niet omdat ze het gewend zijn. Mijn paarden kan ik tuigloos mee naar buiten nemen, er op en er naast. En toch blijven ze bij me, zonder dat ik ze daar toe hoef te dwingen.

Er bestaan ook nog mensen die Gert niet goed vinden, en die dat ook niet gaan vinden nadat ze zich in hem verdiept hebben.

Tendance

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:55

Tussen meteen en al 3/4 maanden uitgebreid en daarvoor 3 jaar voorbereiding, zit toch wel enig verschil!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:56

Air valt mij letterlijk aan, maar dat ben ik inmiddels gewend, vandaar, dat ik zeg dat ze dat vooral moet doen als ze dat wil.

Maar inderdaad blijft dit een eindeloze discussie, want het los meenemen is ook omdat het paard dit geleerd heeft. Zo is het niet geboren.
En het blijft dat een paard voor je werkt. Samenwerken noem je iets waarvan je beiden profijt hebt. Waar heeft het paard tijdens het rijden meer profijt van, dan in de wei?
Een paard heeft geen doel waarnaar het streeft.
Het doet wat de baas van hem vraagt.
Ik snap, dat iedereen graag zou willen, dat je het samenwerken kunt noemen, maar helaas is wat een paard doet niet de betekenis van het woord samenwerken.
Samenwerken, een gezamenlijk doel nastreven, een paard heeft geen doel in het rijden.

Mijn paard, die naar Gert is geweest, is het paard, dat op onze merrie na, het hardst voor me wil werken van alle paarden, die ik ooit gereden heb. Vanaf dag 1 dat ik er bij Gert opstapte.
Maar het blijft zo, dat hij het doet omdat ik dat wil en hij geleerd heeft dat het prettig is om te doen wat ik vraag. Maar een gezamenlijk doel?
Nee, mijn paard heeft, als hij al een doel heeft, een heel ander doel dan ik.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:31

T is toch hopeloos want beide partijen blijven hun gelijk verkondigen.
Alleen word dit afgeschilderd als pure dierenmishandelingwat dus echt nonsens is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:12

Het is heel fijn dat er mensen tevreden zijn over hem en ja ik heb ook veel erger gezien. Hij slaat het paard niet, hangt er geen bit in etc.
Maar dat neemt niet weg dat wat ik op dit filmpje zie mijns inziens ook anders had gekund. En ja ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en ingereden en ben ondanks dat ik grotendeels NH-er ben geen softy en streng als het moet.

Ik zou dit paard waarvan je zo'n reactie kan verwachten niet meenemen naar een demo met publiek. Het is al explosief, waarom zou je dan een nog explosievere situatie creëren.
De heer met de longeerzweep doet maar wat. Loopt zonder enige timing en richting te knallen met een zweep vaak nog in de verkeerde hand ook waardoor hij ergens aan de voorkant begrenst terwijl je juist het paard naar voren wil hebben.
Ik zie ook niet in waarom je niet begint met een zadel met de beugels opgestoken, als dat goed gaat pas de beugels los. Dat is een kwestie van hooguit 10 minuten extra tijd nemen.
Ik krijg vooral bij dit filmpje het gevoel dat alles snel snel snel moet vanwege de demo en niet omdat dat voor het paard goed zou zijn. Nee je hoeft geen maanden lang te aaien en grondwerken, maar een paar dagen lijkt me toch vrij normaal en paardvriendelijker.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:44

Tendance, het gaat hier om willen of moeten. Als een paard niet los naast je wil lopen is het zo weg hoor, dat is geen gewenning. Juist omdat het paard geen robot is geworden.

Er zijn mensen die werken met hun paard, in de weide, los. Als het paard er geen zin in heeft kan het zo weg zijn.

Je kan dingen vragen en je kan dingen opdwingen..... Het ene is samenwerking het andere niet.

En nee, bij een normale manier van inrijden hoeft geen stress er bij te komen... puur omdat de nieuwsgierigheid het wint.
Veel mensen zien er op zitten als een hele grote enge stap.... terwijl bij anderen het paard er rustig bij staat te grazen, omdat ie dingen op zijn rug al gewend is en weet dat je geen kwaad doet.

JWL: Daar ging mijn post niet over(die op de vorige pagina), dat ging over ''probleempaarden''. Daarnaast vraag ik mij dan af wat jou paard je gister heeft laten zien. Daar heb je dus niks van geleerd?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:04

Tendance schreef:
Gert verwacht trouwens sowieso, dat een paard al iets kent, dus groen uit de wei komt nauwelijks voor.

Als er al wat met deze paarden gedaan is, waarom ziet het er dan niet zo uit? Die paarden zien eruit alsof ze nog nooit in handen zijn geweest, niet echt een fijne basis, lijkt me.

Citaat:
En gebeurt deze gewenning snel, dan heeft het paard kort stress, die de stress weer vergeet, omdat het maar even heel heftig was en er in ontspanning is afgesloten. Duurt dit lang, dan komen er in kleine hapjes steeds weer nieuwe dingen, dus steeds een beetje stress, die ze onthouden.

Dit is echt de grootst mogelijke onzin, sorry.

Ik lees dit soort topics alsof ik naar het sprookje van de kleren van de keizer aan het kijken ben :D
Ik zie een filmpje met wat enorm klungelig grondwerk, met een zo mogelijk nog klungeligere hulp erbij. Geen enkele basis bij die paarden en dan lekker erop gaan zitten en onder luid ooohh en aaah van het publiek een paar bokken uitzitten :=
De enige reden dat dat publiek daar zit is om wat spectaculairs te zien en dat wordt je hier in de topic ook nog aangeraden om "erheen te gaan en je te verdiepen in deze methode" :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:50

Air schreef:
Gek toch, dat er mensen zijn die zonder enkele problemen een paard zadelmak maken en zonder enige vorm van stress of angst voor het eerst op het paard gaan zitten, terwijl ze vrijwel alleen manege-ervaring hebben, en dat diegene die al hoog in de wedstrijden rijdt juist diegene is die al problemen heeft met het aansingelen.....

Helemaal niet gek, er zit nogal een verschil in een goed dressuurpaard (gefokt) of een braaf recreatief paardje..

Air schreef:
Niets meer en niets minder dan een paard monddood maken... een paard leren dat het geen zin heeft om te bokken of steigeren, want het heeft toch geen zin.

Ik wilp dat niet, ik wil een paard wat mij verteld wat ik fout doe, zodat ik mijzelf kan verbeteren.
Ik wil geen voorgestuurde computer die niet kan vertellen als er iets dwars zit.

Paard wat ik rij (ingereden door Gert) kan super lopen. Liep in de eerste week met Gert al buiten, en geniet daarvan! Paardje wil echt graag voor je werken en vertelt mij zeker wel als ik wat verkeerd doe. Dus hoe kom je erbij dat paarden die ingereden worden door Gert voorgeprogammeerde computers zijn?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:58

Air schreef:
Tendance, het gaat hier om willen of moeten. Als een paard niet los naast je wil lopen is het zo weg hoor, dat is geen gewenning. Juist omdat het paard geen robot is geworden.

Er zijn mensen die werken met hun paard, in de weide, los. Als het paard er geen zin in heeft kan het zo weg zijn.

Je kan dingen vragen en je kan dingen opdwingen..... Het ene is samenwerking het andere niet.

En nee, bij een normale manier van inrijden hoeft geen stress er bij te komen... puur omdat de nieuwsgierigheid het wint.
Veel mensen zien er op zitten als een hele grote enge stap.... terwijl bij anderen het paard er rustig bij staat te grazen, omdat ie dingen op zijn rug al gewend is en weet dat je geen kwaad doet.

JWL: Daar ging mijn post niet over(die op de vorige pagina), dat ging over ''probleempaarden''. Daarnaast vraag ik mij dan af wat jou paard je gister heeft laten zien. Daar heb je dus niks van geleerd?

Gaat dit om mijn paard dan. Ik zeg alleen dat hij mijn paard zo zou mogen inrijden. Daarbij heb ik wel degelijk geluisterd naar mijn paard en ben ik zelf aan de slag gegaan dus ik snap niet dat je mij hierbij aanvalt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:17

Air schreef:
Gek toch, dat er mensen zijn die zonder enkele problemen een paard zadelmak maken en zonder enige vorm van stress of angst voor het eerst op het paard gaan zitten, terwijl ze vrijwel alleen manege-ervaring hebben, en dat diegene die al hoog in de wedstrijden rijdt juist diegene is die al problemen heeft met het aansingelen.....

Dat het goed gaat (lees: zonder ongelukken) is vaker geluk dan wijsheid. Er wordt wat geklungeld met paarden door leken en amateurs (en ook de meeste wedstrijdruiters zijn amateurs). Gelukkig zijn de meeste paarden van nature gewoon erg braaf en vergevingsgezind, anders zouden al veel meer mensen hun nek hebben gebroken. Daarom wordt er nu ook door een bepaald publiek zo geklaagd over het karakter van de gemiddelde moderne KWPN-er. Daar zit er namelijk steeds vaker eentje tussen waar de gemiddelde amateur wel zijn nek op breekt, die minder vergevingsgezind zijn. Het stamboek krijgt de schuld, maar in de praktijk ontbreekt het de mensen gewoon aan ervaring.

Air schreef:
Een paard wil alleen dat enge van zijn lijf af hebben, die snapt er echt geen hout van wat er gebeurt en welk doel het heeft.
Simpelweg omdat het niet wordt uitgelegd.

En de beste manier om het hem uit te leggen is door rustig te blijven zitten.

minajtje schreef:
Er zijn echt wel andere manieren om 'lastige' paarden onder het zadel te krijgen.

En die kunnen ze dan bij jou brengen?

Tendance schreef:
En ja, ik denk dat ik er wel degelijk een beetje verstand van heb en er zijn genoeg mensen, die hier reageren, die nog nooit een paard zadelmak hebben gemaakt of zich ook maar willen verdiepen in de methode van Gert.

Beste stuurlui staan altijd aan wal...

minajtje schreef:
en dat bedoel ik dus, dat willen ze niet/kost te veel tijd of wat voor reden dan ook..
En dan is Gert een simpele oplossing.

Veel mensen zouden er juist goed aan doen om hun jonge paard direct naar de prof te brengen om zadelmak te maken ipv er zelf mee te gaan klooien.

Tendance schreef:
Met 1 van de 25/30 bedoel ik, dat het paard waar ik de meeste tijd en aandacht in grondwerk heb gestoken, het paard was waarbij ik de singel niet dicht kon krijgen.
De overige heb ik allemaal zelf gedaan.

Ik heb er een gehad die ik zelf gefokt had en die vanaf veulen elke dag in de hand is geweest. Daar kon ik zo opstappen en wegrijden toen hij 3 was. Ik heb er ook eens een gekocht als 3 jarige zo rauw uit het land, weinig in handen geweest. Die had ik 2 dagen op stal en daar kon ik ook zo opstappen en wegrijden. Dus mijn ervaring is dat de toegevoegde waarde van eindeloos longeren, grondwerken, koetelen etc. vaak teveel wordt overschat. Het ene paard is het andere niet. Sommige paarden hebben gewoon 'issues' en daar hoeft echt niet direct een 'trauma' aan ten grondslag te liggen. Soms zit het gewoon in het karakter of de aard.

minajtje schreef:
Ik vindt zeker dat er een duidelijke leider moet zijn, maar dat kan ook op een vriendelijkere manier.

Het is maar wat je onder 'vriendelijk' verstaat. Veel mensen denken 'vriendelijk en geduldig' te zijn, maar zijn in de praktijk passief en afwachtend. En als er iets is wat je niet moet zijn is het dat. Tref je met zo'n houding de verkeerde dan kan het naar aflopen. Maar weinig die dat beseffen.

Tendance schreef:
Heel simpel, ik heb een baan in het onderwijs en als een paard zo reageert op de singel, terwijl er alle rust en tijd ingestoken is, dan betaal ik graag voor de rust en tijd van Gert. Het is zijn werk en ik kan me het niet veroorloven om op mijn werk te zeggen: sorry er sprong een paard in mijn nek dus.....

Het is ook alleen maar te prijzen dat je hulp inroept op het moment dat je beseft dat het probleem boven je pet gaat. En dan hulp van een prof en niet iemand met een mooi feel-good verhaal maar zonder enige referenties. Je had natuurlijk ook nog tig jaar kunnen grondwerken en fluisteren en zo. En dan tegen iedereen verkondigen: 'ja maar mijn paard krijgt de tijd'... ;) (en dan na tig jaar alsnog een prof in moeten schakelen)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:06

Amen, Jasmijn _/-\o_ .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:26

Air schreef:

Ligt er maar net aan wat je ermee doet.
Sommige mensen hier op Bokt vinden dat ze 'gewerkt' hebben met een paard als ze hem wat over zijn lijf geaaid hebben, of als ie met een vingerdruk op zijn kont om is gegaan. Of ze geven voor elke scheet die hun paard laat, een brokje. Dan gaan ze al heel wat makkelijker 'samenwerkend' los met je mee, dan wanneer je ze op een prachtige zomerdag met je rijkleding aan uit het volle gras wil trekken om een uur stevig te dressuren met je instructeur :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:57

Want iets anders bestaat natuurlijk niet :)

Zodra de dooddoeners de lucht ingegooid worden, weet je dat de argumenten op zijn.
Gelukkig bestaat er nog veel meer tussen tientallen jaren er over doen en fluisteren tegen je paard en de quick fix.
Alleen mensen die dat niet willen zien, die zullen dat nooit zien :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:45

Want iets anders bestaat natuurlijk niet :)

Gelukkig bestaan er nog mensen die soms een ander inzicht krijgen door een discussie

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:14

0152141488 schreef:
Ja, dat begrijp ik.
Maar ik zag ook een beetje een soort vorm angst bij het paard.
Want als het paard niet vertrouwt en angst toont waardoor het paard krijgt een negatief beeld er over, hoe zal het later gaan als je er een zadel op legt ?

Ik heb niet alles doorgelezen dus misschien is het al gezegd maar dit paard was al ingereden. Liep al voor de kar en ook onder het zadel maar toonde gevaarlijk gedrag, daarom ging hij er op. Hij gaf tijdens de clinic ook aan dat dit paard 'iets mankeert' en je het niet eens moet willen om er nog op te gaan. Zegt ie ook hier is geen goede combinatie mogelijk! Dus dit o
Is niet normaal nee, dit was denk ik wel het meest uitzonderlijke probleemgeval wat er tussen staat op internet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:12

En helaas blijven er mensen, die zeggen dat ze paarden zadelmak gemaakt hebben, terwijl bekenden zeggen dat het niet zo is.
En als ze dit al deden, dan snap ik niet waarom ze dat willen want hun houding en rijstijl ziet er op een ervaren paard al niet uit.
Wat heb je eraan om alles kalmpjes aan te doen als je vervolgens voortdurend achter de beweging aan zit en daarmee je paard in de weg zit.
Misschien, zoals jullie dan beweren geen stress, maar wel degelijk pijn!

Gelukkig weet ik hoe het is om een paard zadelmak te maken en ken ik duidelijk mijn grenzen, dat is namelijk het allerbelangrijkste! Weten waar je eigen grenzen liggen en niet denken, dat je beter bent, dan je bent.
Hulp inroepen op het juiste moment. Helaas doen veel mensen dat niet of te laat. Zonde!
Ik was op tijd, koos voor Gert en heb een geweldig paard vanaf moment 1.

En voor bovenstaande geldt natuurlijk..... Wie de schoen past, trekke hem aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:31

DaphneR93 schreef:
Liep al voor de kar en ook onder het zadel maar toonde gevaarlijk gedrag, daarom ging hij er op. Hij gaf tijdens de clinic ook aan dat dit paard 'iets mankeert' en je het niet eens moet willen om er nog op te gaan. Zegt ie ook hier is geen goede combinatie mogelijk! Dus dit o
Is niet normaal nee, dit was denk ik wel het meest uitzonderlijke probleemgeval wat er tussen staat op internet.

Soms heb je iid paarden waar niets mee te beginnen is. Kennissen van mij hadden ooit eens zelf een paard gefokt uit een goed brave merrie. Veulen altijd in handen geweest, niets aan de hand. Toen het paard 3 was, was het echt amper zadelmak te krijgen. En het bleef op zijn tijd echt heel gevaarlijk gedrag vertonen. Op stal en in de hand was het dier wel heel mak en braaf. Dit paard was van mensen die echt wel verstand van en heel veel ervaring met paarden hadden. Het paard is meerdere malen helemaal doorgelicht en er was niets te vinden. Het dier heeft alle kansen gehad die je maar kunt bedenken. Uiteindelijk is dit paard afgemaakt. Het was gewoon niet verantwoord het dier als rijdier te gebruiken. De juiste beslissing. Zo'n paard mag nooit de handel in, want je zou het jezelf toch niet vergeven als een ander er zijn nek mee breekt? En wat voor leven heeft zo'n dier als het van hand tot hand gaat en steeds bij mensen terecht komt die het er opnieuw mee gaan proberen?

Zo ken ik ook iemand die een heel goed zelf gefokt dressuurpaard had, altijd netjes in handen geweest. Maar vanaf veulen af aan sloeg het paard al echt gericht op heel onverwachte momenten. Het feit dat zo'n paard dat vanaf veulen, dag 1 al doet geeft al aan dat dat echt in het karakter zit. Daar lag echt geen 'trauma' aan ten grondslag. Alles is geprobeerd om het paard dat af te leren. Maar toen hij 3 was, deed hij het nog. Bekappen was ook onmogelijk. Zelfs gesedeerd (dan was het nog gevaarlijker) Op de meest onverwachte momenten, terwijl het paard ogenschijnlijk heel rustig was, sloeg het razendsnel gericht naar mensen. Naar iedereen. Ook deze eigenaren hebben hun verantwoordelijkheid genomen en het dier af laten maken.

Verder hangt de tijd, moeite en energie die je in een paard moet steken ook erg af van zijn potentie. In de Sjiem zat bijvoorbeeld heel veel potentie, was een heel getalenteerd springpaard. Zo'n paard zal altijd in deskundige handen blijven die weten hoe ze met hem om moeten gaan. Dan wegen de kosten op tegen de baten. Krijg je zo'n paard weer op de rails dan heb je ook echt wat wat (een olymische medaille bijvoorbeeld). Het dier uit de OP is een ongetalenteerd paard, met een slechte bouw en slecht gangwerk. Zo'n dier zal nooit bij een prof terecht komen, want die zal er niets in zien. En het dier toont te gevaarlijk gedrag om het verantwoord aan een amateur/recreant te verkopen. Zo iemand als Gert, die weet wat hij doet zal zo'n paard wel kunnen rijden zonder ongelukken. Maar dat paard kan daar niet eeuwig blijven. Dus ik vrees dat de kansen voor dit paard ook nihil zijn. Als hij al niet in de worst zit. Als de eigenaar tenminste zijn verantwoordelijkheid neemt en de juiste beslissing maakt. Of de eigenaar moet geld en ruimte te over hebben en het paard de rest van zijn leven als grasmaaier laten slijten....

Niet ieder paard is goed te krijgen alleen maar op basis van motivatie, instelling en een hoop gekoetel. Een verantwoordelijke eigenaar laat zo'n dier afmaken. Jammer van het geld, tijd en energie die er in is gestoken, maar zo voorkom je dat een ander ermee verongelukt en dat zo'n paard eindeloos van hand tot hand zal gaan.

Tendance schreef:
Gelukkig weet ik hoe het is om een paard zadelmak te maken en ken ik duidelijk mijn grenzen, dat is namelijk het allerbelangrijkste! Weten waar je eigen grenzen liggen en niet denken, dat je beter bent, dan je bent.

Helaas is bij sommige enige zelfkennis ver te zoeken. Ik heb er ook al een aantal zadelmak gemaakt. Maar ik weet gauw genoeg wanneer ik een exemplaar in handen heb die mijn ervaring te boven gaat (of waar ik het lef niet meer voor heb :o ). Dan ga ik het niet eens proberen, maar dan breng ik het direct weg naar een prof. De tijd dat ik dacht wat te moeten bewijzen is allang voorbij. Ik heb inmiddels twee kleine kinderen en besef nu veel meer wat de risico's zijn dan 20 jaar geleden toen ik echt overal opstapte. Dat is het voor mij niet waard. Dan kom ik hem wel weer ophalen als er een stuur en een rem op zit.