Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tendance schreef:Gert verwacht trouwens sowieso, dat een paard al iets kent, dus groen uit de wei komt nauwelijks voor.
Citaat:En gebeurt deze gewenning snel, dan heeft het paard kort stress, die de stress weer vergeet, omdat het maar even heel heftig was en er in ontspanning is afgesloten. Duurt dit lang, dan komen er in kleine hapjes steeds weer nieuwe dingen, dus steeds een beetje stress, die ze onthouden.
Air schreef:Gek toch, dat er mensen zijn die zonder enkele problemen een paard zadelmak maken en zonder enige vorm van stress of angst voor het eerst op het paard gaan zitten, terwijl ze vrijwel alleen manege-ervaring hebben, en dat diegene die al hoog in de wedstrijden rijdt juist diegene is die al problemen heeft met het aansingelen.....
Air schreef:Niets meer en niets minder dan een paard monddood maken... een paard leren dat het geen zin heeft om te bokken of steigeren, want het heeft toch geen zin.
Ik wilp dat niet, ik wil een paard wat mij verteld wat ik fout doe, zodat ik mijzelf kan verbeteren.
Ik wil geen voorgestuurde computer die niet kan vertellen als er iets dwars zit.
Air schreef:Tendance, het gaat hier om willen of moeten. Als een paard niet los naast je wil lopen is het zo weg hoor, dat is geen gewenning. Juist omdat het paard geen robot is geworden.
Er zijn mensen die werken met hun paard, in de weide, los. Als het paard er geen zin in heeft kan het zo weg zijn.
Je kan dingen vragen en je kan dingen opdwingen..... Het ene is samenwerking het andere niet.
En nee, bij een normale manier van inrijden hoeft geen stress er bij te komen... puur omdat de nieuwsgierigheid het wint.
Veel mensen zien er op zitten als een hele grote enge stap.... terwijl bij anderen het paard er rustig bij staat te grazen, omdat ie dingen op zijn rug al gewend is en weet dat je geen kwaad doet.
JWL: Daar ging mijn post niet over(die op de vorige pagina), dat ging over ''probleempaarden''. Daarnaast vraag ik mij dan af wat jou paard je gister heeft laten zien. Daar heb je dus niks van geleerd?
Air schreef:Gek toch, dat er mensen zijn die zonder enkele problemen een paard zadelmak maken en zonder enige vorm van stress of angst voor het eerst op het paard gaan zitten, terwijl ze vrijwel alleen manege-ervaring hebben, en dat diegene die al hoog in de wedstrijden rijdt juist diegene is die al problemen heeft met het aansingelen.....
Air schreef:Een paard wil alleen dat enge van zijn lijf af hebben, die snapt er echt geen hout van wat er gebeurt en welk doel het heeft.
Simpelweg omdat het niet wordt uitgelegd.
minajtje schreef:Er zijn echt wel andere manieren om 'lastige' paarden onder het zadel te krijgen.
Tendance schreef:En ja, ik denk dat ik er wel degelijk een beetje verstand van heb en er zijn genoeg mensen, die hier reageren, die nog nooit een paard zadelmak hebben gemaakt of zich ook maar willen verdiepen in de methode van Gert.
minajtje schreef:en dat bedoel ik dus, dat willen ze niet/kost te veel tijd of wat voor reden dan ook..
En dan is Gert een simpele oplossing.
Tendance schreef:Met 1 van de 25/30 bedoel ik, dat het paard waar ik de meeste tijd en aandacht in grondwerk heb gestoken, het paard was waarbij ik de singel niet dicht kon krijgen.
De overige heb ik allemaal zelf gedaan.
minajtje schreef:Ik vindt zeker dat er een duidelijke leider moet zijn, maar dat kan ook op een vriendelijkere manier.
Tendance schreef:Heel simpel, ik heb een baan in het onderwijs en als een paard zo reageert op de singel, terwijl er alle rust en tijd ingestoken is, dan betaal ik graag voor de rust en tijd van Gert. Het is zijn werk en ik kan me het niet veroorloven om op mijn werk te zeggen: sorry er sprong een paard in mijn nek dus.....
(en dan na tig jaar alsnog een prof in moeten schakelen) 
. Air schreef:Er zijn mensen die werken met hun paard, in de weide, los. Als het paard er geen zin in heeft kan het zo weg zijn.
0152141488 schreef:Ja, dat begrijp ik.
Maar ik zag ook een beetje een soort vorm angst bij het paard.
Want als het paard niet vertrouwt en angst toont waardoor het paard krijgt een negatief beeld er over, hoe zal het later gaan als je er een zadel op legt ?
DaphneR93 schreef:Liep al voor de kar en ook onder het zadel maar toonde gevaarlijk gedrag, daarom ging hij er op. Hij gaf tijdens de clinic ook aan dat dit paard 'iets mankeert' en je het niet eens moet willen om er nog op te gaan. Zegt ie ook hier is geen goede combinatie mogelijk! Dus dit o
Is niet normaal nee, dit was denk ik wel het meest uitzonderlijke probleemgeval wat er tussen staat op internet.
Tendance schreef:Gelukkig weet ik hoe het is om een paard zadelmak te maken en ken ik duidelijk mijn grenzen, dat is namelijk het allerbelangrijkste! Weten waar je eigen grenzen liggen en niet denken, dat je beter bent, dan je bent.
). Dan ga ik het niet eens proberen, maar dan breng ik het direct weg naar een prof. De tijd dat ik dacht wat te moeten bewijzen is allang voorbij. Ik heb inmiddels twee kleine kinderen en besef nu veel meer wat de risico's zijn dan 20 jaar geleden toen ik echt overal opstapte. Dat is het voor mij niet waard. Dan kom ik hem wel weer ophalen als er een stuur en een rem op zit.