Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liedje89 schreef:Ansie schreef:Ach Jasmijn beetje sneue reactie hoor, dat ben ik inmiddels wel gewend van je dus ik zal toch nog wat terug schrijven. Er is nogal een verschil in vanzelf een GP proef lopen of op hulpen reageren en een GP proef lopen, en het trainen op een manier dat het paard zich totaal onderwerpt aan de ruiter.
Je kan ook overdrijven met het 'overleg' te noemen, voor mij is het meer vraag en aanbod. Niet alleen maar eenzijdig opleggen. Kan je dan bijv. nog controleren of het te veel is wat je het paard oplegt. Kan ook zijn dat het totaal niet boeit hoor. Hij heeft het maar gewoon te doen, had ie maar kunstpaard moeten worden ipv sportpaard
Ik krijg bij dit commentaar echt geen praktisch beeld van wat je nu bedoeld. In welke zin is het opvolgen van de hulpen anders dan het onderwerpen aan de ruiter? Bij de termen "vraag & aanbod" en "eenzijdig opleggen" krijg ik ook niet echt een idee van wat je nu echt bedoeld, wat doe je dan anders als je iets vraagt als wanneer je het oplegt en welk aanbod??
Joolien schreef:Een beenhulp begrijp ik, ik ben consequent zat. Ik heb t meer over de hand waar ook TS het over heeft.
En over correct nageven, ik bied weerstand maar minimaal. Ik bied gewoon een constant contact, daarin werk ik niet terug, hooguit een keer mijn hand sluiten en been geven als het paard er doorheen loopt maar meer niet.
schrikdraad schreef:Paarden zijn slim dat duurt geen 5 uur of weken.
Dan doe je als ruiter heel wat verkeerd.
ijssnuiver schreef:De foto van Simpelman, spreekt mij ook niet heel erg aan moet ik zeggen. Ik zie vreselijk veel spanning bij het paard, helaas.
Babootje schreef:schrikdraad schreef:Paarden zijn slim dat duurt geen 5 uur of weken.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Paarden zijn juist heel dom en daarom duurt het geen vijf uur of weken. Een hond is een stuk slimmer.
Paarden redeneren niet en reageren puur instinctief op correctie en beloning (druk en druk weglaten).
Op de wat slimmere - of laten we zeggen, wat meer karaktervolle - exemplaren heb je wat meer overtuigingskracht/handigheid nodig.
Babootje schreef:schrikdraad schreef:Paarden zijn slim dat duurt geen 5 uur of weken.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Paarden zijn juist heel dom en daarom duurt het geen vijf uur of weken. Een hond is een stuk slimmer.
Paarden redeneren niet en reageren puur instinctief op correctie en beloning (druk en druk weglaten).
Op de wat slimmere - of laten we zeggen, wat meer karaktervolle - exemplaren heb je wat meer overtuigingskracht/handigheid nodig.
maralyn schreef:Ook kijkend wat het paard doet, wat gebeurt er als ik iets meer geef, gaat hij dan nog mijn hand op zoeken? Of gaat hij dan meteen met zijn kop omhoog? (En dat zie je ontzettend veel, teugels iets geven, en ipv zoeken gaan ze met hun hoofd omhoog) Maar....Waar komt dat dan weg?
Ruiter die het paard eigenlijk teveel vasthoud? Een ruiter die te ruw is en het paard wat is overgeeft?
, tussen slim en dom zit natuurlijk een hele wereld. Maar paardenliefhebbers zijn altijd geneigd veel meer intelligentie aan een paard toe te dichten als dat ze werkelijk hebben. sanne83 schreef:Sorry, we bedoelen geloof ik wat anders met "tot het gaatje gaan". Je paard moet uiteindelijk reageren op de kleinste hulp, maar dat krijg je niet voor elkaar door altijd maar naar een hogere druk te gaan en reacties te eisen.
Simpelman schreef:Je ziet een Iberisch paard op het toppunt van verzameling.
Kansloos dit....ijssnuiver schreef:Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten en daar hebben ze het volste recht toe, niet iedere methode past bij iedere combinatie. Maar ik beoordeel niet als ik mensen 1x zie rijden thuis, ik oordeel pas als ik ze structureel zie rijden en dat is vaak het geval. Uit 1x rijden kun je niks opmaken, blijven momentopnames.
Ik kan er niet zo mee zitten hoe andere mensen over mijn rijden denken, ik weet dat het werkt voor mij en mijn paarden. Ik heb kennis genoeg om dat te kunnen beoordelen en een instructeur die mij daar prima bij kan helpen.
Ik begrijp die wilgroei aan 'andere methodes' nooit zo.... Ik rijd geen western, maar ik begrijp wel wat een westernruiter aan het doen is, idem voor spring en eventing en endurence ruiters... Maar verder vind ik een hoop andere 'stromingen en methodes' vrij vaag en zie ik vaak niet waar het toe moet leiden. jasmijn78 schreef:Als niemand begrijpt wat je aan het doen bent , kun je het altijd nog een 'andere methode' noemen... Datzelfde geldt voor instructeurs die eigenlijk niet weten waar ze het over hebben.Ik begrijp die wilgroei aan 'andere methodes' nooit zo.... Ik rijd geen western, maar ik begrijp wel wat een westernruiter aan het doen is, idem voor spring en eventing en endurence ruiters... Maar verder vind ik een hoop andere 'stromingen en methodes' vrij vaag en zie ik vaak niet waar het toe moet leiden.
maralyn schreef:Ik zie veel meer mensen bitloos met een aanleuning rijden, van achteren naar voren, zonder valse knik.
Wat ijssnuiver zegt: Kan iemand mij dat uitleggen?
maralyn schreef:Babootje, hoe ga je dat oplossen.
Wendingen rijden? Schakelen? Ophoudingen?
Wat ik vraag, is om het duidelijk te maken voor de leken. Hier in ben ik ook een leek, omdat het mij nog altijd is gelukt, ondanks meer uren te draaien wat mijn resultaat was, zonder gesjor getrek, en heb ik dus wel na uren mijn doel bereikt.
Wat ik dan bij menig ruiters zie die wel met druk rijden, kneepjes rijden en ander gesjor en getrek, is dat de dieren een onderhals kweken en hun rug wegdrukken.
En hoe ga je dat voorkomen, zonder dat je het paard als het ware vast rijd?
Babootje schreef:Beetje te kort door de bocht gesteld misschien van mij , tussen slim en dom zit natuurlijk een hele wereld. Maar paardenliefhebbers zijn altijd geneigd veel meer intelligentie aan een paard toe te dichten als dat ze werkelijk hebben.
maralyn schreef:Wat ik vraag, is om het duidelijk te maken voor de leken. Hier in ben ik ook een leek, omdat het mij nog altijd is gelukt, ondanks meer uren te draaien wat mijn resultaat was, zonder gesjor getrek, en heb ik dus wel na uren mijn doel bereikt.
maralyn schreef:Maar waarin uit zich dat, zou je daar een voorbeeld van kunnen geven, waardoor het plaatje van andere stromingen, methodes, duidelijker word in mijn hoofd?
Babootje schreef:maralyn schreef:Ik zie veel meer mensen bitloos met een aanleuning rijden, van achteren naar voren, zonder valse knik.
Wat ijssnuiver zegt: Kan iemand mij dat uitleggen?
Te denken dat bitloos altijd zo'n vriendelijke fijne manier is, is ook een vergissing hoor. Een bitloos hoofdstel werkt vanuit het principe van druk op de neus.
Bij bitloze hoofdstellen moet je ook altijd goed uitkijken hoe hoog de neusriem zit. Zit hij te laag, kun je het neusbot breken (zoveel kracht kun je er mee uitoefenen).
Een bitloos hoofdstel werkt net als een hoofdstel met bit dus vanuit het principe druk en weglaten van druk. Helaas zie je bij de meesten die bitloos rijden (in ieder geval in mijn omgeving) dat het weglaten van druk niet gebeurt. Ik ben dus (tenzij een paard fysiek ongeschikt is voor een hoofdstel met bit) tegen bitloze hoofdstellen.

jasmijn78 schreef:ijssnuiver schreef:Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten en daar hebben ze het volste recht toe, niet iedere methode past bij iedere combinatie. Maar ik beoordeel niet als ik mensen 1x zie rijden thuis, ik oordeel pas als ik ze structureel zie rijden en dat is vaak het geval. Uit 1x rijden kun je niks opmaken, blijven momentopnames.
Ik kan er niet zo mee zitten hoe andere mensen over mijn rijden denken, ik weet dat het werkt voor mij en mijn paarden. Ik heb kennis genoeg om dat te kunnen beoordelen en een instructeur die mij daar prima bij kan helpen.
Als niemand begrijpt wat je aan het doen bent , kun je het altijd nog een 'andere methode' noemen... Datzelfde geldt voor instructeurs die eigenlijk niet weten waar ze het over hebben.Ik begrijp die wilgroei aan 'andere methodes' nooit zo.... Ik rijd geen western, maar ik begrijp wel wat een westernruiter aan het doen is, idem voor spring en eventing en endurence ruiters... Maar verder vind ik een hoop andere 'stromingen en methodes' vrij vaag en zie ik vaak niet waar het toe moet leiden.
. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vraagtekens zetten bij mijn manier van paarden trainen. Op mijn beurt doe ik dat ook wel eens bij anderen. jasmijn78 schreef:sanne83 schreef:Sorry, we bedoelen geloof ik wat anders met "tot het gaatje gaan". Je paard moet uiteindelijk reageren op de kleinste hulp, maar dat krijg je niet voor elkaar door altijd maar naar een hogere druk te gaan en reacties te eisen.
Wie heeft het over constant hoge druk? Alleen door consequent altijd een reactie op een hulp te eisen krijg je een gehoorzaam paard. Als je dat goed doet en duidelijk bent en ook alleen maar iets van je paard verlangd wat hij ook daadwerkelijk aankan, is er helemaal geen sprake van hoge druk. Tenzij het paard niet gehoorzaam is. En dat gebeurd ook wel eens. Daar hoeft echt niet altijd direct een dramatische reden aan ten gronslag liggen. Soms wil het paard nu eenmaal even niet wat jij wil. Komt bij de beste voor.
ijssnuiver schreef:Van de mensen die het niet (willen) begrijpen, heeft het gros zich er nog nooit in verdiept(mijn ervaring in mijn omgeving, dus niet meteen op de kast allemaal). Pas als ze even de moeite nemen om zich erin te verdiepen, vind ik dat je mag zeggen of je het er wel of niet mee eens bent.
sanne83 schreef:Ik vind dit echt een te simpele voorstelling van paardrijden.
sanne83 schreef:Het moeilijke gedeelte is of je die hulp op dat moment wel of niet zou moeten geven.
)
" met eventueel een "kneepje
" of ophouding om wat ronder te worden.