Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Prrrr schreef:Het grappige is dat in de tekst van dat onderzoek een stuk of vijf merkbare gevolgen genoemd worden waaraan je kan merken dat het paard last heeft van het overgewicht - en die zijn allemaal meetbaar. Wat ik dan mis in dat onderzoek: hoeveel te zwaar, kenmerken van het paard, kenmerken van de training? Het onderzoek zelf noemt 15% als maximum, niet 10%.
Die 10% is een norm afkomstig van dierenartsen, en die wordt in het stuk al helemaal niet onderbouwd. Beetje zwakke tekst dit. Beetje zwak onderzoek, misschien wel. Ik ken het niet, dus doe daar geen uitspraak over.
Waar ik wel uitspraak over kan doen: ik ben zwaarder dan gemiddeld, en rij met regelmaat een KWPN van gemiddelde grootte en gemiddeld gewicht. Al een jaar of vier. En dat paard toont, ondanks zijn onderhand gevorderde leeftijd, geen van de vijf genoemde tekenen dat hij last zou hebben van mijn gewicht. Hij kan ook nog steeds goed ontspannen onder mij op eigen benen lopen (en wegschrikken als hij daar zin in heeft). Ik weet zeker dat ik boven die 15% uitkom - en weet ook zeker dat hij er geen last van heeft. Waar zit dan dat verschil tussen dat onderzoek en de praktijk? Overigens ben ik sinds het begin van mijn paardrijcarriere afgegaan op de mening van mijn instructeurs die de paarden en hun geschiktheid beter kunnen inschatten dan ik - maar ik vraag het altijd wel.
PocoGaucha schreef:15% is al vaker uit onderzoeken gekomen geloof ik. Iemand van wageningen, die heeft er ook een onderzoek naar gedaan. die kwam geloof ik uit voor +/- 70 Kg voor een warmbloed. Vind ik realistisch. Ik rij op dit moment met een Haflinger, en doe er alles aan om onder de 70 te komen en te blijven.
Daarbij stond dat een zwaardere ruiter ook best op een paard kan gaan zitten, maar gewoon minder lang en vaak. omdat de spieren dan een langere tijd nodig hebben om zich te herstellen.
Prrrr schreef:En alleen de verhouding tussen het gewicht van beide, zonder ook maar iets te zeggen over bespiering en conditie lijkt mij te kort door de bocht.
Prrrr schreef:Kijk goed naar jezelf, kijk goed naar dat paard en beter nog: laat een ander die er verstand van heeft de situatie beoordelen.
Prrrr schreef:Immers: mijn vriend van 2 meter heeft met zijn 94 kilo een zeer gezond gewicht. Als ik dat met mijn 1 meter 62 zou wegen was ik morbide obees. Voor een paard zou dat dus niet uitmaken: het gewicht zou immers hetzelfde zijn.
Prrrr schreef:Mensen met overgewicht kunnen in uitstekende fysieke conditie zijn, wat jasmijn78 'fit' noemt - maar die vindt overgewicht daar dan wel weer onderdeel van.
Prrrr schreef:Daarom haalde ik dat onderwerp ook aan. Naast een gezond gewicht is fysieke fitheid is heel erg belangrijk. En een ruiter die 'fit to compete' is heeft imo geen zwaar overgewicht/obesitas.Maar die fysieke 'fit'-heid, noch overgewicht, zijn dus in dit onderzoek eigenlijk geen punt van discussie.
JastieHorse schreef:Tsja wanneer ben je dan te zwaar voor een paard..waar merk je dat aan? Ik ben best zwaar en lang en rijd gewoon op een stevige haflinger. Ze loopt bij mij zelfs beter dan bij iemand die veel lichter is. Dat is dan toch gek? Al met al ben ik wel tot de conclusie gekomen dat er wat kilo's af moeten, gewoon voor mezelf, het is dan uiteraard ook mooi mee genomen voor ponylief.
FahyaFemke schreef:wij hebben een fries op de manege en die mag 60 kilo dragen max. Dus met 65 kilo aanhouden zit je denk ik goed.ik vind het wel eens lastig, maar ik vraag altijd bij een nieuwe klant: wat de lengte + gewicht is.
Ik heb een lespony van 1.50m en sorry, daar mag niet iedereen op. Ik heb er dus ook al eens wat moeten afzeggen.
Ik heb nog een fries van 1.60/1.65 in de leer, en daar mogen de grotere mensen straks op. Voor nu neem ik dan maar lief met minder geld, en een pony die geen pijn in zn rug heeft.
Ik zat alleen te twijfelen wat haar max zou zijn. Het verschilt ook of je een beginner bent, of al een gevorderde. Ik heb namelijk wel 'zwaardere' gevorderde op haar rijden, maar de 'zwaardere' beginners komen er niet op.
Het is een kruising fries x arabier, met een overbouwde achterhand dus dat zit niet mee. Ik schat dat ze 450 - 500 kilo weegt. Dus 10% zou dan maar 45 kilo zijn... dat lijkt me wel erg weinig.
15% 67,50. Dat vind ik dus wel maximaal. Ik hield nu eigenlijk 75 kilo aan... kan ik dus beter naar 65 zetten.
Zelf weeg ik 56 kilo, en ik heb nu niet het idee dat ze last van mij heeft.