Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SheeNegro schreef:Gewoon plaatsen! De meeste hebben wel eten in huis en gaan je dus niet opeten
Gisteren viel mijn kwartje![]()
Mijn paard is rechter dan ik denk dat hij is, zeker na de galop slaagt het volledig om en moet ik gewoon op 2 teugels rijden ipv binnenbeen naar buitenteugel. Ik ben wel blij, de laatste minuutjes liep die mooi op lengte met neusje voor de loodlijn en gelijk contact. Het volgende puntje is van hieruit leren schakelen.
Ik heb zo'n hoop op een heerlijke zomer. Volgens mij zijn het de balkjes die wonderen verrichten. We zaten aan 8 balken waarvan 4 cavaletti'sen we verhogen nog steeds
SheeNegro schreef:Ik geloof dat jij op een springstal staat? Laat iemand het 1 keer voor jou doen. Zo is het bij mij gelukt,door die afstand voet voor voet af te meten, ik leg nu de balkjes op 5 en een halve voet van elkaar. Mijn paard blijft gewoon staan tijdens het leggen/veranderen/.. Na het 2e balkje moet ik eventjes bijduwen anders valt die stil en gaat hij balkjes raken, maar nu gaat 8 zonder problemen.
Het is standaardmaat op mijn paard aangepast, maar dat is maar een halve voet verschil. Ik stapte dus elke keer af, uiteraard probeer ik dat te beperken
Ik heb wel een situatiefoto als het je leuk lijkt
Patrss_ schreef:Cavaletti's lopen is idd een goed idee SheeNegro! Wat goed dat je resultaat merkt! Hoelang neem je het al mee in je trainingen? En hoe vaak per week neem je het mee?
Veulen84 schreef:dominiquew schreef:Ik kom zomaar even binnen vallen,
ik heb het niet allemaal gelezen, maar ik had een vraag.
Gister op wedstrijd was ik uitgesloten omdat ze teugelkreupel was, ik ben hiervoor ook al 2x uitgesloten daardoor, maar iedere x weer blijft het in me hoofd zitten als ze maar niet onregelmatig loopt, wat als ze onregelmatig loopt en dan gaat ze juist onregelmatig lopen, ik ben zelf ook gespannender dan thuis. Maar hoe krijg ik het uit me hoofd dat ze niet onregelmatig loopt? Ze heeft m1 gelopen dus het zit er zeker in, ik start nu B met dr.
Er zijn veel verschillende vormen van teugelkreupel. Het kan zijn dat je niet genoeg loslaat, het kan door het zadel komen, het kan zelfs een gebrek aan voorwaardsheid zijn. Juryleden kunnen over het algemeen niet zien/zeker weten wat de oorzaak is. Ze sluiten je dan uit omdat je paard onregelmatig is en ze vermoeden dat het een buiten natuurlijke oorzaak is.
Heb je toevallig een filmpje uit de proef?
Als je paard thuis echt goed loopt, waarom denk je er dan aan dat ie op wedstrijden teugelkreupel loopt? Loopt ze dan misschien thuis ook niet 100%? Breng je dan zoveel spanning mee naar wedstrijd? Wat was er de eerste keer dat het gebeurde? Rij losjes, rij voorwaarts en rij ontspannen. Maar dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan.
Joolien schreef:Met balkjes zou ik even rustig beginnen met 3, paarden die het niet gewend zijn hebben daar hun hoeven al aan volAls ze dat makkelijk oppakken kun je eerst gaan spelen met verschillende afstanden tussen de balkjes en dan een keer er een paar bij leggen. Uiteraard eerst weer op normale afstand.
en ga niet zitten alsof je 1.60 mtr moet springen maar ga iets met je kont uit het zadel en kijk waar je naar toe gaat en niet naar de balkjes want dan ga je naast je paard hangen.
Ympi schreef:Joolien schreef:Met balkjes zou ik even rustig beginnen met 3, paarden die het niet gewend zijn hebben daar hun hoeven al aan volAls ze dat makkelijk oppakken kun je eerst gaan spelen met verschillende afstanden tussen de balkjes en dan een keer er een paar bij leggen. Uiteraard eerst weer op normale afstand.
en ga niet zitten alsof je 1.60 mtr moet springen maar ga iets met je kont uit het zadel en kijk waar je naar toe gaat en niet naar de balkjes want dan ga je naast je paard hangen.
Ik ga helemaal niet staan als ik balkjes rij, blijf gewoon netjes op en neer gaan. Dat werkt eig. het beste...
Met drie beginnen lijkt mij inderdaad voldoende, als ik zie hoe onhandig die van mij is, als je er naast loopt kan ze het nochtans wel.
Heb ik deze al eens laten zien?
http://www.youtube.com/watch?v=-iWAqhI0V5w
miek2012 schreef:IDJ: op je zit terugrijden is voor mij:
Beginnen met halve ophouding dan hele ophouding:
kruisspieren aanspannen en de benen tegen het paard aanleggen zonder te drijven, je blijft rechtopzitten, hoogstens een fractie naar achteren om te voorkomen dat je bij het terugkomen last heb van 1e wet van Newton (massa is traag). Handen sluiten licht. Paard staat stil.
Hoe niet:
-Teveel spanning op teugels (te hard of trekken): paard spert mond open en alle aanleuning is weg
-Je paard fijnknijpen met de benen en kruis: paard spant zijn rug als tegendruk
-Naar voren leunen: dan komt er teveel gewicht op de voorhand, paard moet juist harder om zwaartepunt verschuiving op te vangen
cp112 schreef:Interessant topic weer, heb de opening helemaal gelezen (lap tekst) was erg interessant.
Ik ga zo even de laatste pagina's bijlezen.
Mag ik wel alvast een fototje plaatsen?
Tijdje terug al wel hoor
[ Afbeelding ]
Mijn hand hier is een beetje rare momentopname. Die ging nog wel eens een eigen leven leiden, is gelukkig inmiddels niet meer zoPaard was ten tijde van deze foto 4 jaar. Foto hierboven paar maandjes verder (november 2012)
[ Afbeelding ]
Air schreef:Op het moment dat hij terugkomt tijdens het ontspannen en dan tijdens je voorwaarts drijven alle ontspanning kwijt is, is het gewoon een ''lui-lekker-ontspanning'', geen actieve ontspanning.
Toch meer tempo nemen en hem daarin laten ontspannen. Ik heb veel liever een voorwaarts paard dan een paard wat snel terugkomt, drang naar voren is erg belangrijk en als ze dat knopje pas omzetten op het moment dat je even wat voorwaartser rijdt dan is dat maar zo.
Overigens draven veel mensen gewoon heel langzaam waardoor een snellere draf dan verkeerd lijkt, wat niet zo is.
Verder vraag ik mij af wat je betreft rechtrichten doet? Het lui-lekker-ontspannen kan namelijk ook op het moment dat ze niet recht zijn, actieve ontspanning niet, daardoor gaat dan alles verloren op het moment dat je meer tempo vraagt.
_Marinke_ schreef:Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider.
Sjolvir schreef:Dan denk ik toch dat je zelf niet niet snel genoeg bent, geen schande, niets zo moeilijk als goede timing en dosering.
Want en terug komen in tempo en toch die activiteit behouden is nou eenmaal heel moeilijk.
Blijven oefenen? Lastige is bij die van jou denk ik dan dat hij het snel weer over neemt en spanning opbouwt?
Je hulpen iets meer doseren? Maar via internet lastig te bedenken wat er anders fout gaat.
_iDj_ schreef:Ik ben benieuwd naar je uitgebreidere reactie.
N.a.v. je verhaal en je foto's krijg ik de indruk dat je hand te strak (dus ik zeg NIET te HARD!! ik zeg te weinig ELASTISCH en vooruit denkend) inkomt op het moment dat je activiteit vraagt. Kan het zijn dat je (ietsjepietsje) uit evenwicht raakt op het moment dat je been geeft? Is je paard (enigszins) zwaar op je beenhulpen? Als je been geeft, krijg je dan een vluchterige, rennerige reactie, of een "actief-van-achteren" reactie? Met welk deel van je onderbeen drijf jij aan?
Ympi schreef:21?! Das veel!
Ik blijf dus ook liever lichtrijden en als ik beginnerslesjes geef leer ik dat ook aan de kindjes, heb er echt een hekel aan om kinderen (of volwassenen) te zien die gaan springen en dan zo'n 5 meter voor de sprong al in verlichte zit gaan staan, voor niets goed... Dus afleren die handel!
_Marinke_ schreef:Béétje laat, maar jullie hadden hem nog te goed:Air schreef:Op het moment dat hij terugkomt tijdens het ontspannen en dan tijdens je voorwaarts drijven alle ontspanning kwijt is, is het gewoon een ''lui-lekker-ontspanning'', geen actieve ontspanning.
Toch meer tempo nemen en hem daarin laten ontspannen. Ik heb veel liever een voorwaarts paard dan een paard wat snel terugkomt, drang naar voren is erg belangrijk en als ze dat knopje pas omzetten op het moment dat je even wat voorwaartser rijdt dan is dat maar zo.
Overigens draven veel mensen gewoon heel langzaam waardoor een snellere draf dan verkeerd lijkt, wat niet zo is.
Verder vraag ik mij af wat je betreft rechtrichten doet? Het lui-lekker-ontspannen kan namelijk ook op het moment dat ze niet recht zijn, actieve ontspanning niet, daardoor gaat dan alles verloren op het moment dat je meer tempo vraagt._Marinke_ schreef:Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider.
Inmiddels ben je het met me eens dat hij inderdaad in een best hoog tempo loopt, wel is waar via pb. Maar dan is het even duidelijk ook in dit topic dat meerdere het dus eens zijn (jij, instructrice, omstanders (stalgenootjes, vriendinnen etc.)) dat hij eerder te snel dan te langzaam loopt.Sjolvir schreef:Dan denk ik toch dat je zelf niet niet snel genoeg bent, geen schande, niets zo moeilijk als goede timing en dosering.
Want en terug komen in tempo en toch die activiteit behouden is nou eenmaal heel moeilijk.
Blijven oefenen? Lastige is bij die van jou denk ik dan dat hij het snel weer over neemt en spanning opbouwt?
Je hulpen iets meer doseren? Maar via internet lastig te bedenken wat er anders fout gaat.
Hij neemt het inderdaad enorm snel van je over, of in het feit dat hij TE ontspannen word en gaat sukkelen of in het feit dat hij juist weer TE veel spanning opbouwt en te snel gaat lopen. Die middenweg vinden waarin ik dus bepaal en hij niet onder mij vandaan loopt in een normaal tempo maar wel actief is zo gigantisch lastig. Ik krijg het niet goed voor elkaar....
Merk ook dat hij in die hele frisse buien donders goed weet wat mijn beenhulpen betekenen, geef ik iets been en hij is weg. Geef ik 1 kuitdruk en hup hij wijkt voor druk. Tijdens dat soort momenten maak ik ook even handig gebruik van dat hij daar zo fanatiek op reageerd om hem fijn om mijn been te laten buigen (voltes voltes en nog eens voltes) maar ook pasjes wijken in stap pakken we dan mee.
Terwijl hij op andere momenten weer zo lui word op het been juist, dan kan je hem voor je gevoel wel aan het aantrappen blijven zeg maar. Plus hij is dan een stuk ontspannender en om hem dan bv. op je been te laten buigen is dan verrekte lastig, hij reageerd dan gewoon echt een heel stuk minder. Als hij op dat soort momenten dan ook niet (goed genoeg) reageerd mag hij ook wel even een por verwachten... Ik wil gewoon altijd reactie... Maar dat maakt het wel lastiger om die juiste 'dosering' te vinden. Ene keer is hij er heel vlug op en hoef je amper wat te doen eigenlijk, andere keer moet je zelf zo kneiters hard werken... Daar zit nog wel werk in, heel veel werk in en zijn we ook mee bezig off course maar goed._iDj_ schreef:Ik ben benieuwd naar je uitgebreidere reactie.
N.a.v. je verhaal en je foto's krijg ik de indruk dat je hand te strak (dus ik zeg NIET te HARD!! ik zeg te weinig ELASTISCH en vooruit denkend) inkomt op het moment dat je activiteit vraagt. Kan het zijn dat je (ietsjepietsje) uit evenwicht raakt op het moment dat je been geeft? Is je paard (enigszins) zwaar op je beenhulpen? Als je been geeft, krijg je dan een vluchterige, rennerige reactie, of een "actief-van-achteren" reactie? Met welk deel van je onderbeen drijf jij aan?
Nou een deel van het antwoord op je vragen lees je ook al in de reactie op Sjolvir...
Ik moet zeggen vind het lastig om te bepalen wanneer ik mijn handen juist op. Ben erg mee aan het bezig om ze juist voor me te plaatsen en elastisch te blijven. Maar op momenten dat hij sterk word en rennerig zeg maar merk ik dat ik ook in mijn hand te sterk word. Plus dat je zit hulpen kunt geven wat je wilt, hij loopt daar gewoon door heen. Terwijl op een ander moment hij ineens wél heel goed kan reageren op zithulp. Hoe kun je daarin strenger/consequenter zijn? VInd ik nog best lastig moet ik zeggen....
Bij het been geven uit balans raken doe ik volgens mij niet, wel wanneer hij het tempo overneemt en je uit het zadel gaat gooien (hij veert je al veel uit het zadel en als hij dan ook nog is zich strak maakt en nog harder gaat lopen is het verrekte moeilijk om goed te kunnen blijven zitten). Dus ja dan raak ik wel wat uit balans vaak.
De reactie op het been is heel wisselend, ene keer voel ik dat hij wel echt vertrekt vanuit de achterhand maar de andere keer is het weer een rennerige reactie....Ik drijf aan met mijn kuit (probeer ik zoveel mogelijk ook écht bewust te doen, heb voor ik hem in ging rijden erg veel met hak gedreven altijd en dit is me aardig goed afgeleerd maar als ik er dus niet bij na denk of moeite moet doen bij het aandrijven (weinig reactie krijgen) wil ik mijn hak nog wel eens iets optrekken... Maar zolang ik dus bewust been geef en bewust denk aan hakken laten afhangen dan gaat het goed en drijf ik met mijn kuiten..). Als hij niet reageerd of naar mijn mening absoluut niet voldoende dan krijgt ie wel een por, heb overigens wel spoortjes om op advies van mijn instructrice. Juist omdat hij soms zo 'lui' kan worden daarin dus en je zo net wat consequenter door kan komen. We konden ook met 2 zwepen gaan rijden dat als je geen reactie op het been krijgt je een tikje achter je kuit kan geven, maar daar ben ik heel onhandig in. Ik heb heel snel de neiging als ik dan een tikje met zweep geef mijn hand te veel te laten terug werken. Zij vind het belangrijk dat ik mijn hand gewoon netjes stil kan houden en mee laten veren met de mond zeg maar.
----------------------------------
Oké en wat doen we verder? Nou érg veel volte werk, hij is nog niet helemaal correct op 2 teugels.. Als ik rechtsom rijd wil die zich sterk maken aan de rechterteugel, gevolg is dat je zelf de neiging hebt om daar aan terug te gaan trekken. Maar dat is juist niet de bedoeling dus die laten we min of meer los (in elk geval een lossere verbinding) en de linkerteugel (buitenteugel) dus op wat druk. Vervolgens rijd ik hem met binnenbeen naar buitenhand toe (althans dat probeer ik) en vraag ikd oor mijn binnenhand wat opzij te bewegen of hij die naar beneden / opzij wil volgen. Zodat hij correcte stelling en buiging krijgt en daarbij moet hij wat 'losser' blijven op die buitenteugel, niet vast laten pakken of trekken zeg maar.
Andersom, als de linkerteugel de binnenteugel is heeft ie de neiging om de voltes juist wat te groot te laten worden (buitenschouder weg vallen), zijn hoofd te veel binnen te bewegen zonder buiging in zijn lichaam. Hier dus erg bezig met het begrenzen van de buitenkant maar wel met contact aan de linkerteugel.... Hij wil dat ik die los laat en dat mag ik dus juist niet doen van mijn instructrice. Door hem dan in de juiste buiging te rijden (en dat is erg lastig, lukt ons nog lang niet voldoende hebben wel goede stukjes van een paar passen er tussen zitten maar lang niet zoals het hoort zeg maar), zou hij vanzelf rechter moeten worden in zijn lichaam en zou ik moeten gaan merken dat ik op beide teugels evenveel druk heb.
Al goed, dan nog het puntje van 'terugrijden'. Ik mag hem niet in een te hoog tempo laten lopen, dan doet hij ook niks, bouwt spanning op en loopt snel onder mij vandaan. Plus je kan er gewoon niet op zitten dan... Moet hem juist wat terug nemen en bij me houden, zodat het allemaal wat makkelijker uit zitten is, hij ontspant en zijn hele lichaam gebruikt mét activiteit. Maar bij hem bestaat dat nog niet zeg maar, het is of te snel en gespannen of te langzaam en te ontspannen.![]()
Nu ben ik zondag op concour geweest en doordat vorige week we daar zo in de les mee bezig waren geweest en instructrice nog even heel streng is geweest op het niet te hard laten lopen zijn we daar in de proeven ook mee bezig gegaan. Ik heb hem juist niet maar laten lopen in zijn eigen tempo maar geprobeerd juist wat rustiger, zodat er meer rust in komt en hij bij me blijft. Was alleen geen succes, ineens schrikken en toch te veel nog onder mij vandaan sjezen zeg maar.![]()
Dus ik ben een beetje 'bang' geworden op dat terug rijden..![]()
Aaangezien ik hem eerder dus in zijn eigen (te hoge) tempo liet lopen en van daaruit probeerde alles op te lossen... Werkte ook niet goed want hij gebruikt zijn lichaam dan niet goed..
We zijn zo aan het zoeken en hij is zo moeilijk, want daarnaast heeft hij een hoge front, een hals wat van nature al bij hem behoorlijk opgericht staat... Als ik hem laat zakken en in de gaten houd dat hij de bovenlijn gaat oprekken (je ziet dan ookz o leuk alles trillen) loopt hij bv. vaak nog wat te diep.... wil ik dat neusje er dan wat uit hebben gebruikt ie weer die spier voor de schoft niet bijvoorbeeld...
Hij mist daarbij ook nog een hoop kracht in zijn achterhand overigens, moet echt sterker gaan worden. Maar hoe kan ik hem nou juist correct rijden om hem goed te faciliteren? De juiste bespiering te trainen etc. ?
SaSalover schreef:Heee,
Ik heb gisteren een wedstrijd gereden met mijn paard Bynck. Het ging erg goed, ik had voor de eerste proef 190 punten & voor de 2de proef 194 punten. En voor beide de eerste plekDit is pas onze 2de wedstrijd, en de eerste keer op dit terrein, het was nog erg spannend dus.
1 ding dat me ontzettend opvalt, is dat ik een beetje ingedoken naar voren zit, ook vind ik zijn hoofd/hals houding net niet stabiel genoeg. Verder had ik wat slordige momentjes, zoals niet goed op de letter rijden, of een terugval naar draf in de galop. Ook had de middendraf er wel wat meer uit gemogen, en in de galop had ik graag wat meer sprong gezien. Ook was hij, wat echt heel erg verassend is, een beetje aan de slome kant. Normaal gesproken is het een en al inhouden, maar dit keer moest ik toch een stuk meer been geven. Dit ziet er ook niet heel fijn uit, aangezien ik nogal veel been gaf..
[ Video ]
Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben