Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zusjuh

Re: Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:54

Vroeger wisselde ik het ook wel eens af! vooral omdat we toen een paard op de manege hadden staan wat ging lopen draaien als je opstapte... Tenminste links opstapte ;) Want als je rechts opstapte was er geen probleem xD

Tuurlijk moest ze het wel leren maar ze had ook het probleem (vooral in het begin) dat ze het eng vond op het moment dat er iemand in het zadel ging zitten en dan meteen aangalolpeerde! Vandaar dat we dat eerst maar af hebben geleerd en daarna het opstap probleem hebben aangepakt :p

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:56

Ik kan ook van beide kanten opstappen.
Ik deed dat geregeld, heel bewust. Om het paard dat te leren maar ook om mijn eigen lichaam zo optimaal mogelijk te benutten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:33

(ik heb niet alle paginas gelezen dus als het dubbelop is: sorry)

Het links opstijgen is een militaire uitvinding. Met een sabel aan je zij is het iets handiger vanaf links, maar gaat ook wel vanaf rechts. Omdat men met links teugels voert (ivm rechts wapenhand) is het ook iets meer gewoonte om het paard onder controle te hebben met de linker teugelhand bij opstijgen.

Echter het belangrijkste: als je een hele rij ruiters tegelijk laat op of afstijgen, en die staan redelijk dicht naast elkaar, dan is het botsinggevoelig als de een links en de ander rechts afstijgt. Dat op- en afstijgen van grote groepen moest heel soepel en snel gebeuren, dus vandaar hebben ze het standaard gemaakt.

Veel van de dingen die nu gangbaar zijn in maneges zijn direct uit het militaire bedrijf overgenomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:42

Ik kan beiden, maar stap links het meeste op. Als ik moet afstappen, stap ik 2e keer meestal rechts op.

Nu ben ik zelf 38 en heb ik les gegeven. Maar hele jonge meiden lukt het idd vaak niet. Ik leer mensen eerst been over het zadel te zwaaien en weer terug te gaan zitten. Dan rechts gaan hangen en terug in het zadel. Daarna even de grond aantikken met je linkervoet en weer terug zwaaien. Daarna opstappen vanaf rechts.

Ik heb een westernzadel, dus kan bijv de beugelriemen niet wisselen. Maar het paard is nog belangrijker natuurlijk. Ik zeg eerlijk, dat ik vlot en vloeiend opstappen ook erg belangrijk vind, zonder hard neer te ploffen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:53

Ik kan het wel hoor, geen probleem!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:56

Voor mij hetzelfde als wanneer mensen niet rechts het zadel erop gooien, of hoofdstel indoen, of tijdens het meelopen :)

Ben van mening dat je alles aan beide kanten moet kunnen :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:15

Nog nooit bij stil gestaan eigenlijk! Links opstappen is gewoon een gewoonte!
Maar ik ga het ook eens recht proberen. Dat lijkt me inderdaad beter voor de rug van het paard. Om af te wisselen.
Wel gebruik ik altijd een krukje om op te stappen, terwijl mijn pony maar rond de 1.42 is :P

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:05

ik stap altijd links op aangezien het manegepony's zijn die dat niet gewend zijn

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:09

Wisselen is inderdaad een goed punt voor jezelf, je zadel en je paard. Toch doe ik het ook meestal links. Maar ik stap wel altijd op met krukje!!!!

Klinkt misschien wel stoer dat je op een paard van 1,70 je 'op kan hijsen' zonder kruk maar kijk eens naar je paard als je opstapt. Je zadel verschuift, je paard moet zijn hele gewicht verplaatsen. Kan toch niet goed zijn...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:10

Ik stap ook wel eens rechts op, alleen verloopt iets moeizamer dan links :+

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:31

Ik heb er nooit over nagedacht, binnenkort maar 's proberen dan..Denk wel dat ik even moet oefenen met een paard van 1.77. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:40

Ik heb op de paardenhouderij in Alkmaar 1 x rechts op moeten stappen, op de manege altijd links. Ik zou rechts niet kunnen, Lasco en Spetter zijn aan de grote kant. Als ik later mn eigen Fries heb die kleiner van maat zal zijn zal ik t nog wel eens proberen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:43

ik denk dat we wel de conclusie kunnen trekken dat het niet klopt dat niemand rechts en links op kan stappen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:48

Niemnd? Hier nog 1 die het wel kan!
( en koprollend weer van paard af! :j )

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:52

Ik wissel af, iedereen die het ooit zag enor verbaasd maar ben van mening dat je aaletwee de kanten op moetkunnen stappen ( ipad typen valt niet mee sorry )

wendyodinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:55

ik doe ook bijden kanten opstappen afwillen voor de rug hiih x

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:14

Wendy, ja daarvoor is het ook goed :-)

hartjeDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:28

Ik stap automatisch altijd links op. Ik denk dat als ik rechts opstap er meteen weer afval :+. Maar vindt het wel een goed idee om een keer te proberen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:35

Ik kan ook gewoon zowel links als rechts op stappen. Dit is wel gekomen, omdat ik mijn linker knie verbrijzelde en ik per se moest paard rijden... :+

Met zadelmak maken stap ik ook altijd links en rechts op en ga ook aan beide kanten hangen.
Wennen de dieren makkelijker aan alles en accepteren meer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:49

Quir schreef:
Met zadelmak maken stap ik ook altijd links en rechts op en ga ook aan beide kanten hangen.
Wennen de dieren makkelijker aan alles en accepteren meer.

Doe ik ook altijd :j ..Ideaal om jonge paarden direct beide kanten aan te leren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:51

ik kan niet rechts opstappen denk ik. Volgens mij kom ik dan achterstevoren op het paard te zitten ofzo...

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:22

Uiteindelijk lukt het wel, maar het gaat wel een heel pak moeilijker bij mij om langs rechts op te stapen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:26

Ik stap vaak aan de 'verkeerde kant' op en af, als het paard ergens tegen staat of ik toevallig rechts van haar sta.
Kan heb bij alle maten paarden, ben linksom even lenig als rechtsom, dus voor mij heeft linksom eigenlijk geen meerwaarde.

Heb het 'aangeleerd' toen ik net als Quir iets aan mijn linkerbeen had en toch 'moest' rijden!

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:49

Ik stapte bij mijn oude verzorgmerrie altijd via bijde kanten op. Waarom niet iedereen het kan? Geen idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:52

Dat heeft denk ik met gewenning te maken en of je van de andere zijde ook lenig bent, denk ik.