bertie schreef:Hm .. ik begrijp niet zo goed waarom je ineens iets 'anders' zou moeten gaan doen.
'Gewoon' dressuur rijden is voldoende.
Al er ergens op je pad een instructeur komt waarbij je alles moet omgooien, dan is er misschien met die instructeur iets aan de hand, en niet met jou.
Die bedenking mag je je gerust maken. Maar ik heb leren rijden een jaar of 12 geleden in jawel België. En hier in de omgeving rijd je dressuur met sporen, een slof en heel veel teugeldruk. Kortom je doet er alles aan om je paard naar beneden te krijgen behalve netjes en beleefd rijden. Zo heb ik dus ook leren rijden. Gelukkig ben ik altijd oplettend en kritisch gebleven en heb ik slechts een 10tal keer met slof gereden en slechts twee keer met sporen.
Om je een beeld te geven, dit ben ik, zo'n 7 jaar geleden op mijn eerste eigen net zadelmakke paardje mij toen aangesmeerd door mijn instructeur.
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
Vind ze zelf heel erg schaamtelijk om te zien. 't is een aantal maanden later dan ook serieus mis gegaan en ik viel enkel nog maar van mijn paard in plaats van te blijven zitten.
Mijn zus haar paard is toen naar huis gehaald, ons paardenbestand is uitgebreid en ik ben hobby-matig gaan rijden zonder lesgever, niet slim, maar wel al beter.
Een voorbeeldje uit die tijd.
[
Afbeelding ]
Toen heb ik een eigen paardje kocht, ben ik bokt gaan volgen en al snel leerde ik hoe het wel moest. De eerste tijd heb ik alleen gereden en toen gingen we zo de bak door.
[
Afbeelding ]
Maar bokt liet me verstaan dat je les moest nemen. Ik zocht me dus een lesgeefster en vertrouwde haar en dan kreeg ik zo'n beeld.
[
Afbeelding ]
Dit zat voor mijn gevoel niet goed. Opnieuw liet bokt me verstaan dat dit inderdaad nog fouter was, dus ik op zoek naar een andere instructeur.
En nu doen we het zo.
[
Afbeelding ]
Maar ik heb het dus heel moeilijk met dat vol te houden, ik wil nog steeds als ze even omhoog komt mijn binnenhand omhoog achteruit trekken, beetje wringen en huppa... Maar dat mag niet
Sorry voor mijn epistel, kan misschien een leerschool zijn voor andere beginnende ruiters.