[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:49

IDJ, zo heb ik het vroeger ook geleerd.. maar ik merk dat mijn uitleg voor veel mensen net iets "makkelijker" te volgen is.

Als jij een proef rijd met een lange teugel/verbinding (voorwaarts neerwaarts).. Kunnen we dat aan de teugel noemen. Maar het is niet "het type" aan de teugel die er in je proef van je verwacht wordt..

Ik heb het "aan de teugel" uit elkaar geplukt omdat ik dat prettiger vind. Zelf zou ik ook nooit roepen "hij loopt mooi aan de teugel". Ik roep uit mezelf al "Hij is mooi naar je hand toe."

Wellicht komt dat ook omdat het idee van "aan de teugel" voor veel mensen "in een krulletje lopen" is (dat dacht ik in ieder geval wel toen ik 11 was en ik zie het vaak ook terug aan anderen).

We bedoelen iig het zelfde. :o

astriidj

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:51

Bedankt voor jullie heldere uitleg! Vroeger dacht ik inderdaad ook dat aan de teugel een mooi krulletje was, maar door veel mee te lezen op bokt ben ik erachter gekomen dat er toch meer bij komt kijken. Ik heb wel het idee dat mijn verzorgpaard mijn hand volgt, maar rij eigenlijk met een (te) lange teugel waardoor hij continu in de voorwaarts-neerwaarts houding loopt. Maar meer opgericht rijden is natuurlijk niet alleen de teugels korter pakken. Hoe rij je meer naar de oprichting toe? ja ik ben van plan les te nemen, maar nog op zoek naar een goede instructeur)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:10

Als een paard goed naar je hand toe is dan is het (tot een bepaalde halshoogte) wel alleen een kwestie van teugels opnemen en luchtig en zacht zijn in je handen :)

Je paard geeft vanzelf aan tot welke halshoogte dat is.. Vanuit daar ga je spelen met tempocontrole op zo min mogelijk handhulpen. Fijn rijden en zoals Bertie altijd zegt: "BLIJ rijden"

Echt meer naar verzameling en "de" oprichting kan pas als je basis voor elkaar is, je paard onvoorwaardelijk naar de hand blijft zoeken/lopen en op de juiste manier zijn lichaam gebruikt.

En daar heb je écht goede instructie bij nodig die jou kan leren voelen en je training aanpast op het kunnen van jou en je paard.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:57

Ympi schreef:
bertie schreef:
Hm .. ik begrijp niet zo goed waarom je ineens iets 'anders' zou moeten gaan doen.
'Gewoon' dressuur rijden is voldoende.
Al er ergens op je pad een instructeur komt waarbij je alles moet omgooien, dan is er misschien met die instructeur iets aan de hand, en niet met jou.

Die bedenking mag je je gerust maken. Maar ik heb leren rijden een jaar of 12 geleden in jawel België. En hier in de omgeving rijd je dressuur met sporen, een slof en heel veel teugeldruk. Kortom je doet er alles aan om je paard naar beneden te krijgen behalve netjes en beleefd rijden. Zo heb ik dus ook leren rijden. Gelukkig ben ik altijd oplettend en kritisch gebleven en heb ik slechts een 10tal keer met slof gereden en slechts twee keer met sporen.
Om je een beeld te geven, dit ben ik, zo'n 7 jaar geleden op mijn eerste eigen net zadelmakke paardje mij toen aangesmeerd door mijn instructeur.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Vind ze zelf heel erg schaamtelijk om te zien. 't is een aantal maanden later dan ook serieus mis gegaan en ik viel enkel nog maar van mijn paard in plaats van te blijven zitten.
Mijn zus haar paard is toen naar huis gehaald, ons paardenbestand is uitgebreid en ik ben hobby-matig gaan rijden zonder lesgever, niet slim, maar wel al beter.
Een voorbeeldje uit die tijd.
[ Afbeelding ]

Toen heb ik een eigen paardje kocht, ben ik bokt gaan volgen en al snel leerde ik hoe het wel moest. De eerste tijd heb ik alleen gereden en toen gingen we zo de bak door.
[ Afbeelding ]
Maar bokt liet me verstaan dat je les moest nemen. Ik zocht me dus een lesgeefster en vertrouwde haar en dan kreeg ik zo'n beeld.
[ Afbeelding ]
Dit zat voor mijn gevoel niet goed. Opnieuw liet bokt me verstaan dat dit inderdaad nog fouter was, dus ik op zoek naar een andere instructeur.
En nu doen we het zo.
[ Afbeelding ]
Maar ik heb het dus heel moeilijk met dat vol te houden, ik wil nog steeds als ze even omhoog komt mijn binnenhand omhoog achteruit trekken, beetje wringen en huppa... Maar dat mag niet :o

Sorry voor mijn epistel, kan misschien een leerschool zijn voor andere beginnende ruiters.

Oh ..

ja, ik weet van Belgische vrienden hoe moeilijk het is om in België dressuur te rijden, en goede instructie te vinden.
Ik realiseerde me niet dat je in België woont, springland bij uitstek.

Het is daarom des te fijner dat je je openstelt voor opmerkingen vanuit Bokt. En naar aanleiding daarvan keuzes maakt. :j
Knap hoor! <3

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:27

België, inderdaad springland bij uitstek, alsof dat nog niet genoeg is, staat er bij ons thuis maar één dressuurpaardje en dat is mijn Haflinger. Voor de rest allemaal springpaarden en springruiters dus.
Lief dat je dat knap vind van mij, maar ik vind het niet zo heel bijzonder, ik wil gewoon het beste voor mijn paard en zo moet het ook!
En ik ben bokt heel dankbaar, bokt kan zo hard zijn, daar wordt je dan -O- en -:(- van, maar eens bekoeld heeft bokt vaak gelijk.
Ik heb trouwens een afspraak gemaakt voor een les! Vrijdag half 3! Ga beginnen met iedere week en dan kijken of ik kan afbouwen naar eens op de twee weken (heb de centjes nodig...). Dus bedankt SheeNegro voor de aanmanende woorden!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 17:17

In mijn club net hetzelfde, genoeg springruiters en paardenhobbelaars, maar maar weinigen die zich echt op de hoe en waarom van dressuur focussen. Zo jammer :(
Gelukkig hebben wij een super commandante waar ik al veel van geleerd heb, ik ben haar paardendochter zoals ze het zegt :D

Ik ben blij dat je gebeld hebt! *\o/*

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:23

ik volg ook weer :D

hier mijn bijdrage van wat ik denk te zien.

Hier een foto van mijzelf Afbeelding

ben eigenlijk wel blij met dit plaatje.
Ik heb de omgekeerde v getrokken de voortste v is ruimer.
paard loopt ietjes op de voorhand en is hoog in het kruis.
het hoog in de kruis is volgens mij het gevolg dat hij op de voorhand loopt
als hij meer op het achterbeen komt zou dit dan niet meer plaats vinden?
hoofd/hals houding ben ik best tevreden mee had iets meer lucht mogen geven voor dat laatste beetje
en moeten aanvullen met been zodat hij tegen mijn hand aanliep.
Ik heb het idee dat hij zijn bekken kantelt maar dat weet ik niet zeker.
handhouding van de ruiter(mijzelf :+ ) moet worden verbeterd want ik knik door bij mijn polsen.
beugels mogen wat korter waardoor de been ligging van het onderbeen beter word.

klopt het wat ik denk te zien. Heb veel geleerd van de vorige topics en heb nu mijn eigen foto onder de loep genomen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:59

Ympi schreef:
België, inderdaad springland bij uitstek, alsof dat nog niet genoeg is, staat er bij ons thuis maar één dressuurpaardje en dat is mijn Haflinger. Voor de rest allemaal springpaarden en springruiters dus.

HAHA, wat grappig.
Ik ken een uitgesproken (een beetje 'kattig') springmeisje dat dressuur ging rijden omdat haar eigen gefokt springpaard niet zo goed kon springen.
Ze is nu M2, en begint dressuur LEUK te vinden. _/-\o_
En wat leert ze daarmee VOORAL? .. Dat driftig zijn niet werkt. <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:09

nee natuurlijk helpt driftig zijn niet. en wat leuk dat ze zo veranderd is.
Ik onderga zelf die verandering ook, ten opzichte van een jaar geleden ben ik ook al 180 graden omgedraaid, maar t kan altijd beter. Dressuur is leuk, als het werkt!

Morgen hebben wij als het goed is les, ik ben heel benieuwd, als jullie willen duimen :D
Word ook een eerste kennismaking, dus spannend!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:18

Snackie schreef:
nee natuurlijk helpt driftig zijn niet. en wat leuk dat ze zo veranderd is.
Ik onderga zelf die verandering ook, ten opzichte van een jaar geleden ben ik ook al 180 graden omgedraaid, maar t kan altijd beter. Dressuur is leuk, als het werkt!

Morgen hebben wij als het goed is les, ik ben heel benieuwd, als jullie willen duimen :D
Word ook een eerste kennismaking, dus spannend!

Blijf vooral fcussen op BLIJ rijden! :j
BLIJ vor jou.
EN ook vooral BLIJ voor je paard! *\o/*

Als er in de les geen BLIJheid is, dan kun je je afvragen of dit is wat je wilt.
Voor jezelf, en voor je paard.

Spannend! We gaan vast van je horen hoe het gegaan is! *\%/*

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:21

Ik hoop zelfs met beeldmateriaal als mn vriendinnetje ook komt kijken.

Ik kan heel blij rijden, als het goed gaat, al kijk ik altijd chagarijnig/geconcentreerd.
En mijn paard kan haast niks fouts doen, dat is gewoon een topper, ten alle tijde.
We moeten even afwachtten hoe de bak is, maar in de sneeuw is t ook leuk rijden,en anders sleep ik m toch even met een pallet achter t peerd :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:12

Hoop dat de bak goed is voor je Snackie ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:15

:* ik ga vragen of er een mogelijkheid is dat hij getrokken kan worden morgen ochtend :P

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:05

_iDj_ schreef:
Ympi schreef:
@ Saskia, het lijkt alsof jouw paard (jij misschien ook?) heel veel spanning opbouwt tijdens het rijden. Ik denk ook te zien dat hij op sommige foto's zijn rug weg drukt en in een opgekropte houding gaat lopen, maar dat beschrijf je zelf ook al. De laatste foto vind ik je paard wel ontspannen lopen, maar lijk jij je rug erg hol te trekken. Het is ergens ook normaal dat ze wedstrijd spannend vinden en zich dan meer gaan opspannen waardoor het rijden niet meer zo lekker gaat.

Ik zou net de opmerking maken dat je aanleuning waarschijnlijk toch niet helemaal deugt en het neusje op de loodlijn toch wat getruukt is. Maar dat heb je zelf ook wel door dus. *\o/*
Als je gaat halsstrekken of zelfs je teugel los gooit, wat gebeurd er dan? En als je daarna de teugels weer aanneemt?

Als ik ga halsstrekken dan gaat hij eerst keurig mee naar beneden, totdat hij denkt van he dit wil ik niet en gooit zijn hoofd vrolijk in de lucht. Als ik dan mijn teugels gewoon aanneem zonder iets te vragen loopt hij zo nog een aantal rondjes vrolijk met zijn hoofd omhoog door de bak heen.

Naar die ontspannng wil ik dus heen. Dat hij laag bijft als ik dat vraag en niet zodra hij doorheeft dat hij omhoog kan dat hij dan met zijn hoofd in de lucht gaat lopen en supersterk wordt.
Iemand een tip/oplossing?!?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:54

Heb de mijne met lange lijnen in stap lekker nagevelijk gekregen door veel geduld en ontspannen, stapje harder stappen, stapje terug. Halthouden op stem en lichte druk en weer voorwaarts.

Nu komt het.

Omdat mijn conditie nog niet goed is, kan ik niet mee rennen in draf. waardor zijn nageven naar de filestijnen gaat, omdat ik mijn schouders vastzet, omdat ik niet mee kan rennen.
-.-"
We houden het maar lekker op stap! :D Dan weet ik ook, dat ik ook los ben :D

PS: van het zomer, komt het zadel er weer op :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:18

Interessant topic dit zeg :) Alhoewel je wel aardig duidelijke foto's (of evt. beeldmateriaal) moet hebben wil je er echt wat van kunnen zeggen denk ik of niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:22

maralyn schreef:
Heb de mijne met lange lijnen in stap lekker nagevelijk gekregen door veel geduld en ontspannen, stapje harder stappen, stapje terug. Halthouden op stem en lichte druk en weer voorwaarts.

Nu komt het.

Omdat mijn conditie nog niet goed is, kan ik niet mee rennen in draf. waardor zijn nageven naar de filestijnen gaat, omdat ik mijn schouders vastzet, omdat ik niet mee kan rennen.
-.-"
We houden het maar lekker op stap! :D Dan weet ik ook, dat ik ook los ben :D

PS: van het zomer, komt het zadel er weer op :D

Handigste is als je paard langzaam kan draven of als je je paard om je heen kan laten draven.
Verder zijn niet alleen je schouders van belang maar ook je ellebogen en polsen, waar je in mee moet kunnen veren.
Je hebt je armlengte zeg maar om verschil in tempo tussen hem en jou op te vangen.
Het is dus altijd zaak te zorgen dat je niet je armen al maximaal gestrekt hebt als je gaat aandraven, maar dat je nog rek hebt zeg maar.
En weet niet of het bij jouw paard kan qua gangwerk, maar het kan handig zijn in dezelfde draf als je paard te lopen, dus jouw benen
gelijk met zijn achterbenen.
Dan is het het makkelijkst om niet anders te worden in zijn mond dan je zou willen.
Ik geef toe het is heel moeilijk, ik vind het makkelijker er achter te zitten op een kar, dan er achter te rennen. :+
(ik lang leidsel dan meer dan dat ik lange teugel, reden is dat het bij mij als men voor bereiding bedoeld is.
Vorig jaar toen hij nog niet voor de kar liep http://www.youtube.com/watch?v=-WvZ_RsViEY
ik probeer dus draf van het paard te copieren.)

Qua conditie is het hier stukje draf, weer stuk stappen, omdat je anders inderdaad de boel niet kan bijbenen en gaat hangen :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:37

Citaat:
Als ik ga halsstrekken dan gaat hij eerst keurig mee naar beneden, totdat hij denkt van he dit wil ik niet en gooit zijn hoofd vrolijk in de lucht. Als ik dan mijn teugels gewoon aanneem zonder iets te vragen loopt hij zo nog een aantal rondjes vrolijk met zijn hoofd omhoog door de bak heen.

Naar die ontspannng wil ik dus heen. Dat hij laag bijft als ik dat vraag en niet zodra hij doorheeft dat hij omhoog kan dat hij dan met zijn hoofd in de lucht gaat lopen en supersterk wordt.
Iemand een tip/oplossing?!?

Hier hetzelfde probleem. Heb ik eingelijk ontspanning, geef ik ruimte. Hoppa hoofd omhoog want er staan bakkabouters. En dan eindig ik met waslijntjes :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:38

sjolvir, dankje :D

Langzaam draven kan hij wel...Maar...Omdat hij zich dan focust op mijn zweepje wil hij harder, en omdat ik niet in zijn mond wil zitten, laat ik dan mijn zweepje vallen.
Dan issie niet meer in draf te krijgen...

Inderdaad, this zwaar om mee te rennen....

mijn ellebogen en polsen zijn wel ontspannen, anders krijg ik namelijk krampen. Maar ik voel het tussen mijn schouderbladen dat ik dan vast zit.

Daarnaast laat ik m in stap veel mijn handen volgen door zijn hals te laten strekken en weer op te pakken.
Dit pakt hij al snel op

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:40

Als je gaat halsstrekken niet vergeten dat je dat eigenlijk met hetzelfde contact rijdt als als je niet halsstrekt.
Als je de teugels op dat moment relatief gezien te los laat, verlies je het contact en loop je kans dat paard zelf een houding gaat kiezen.
Ook niet vergeten wel te blijven rijden, halsstrekken is een hele moeilijker oefening om goed te doen,
blijven rijden en paard uitnodigen om met zijn hoofd te zakken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:42

Was dat voor mij?

Als rusty halsstrekt, houd ik altijd contact, puut omdat ik dit ook met bochten doe.
Zo zakt hij ook met bochten, en komt dan weer langzaam omhoog, wanneer ik dat vraag.

Af en toe verliest hij wel zijn voorwaartse, maar daar is altijd aan te werken.

Tijd....
tijd doet het m. :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:43

Sjolvir schreef:
Als je gaat halsstrekken niet vergeten dat je dat eigenlijk met hetzelfde contact rijdt als als je niet halsstrekt.
Als je de teugels op dat moment relatief gezien te los laat, verlies je het contact en loop je kans dat paard zelf een houding gaat kiezen.
Ook niet vergeten wel te blijven rijden, halsstrekken is een hele moeilijker oefening om goed te doen,
blijven rijden en paard uitnodigen om met zijn hoofd te zakken.

Dat gebeurt bij mij wel. Het contact blijft behouden bij het halsstrekken. Maar omdat er iets gebeurt waardoor het paard opkijkt verlies ik alle contact en aanleuning. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:53

Hebben jullie geen foto, of filmpje?
Is en blijft ook wel hele moeilijke oefening, maar wel een belangrijke.
Paard moet wel durven zakken.

Hals strekken, zeker niet perfect plaatje, maar daarom juist. (onze eerste wedstrijd had hem toen half jaartje :D, L1 proefje )

Zit naar voren met boven lichaam, werk terug met binnenhand, geef wat met buitenhand, teugels veel te lang
en daardoor handen bijna in mijn broekzakken.
Neus moet er meer uit en kan nog lager (kniehoogte).
Vind hem wel fijn over de benen voor ons wedstrijf debuutje en hij bleef netjes doorlopen in hetzelfde ritme en met
dezelfde pas grote als de rest van de drafstukken (takt en regelmaat, daar was ik vooral blij mee)
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:57

Ik rijd niet, ik langelijn op dit moment, vanaf de zomer stap ik er weer op.

PB als je het hele verhaal wilt, ga ik niet planten openbaar namelijk ;)

VOlgende keer ga ik er een filmpje van maken, omdat ik namelijk vrijdags met school vrij ben, kan ik met de bus naar hem toe. Maar...Ik heb dan niemand die kan filmen, en om zelf te filmen is erg onpraktisch.

Nee...Zover zakt hij niet, maar hij zakt wel, en het begin is er wel!
Zeker naa de nare ervaringen van vroeger, vind ik het petje af voor hem, dat hij me nu langzaam durft te vertrouwen.

We langelijnen nog niet zo lang, omdat hij eerst gerevalideert heeft.
Denk dat we nu 4 keer ge-langelijnt hebben.

Maar er komt een filmpje, zo snel mogelijk!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:07

Lange lijnen werkt wel fijn hoor en zeker als je moet revalideren, met Sjol ook tijden gedaan.
Vind het ideaal, want doelloos eindeloos alleen maar stappen aan de hand, wordt je zelf en je paard ook niet wijzer van, zeker niet als dat eindeloos rondjes lopen in de bak is of over het erf.
Als je ergens naar toe loopt, bv rondje dorp klinkt het al zinvoller (geestelijke afleiding voor paard en mens).
Lang teugelen, moet je paard toch werken, nadenken en moet iets voor je doen, terwijl je hem niet te veel belast kan je hem toch sterker maken en geestelijk bezig houden. win win situatie dus.

Vind langelijnen best moeilijk zeker als je het goed wil doen.