Circa 7 minuten instappen en uitstappen sws altijd 10 min en soms nog langer als hij erg bezweet is.
DezeNaam
Geplaatst: 31-07-13 14:34
Instappen op gevoel, uitstappen tot hij niet meer pompt.
LisaFalco
Geplaatst: 31-07-13 14:36
Geen idee eigenlijk gaat bij mij op gevoel Als ik thuis rij duurt het niet zo lang want dan heeft ze van tevoren al in de wei rondgelopen en kan ze daarna ook meteen weer in de wei rondlopen Als ik les heb duurt het wel wat langer omdat ze dan moet stilstaan in de trailer
ik let nooit op de tijd van in en uit stappen maar als ik begin dan paar x rond stappen als ik aandraaf dan probeer ik lekker beetje lange nek , naar beneden hals strekken zeg maar links en rechts en de galop ook beetje zo en dan even lekker oppakken trainen. en als dat klaar is ook zo weer afbouwen lange teugel geven in galop en in draf en dan lekker stappen dan paar x over erf op de stenen stappen heen en weer en dan lekker naar de stal afzadelen en als warm is af spuiten
met de winter rij ik in en uit met een wollen deken op paard is dan geschoren en wil niet dat ze kou vat
Bij mij hangt het er vanaf of ze op de wei hebben gestaan of niet. Vaak minuut of 5 losstappen, dan laag en over de rug stukje draven en dan langzaam oppakken voor het werk. En als het lekker weer is lekker buiten een rondje uitstappen. Voor beide ergggg lekker!!
Voor t rijden altijd even losmaken vind ik belangrijk, ik ga zelf ook niet ineens hard trainen zonder warm te lopen/strekoefeningen te doen.. Dus toch wel 5 á 10 minuten even lekker losstappen en draven. Na het rijden net zo lang uitstappen tot het paard weer op adem is, het is al helemaal lekker om daarna nog even een klein rondje buiten uit te stappen.
Otjuh
Geplaatst: 03-08-13 08:46
Half uur in, Half uur uit. Is de weg naar de bak In de bak nog even 2 rondjes ene kant 2 rondjes andere kant en dan pak ik hem op. Ik stap in en uit aan de lange teugel (heerlijk zo'n bomproof paard) In de bak rij ik 3 kwartier tot een uur. De dichtsbijzijnde bak is daar, dus hij is het wel gewend.
De bak zit vlakbij t strand, dus als ik een strandritje maakt loopt hij die weg ook. Kan die heus wel aan
met dit weer stap ik rustig 15 minuten in en minimaal 15 minuten uit. duurt wel even met dit weer voor hij goed terug op adem is en redelijk opgedroogd is (meneer heeft de dikke vacht van een belg meegeërfd en is dus moeilijk droog te krijgen)
hannahaapje
Geplaatst: 03-08-13 21:03
Meestal 10 minuten instappen maar als ze 's winters stijf is echt wel meer. Eigenlijk altijd tot ze lekker los is En uitstappen hangt er al helemaal vanaf
instappen meestal 10 minuten en uitstappen 5 als mn paard dan nog niet op adem is loop ik nog een paar rondjes ernaast
DDDara
Geplaatst: 04-08-13 15:04
Instappen moet zeker 10 minuten, dit heeft te maken met het vrijkomen van synovia (gewrichtsvloeistof). De gewrichtsvloeistof komt langzaam vrij tijdens het instappen, het zorgt er voor dat het kraakbeen dat in de gewichten om het bot heen zit wordt doordringt met deze vloeistof dit gaat slijtage van de gewrichten tegen. Na tien minuten is het kraakbeen volledig doordringt met deze vloeistof en kan je veilig gaan draven.
Uitstappen/ Uitrijden (want als je het goed doet pak je ook de galop en de draf mee voor je gaat stappen) is vooral belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen uit het onderbeen. Omdat er in het onderbeen vooral pezen zitten is de doorbloeding van het onderbeen slecht, dit heeft tot gevolg dat de afvalstoffen moeilijk van uit het onderbeen omhoog kunnen worden gepompt om uiteindelijk het lichaam te verlaten (met als gevolg dikke gezwollen benen). Om dit te voorkomen moet je eerst uitgalopperen, want hier in is de bloedsomloop het hoogste, vervolgens uitdraven hier wordt de bloedsomloop al iets minder, vervolgens pas uitstappen om de laatste afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Als je hier goed en bewust mee bezig bent zal je zelf bij paarden die bijna altijd dikke benen hebben na het werk duidelijk verschil zien. Uiteraard let je hierbij ook op de ademhaling want de ademhaling is natuurlijk iets wat in verband staat met de hartslag van het paard.
Nynke_Mandy
Geplaatst: 01-09-13 17:10
Instappen doe ik meestal 5/10 minuten. Met wat figuren, en schakelen. Uitstappen ook 5-10 minuten, ligt er aan hoe lang en intensief ik heb gereden.
xWonderWhy
Geplaatst: 04-09-13 18:12
Ik stap ongeveer 5 minuutjes uit
xxpaaardje
Geplaatst: 05-09-13 14:39
om de mijn los te rijden heb je veel tijd nodig weet niet perzies hoe lang en met uitstappen kijk ik naar de vlanken hoe die gaan en dan verschilt en heb namelijk geen klok met rijden. Dus kan daar ok niet op kijken dus dat weet niet. Hoe lang alles.
Vaak instappen ruim 10 minuten, incl figuren etc. Eerste paar rondjes lang, daarna iets opgepakt. Ik rijd altijd om 9 uur 's ochtends (manege) dus dan is het voor de paarden ook wel lekker om na de nacht even op gang te komen. Tussendoor (na half uur) ook vaak 5 minuten lange teugel. Voor het uitstappen eerst paar rondjes uitdraven en dan 5/10 minuutjes met lange teugel uitstappen
Vandaag heel lang in/uitgestapt hihi. buitenritje in stap gemaakt van 45 minuutjes ongeveer. was iemand mee met een nogal fris paard die voor het eerst sinds tijden weer eens op buitenrit ging, met een vervelend verleden van weg rennen, steigeren en bokken. Ging nu super
Ik hou de klok niet echt in de gaten, maar ik veronderstel dat ik zo'n 5 à 10 minuten instap. Het uitstappen hangt er een beetje vanaf. Mijn ene paard is na zo'n 5 minuten op adem, terwijl ik de andere vaak een kwartier uitstap. Uitdraven doe ik zo'n 5-tal minuten.