Cassidy schreef:Wat stap 1 betreft: wat ik heb gehoord over paarden die bij Gert vandaan komen is dat de reacties zeer beslist niet onbetrouwbaar zijn. Wat Gert in situaties als die demos toepast, valt bij mij niet onder flooding. Dus definieer jouw versie van flooding, weten we allemaal wat jij bedoelt, kunnen we van daar uit verder praten.
Flooding is uitgebreid beschreven. Dit valt onder flooding. Hoeft in een uitzonderlijke situatie niet perse slecht te zijn, maar als een normale trainingsmethode is het niet nodig, geeft veel stress en je hebt een groter percentage onbetrouwbaarheid in gedrag. Dit zijn allemaal dingen die uitgebreid beschreven zijn en de effecten zijn bekend.
Cassidy schreef:Stap 2: paard dat volledig ontspannen en betrouwbaar is, kan dat ook zijn als bijv. flooding is doorlopen. Eerdere flooding neemt ook een schrikreactie achteraf niet weg. Paarden trainen is een kwestie van balans vinden tussen desensibiliseren en desensibliseren. Dat kan gaandeweg in het traject gebeuren, en dat zal Gert bij volledige programma's ook meenemen. Daar is echter op een demonstratie geen tijd voor.
.
Alles kan. Er wordt ontzettend veel gewerkt met flooding in de paardenwereld, ik heb nergens gezegd dat het sowieso niet werkt.
Als je ergens niet achter staat, geef je er geen demonstratie over, naar mijn idee. Ook de filmpjes bij hem thuis, laten een constante zien.
Cassidy schreef:Stap 3: Een paard volledig en bevestigd aan de hulpen hebben voordat je erop stapt, impliceert een uitgebreid traject vooraf. Waarin je gaat longeren, het paard conditie krijgt die hij in situaties tegen je kan gaan gebruiken. Dus nee, het is niet altijd even handig om dat eerst te gaan doen voordat je verder gaat, soms moet je overbluffen. Voor het paard is het ruitergewicht op zijn rug instinctief iets wat hij eraf wil hebben. Reacties op dat eerste gewicht, ook bij paarden die het voortraject hebben doorlopen, is niet altijd te voorspellen, bok en schrikreacties kunnen altijd voorkomen. Een paard wat door uitgebreid longeerwerk qua conditie en eventueel tussen zijn oren sterk heeft kunnen worden, helemaal bij gevalletjes correctie zoals Gert ze vaak in handen krijgt, is niet altijd even handig. En Gert werkt met halster, spaart dus de paardenmond, en zorgt daarom niet voor pijnprikkels. Niets mis mee. En het hoeft niet altijd in een bepaalde volgorde. Zoals Gert ook laat zien.
Er zal altijd een glijdende schaal zijn qua africhting, wat sommige mensen fantastisch vinden, vinden anderen nauwelijks acceptabel. Jij gaat ervan uit dat het ontbreken van een bit sowieso gelijk staat aan het ontbreken van pijnprikkels, waarom zou je een paard op de neus geen pijn kunnen doen?
Je kan er natuurlijk gelijk op gaan zitten of eerst je paard in drie jaar volledig opleren aan de lange lijnen en er dan pas op gaan zitten en alle grijs er tussenin. Iedereen bepaald uiteindelijk voor zichzelf wat hij/zij acceptabel vind.
Iedereen moet dat ook helemaal zelf weten, maar als men zo lyrisch is over Gert (als africhter!), dan heb je de lat niet heel hoog liggen.
Genoeg mensen dit dit leuk vinden: http://www.youtube.com/watch?v=7enx5JOUeOg
Kan je ook africhten noemen