Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:52

Grappig dat je over assumen begint, want ik geloof dat je nogal wat over mij aanneemt hier :D

Ik baseer dit volledig niet op emoties. Ik ben ook helemaal niet tegen rodeo's :D Volgens mij wordt hier alleen beweerd dat dit een goede africhter is en daar versta ik toch iets anders onder.

Drie dingen:
1: vanuit de gedragswetenschap ga ik er vanuit dat desensitation de voorkeur heeft over flooding, aangezien de stress die bij flooding komt kijken niet acceptabel is. Daarnaast kan een paard niets leren bij een bepaald niveau van stress en zullen de aangeleerde responsen op z'n best onbetrouwbaar blijven.
2: praktisch gezien: als ik later een volledig ontspannen en meegaand paard wil hebben, waarom dan op deze manier beginnen? Een goede eerste indruk is alles :D Mijn ervaring is dat je dit altijd terug krijgt in de vorm van stress en spanning. Dat moet je er dan later weer allemaal uit gaan krijgen.
3: als je uiteindelijk een paard toch graag aan de hulpen wilt hebben, vraag ik mij af waarom je niet eerst je paard aan de hulpen zet en daarna gaat rijden ipv andersom. Het paard staat vooraf nauwelijks aan de hulpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:21

Jij neemt aan dat ik wel begrijp wat jij bedoelt, en ik zeg dat je daar beter niet van uit kunt gaan. :D

In de volgende opmerking, die over emoties, blijkt dan ook duidelijk dat ik niet begrijp waar jij van uitgaat :D. Maar ik kan wel uitgaan van iedere reactie die ik in het verleden op Bokt langs heb zien komen als mensen dingen zagen die ze niet begrepen. Het menselijke brein gaat niet vragen naar het waarom maar gaat ergens een waardeoordeel aan hangen, en dat waardeoordeel is negen van de tien keer gevoed door emoties, en niet door ratio. En ziedaar, de zoveelste discussie over Gert, of andere manieren van paardentrainen. Laatst nog 100 pagina's lopen discuzeuren over Parelli, weet je nog?

Voordat ik doorga met antwoorden op de drie dingen die je noemt, van mij de vraag: heb jij al een keer een volledige RTTH competitie bekeken? Zo ja, welk jaar was dat en wat zijn de dingen die je daar zijn opgevallen en bij welke deelnemer? Wat had je op dat moment anders willen zien?

Wat stap 1 betreft: wat ik heb gehoord over paarden die bij Gert vandaan komen is dat de reacties zeer beslist niet onbetrouwbaar zijn. Wat Gert in situaties als die demos toepast, valt bij mij niet onder flooding. Dus definieer jouw versie van flooding, weten we allemaal wat jij bedoelt, kunnen we van daar uit verder praten.

Stap 2: paard dat volledig ontspannen en betrouwbaar is, kan dat ook zijn als bijv. flooding is doorlopen. Eerdere flooding neemt ook een schrikreactie achteraf niet weg. Paarden trainen is een kwestie van balans vinden tussen desensibiliseren en desensibliseren. Dat kan gaandeweg in het traject gebeuren, en dat zal Gert bij volledige programma's ook meenemen. Daar is echter op een demonstratie geen tijd voor.

Stap 3: Een paard volledig en bevestigd aan de hulpen hebben voordat je erop stapt, impliceert een uitgebreid traject vooraf. Waarin je gaat longeren, het paard conditie krijgt die hij in situaties die van voordeel kunnen zijn maar die het paard ook tegen je kan gaan gebruiken. Dus nee, het is niet altijd even handig om dat eerst te gaan doen voordat je verder gaat, soms moet je overbluffen, en in gevalletjes correctie die Gert krijgt moet je geen paard willen creeeren dat onnodig sterk kan worden en kan blijven knokken. Voor het paard is het ruitergewicht op zijn rug instinctief iets wat hij eraf wil hebben. Reacties op dat eerste gewicht, ook bij paarden die het voortraject hebben doorlopen, is niet altijd te voorspellen, bok en schrikreacties kunnen altijd voorkomen. Gert werkt met halster, spaart dus de paardenmond, en zorgt daarom niet voor pijnprikkels. Niets mis mee. En ik ben een voorstander van Grondwerk en vanaf de grond uitleggen wat in het zadel de bedoeling is, maar in geval van alleen ruitergewicht is vooraf rem, stuur en gas erop zetten niet altijd nodig. Het hoeft niet altijd in de volgorde "hulpen aanleren vanaf de grond en van daar uit verder werken". Ziedaar systeem van Gert tijdens demonstraties.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:09

Cassidy schreef:
Wat stap 1 betreft: wat ik heb gehoord over paarden die bij Gert vandaan komen is dat de reacties zeer beslist niet onbetrouwbaar zijn. Wat Gert in situaties als die demos toepast, valt bij mij niet onder flooding. Dus definieer jouw versie van flooding, weten we allemaal wat jij bedoelt, kunnen we van daar uit verder praten.

Flooding is uitgebreid beschreven. Dit valt onder flooding. Hoeft in een uitzonderlijke situatie niet perse slecht te zijn, maar als een normale trainingsmethode is het niet nodig, geeft veel stress en je hebt een groter percentage onbetrouwbaarheid in gedrag. Dit zijn allemaal dingen die uitgebreid beschreven zijn en de effecten zijn bekend.

Cassidy schreef:
Stap 2: paard dat volledig ontspannen en betrouwbaar is, kan dat ook zijn als bijv. flooding is doorlopen. Eerdere flooding neemt ook een schrikreactie achteraf niet weg. Paarden trainen is een kwestie van balans vinden tussen desensibiliseren en desensibliseren. Dat kan gaandeweg in het traject gebeuren, en dat zal Gert bij volledige programma's ook meenemen. Daar is echter op een demonstratie geen tijd voor.
.

Alles kan. Er wordt ontzettend veel gewerkt met flooding in de paardenwereld, ik heb nergens gezegd dat het sowieso niet werkt.
Als je ergens niet achter staat, geef je er geen demonstratie over, naar mijn idee. Ook de filmpjes bij hem thuis, laten een constante zien.

Cassidy schreef:
Stap 3: Een paard volledig en bevestigd aan de hulpen hebben voordat je erop stapt, impliceert een uitgebreid traject vooraf. Waarin je gaat longeren, het paard conditie krijgt die hij in situaties tegen je kan gaan gebruiken. Dus nee, het is niet altijd even handig om dat eerst te gaan doen voordat je verder gaat, soms moet je overbluffen. Voor het paard is het ruitergewicht op zijn rug instinctief iets wat hij eraf wil hebben. Reacties op dat eerste gewicht, ook bij paarden die het voortraject hebben doorlopen, is niet altijd te voorspellen, bok en schrikreacties kunnen altijd voorkomen. Een paard wat door uitgebreid longeerwerk qua conditie en eventueel tussen zijn oren sterk heeft kunnen worden, helemaal bij gevalletjes correctie zoals Gert ze vaak in handen krijgt, is niet altijd even handig. En Gert werkt met halster, spaart dus de paardenmond, en zorgt daarom niet voor pijnprikkels. Niets mis mee. En het hoeft niet altijd in een bepaalde volgorde. Zoals Gert ook laat zien.

Er zal altijd een glijdende schaal zijn qua africhting, wat sommige mensen fantastisch vinden, vinden anderen nauwelijks acceptabel. Jij gaat ervan uit dat het ontbreken van een bit sowieso gelijk staat aan het ontbreken van pijnprikkels, waarom zou je een paard op de neus geen pijn kunnen doen?
Je kan er natuurlijk gelijk op gaan zitten of eerst je paard in drie jaar volledig opleren aan de lange lijnen en er dan pas op gaan zitten en alle grijs er tussenin. Iedereen bepaald uiteindelijk voor zichzelf wat hij/zij acceptabel vind.
Iedereen moet dat ook helemaal zelf weten, maar als men zo lyrisch is over Gert (als africhter!), dan heb je de lat niet heel hoog liggen.

Genoeg mensen dit dit leuk vinden: http://www.youtube.com/watch?v=7enx5JOUeOg
Kan je ook africhten noemen :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:40

@Sanne83: je laatste opmerking (het filmpje) diskwalificeert jouw hele post. Het werk dat Gert doet kun je wat mij betreft onmogelijk in die zelfde hoek van "africhting" zetten.
Het is mij wel duidelijk dat jij niet heel veel weet over de trainingsmethode van Gert.

1: vanuit de gedragswetenschap ga ik er vanuit dat desensitation de voorkeur heeft over flooding, aangezien de stress die bij flooding komt kijken niet acceptabel is. Daarnaast kan een paard niets leren bij een bepaald niveau van stress en zullen de aangeleerde responsen op z'n best onbetrouwbaar blijven.

Dit was ook zo ongeveer de vraag die Gert kreeg tijdens de clinic bij ons op stal. Of het niet minder stress gaf bij een paard om stukje bij beetje te werk te gaan dan alles in 1 x. Het antwoord van Gert was dat het paard bij ieder onderdeel van het zadelmak maken (bij het zadel erop, ruitergewicht, etc) stress ervaart. Hij vond het beter 1 x de stress te nemen, dan went het paard er eerder aan en ben je ook eerder van de stress af. Tijdens zo'n clinic zie alleen het eerste onderdeel. Maar daarmee is het paard natuurlijk niet "klaar".

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:46

@Babootje: er staat een smilie bij het filmpje, het was niet serieus bedoeld :D
Alleen om aan te geven dat iedereen de grens ergens anders trekt.

Ik vind het verder prima dat Gert dat vind, maar het is ondertussen allang wetenschappelijk bewezen dat hij geen gelijk heeft, dus tsja, niet meer dan een mening.

Billy

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:50

Oh ja? Mag ik een link naar de studie die bewijstr dat wat Gert doet niet goed is? Ben ik erg nieuwsgierig naar.
De praktijk wijst nl uit dat het wel degelijk werkt, alleen je moet niet zo onnozel zijn om te denken dat na het kwartiertje show het paard goed ingereden is, en je er gelijk mee kunt rijden.
Het is een eerste begin, net als bij ieder paard wat voor het eerst bereden wordt...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:51

Babootje schreef:
@Sanne83: je laatste opmerking (het filmpje) diskwalificeert jouw hele post. Het werk dat Gert doet kun je wat mij betreft onmogelijk in die zelfde hoek van "africhting" zetten.
Het is mij wel duidelijk dat jij niet heel veel weet over de trainingsmethode van Gert.

Dit was ook zo ongeveer de vraag die Gert kreeg tijdens de clinic bij ons op stal. Of het niet minder stress gaf bij een paard om stukje bij beetje te werk te gaan dan alles in 1 x. Het antwoord van Gert was dat het paard bij ieder onderdeel van het zadelmak maken (bij het zadel erop, ruitergewicht, etc) stress ervaart. Hij vond het beter 1 x de stress te nemen, dan went het paard er eerder aan en ben je ook eerder van de stress af. Tijdens zo'n clinic zie alleen het eerste onderdeel. Maar daarmee is het paard natuurlijk niet "klaar".

Als jij goed en vakkundig zadelmak maakt zal het stressniveau absoluut onder het gemiddelde blijven en dat is geen vergelijking met de praktijken van Gert. Ik heb al veel paarden zadelmak gemaakt en zadelmak gemaakt zien worden en ik heb bij geen van die paarden gezien dat ze dermate gestresst waren als de paarden die ik bij de heer van de Hof onder het zadel heb gezien. Dit heeft niets maar dan ook niets te maken met horsemanship, maar alles met overbluffing en het niet respecteren van het wezen paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:01

Het probleem is, dat de meeste amateurs niet goed en vakkundig zadelmak maken.
Gert mag dan de brokken op komen ruimen en dat doet hij buitengewoon goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:15

Billy schreef:
Oh ja? Mag ik een link naar de studie die bewijstr dat wat Gert doet niet goed is? Ben ik erg nieuwsgierig naar.
De praktijk wijst nl uit dat het wel degelijk werkt, alleen je moet niet zo onnozel zijn om te denken dat na het kwartiertje show het paard goed ingereden is, en je er gelijk mee kunt rijden.
Het is een eerste begin, net als bij ieder paard wat voor het eerst bereden wordt...

Zoek naar flooding vs. systematic desensitization, bijv. google scholar.
Ik denk eerlijk gezegd dat je die onderzoeken niet eens meer tegenkomt. Dit zijn onderzoeken die in de jaren '80 en '90 al gedaan zijn en ondertussen wordt in elk boek over gedragswetenschap al aangenomen dat flooding als trainingsmethode niet wenselijk is, bij welk diersoort dan ook.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:15

Zo goed als hele topic doorgelezen.
Prima dat men verschillende meningen hebben over de tactiek van Gert. Wel heb ik het idee in dit topic dat men elkaars meningen niet respecteren, erg jammer!

Wat ik vaak zie en/of hoor: Ik doe het als amateur zelf, rustig en stap voor stap, na een aantal maanden komt men tot de conclusie dat paard "onhandelbaar" is, dus alsnog naar africhter zoals Gert. Is dit beter dan als dit meteen gedaan was? Vind ik niet. Had een hoop gepruts en geklooi op het paard gescheeld.

Voorwerk zoals aan de longe, hoofdstel en bit in en zadel erop kun je met genoeg kennis en verstand prima zelf, daarna paar weekjes naar goeie africhter, zoals naar "mijn mening" Gert.

Volgende topic over Herman Koorman? }:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:19

sanne83 schreef:
Billy schreef:

Zoek naar flooding vs. systematic desensitization, bijv. google scholar.
Ik denk eerlijk gezegd dat je die onderzoeken niet eens meer tegenkomt. Dit zijn onderzoeken die in de jaren '80 en '90 al gedaan zijn en ondertussen wordt in elk boek over gedragswetenschap al aangenomen dat flooding als trainingsmethode niet wenselijk is, bij welk diersoort dan ook.

En door wie wordt dat als niet wenselijk beschouwd?
Ik denk dat in bepaalde gevallen flooding de enige goede manier is om gedrag aan te pakken, de kortste pijn zeg maar....
Daarbij, onderzoeken van 20/30 jaar geleden.......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:22

maykie schreef:
Wat ik vaak zie en/of hoor: Ik doe het als amateur zelf, rustig en stap voor stap, na een aantal maanden komt men tot de conclusie dat paard "onhandelbaar" is, dus alsnog naar africhter zoals Gert. Is dit beter dan als dit meteen gedaan was? Vind ik niet. Had een hoop gepruts en geklooi op het paard gescheeld.

Voorwerk zoals aan de longe, hoofdstel en bit in en zadel erop kun je met genoeg kennis en verstand prima zelf, daarna paar weekjes naar goeie africhter, zoals naar "mijn mening" Gert.

Daar ben ik het dus juist niet mee eens. Het gaat mis juist omdat het begin niet goed gegaan is. Iedereen denkt dat het deel met het longeren en zadel erop makkelijk is, maar juist als je dat goed doet, dan is er op gaan zitten nog maar een klein en onbelangrijk stapje. Als amateur moet je daar gewoon niet mee gaan rommelen, behalve als je goede begeleiding hebt natuurlijk.

Verder niets tegen Gert hoor, hij kan prachtig blijven zitten :D Hij doet het ook beter dan heel veel amateurs.

Dat maakt alleen de uitspraken over kleine beetje stress vs. veel stress in één keer nog niet waar ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:29

En die onderzoeken zijn vaak gedaan om een bewering waar te maken. Dus vaak onvolledig en daardoor niet geheel eerlijk.

Ik zie dat gert zeker goed kan inschatten wat het paard gaat doen, daarbij daarop correct reageerd.
Paard mag lekker bokken en rennen,om de stress te verminderen.....

Ik vind het prettiger om aan de longe eerst wat meer basis en vertrouwen te geven, maar dat is een stukje gevoel en emotie van mijn kant.
Vind hem helemaal top met paarden die verpest zijn door amateurs...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:30

Maar Sanne83, het kleine en onbelangrijk stapje en erop gaan zitten volgens jou, kan een zo'n grote misstap zijn als je dit zelf denkt te kunnen, maar het dus niet kunt. Longeerwerk, bit erin en zadel erop en desnoods erop hangen is goed gegaan. Nu neem je het stapje, je gaat erop, dit gaat goed fout, Gert mag het oplossen, vaak is een tweede keer nadat de eerste keer goed mis ging veel stressvoller.

Ik vind de stap van de eerste paar keer erop niet zo'n klein stapje, daarin kun je zoveel verpesten en juist veel meer stress in het paard brengen.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:30

sanne83 schreef:
Dit zijn onderzoeken die in de jaren '80 en '90 al gedaan zijn en ondertussen wordt in elk boek over gedragswetenschap al aangenomen dat flooding als trainingsmethode niet wenselijk is, bij welk diersoort dan ook.

Een stille meelezer hier. En ook nog eentje die een beetje in het midden staat denk ik.
Maar sanne83 een vraagje. Hoeveel onderzoeken zijn er wel niet (ongeacht het onderwerp) uit de jaren '80 en '90 die allang weer weerlegt zijn met nieuwe onderzoeken? Vast pinnen op onderzoeken die zo oud zijn lijkt me niet eerlijk. En onderzoeken die dan ook in die jaren gedaan zijn op de trainngsmanieren van toen lijk me hetzelfde als pro's en amateurs vergelijken. 20 jaar geleden trainde men nog anders dan nu. Men ging anders met de paarden om en zelfs de algemene verzorging was minder tuttelig dan nu. Onderzoeken zijn interresant om te lezen maar vergeet niet dat ze na een aantal jaren wel wat achterhaalt zijn.
Alleen de dressuur is in 20 jaar al volledig veranderd. Is het eerlijk om een trainingmethode van nu dan af te keuren (voor zo ver je er tegen bent) aan de hand van een onderzoek 20 tot 30 jaar geleden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:39

maykie schreef:
Maar Sanne83, het kleine en onbelangrijk stapje en erop gaan zitten volgens jou, kan een zo'n grote misstap zijn als je dit zelf denkt te kunnen, maar het dus niet kunt. Longeerwerk, bit erin en zadel erop en desnoods erop hangen is goed gegaan. Nu neem je het stapje, je gaat erop, dit gaat goed fout, Gert mag het oplossen, vaak is een tweede keer nadat de eerste keer goed mis ging veel stressvoller.

Ik vind de stap van de eerste paar keer erop niet zo'n klein stapje, daarin kun je zoveel verpesten en juist veel meer stress in het paard brengen.

Er zijn zat WEL paardvriendelijke trainers die dit op kunnen lossen zonder een bokkend paard, sterker nog die een bokkend paard een tekortkoming van zichzelf als trainer vinden. Een bokkend paard is altijd een teken dat er iets binnen de communicatie niet goed is gegaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:50

@malakay: Je begrijpt me denk ik verkeerd.
Onderzoek gaat langzaam en elk onderzoek bouwt voort op een vorig onderzoek. Er is niet 'een' onderzoekje naar gedaan 30 jaar geleden. Er wordt constant onderzoek gedaan naar verschillende gedragingen en verschillende trainingstechnieken en de effecten daarvan.
Dit is al zo vaak en grondig onderzocht, dat op dit moment elke respectabele gedragswetenschapper er vanuit gaat dat flooding niet acceptabel is als trainingsmethode, bij welke diersoort dan ook.
Als trainingsmethode is dit gewoon ontzettend achterhaalt, de negatieve effecten zijn bekend, de methodes die beter werken zijn ook bekend, alleen nog niet bij het grote publiek en dat gat tussen wetenschap en praktijk is helaas erg groot.

Als je echt geïnteresseerd bent, dan kan je deze informatie het beste zoeken in een goed boek over gedrag, zoek eens op Andrew Mclean, die heeft veel (praktisch) onderzoek gedaan naar paarden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:09

Voor de geïnteresseerden: een artikel van Mclean in een gewoon tijdschrift over habituatie (heel even kort wordt flooding aangestipt, als iets wat je moet vermijden). Niet wetenschappelijk, maar een prima beschrijving van een bekende gedragwetenschapper over de verschillende vormen van habituatie.

http://www.aebc.com.au/files/media/Andr ... -Final.pdf

Artikel over angst en waarom een vluchtrespons aanleren niet gunstig is.
http://www.aebc.com.au/articles/24/

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:14

Caira schreef:
Er zijn zat WEL paardvriendelijke trainers die dit op kunnen lossen zonder een bokkend paard, sterker nog die een bokkend paard een tekortkoming van zichzelf als trainer vinden. Een bokkend paard is altijd een teken dat er iets binnen de communicatie niet goed is gegaan.

Dat bokken altijd een teken is dat er iets niet goed is gegaan, ben ik niet met je eens.

Een paard kan altijd wel een keer ergens van bokken. Als een paard in de wei staat, bokt hij ook. Naar een ander paard, of gewoon om even de benen los te gooien. Dat 'wel of niet bokken' valt me op in de discussie. Bokken is een gegeven. Soms doen ze het, soms niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:29

Caira schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Er zijn altijd paarden die dmv bokken of steigeren reageren op dingen die ze moeilijk vinden om te doen. Dat zit er gewoon soms in. Reageer je er dan niet goed op, dan kan zoiets uitmonden in een echt probleem. En dan krijgt Gert ze vaak, dat is waar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:00

sanne83 schreef:
Ik zou Gert er best als ruiter op willen zetten :j , maar niet als trainer.

horseyfries schreef:
Vind dit een prachtig voorbeeld van hoe hij een paard kan lezen en inschatten, waar de amateur had gedacht dat dit paard best braaf stil bleef staan, ziet hij wat er werkelijk aan het gebeuren is:
http://www.youtube.com/watch?v=W25mXibSZG0

Als je niet kan zien wat dit paard gaat doen, dan moet je geen paarden inrijden. Lijkt me een beetje oneerlijke vergelijking tussen Gert en amateurs. Genoeg professionals die een paard een stuk beter kunnen lezen (en er ook nog eens op inspelen).

Ik mis even het antwoord op mijn vraag Sanne83? Ben oprecht geïnteresseerd en op zoek en zou dan ook graag van jou wat namen horen van de mensen die je hierboven beschrijft.

En nee, Nombrado heeft me nooit een pb gestuurd om verder af te spreken..... :D

Ben het overigens met een aantal posts hierboven wel eens, er wordt zo spastisch gedaan over bokken, alsof dat een ultiem teken is dat je iets fout doet? Ik heb paarden gehad die vreselijk bokten op de singel, en helemaal niet. Ik heb paarden gehad die vreselijk bokten op iemand boven hun hoofd, en helemaal niet. Ik heb paarden gehad die vreselijk bokten op beenhulpen, en helemaal niet.... Ik heb heel wat paarden zadelmak gemaakt en niet op een heel snelle manier, alles rustig stap voor stap gedaan, maar er komt altijd een dag voor een nieuwe stap of dat nu na een dag, een week of een maand is, en dan weet je dat dat kan gebeuren, hoeveel je ook weet over gedragstraining. Ik heb Andrew McLean ook verschillende keren aan het werk gezien en ook hij kan dat niet voorkomen, en doet daar ook niet moeilijk over. It's still a horse....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:01

Volgens mij is trouwens een "vluchtrespons" aanleren iets anders dan het paard zijn natuurlijke reactie van "lopen" te laten doen ipv hem tegen te houden, en geeft het laatste minder stress dan proberen hem stil te laten staan.
Tot nog toe zie ik vooral veel argumenten voorbijkomen die vanuit de mens gedacht zijn, omdat wij het niet zo leuk vinden dat ze bokken en hard gaan vind het paard het ook veel stressvoller dan stilstaan? Denk dat je dan even in de war bent met je eigen stressniveau ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:25

lees even de teksten die in mijn linkje staan. Dan begrijp je misschien de redenatie erachter en dat het juist wel vanuit het paard bekeken is.
Het paard vlucht inderdaad zelf, maar als jij daar niets tegen doet, heb je dus een vluchtrespons gekoppeld aan de ruiter.

Over professionals: als jij Gert goed vind, dan zou ik gewoon naar hem toegaan. Als dat je verwachting is, dan kan ik je nu wel andere mensen gaan aanraden, maar ik denk dat we daarvoor iets te ver uiteen liggen qua ideeën.

ik weet zeker dat als je graag voor een rustige, stressvrije ervaring wilt gaan, dat je iemand kan vinden die daaraan voldoet :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:31

Ik zou persoonlijk liever voor iemand als Annemarie van der Toorn kiezen.
Voor mij is het belangrijk dat een paard op een fijne manier aan het werk is, het moet geen strijd zijn maar een positieve ervaring :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:30

sanne83 schreef:
lees even de teksten die in mijn linkje staan. Dan begrijp je misschien de redenatie erachter en dat het juist wel vanuit het paard bekeken is.
Het paard vlucht inderdaad zelf, maar als jij daar niets tegen doet, heb je dus een vluchtrespons gekoppeld aan de ruiter.

Over professionals: als jij Gert goed vind, dan zou ik gewoon naar hem toegaan. Als dat je verwachting is, dan kan ik je nu wel andere mensen gaan aanraden, maar ik denk dat we daarvoor iets te ver uiteen liggen qua ideeën.

ik weet zeker dat als je graag voor een rustige, stressvrije ervaring wilt gaan, dat je iemand kan vinden die daaraan voldoet :j

Dat vind ik nu echt raar, je zet op de voorgaande pagina dat je genoeg professionals weet die dat anders goed kunnen, en als ik dan vraag wie dan geef je niet thuis?

Voor iemand die de mond vol heeft over "assumen" neem je nu ook wel heel veel aan, wat ik met mijn eigen paard wil heeft niets te maken met of ik Gert een vakman vind of niet.