Een ander op je paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:12

Mijn pony is nog niet te rijden :+ Maar ik heb er echt een hekel aan als er 20 man op mijn paard zou moeten :+ (bij wijze van)

Ik ben straks degene die erop gaat en af en toe gaat er iemand op, zodat ze straks niet eenkennig wordt of omdat ik het wel leuk vind als ze er een keer op zitten, maar dat gebeurd alleen onder mijn toezicht.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:29

Ik ben er ook niet zo moeilijk in.
Hoewel ik zeker lang niet iedereen op mijn paard zet!
Mijn paard is vrij gevoelig, en ook behoorlijk heet, en niet iedereen kan daar mee omgaan.
Maar anderzijds is hij ook weer vrij gemakkelijk te rijden.
Mijn buurvrouw heeft mijn paard een keer geleend voor haar ORUN cursus, toen hebben er ook 3 vreemde opgereden.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:05

Op mij paard heeft nog nooit iemand anders gereden, gewoonweg omdat ik het niet vertrouw.
Als diegene eraf valt, dan zijn wij wel verantwoordelijk,,
Pony heeft mijn vriendin een keertje opgezeten, en eerder reed mijn instructrice er ook wel eens op.
Maar rijdt hem toch het liefste zelf..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:56

Hier wel, als vriendinnen willen hoeven ze het maar te vragen.
Had een leuk meisje die veel van dr kon leren die van mij mee mocht, wilde ze echt heel graag.. helaas na 2 keer mee te zijn gegaan 'konden' ze niet meer en laten niks meer horen. Best balen want vond het erg leuk, maar ga er ook niet achteraan zitten bij zo weinig intresse :n.

Verder maar 1 vriendin die ik echt met dr kon weg sturen, helaas heeft die daar ook geen zin/tijd meer voor. Dus momenteel wordt ze niet door andere gereden. Kan ik dus niet staat ze stil of loopt ze aan de longe met mijn moeder, waarbij je je nog wel eens af kan vragen wie er harder werkt maar vind het al super lief dat ze het probeert.
1 vriendin wil wel graag rijden maar kan niet met dr opschieten en dat is voor niemand leuk.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 01:36

Mijn dametje is nog te jong om te rijden, maar als ze over paar jaar zover is ben ik denk ik nu al wel selectief. Er mag heus wel eens iemand anders op, maar alleen als ik weet dat ze kunnen rijden. Ben gewoon zuinig op haar;-)
Rondje stappen, en dus niet echt rijden, is weer wat anders. Daar kan je niet zo heel veel kwaad mee. Althans, als ik kijk hoe ze nu is verwacht ik dat dat bij haar zo zal zijn.

Er zijn natuurlijk wel paarden waar je beter niet teveel of zelfs geen anderen op kunt laten. Belangrijkste blijft vindt ik blijven kijken naar je paard!

brittkeijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:13

ik zou het niet doen want straks val je of hij springt over een balk en hij gaat er heel hard tegenaan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:22

ik kijk wel wie ik erop laat... als mensen bang zijn komen ze er niet op, voor hun eigen veiligheid.
United is best een braaf beest, totdat hij merkt dat je bang bent... dan veranderd hij in een draak.
Incl steigeren en tegen de kant oplopen... dat risico wil ik niet nemen met m'n paard en met de ruiter :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:36

Ik bekijk ook of degene (en zijn of haar rijstijl) bij mij en mijn paard passen. Heb een aantal stalgenootjes die ik rustig alleen laat met mijn paard, wel zo handig als ik een keer niet kan of een paar dagen weg ben. Angstige, onervaren of ruiters zonder balans komen niet op mijn paard. Ik wil dat risico niet lopen. Cap op is ook verplicht, zelfs voor het uitstappen :)

Ik heb mijn eigen paard beleerd en vind het wel fijn dat anderen soms even checken of ik alle knopjes logisch gemonteerd heb :D Hoewel ik absoluut mijn paard niet wil verkopen, vind ik wel dat hij verkoopbaar moet zijn. Niet iedereen hoeft er op weg te kunnen rijden, maar er moet ook geen handleiding nodig zijn voor een rondje dressuur. Ik vind het voor een paard ook leerzaam dat er een keer een andere ruiter op zit.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:40

Ja ik doe dat ook.
Voornamelijk omdat mijn haflingermerrie heel stabiel is en ik weet hoe zij is.
Daarom als er eens iemand mee is ofzow en we willen buiten rijden pak ik een andere van ons en dan rijd de ander op mijn merrie.
Wel zo veilig.
Kleine kindjes kunnen er ook mee doen en laten wat ze willen zolang ze maar in de bak blijven dan is het wel zo veilig :)
Ze hobbelt wel rond en doet wat ze moet doen.
Iets afleren geloof ik niet want zo bijzonder veel kent ze niet :')

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:24

Ik laat niet echt snel iemand anders op m'n pony rijden. Ook als hij merkt dat je niet echt aan t rijden bent en/of het een beetje spannend vind zet hij het op bokken. Ik wil geen risico's lopen. Voor m'n pony niet . En voor degene die erop zit niet . M'n moeder rijd m'n poown soms . Omdat mams Z2 dressuur heeft gereden rijd zij hem soms even als ik geen tijd heb. En meestal loopt hij dan als ik erop ga nog veel fijner als mams er even op heeft gereden. Verder mogen alleen vriendinnen hem soms even uitstappen en/of even een rondje draven aan de longe.

IrisRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:12

Ik laat af en toe vriendinnen die niet paardrijden in of uitstappen, en ervaren meiden mogen soms ook wel even rijden, altijd als ik erbij ben, niet langer dan een half uur, niet springen, klein stukje galop en als ik vind dat het niet goed gaat mogen ze ophoepelen :+
Ik laat ze er wel op maar ze moeten het wel goed doen.
Kan toch geen kwaad, beetje afwisseling? Wat zou het dan moeten worden van manegepaarden? Ik geef toe, die zijn vaak niet bepaald ideaal, maar ze kunnen er vaak prima mee door.
Edit: als ze af en toe door gevorderden gerden worden, weet eigenlijk net hoe dat op andere maneges is maar die van mij ging dat prima

2311brongers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:42

Ik zou het niet doen, je paard kan dat niet leuk vinden

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:59

Mmm ik weet het niet, een instructeur/trice ofzo en m'n vriend wel natuurlijk, maar ik denk toch dat ik het maar moeilijk zou hebben om iemand anders op m'n paardje te zien zitten. Moet zelfs eerlijk toegeven toen m'n vriend de eerste keer ging buitenrijden met m'n paard, dat ik toch ook even moest slikken hoor, het is echt m'n grote baby :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:14

Wat mij betreft niet zo'n probleem. Zolang ik erbij ben, en in een omheinde ruimte (bak of zoiets).
Als ik erbij ben, kan ik dus ook inschatten of het gaat, hoe het gaat en evt zeggen dat het wel genoeg is.

Zelfstandig en zonder toezicht komt er buiten mij maar 1 iemand op. Dat is mijn vaste bijrijdster. Die mag er in feite mee doen wat ze wil.

Een ander komt er dus niet zonder toezicht op. Paardje is lief, braaf, maar kan wel heet zijn, vooral buiten. Ik denk dat het risico er anders inzit dat hij zonder ruiter thuiskomt... En dat zie ik niet zo zitten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:17

Mijn baby is nu nog te jong om te bereiden, maar tegen de tijd dat het zo ver is en hij zal braaf en makkelijk zijn ben ik daar niet zo moeilijk in!

Niet zomaar mensen die ik niet ken, maar iemand die ik ken en waarvan ik weet dat ze niet denken dat ze een bouwvakker zijn (zagen) tjah waarom niet?

Mijn haflinger was ook een lieverd, dressuurmatig niet maar gewoon hobbelen? Prima!
Daar hebben we vaker stalgenootjes of vriendinnetjes op gezeten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:47

Iedereen mag altijd op mijn merrie!!!

Geldt ook voor de pony's en de overige Friezen die we hebben.

Het rijpaard dat ik rij is absoluut niet geschikt voor iedereen dus daar rij ik als enige op. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:50

Mijn verzorgpaarden reed ik alleen op, pas na jaren mocht mijn zusje ook af en toe rijden maar dan alleen onder mijn toezicht.

Was niet mijn regel, maar die van de eigenaar :j
En ik was er wel blij mee :j

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:11

Ik zou het niet zo snel doen, tenzij iemand echt goed kan rijden.
Mijn paard wordt snel lui aan het been, en om mij heen zie ik veel ruiters die constant been geven, in mijn geval ben ik dan binnen de kortste keren weer terug bij af. Dat voorkom ik liever.