Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:47

Ik vind het jammer dat mijn mening meteen verder ingevuld wordt in dit topic. Ik schrijf iets over training thuis en men begint over rijden op halsters, alsof ik dat prefereer?? Nee dus.
Het filmpje van de spanjaard had ik nog niet bekeken toen ik mijn vorige reactie typte en het getoonde filmpje geeft voor mij ook geen ideaalbeeld. Alsof we hier in 2 kampen verdeeld worden, degenen die het met Nombrado eens zijn en degenen die het daar niet mee eens zijn.. en dan maar met 'argumenten' over en weer strooien. Dat is jammer. We hoeven elkaar denk ik niet te overtuigen want zoals ik al eerder schreef, iedereen kijkt met andere ogen. Je kan alleen uitleggen wat je bedoelt en dan kunnen we van elkaar leren denk ik.
Ik zie wel liever onvolkomenheden bij paarden die in harmonie gereden worden (zoals gebeurde bij de winnaar van OS) dan een strakke proef met een paard die rond gaat met spanning, knarstanden, meerdere malen achter de ll gaat enz enz. Juist bij die combinaties zie ik vaak mechanische bewegingen en daarmee bedoel ik dus dat het spektakel blijkbaar scoort. En dat is iets wat IK niet mooi vind en waar ik niet graag naar kijk. Dat heeft ook niks met foutkijken te maken, ik kijk naar het totaalbeeld, zoals ik hierboven al schreef, een fout interesseert me niet, een paard dat met spanning door de bak gereden wordt en met man en macht bij elkaar gehouden moet worden geeft voor mij geen fijn totaalbeeld. Terwijl anderen daarin geweldig hardwerkende paarden en ruiters zien. Wanneer het zo veel kracht kost is het voor mij geen dressuur meer, in mijn ogen wordt dan voorbij gegaan aan het doel van de dressuur. Maar ook dat wordt door iedereen anders geinterpreteerd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:08

nombrado schreef:
Maar wat ik erg waardeer in het commentaar is de ruimte die de paarden moeten krijgen (neusje eruit, meer nekruimte) dus het achter de teugel wordt daar zeker afgestraft in de punten (of het commentaar erbij) en toch...zie ik dat niet of nauwelijks terug op de os. Veel neuzen achter de ll, zelfs tijdens het verruimen. Vroeger, werd dit echt genadig afgestraft tijdens de wedstrijden. "achter de teugel" stond overduidelijk op het protecol.

Maar dressuur is geen statisch geheel. En in veel gevallen op topniveau is een fractie acter de LL helemaal niet zo erg. Juryleden die dat niveau jureren weten dat heus op de juiste manier te beoordelen. Het gaat om het totaalplaatje. Een paard dat mooi los door zijn lijf beweegt en de oefeningen verder technisch correct laat zien zal doorgaans hoger scoren dan een paard dat weliswaar op de ll loopt, maar verder strak in het lijf is. De vos in de openingspost loopt op de LL, maar met zo'n verrichting kom je er nu echt niet meer op topniveau. Voor die tijd misschien goed, maar nu niet meer. En terecht.

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:22

Persoonlijk zie ik idd liever een vrolijk paard dat los beweegt, en swingt, en dat het neusje soms achter die loodlijn komt, dan een strak, vastgehouden, gespannen paard met neusje er constant voor......

denk dat die eerste meer een happy athlete is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 14:33

zelf train ik veel paarden, en het is totaal afhankelijk van het paard die ik rijd, hoe los en lenig hij van nature is.
de losse moet ik gevoelsmatig meer naar stabiliteit rijden (krachttraining)anders zwabberen ze alle kanten op ;-) de stijvere, rijd ik meer naar lossigheid. soepel en lenig in de spieren.
Iedereen wil een mooi soepel maar krachtig paard zien bewegen. Alleen spelen de omliggende factoren zeker mee. Het paard in de beginpost vind ik zelf een stijvere, die zal je naar meer lenigheid moeten rijden/losheid. Echter zou het me niks verbazen als dat paard in publiek zich juist weer vastzet in de beweging vanwege de spanning. maar toch zijn de oefeningen correct gereden.

Wat het leuke is in Spanje, is dat je als publiek overal mag komen. Ook dus bij het inrijden, de stallen, en dus alles kan observeren ook wat er tijdens het inrijden gebeurd.
Nou, daar was wel degelijk een verschil te zien. Inrijden ging bij bijna iedereen perfect. Kracht , suplesse, in de piaffe passage, changementen, strekken, vlogen je om de oren. Met een lenig uitdrukkingsvolle trots paard. Echter bij het de ring inkomen ontstond de "prestatie" spanning....

Wb het neusje iets achter de ll is niets mis mee...het is ook vaak de ruiter, die door een te vaste hand vergeet mee te gaan in de beweging en teveel tegenhoud. terwijl je meer profijt hebt van het mee"duwen" met je hand in de beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:37

mee eens :j is idd heel vaak de ruiter :j

leuk dat je overal mocht komen :j

da's ook het moeilijke van een proef...... in z'n achtertuin rijdt iedereen GP om het zo maar eens te zeggen, maar voor publiek, in de ring is het nog zo makkelijk niet :=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 15:36

als je deze ruiter bv bekijkt? (en dat is niet om de ruiter af te vallen, maar wel om te kijken wat je als ruiter bij verkeerd zitten kan veroorzaken)
Hij zit op een geweldig talentvol paard , alleen houd hij hem teveel tegen met hand en zit achter de beweging van het paard.
http://diferido.sicab.tv/#/?videoId=f38 ... 22f2c602c4

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:16

nombrado schreef:
als je deze ruiter bv bekijkt? (en dat is niet om de ruiter af te vallen, maar wel om te kijken wat je als ruiter bij verkeerd zitten kan veroorzaken)
Hij zit op een geweldig talentvol paard , alleen houd hij hem teveel tegen met hand en zit achter de beweging van het paard.

Maar waarom hier zo'n een uitgesproken mening hierover hebben? Ik vind hem niet heel mooi zitten, maar ik heb ook niet het idee dat het paard daardoor heel veel slechter loopt. Dat kun je zo ook helemaal niet stellen, tot je bijvoorbeeld een andere ruiter op dat paard ziet. Edward Gal zit ook misschien niet helemaal volgens het boekje, maar de manier waarop hij inwerkt op zijn paarden is fantastisch. Dus hoe zo 'wat het kan veroorzaken'? Dat kun je zo helemaal niet weten, daarvoor moet je meer 'inside-info' hebben.

Ik had een paard waarop je achterstevoren tegen de beweging in kon gaan zitten en dan bleef die nog stoicijns in dezelfde takt en met dezelfde afdruk en in dezelfde aanleuning doortuffen. Ik heb een ander paard die als je 1mm scheef zit al in zijn geheel scheef trekt, onrustig wordt in de aanleuning en volledig in de staak gaat als je tegen de beweging inwerkt. Het ene paard is dus ook het andere niet. Sommige paarden kunnen zich door spanning (bijvoorbeeld op wedstrijd) ineens helemaal vastzetten waardoor ze amper meer uit te zitten zijn. Dat is ook niet bevoordelijk voor een mooi 'zit' plaatje. Of kunnen door spanning achter het bit willen kruipen waardoor je als ruiter die neiging krijgt je handen omhoog te doen. Dat kun je allemaal slecht vinden, kritiek op leveren en veroordelen en zo. Maar dat vind ik zo makkelijk scoren... Als wedstrijdruiter weet je dat je soms gewoon tegen dat soort dingen aanloopt en moet je leren dat ter plekke op te lossen, en dat het niet altijd lukt zoals thuis. In de tussentijd moet je gewoon de proef 'doorkomen'.Ik zal daarom de laatste zijn die zo iemand zal veroordelen met 'kijk eens wat hij veroorzaakt met zijn verkeerde zit'. Misschien kan hij thuis wel heel mooi zitten? Of niet. Hij voldoet hoe dan ook nog niet aan het totaal-ideaalplaatje (maar wie wel, niemand scoorde ooit 100%)

Ik snap het doel dus niet zo heel erg van dat geanalyseer van dit soort zaken? De man laat hoe dan ook iets noemenswaardigs zien en alleen daarom al is het wel interessant om naar te kijken. Dan kijk ik daar liever naar als naar mensen die weliswaar geheel volgens de lijnen van 'het boekje' zitten en met de neus van het paard op de LL de bak doortuffen maar verder rijtechnisch gezien niets maar dan ook helemaal NIETS noemenswaardigs laten zien. En daarvan zijn er hier op bokt genoeg van te vinden.

Dat geanalyseer is vaak gewoon verkapt veroordelen van ruiters onder het mom van 'we moeten er van leren'. Onvolkomenheden signaleren bij anderen is niet zo moeilijk. Dat kan iedereen. En van het veroordelen van anderen op hun onvolkomenheden leer je niets. Veel interessanter is juist om de goede dingen er uit te pakken en dan eens te bespreken; hoe heeft hij dat nu voor elkaar gekregen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 17:48

Jij ziet het als veroordelen, ik zie het als het op een andere manier leren kijken
dit paard loopt idd stoisijns door...maar je kan het wel zien aan zijn beweging.
nogmaals, ik veroordeel deze ruiter niet/nooit. Dat heb ik hierboven al beschreven.
wel kijk ik naar hoe het paard beweegt, wat zijn bouw is, en hoe het paard het beter zou kunnen laten zien.
op het moment dat een ruiter achter de beweging zit met zijn bovenlijf . kán het paard niet anders dan zijn achterhand er iets achter laten.
Dat zie je onder Gal net zo goed bij Totillas. Hij zit niet in 1 lijn boven zijn paard en dat beïnvloed altijd het paard in zijn beweging. Idd de 1 meer dan de ander, maar het feit is er. Je hebt nog altijd met zwaartekracht , gewicht en balans te maken.

wat mij opviel tijdens de GP in Spanje is dat de ruiters van bv de School in Jerez (waar enorm veel aandacht besteed wordt aan de zit van de ruiter) een zeer mooie onafhankelijke zit lieten zien. Nu leren die leerlingen daar ook het eerste jaar aan de longe zitten, zonder beugels en handen....balans en voelen van de beweging van een paard en daarin meegaan. Ik denk dat dat ook veelal misgaat bij het merendeel van de ruiters helaas.
Er wordt niet of nauwelijks nog tijd besteed aan het leren onafhankelijk zitten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:06

nombrado schreef:
Jij ziet het als veroordelen, ik zie het als het op een andere manier leren kijken

Ik promoot liever de 'andere manier van kijken'. nl: kijk nou eens naar wat ze GOED doen.

nombrado schreef:
wel kijk ik naar hoe het paard beweegt, wat zijn bouw is, en hoe het paard het beter zou kunnen laten zien.
op het moment dat een ruiter achter de beweging zit met zijn bovenlijf . kán het paard niet anders dan zijn achterhand er iets achter laten.

Maar wie zegt dat wat jij ziet oorzaak en gevolg is? Misschien kan die ruiter wel niet lekker/goed zitten omdat het paard door de spanning alles vast zet? Dat weet je zo niet. Ik kan prima mooi en onafhankelijk op mijn paard zitten. Maar ik had er eentje die heel hoog opgaf in de beweging. Zelfs die kon ik prima uitzitten. Alleen niet als hij even spanning kreeg en de boel vast ging zetten en je op dat moment 60 m uitgestrekte draf doorzittend af moet leggen. Dan moest ik alle zeilen bijzetten om er niet af te stuiteren. Ik moet de eerste nog tegenkomen die in zo'n situatie lekker volgens het boekje blijft zitten. In zo'n geval is het onafhankelijk zitten dus niet het grootste aandachtspunt, maar het bij de les en ontspannen houden van het paard.

Dus nogmaals: wij kunnen met zijn allen zien dat het nog niet aan het ideaalplaatje voldoet, maar ik zou wat voorzichtiger zijn in uitspraken over oorzaak en gevolg.

nombrado schreef:
Dat zie je onder Gal net zo goed bij Totillas. Hij zit niet in 1 lijn boven zijn paard en dat beïnvloed altijd het paard in zijn beweging.

In posiieve zin dus in hun geval. Want ik heb hem onder zijn nieuwe ruiter nog niet zo knap zien lopen.

nombrado schreef:
Ik denk dat dat ook veelal misgaat bij het merendeel van de ruiters helaas.

Ik doe niet mee aan gespeculeer over 'ze' en 'hun' en over de rijkunst van 'tegenwoordig' en waar het allemaal mis gaat en zo. Ben je bij mij aan het verkeerde adres :+ En dat is niet omdat ik geen mening heb. Ik vind alleen dat je je niet te pas en te onpas hoeft (ongenuanceerd en ononderbouwd) uit te spreken over alles en iederen. En als ik dat wel doe dan doe ik dat liever aan de hand van een concreet geval. Daarnaast waag ik mij zelf geregeld in de ring en weet ik hoe moeilijk het is en heb ik dus vaak wel begrip voor de onvolkomenheden ipv dat ik meteen ga roepen: zie je wel! Te weinig zonder beugels gereden!!! Foei!!! Geen enkele ruiter wil onvolkomenheden laten zien in de ring. Voor hun is dat ook een continu leerproces. En het is niet aan jou te oordelen waar ze al dan niet te weinig tijd aan hebben besteed. Helemaal niet als je dat verder niet concreet kunt onderbouwen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 19:29

misschien heb je het gemist wat ik eerder schreef, dat er zeker een verschil te zien was op het inrij terrein of in de wedstrijd zelf.
Ik zie zeker wat er goed gaat, en de jury ook...
of een paard nu alles vastzet of niet, achteroverhangen is dan niet de oplossing is mijn ervaring.
oorzaak gevolg? Elk paard, voelt alles van de ruiter, dus ook de minimale scheefheid of disbalans, wat het paard daardoor in zijn lijf moet compenseren om wel in balans te blijven.
Gek genoeg had je vroeguh nauwelijks iets met fisio en osteo voor paarden. Tegenwoordig zijn ze bijna nergens meer weg te denken. Zet je toch te denken?

Ik zie toch duidelijk verschil, tussen de ruiter van het eerste filmpje op de PRE en die laatste....
de eerste had ik me zeker over uitgelaten, zaten hele mooie perfecte momenten in en ook mindere
We streven allemaal naar perfectie. Ik kan wel altijd bij mijzelf kijken wat er goed ging, maar als ik rijd diep ik zeker uit wat er beter kan. Anders kan ik net zo goed stoppen met dressuurrijden. (en met mij vele andere dressuurruiters) Dat iemand zit als een krant op zijn paard, zegt namelijk niets over de persoon of die aardig is of niet....het gaat om het puur sec durven en kunnen kijken naar jezelf als ruiter , en dus ook om je heen naar andere ruiters. Als je alleen kijkt naar wat er goed gaat. Leer je niks
Zelfs Gal heeft toegegeven dat zijn zit toch wel een struikelblok is..., dat is het erkennen en leren van jezelf. En zeker respect voor Gal! Maar hij kan nóg beter!

Overigens doen bovenstaande ruiters alles openbaar....dus op filmpjes na te zien.
Anders dan "ruiters op bokt" die in de anonimiteit blijven hangen en zichzelf niet durven te laten zien en commentaar leveren op wat andere schrijven.
Als je het geen leuk topic vind? Niemand houd je tegen hier niet meer te komen toch? Het is jou keuze
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-11-12 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:34

Nou Nombrado, als die filmpjes die je geplaatst hebt het toonbeeld moeten zijn van hoe het moet, dan haak ik af. De eerste ritst nog voor ie de proef in gaat, het hoofd van het paard van links naar rechts op een overdreven manier die me doet denken aan Cornelissen voor haar Olympische proef. Toen ben ik meteen afgehaakt. Het filmpje met het witte paard toont een hoop handgebruik om het paard zijn hoofd omhoog te houden, komt slingerend in stap binnen en laat vervolgens na het groeten een dribbelstap zien, lees spanning, dat ik dus ook alweer afgehaakt ben. Not mij cup of tea. Beetje jammer dit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 19:35

En waar zeg ik dat het perfect is?
Als dat het geval was/is, hadden ze wel in de 80 % gereden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:37

Je hebt gelijk. En ik heb me vergist. Het witte paard was een voorbeeld van hoe het niet moest. Hoe dan ook, ik vind het verre van perfect. Hoeveel punten hadden ze dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 19:41

vur schreef:
Je hebt gelijk. En ik heb me vergist. Het witte paard was een voorbeeld van hoe het niet moest. Hoe dan ook, ik vind het verre van perfect. Hoeveel punten hadden ze dan?

je hoort er commentaar van de jury bij, in het engels.
er vliegen echt 4en in het rond hoor.
maar ook soms een 9.....bij een perfect uitgevoerde oefening

de punten van alle GP deelnemers lagen tussen de 63 en 72,4 procent. (van de kur dan)
Is dus nog zeker géén perfectie.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-11-12 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:45

Nee dat is ook zo. Als ik het zo bekijk dan vind ik dat goede paardrijden helemaal niet is verdwenen is. Ik denk alleen maar aan Carl en Charlotte, maar ook enkele Duitse amazones en bijv. Silvia Ikle (maar zij is nu net gestopt met wedstrijdrijden). En zo zal ik er nog wel een aantal vergeten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:08

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:16

nombrado schreef:
of een paard nu alles vastzet of niet, achteroverhangen is dan niet de oplossing is mijn ervaring.

Maar dat is de discussie ook helemaal niet, dan begrijp je mijn punt ook niet. Misschien even teruglezen?

Het is ook niet aan ons oplossingen aan te dragen. De ruiters in kwestie zullen hun verbeterpunten wel met hun eigen trainer bespreken.

nombrado schreef:
Gek genoeg had je vroeguh nauwelijks iets met fisio en osteo voor paarden. Tegenwoordig zijn ze bijna nergens meer weg te denken. Zet je toch te denken?

Wat is nu je punt? Want dit kun je mi op 2 manieren uitleggen. Vroegah waren er geen rugproblemen omdat men beter kon rijden OF de sport heeft zich ontwikkelt. Er is meer aandacht voor algeheel welzijn waardoor (para)veterinairen nu meer bij
de begeleiding en training van een paard betrokken worden om het zo optimaal mogelijk te trainen?

Wellicht had de vos in je openingspost wel flink opgeknapt van een behandeling van een goede osteo?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:26

Vroeguh, werd er veel meer aandacht besteed aan de zit van de ruiter en met name het handgebruik
er werd op houding, onafhankelijke zit en de beweging van het paard in ere houden.
dus gebruik maken van het paard hetgeen hij aanbied. Vanachter naar voor rijden. Niet je paard in de krul eisen, maar hem naar de aanleuning toe rijden.
Overigens ben ik van mening, dat de ruggen vast gaan zitten door (onbewust) veel handgebruik van de ruiter.

Wb gebruik van een osteo of fisio nog niet nodig gehad met de paarden. (nooit eigenlijk)
Ik heb zelf een sportachtergrond, maar door de juiste manier van trainen nog nooit gebruik gemaakt van enig fisio of osteo. Omdat je leert luisteren naar je lichaam.
Als ruiter heb je de verantwoording te luisteren naar het lichaam van het paard (moeilijker dan eigen lichaam)
als je namelijk weet , hoe het lijf van een paard werkt en hem in zijn fundament laat bewegen met zijn hoofd als balans stok, dan zal het paard zichzelf nooit compenseren in zijn lijf en dus vastzetten in spieren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:44

nombrado schreef:
Vroeguh, werd er veel meer aandacht besteed aan de zit van de ruiter en met name het handgebruik

Nou, hier niet hoor.....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:57

nombrado schreef:
er werd op houding, onafhankelijke zit en de beweging van het paard in ere houden.

Hier ook niet hoor...

Wat ik heel goed van nu vind, is dat er nu veel aandacht is voor de conditie en de fysieke gesteldheid van de ruiter. Ik heb al 2 keer meegedaan aan een ruiter-fit programma en daarmee ontwikkel je je conditie, balans en coordinatie. Was heel fijn en leerzaam. En ik bezoek zelf ook geregeld een fysio/osteo om mijn lijf in orde te krijgen en te houden.

nombrado schreef:
Overigens ben ik van mening, dat de ruggen vast gaan zitten door (onbewust) veel handgebruik van de ruiter.

Hmmm.... dus jij kent alle gevallen die een fysio/osteo nodig hebben? Paard kan toch ook hebben vastgelegen in de box oid? En bij jezelf kan het er toch ook zomaar wel eens inschieten zonder dat je iets heel raars doet? hebt gedaan?

nombrado schreef:
Als ruiter heb je de verantwoording te luisteren naar het lichaam van het paard (moeilijker dan eigen lichaam)
als je namelijk weet , hoe het lijf van een paard werkt en hem in zijn fundament laat bewegen met zijn hoofd als balans stok, dan zal het paard zichzelf nooit compenseren in zijn lijf en dus vastzetten in spieren.

Tsjaa.... We hebben geen gebrek aan ruiters die allemaal weten hoe het moet, wel aan ruiters die het ook daadwerkelijk kunnen.... Anders was de groep ruiters die int. in de GP 100% scoorde wel ruimer vertegenwoordigd. :D

Wat kun jij ons met je sportachtergrond en je vaardigheid te luisteren naar het lichaam van je paard laten zien? Daar ben ik nu wel heel benieuwd naar? Van mij hoef je iig nog niks noemenswaardigs te verwachten hoor. Ik stuiiter er nog steeds bijna af als ik 60m uitgestrekte draf moet laten zien :+ Maar ik vind het dan ook al snel knap als iemand ook maar iets op GP niveau kan laten zien...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:16

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:03

Maar eh.... Nombrado... Wat is nu precies je doel met dit topic?

Je plaatst een filmpje met de volgende vragen/mening erbij:

Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

Vrijwel niemand deelt je mening over de strakke vos in je OP. Vervolgens haal je voorbeelden van spaanse paarden op wedstrijd erbij, waar jij van hebt genoten, wat rijtechnisch ook niet geheel je-van-het is (over voorbeengezwaai gesproken...) en dan weer een cowboy en een pas de deux met een shire en een shet????

Dus even terugkomend op je vraag: Waar is wat gebleven? En wat is er mis met de jurering?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 00:03

ik heb geen idee, waar het is gebleven
hoopte dat jij daar een antwoord op weet?
Is er nog wel sprake van voor naar achter rijden? en een correct uitgevoerde proef, zonder het "spectakel" erbij te halen?
Vroeger werd je genadig afgestraft als je met een paard in de ring kwam, die veel voorbeenhef had.
Tegenwoordig proberen de ruiters dit "erin te rijden" Terwijl het paard vanuit zichzelf nooit zo een draf in vrijheid zal laten zien.
Een PRE vroeger werd als kunstjespaard en niet als zijnde dressuurpaard gejureerd. Nu wat meer gerespecteerd, daar ze nu eenmaal die voorbeenhef van nature al hebben. Gek genoeg, Fuego kan het bv als geen ander.
Ik zie vaak achterbenen die achter blijven, lendenen die doorknikken, draf vanuit de voorhand. Erg verwarrend. Nu ook idd bij de PRE op de SICAB.
Buiten dat ik het geweldige paarden vind, merk ik aan het rijden, dat er erg naar nederland en die prestaties gekeken wordt en geïmiteerd door de ruiters.
6 jaar geleden, werd er op de SICAB heel wat beter dressuur gereden. 3 jaar geleden vond ik zelf een topjaar kwa nivo...., nu was het toch wel teleurstellend. Terecht dat ze rond de 70 reden (soms vond ik het nog wel minder waard) maar goed. Je hebt idd met meerdere factoren te maken. Maar scheef door de baan gaan , ook in Nederland vind ik persoonlijk niet thuis horen in de top.
uitzwaaiende achterhand in een wending.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:07

StalNollie schreef:
ik vind het nit lekker ogen, paard word tegengehouden in zijn gangen, hij loopt niet lekker volluit. dus nee vind het niet echt een mooi voorbeeld filmpje.
en dan nog maar niet te spreken dat constant zijn mond openstaat en trilt

vind ik ook, beest loopt op de rem. vind het veel minder vloeiend, en echt heel zacht vind ik het ook niet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:34

Ansie schreef:
Ik vind het jammer dat mijn mening meteen verder ingevuld wordt in dit topic. Ik schrijf iets over training thuis en men begint over rijden op halsters, alsof ik dat prefereer?? Nee dus.

Het is een beetje jammer dat je schrijft dat het lijkt alsof er hier "twee kampen" zijn. Ik denk dat dat toch echt jouw eigen perceptie is. Je begint zelf over "men" in de quote hierboven, waarom eigenlijk? "Men" doet hier helemaal niks. Ik was degene die inhaakte op jouw opmerking over twijfels dat iemand van naam thuis ontspannen trainde door het filmpje van Charlotte te plaatsen. Mijn opmerking over halster sloeg er gewoon op dat zijzelf altijd zegt als ze heel fijn heeft gereden:"he was so easy I could have done that on a halter". Ik persoonlijk zou het als het toppunt van goede africhting beschouwen als ik mijn paard op een halster even fijn kon rijden als op een stang en trens. Ik bedoelde daar dus zeker niets onaangenaams over jou mee. Als dat zo overkwam dan spijt het mij. Maar met "men" en twee kampen heeft het echt niks te maken.