Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Maar wat ik erg waardeer in het commentaar is de ruimte die de paarden moeten krijgen (neusje eruit, meer nekruimte) dus het achter de teugel wordt daar zeker afgestraft in de punten (of het commentaar erbij) en toch...zie ik dat niet of nauwelijks terug op de os. Veel neuzen achter de ll, zelfs tijdens het verruimen. Vroeger, werd dit echt genadig afgestraft tijdens de wedstrijden. "achter de teugel" stond overduidelijk op het protecol.
nombrado schreef:als je deze ruiter bv bekijkt? (en dat is niet om de ruiter af te vallen, maar wel om te kijken wat je als ruiter bij verkeerd zitten kan veroorzaken)
Hij zit op een geweldig talentvol paard , alleen houd hij hem teveel tegen met hand en zit achter de beweging van het paard.
nombrado schreef:Jij ziet het als veroordelen, ik zie het als het op een andere manier leren kijken
nombrado schreef:wel kijk ik naar hoe het paard beweegt, wat zijn bouw is, en hoe het paard het beter zou kunnen laten zien.
op het moment dat een ruiter achter de beweging zit met zijn bovenlijf . kán het paard niet anders dan zijn achterhand er iets achter laten.
nombrado schreef:Dat zie je onder Gal net zo goed bij Totillas. Hij zit niet in 1 lijn boven zijn paard en dat beïnvloed altijd het paard in zijn beweging.
nombrado schreef:Ik denk dat dat ook veelal misgaat bij het merendeel van de ruiters helaas.
vur schreef:Je hebt gelijk. En ik heb me vergist. Het witte paard was een voorbeeld van hoe het niet moest. Hoe dan ook, ik vind het verre van perfect. Hoeveel punten hadden ze dan?
nombrado schreef:of een paard nu alles vastzet of niet, achteroverhangen is dan niet de oplossing is mijn ervaring.
nombrado schreef:Gek genoeg had je vroeguh nauwelijks iets met fisio en osteo voor paarden. Tegenwoordig zijn ze bijna nergens meer weg te denken. Zet je toch te denken?
nombrado schreef:Vroeguh, werd er veel meer aandacht besteed aan de zit van de ruiter en met name het handgebruik
er werd op houding, onafhankelijke zit en de beweging van het paard in ere houden.
nombrado schreef:Overigens ben ik van mening, dat de ruggen vast gaan zitten door (onbewust) veel handgebruik van de ruiter.
nombrado schreef:Als ruiter heb je de verantwoording te luisteren naar het lichaam van het paard (moeilijker dan eigen lichaam)
als je namelijk weet , hoe het lijf van een paard werkt en hem in zijn fundament laat bewegen met zijn hoofd als balans stok, dan zal het paard zichzelf nooit compenseren in zijn lijf en dus vastzetten in spieren.
StalNollie schreef:ik vind het nit lekker ogen, paard word tegengehouden in zijn gangen, hij loopt niet lekker volluit. dus nee vind het niet echt een mooi voorbeeld filmpje.
en dan nog maar niet te spreken dat constant zijn mond openstaat en trilt
Ansie schreef:Ik vind het jammer dat mijn mening meteen verder ingevuld wordt in dit topic. Ik schrijf iets over training thuis en men begint over rijden op halsters, alsof ik dat prefereer?? Nee dus.