ArGieVai schreef:@ Nombrado (kom ik weer met vragen, hihi..) Ten eerste vroeg ik me af wat voor zadel je hebt, ik vind hem echt prachtig!!
Dan weer even ontopic. Zou je misschien kunnen uitleggen hoe jij met deze manier van rijden begonnen bent? Echt vanaf het begin zeg maar? Zodat het misschien voor anderen (incl ik) ook makkelijker is om te begrijpen en indd niet het effect te krijgen dat het paard sloom / op de voorhand gaat stappen ipv langzaam en op de achterhand?
dank je
, is mijn engeltje Nombrado
Ik heb een omslag gemaakt toen nombrado en mijn andere paarden ongeveer 4 1/2 waren en net zadelmak gemaakt door mij. (na daarvoor 20 jaar rijervaring met andere eigen en train paarden)
Ben echt 2 jaar lang bijna dagelijks mijn paarden zonder zadel gaan rijden , met lange teugel en focussen om mijn zit /balans, en de beweging balans van de paarden.
daarbij leer je op deze manier veel beter te voelen wanneer een paard scheef beweegt, of de bochten invalt (dus niet juist gebogen) dat heb ik eigen gemaakt om mijn lijf daarop in te spelen het paard te helpen de bocht op de juiste manier te nemen (zonder enig invloed van teugels)
ik deed dit vooral in een zeer langzaam tempo draf en stap, omdat je dan beter kan voelen.
de paarden gingen anders bewegen bij verandering van mijn zit en houding.
Nog steeds zonder enig invloed hand.
Balans krijg je er als ruiter door , ook onafhankelijk zitten bewegen en meeveren.
maar ook het echt recht zitten (wat toch anders is dan de huidige ruiters ziet zitten)
Boven het middelpunt van het paard blijven , niet naar binnen hangen (ook lastig hoor, zonder zadel)
heleboel kwartjes zijn toen gaan vallen
tel daarbij de beweging, buiging en het bewegingsmechaniek , spieren van de paarden bij en het plaatje is compleet
ik voel nu meteen als een paard vanachter scheef beweegt en weet ook hoe dat recht te krijgen.
vanuit recht bewegen, begin ik pas aan recht een volte in. (dwz geen uitzwaaiende achterhanden en geen inwerking binnenhand)
Mijn paarden gebruik ik ook nu voor instructie, om mensen dit zelfde te leren voelen.
(is wel grappig, als ruiters mijn paarden met de hand probeert te sturen lopen ze echt rechtdoor
)
terwijl als je goed met je houding en balans de richting aangaat, je de stelling vanzelf al krijgt die het paard nodig heeft een wending te maken (ook met losse teugels)
ik maak dus gebruik van het pure bewegingsmechaniek van het paard.
(en daar leer ik zelf ook nog dagelijks van)
Ik rijd niet meer voor anderen (jury of gezien worden) maar puur voor de samenwerking met het paard en heb daar veel meer lol in.
we werken samen naar de ultieme verzamelingen (piaffe en passage) vanuit het paard zelf, zo min mogelijk afgedwongen en wat het paard op dat moment aankan.
echt heel gaaf om te doen.
Wat ik nog wel eens doe met leerlingen is ze op 1 van mijn paarden te laten rijden en ik er met de lange lijnen achter lopen (geen 20 rondjes hoor haha) zodat ik ze én kan focussen op zit, én kan leren ervaren wat het verschil is tussen een paard die mooi in balans beweegt of teveel "uit elkaar"
Als ze namelijk mooi in balans bewegen, hoef je als ruiter nog maar weinig te doen, alleen minimale hulpen is al voldoende.