[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:49

Ik wil dat een paard zichzelf draagt. Maar wel in verbinding blijft met mond-hand. Het paard moet zo hoog of laag als IK wil en ten alle tijden de neus naar de hand "duwen".

Op de tweede foto zie ik een mooi actief achterbeen, maar hij lijkt wel wat "na" te komen als ik hem met het voorbeen vergelijk.

Wel een gave foto overigens :D de foto op het "pamflet" vind ik een hele mooie van de piaffe. Jammer alleen dat de stangteugel veel strakker staat als die van de trens als paard contact aanneemt. Toch jammer. ( doet mij denken aan dat het paard in oprichting kont DOOR het teveel gebruik ban stang.. Maar dat kan ik verkeerd zien. Weet niet hoe het ervoor of erna was)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-08-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:51

s_en_Z waarom zijn doorhangende teugels uit den boze?

ArGieVai

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:54

@ Nombrado (kom ik weer met vragen, hihi..) Ten eerste vroeg ik me af wat voor zadel je hebt, ik vind hem echt prachtig!!
Dan weer even ontopic. Zou je misschien kunnen uitleggen hoe jij met deze manier van rijden begonnen bent? Echt vanaf het begin zeg maar? Zodat het misschien voor anderen (incl ik) ook makkelijker is om te begrijpen en indd niet het effect te krijgen dat het paard sloom / op de voorhand gaat stappen ipv langzaam en op de achterhand?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:56

Doorhangende teugels zijn uit den boze, omdat je dan geen goede aanleuning hebt. Het paard loopt in dat geval of niet in verbinding (van achter naar voren) of achter het bit. Het paard moet in verbinding zijn en het bit en de ruiterhand accepteren en volgen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:56

Caira pak het dressuurboekje maar Wbt aanleuning.

Wordt absoluut niet gewaardeerd in een proef. Vanaf de B krijg je hier al zwaar commentaar op.

In een andere tak van de sport (denk aan Western) wordt er een heel ander beeld verwacht. (werken met gewicht teugel ipv mond-hand verbinding.) Waarom dat zo is weet ik niet. Maar ik ben dan ook een dressuurprikker en niet zo geïnteresseerd in Western.

Nu ga ik weer even aan het werk :=

Nombrado nogmaals bedankt voor je bijdrage aan het topic
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-08-12 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:58

welk dressuurboekje? Steinbrecht? Skala der ausbildung? Becker?

Afbeelding

Zou je het aan de hand van deze foto willen laten zien Babootje?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:03

O dat ding, dat heb ik niet, wacht ff ga ff stalgenoot vragen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:09

ArGieVai schreef:
@ Nombrado (kom ik weer met vragen, hihi..) Ten eerste vroeg ik me af wat voor zadel je hebt, ik vind hem echt prachtig!!
Dan weer even ontopic. Zou je misschien kunnen uitleggen hoe jij met deze manier van rijden begonnen bent? Echt vanaf het begin zeg maar? Zodat het misschien voor anderen (incl ik) ook makkelijker is om te begrijpen en indd niet het effect te krijgen dat het paard sloom / op de voorhand gaat stappen ipv langzaam en op de achterhand?

dank je :D , is mijn engeltje Nombrado <3

Ik heb een omslag gemaakt toen nombrado en mijn andere paarden ongeveer 4 1/2 waren en net zadelmak gemaakt door mij. (na daarvoor 20 jaar rijervaring met andere eigen en train paarden)
Ben echt 2 jaar lang bijna dagelijks mijn paarden zonder zadel gaan rijden , met lange teugel en focussen om mijn zit /balans, en de beweging balans van de paarden.
daarbij leer je op deze manier veel beter te voelen wanneer een paard scheef beweegt, of de bochten invalt (dus niet juist gebogen) dat heb ik eigen gemaakt om mijn lijf daarop in te spelen het paard te helpen de bocht op de juiste manier te nemen (zonder enig invloed van teugels)
ik deed dit vooral in een zeer langzaam tempo draf en stap, omdat je dan beter kan voelen.
de paarden gingen anders bewegen bij verandering van mijn zit en houding.
Nog steeds zonder enig invloed hand.
Balans krijg je er als ruiter door , ook onafhankelijk zitten bewegen en meeveren.
maar ook het echt recht zitten (wat toch anders is dan de huidige ruiters ziet zitten)
Boven het middelpunt van het paard blijven , niet naar binnen hangen (ook lastig hoor, zonder zadel)

heleboel kwartjes zijn toen gaan vallen
tel daarbij de beweging, buiging en het bewegingsmechaniek , spieren van de paarden bij en het plaatje is compleet
ik voel nu meteen als een paard vanachter scheef beweegt en weet ook hoe dat recht te krijgen.
vanuit recht bewegen, begin ik pas aan recht een volte in. (dwz geen uitzwaaiende achterhanden en geen inwerking binnenhand)

Mijn paarden gebruik ik ook nu voor instructie, om mensen dit zelfde te leren voelen.
(is wel grappig, als ruiters mijn paarden met de hand probeert te sturen lopen ze echt rechtdoor :D )
terwijl als je goed met je houding en balans de richting aangaat, je de stelling vanzelf al krijgt die het paard nodig heeft een wending te maken (ook met losse teugels)
ik maak dus gebruik van het pure bewegingsmechaniek van het paard.
(en daar leer ik zelf ook nog dagelijks van)
Ik rijd niet meer voor anderen (jury of gezien worden) maar puur voor de samenwerking met het paard en heb daar veel meer lol in.
we werken samen naar de ultieme verzamelingen (piaffe en passage) vanuit het paard zelf, zo min mogelijk afgedwongen en wat het paard op dat moment aankan.
echt heel gaaf om te doen.

Wat ik nog wel eens doe met leerlingen is ze op 1 van mijn paarden te laten rijden en ik er met de lange lijnen achter lopen (geen 20 rondjes hoor haha) zodat ik ze én kan focussen op zit, én kan leren ervaren wat het verschil is tussen een paard die mooi in balans beweegt of teveel "uit elkaar"

Als ze namelijk mooi in balans bewegen, hoef je als ruiter nog maar weinig te doen, alleen minimale hulpen is al voldoende.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:10

oja, mijn zadel is een zaldi San Jorge (verkoop ik ook) of een Zaldi new kent...allemaal verkrijgbaar met bontje erop ;-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:13

En dan valt het belang van veel kontakt op de teugels vanzelf weg... kontakt houden is 1 ding, maar het is geen absolute noodzaak voor een goed bewegend en door het lijf lopend paard. Sterker nog, je kunt een paard ook verzamelen aan een halsring.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:13

S_en_Z schreef:
Caira pak het dressuurboekje maar Wbt aanleuning.

Wordt absoluut niet gewaardeerd in een proef. Vanaf de B krijg je hier al zwaar commentaar op.

In een andere tak van de sport (denk aan Western) wordt er een heel ander beeld verwacht. (werken met gewicht teugel ipv mond-hand verbinding.) Waarom dat zo is weet ik niet. Maar ik ben dan ook een dressuurprikker en niet zo geïnteresseerd in Western.

Nu ga ik weer even aan het werk :=

Nombrado nogmaals bedankt voor je bijdrage aan het topic

het is jammer dat de B jury leden dit niet juist inschatten!
is ook logisch....de echter dressuur gaat echt ten onder nu...zo jammer.

als kind kreeg ik vroeger echt een tik met de zweep op mijn handen als ik maar iets zat te vragen of trekken met mijn handen om een paard naar beneden te krijgen
nu ligt veel te veel de focus op het hoofd en het "aan de teugel"
Alles komt vanachter....dat dus ook!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:15

ow, en het veren van de rug (en daardoor lekker kunnen zitten) even niet te vergeten in het verhaal.
dan snap je pas dat het merendeel van de paarden wat over het tempo gereden wordt en teveel met hand gebruik hun rug (en de rest) gaat vastzetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:17

nombrado schreef:
wat is er mis met zelfhouding?
is dat niet het ultieme wat we proberen te bereiken?
[ Afbeelding ]

Er is niks mis met een mooie zelfhouding maar dat is geloof ik niet wat S_en_Z bedoelt. (Als dat anders is moet ze het maar zeggen :D ). Overigens heeft deze ruiter wel degelijk aanleuning (op de stang weliswaar en paard met zijn mond open, helaas. Dat dan weer wel).
Een paard met een juiste aanleuning moet kunnen verkorten en verlengen. Hoog en laag kunnen rijden (daarbij de hand volgend) Anda's zijn door hun bouw gemakkelijk "rond" te rijden, maar het risico daarvan is dat ze ook gemakkelijk achter de teugel lopen. En vervolgens in hun eigen "houdinkje" gaan lopen. Ik heb ook ooit een jonge merrie gereden van mijn instructeur die zich ook gemakkelijk "opkrulde" en achter het bit liep. Dat is ook een manier van het zich onttrekken aan het werk. Dan lijken ze wel van achter naar voren maar de aanspanning en daarbij juiste ruggebruik is er niet. Die moest ik er juist "uit" rijden. Kop omhoog en eerst het bit en de ruiterhand leren accepteren.
De bovengenoemde ruiter scoorde overigens geen hoge ogen tijdens de OS. Een beter voorbeeld vond ik Fuego, die liet zien dat hij ook in uitgestrekte stap keurig kon verlengen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-08-12 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:18

Dank je voor de uitgebreide uitleg weer!! Maar waar ik dan mee zit... Heb de afgelopen tijd mijn paard veel zonder zadel gereden, maar merk dat hij daarvan last krijg van zijn rug. Is dit vanwege slecht ruggebruik van hem door mijn nog slechte zit? En hoe kan ik er voor zorgen dat hij geen last krijg van mijn zitbeenknobbels die in zijn spieren drukken? (ben zelf erg dun, en hij ook redelijk...)

En ben ook wel benieuwd wat jouw mening is over dit filmpje:

(even uit Caira's profiel geplukt :o )

Ik stuur je even een PB over zadel!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:18

Caira schreef:
En dan valt het belang van veel kontakt op de teugels vanzelf weg... kontakt houden is 1 ding, maar het is geen absolute noodzaak voor een goed bewegend en door het lijf lopend paard. Sterker nog, je kunt een paard ook verzamelen aan een halsring.

jep, en ook los door het weiland, zonder bitje in :j
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:20

golos kan ook prima verlengen
Afbeelding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:21

Gister geprobeerd een beetje contact met de teugel te nemen op de momenten dat Diaz actief stapte, en zelf haar hals wat liet zakken.
Ze is het niet gewend, en vind het bit nog wat gek.
Wat vinden jullie hiervan?

Het is mijn bijrijdster, ik zit er bij met een krukje, en geef aan wat ze moet doen om het even bot te zeggen ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:21

In mijn belevening zie ik ook een boog in de stangteugel, welliswaar niet zo diep als in de trens, maar toch.

Afbeelding Ik heb altijd geleerd om met minimaal contact te rijden. Er moet zeker wel contact mogelijk zijn omhet paard op verschillende hoogtes in te kunnen stellen, maar het is in mijn ogen geen voorwaarde voor verzameling.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:22

ArGieVai schreef:
Dank je voor de uitgebreide uitleg weer!! Maar waar ik dan mee zit... Heb de afgelopen tijd mijn paard veel zonder zadel gereden, maar merk dat hij daarvan last krijg van zijn rug. Is dit vanwege slecht ruggebruik van hem door mijn nog slechte zit? En hoe kan ik er voor zorgen dat hij geen last krijg van mijn zitbeenknobbels die in zijn spieren drukken? (ben zelf erg dun, en hij ook redelijk...)

En ben ook wel benieuwd wat jouw mening is over dit filmpje:

[ Video ]

(even uit Caira's profiel geplukt :o )

Ik stuur je even een PB over zadel!

een paard kán zijn rug niet liften
ik heb dit filmpje al heel snel weer uitgezet (had het al eerder bekeken) maar deze beste man heeft geen idee hoe een paard kwa mechaniek beweegt. ;) :+ :D :o

ik denk, wb jou paard, dit dan door jou zit komt.
Zit je wel recht, met je bekken goed? heb je er een foto van?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:23

Ik ben eens benieuwd wat de mensen van mij hafje vinden

van mijn lelijke houding, handhouding, tenen en voeten ben ik volledig bewust. Ook ligt het zadel niet lekker op deze foto's. Morgen komt mijn nieuw zadel (waar een zadelmaker bij geweest is) binnen, en kan ik weer aan de bak.

Dit is angel, mijn 10 jarige haflingermerrie. Ik heb haar nu bijna een jaar!

Afbeelding
instappen

Afbeelding

En een filmpje, ik ben nog veels te veel bezig met mijn handen. Mijn doel is momenteel haar volledig naar mijn benen te gaan rijden. Daarom ben ik nu bezig met veel voltes, tempo overgangen, en af en toe een pasje wijken.

Hou het lief aub :D Angel en ik doen ons best, maar gunnen elkaar alle tijd. We rijden geen wedstrijden en alles is voor het plezier :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:27

Ik ga ook een poging doen _O-

M_hartje_M:
Ik vind jullie een hele leuke combi! Neem je ook les met haar?
Als je je andere zadel hebt zadel dat ook veel schelen, dan kan ze beter door haar lijf gaan lopen omdat ze dan niet gestoord word door het zadel.
Je zou je teugels een stuk korter kunnen nemen en je handen wat meer bij elkaar, zodat je een constante aanleuning hebt :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:33

ik heb niet echt goede foto's daar van, maar kan heel erg gaan "schuiven" met mijn billen.. (hij gooit ook nogal hoog op in draf) en heb het idee dat ik nogal ga verkrampen...

Afbeelding

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:35

En hoe gaat het met een bbp?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:36

nog niet geprobeerd, doordat hij ziek & kreupel is geweest ben ik even volledig blut...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:40

ArGieVai schreef:
ik heb niet echt goede foto's daar van, maar kan heel erg gaan "schuiven" met mijn billen.. (hij gooit ook nogal hoog op in draf) en heb het idee dat ik nogal ga verkrampen...

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

je ziet aan de bovenste foto dat je achter het middelpunt van je paard komt (dus je bovenlichaam naar achteren en je benen daardoor iets naar voor)
als je de bovenkant van je bekken iets naar voren doet, kom je pas écht op de zitbeen knobbels te zitten en je bovenlichaam naar voren brengt. Je moet 1 lijn zien te creeeren . Hoe je eigenlijk staat op de grond, hoor je ook op je paard te zitten.
Dan pas kan je paard ook zijn rug los gaan laten . Doe dit in heeeeel langzaam tempo en probeer je eigen balans te vinden.