Doma_clasica schreef:Dan wens ik je verder nog veel wijsheid toe.
Heb dit in een verkeerd topic geplaatst en kan het niet meer verwijderen. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pien_2010 schreef:Het verbaast me om iedere keer te horen dat "de klassiekers" zonder argumenten discussiëren. Dus voor de zoveelste keer wordt hieronder uitgelegd wat een halve ophouding is. Mijn ietwat irritatie geldt niet de mensen in dit topic die ik in eerdere discussies nog nooit ben tegengekomen. Mijn lichte irritatie geldt ook niet Cherie haar mening dat op zit alles gereden kan worden. Die mening mag, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar schrijven en wederom voor de zoveelste keer uitdagen Cherie na al die eindeloze topics waar jij ook in aanwezig was en geschreven is over de halve ophouding dat de klassiekers geen argumenten hebben, dat wordt toch wel wat vervelend vind ik. Dat je het er niet mee eens ben, voila maar dat er geen argumenten zouden zijn....., blijkbaar heb je dan niet opgelet en het is zo vaak langs gekomen dat het voor jou herhalen geen zin heeft en vanuit jouw achtergrond ken je dit verhaal ook.
Van het bitloze filmpje krijg ik letterlijk buikpijn. Ik vind het niet fijn hoe het paard beweegt en loopt door de baan. Ik vind het erg onrustig en niet los door het lijf.
Dus voor de nieuwe aanwezigen onder ons nog een keer uitleg bij elkaar gesprokkeld vanuit verschillende topics op BOKT en door mij met succes ook dagelijks toegepast het verhaal over de halve ophouding:
Wat is dan een halve ophouding:
Een halve ophouding is helemaal niet een constante druk op de lagen.
De halve ophouding:
Deze heeft het doel:
Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te bereiken.
Hoe geef ik een halve ophouding:
Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.
Nagevende teugelhulpen.
Wat doet een halve ophouding:
1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen door voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)
2. Door aannemen van de teugels stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.
Doordat ik in de hand drijf druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na, hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .
Een verder afgericht paard heeft al voldoende aan een stilstaande hand(weerstandbiedende hand voor een moment)
Vertraag ik het nageven met de hand dan geeft het paard na in de nek, dit doet men als dat nodig is.
Dus zonder halve ophoudingen is men niet aan het rijden maar of aan het trekken of aan het hobbelen, men kan geen enkele oefening rijden zonder deze. Dus dat betekent vanuit deze klassieke definitie dat bitloos rijden mogelijk is maar valt onder hobbelen.
De hele ophouding geef je zodat je het paard stil laat staan.
Doma_clasica schreef:Lees ik het goed?
Halve en hele ophouding met je zit? Bestaat het echt in de paardensport of is het afkomstig van de Kama Sutrabeurs?
liljebo schreef:Iets wat vaak ter sprake komt bij verschillende discussies en die ik ook in het dagelijks leven tegen kom, zowel bij dressuur als western en waarover de meningen nogal verschillen.
Ik ben benieuwd naar de meningen hier...
Kan, volgens jullie, een paard leren om de achterhand goed onder te brengen, terwijl je de teugels volledig met rust laat?
Dus geen opvangen van energie, om over kneepjes e.d. maar helemaal te zwijgen.
Geen bijzet
Geen gedoe aan het hoofd.
Zo ja, hoe ga je daar dan bij te werk?
Zo nee, waarom niet?
Het zou heel leuk zijn om de verschillende meningen hierover te horen, uiteraard goed onderbouwd en dan bij voorkeur in heldere taal; to the point, geen vaktermen, geen zweverige verhalen en geen beeldende taal, maar simpel en nuchter
Doma_clasica schreef:Joolien schreef:Hoe kun je anders een paard leren sluiten? Dan moet je het paard toch 'tegen de hand' aanrijden. Dus meer been geven maar begrenzen van voren, anders gaat het paard alleen maar harder en je wilt juist dat hij meer ondertreedt dus moet hij die activiteit anders omzetten.
Jij hebt het begrepen Jolien. Het naar de hand rijden heeft niets met een terugwerkende hand te maken.
Wat betreft het antwoord op de vraag van Lailapri. Lees het stukje van Jolien hier boven. Dat is wat ik en vele anderen bedoelen.
Joolien schreef:Het zou moeten kunnen, je kunt een paard aanleren, te sluiten en te verzamelen op been en zit, net zoals je een paard kunt leren nageven op been. Maar daar gaat wel een voorbereiding aan vooraf, ik denk dat je erg optimistisch bent als je dat vanuit het niets wilt bereiken, maar dat je daar in leerfase daar wel hand voor nodig hebt, want je moet een paard nu eenmaal begrenzen om hem te leren sluiten. Een paard moet leren voorwaartse energie om te zetten in opwaartse energie, en dat is geheel tegen de natuur van een paard in.
Maar later kun je wel veel subtieler worden in je hulpen dus denk ik dat hand weglaten wel kan, als het paard weet wat er van hem gevraagd wordt, maar dan wel aangeleerd zijn met een begrenzende hand.
Killyenn schreef:Ik hoef niet te horen hoe het moet zonder teugels, maar waarom het niet zou kunnen! Het lijkt me dat als je die optie helemaal afschrijft dat je dat doet omdat je daar een hele goede reden voor hebt
Misschien moet je nog even duidelijker uitleggen wat een halve ophouding precies is als we spreken over aannemende teugelhulpen. Dit mag natuurlijk nooit een teugelhulp zijn met een terugwerkende hand.Joolien schreef:Het zou moeten kunnen, je kunt een paard aanleren, te sluiten en te verzamelen op been en zit, net zoals je een paard kunt leren nageven op been. Maar daar gaat wel een voorbereiding aan vooraf, ik denk dat je erg optimistisch bent als je dat vanuit het niets wilt bereiken, maar dat je daar in leerfase daar wel hand voor nodig hebt, want je moet een paard nu eenmaal begrenzen om hem te leren sluiten. Een paard moet leren voorwaartse energie om te zetten in opwaartse energie, en dat is geheel tegen de natuur van een paard in.
Maar later kun je wel veel subtieler worden in je hulpen dus denk ik dat hand weglaten wel kan, als het paard weet wat er van hem gevraagd wordt, maar dan wel aangeleerd zijn met een begrenzende hand.
Citaat:Ik ben iemand die zelf niet in staat is dit soort theorie van uit mezelf op te schrijven en titels van boeken die hier regelmatig passeren heb ik niet gelezen. Wel doe ik als NIET vanzelfsprekende ruiter stinkend mijn best om goed paard te rijden omdat ik het leuk vind het te kunnen maar het ook verplicht ben aan mijn paarden.
Sorry Cherie voor mijn toon, maar je schoot me even (na een jaar in zelfde topics zitten met je) in het verkeerde keelgat met je post. Dat is geen excuus voor mijn toon iets waar ik me normaal ook niet van bedien.
jerich0 schreef:Het lijkt me sterk dit te doen zonder enige teugelwerking. Een halve ophouding komt uit de zit en de benen, die de achterhand stimuleren. En dit creeert een voorwaartse drang. Als we dit deels gaan oovangen, dan gaat de achterhand gaan zakken en gaat het paard de rug gaan gebruiken, nek gaan gebruiken, hoofd gaan dragen en compact worden. Naar de verzamrling toe dus. Indien we niet kunnen gaan opvangen zal het tempo hoger gaan komen. Bij een te hoog tempo gaat het paard terug uit elkaar vallen.
Om dit dan te gaan aanleren enkel op de zit, dan creeeren we truucjes en gaan we de bedoeling van de halve ophouding voorbij gaan streven en zien we opnieuw de vorm van het paard als een doel ipv als resultaat door het correct rijde van het paard.
Ik kan verstaan dat velen tegenwoordig die teugels als een stukje kwaadaardigheid zien als men afgaat op wat men ziet van teugel(mis)gebruik in de "top". Maar men kent het ware nut niet meer van de teugels. Maar men moet licht leren zijn met de teugels. Als het paard kan reageren op zo een minieme lichte teugelgebruik, waarom dit nog steeds als "slecht" afschilderen? De teugels is slecht " slecht" als men deze zo gebruikt.
cherie78 schreef:Citaat:Ik ben iemand die zelf niet in staat is dit soort theorie van uit mezelf op te schrijven en titels van boeken die hier regelmatig passeren heb ik niet gelezen. Wel doe ik als NIET vanzelfsprekende ruiter stinkend mijn best om goed paard te rijden omdat ik het leuk vind het te kunnen maar het ook verplicht ben aan mijn paarden.
Sorry Cherie voor mijn toon, maar je schoot me even (na een jaar in zelfde topics zitten met je) in het verkeerde keelgat met je post. Dat is geen excuus voor mijn toon iets waar ik me normaal ook niet van bedien.
Het is ook niet erg dat iemand zijn gevoel nog moet ontwikkelen, dat is alleen maar heel goed.
Dat dit gebeurt in/door/met de "klassieke" leer spreekt ook in je voordeel.
Maar dat iets wat men blijkbaar niet snapt/voelt/ervaren heeft, afgedaan wordt als "niet mogelijk" etc, getuigt dan weer van niet open willen staan dat er meer is, in het paardrijden.
Dat het eventueel niet jouw "piece of cake" is, kan natuurlijk. Of dat je het nog nooit ervaren hebt.
Maar ga er dan ook niet vanuit dat het NIET mogelijk zou zijn.
pien_2010 schreef:OK kun jij mij een filmpje laten zien waarover jezelf enthousiast bent waar alleen op zit paard gereden wordt en die goed achterhand er onder brengt?
Ben je het wel met me eens dat als je dit al zou kunnen laten zien (filmpje hier getoond vind ik niet fijn en is voor mij geen goed voorbeeld) dat paard wel beleerd is met halve ophouding waar in ook de hand een lichte rol speelt?
Overtuig me Cherie, graag zelfs.