achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:24

Doma_clasica schreef:
Dan wens ik je verder nog veel wijsheid toe.

:+ Heb dit in een verkeerd topic geplaatst en kan het niet meer verwijderen.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:23

Dit klinkt heel goed, mag ik vragen uit welk boek of van welke persoon u dit hreft gehaald, eant zo een groot citaat mag toch een verwijzing krijjgen denk ik. Tekst die u citeerde klot als een bus en het is dus een boek de ik zeker wens te lezen.

pien_2010 schreef:
Het verbaast me om iedere keer te horen dat "de klassiekers" zonder argumenten discussiëren. Dus voor de zoveelste keer wordt hieronder uitgelegd wat een halve ophouding is. Mijn ietwat irritatie geldt niet de mensen in dit topic die ik in eerdere discussies nog nooit ben tegengekomen. Mijn lichte irritatie geldt ook niet Cherie haar mening dat op zit alles gereden kan worden. Die mening mag, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar schrijven en wederom voor de zoveelste keer uitdagen Cherie na al die eindeloze topics waar jij ook in aanwezig was en geschreven is over de halve ophouding dat de klassiekers geen argumenten hebben, dat wordt toch wel wat vervelend vind ik. Dat je het er niet mee eens ben, voila maar dat er geen argumenten zouden zijn..... :(:) , blijkbaar heb je dan niet opgelet en het is zo vaak langs gekomen dat het voor jou herhalen geen zin heeft en vanuit jouw achtergrond ken je dit verhaal ook.

Van het bitloze filmpje krijg ik letterlijk buikpijn. Ik vind het niet fijn hoe het paard beweegt en loopt door de baan. Ik vind het erg onrustig en niet los door het lijf.

Dus voor de nieuwe aanwezigen onder ons nog een keer uitleg bij elkaar gesprokkeld vanuit verschillende topics op BOKT en door mij met succes ook dagelijks toegepast het verhaal over de halve ophouding:

Wat is dan een halve ophouding:

Een halve ophouding is helemaal niet een constante druk op de lagen.

De halve ophouding:

Deze heeft het doel:

Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te bereiken.

Hoe geef ik een halve ophouding:

Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.
Nagevende teugelhulpen.

Wat doet een halve ophouding:

1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen door voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)

2. Door aannemen van de teugels stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.

Doordat ik in de hand drijf druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na, hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .
Een verder afgericht paard heeft al voldoende aan een stilstaande hand(weerstandbiedende hand voor een moment)

Vertraag ik het nageven met de hand dan geeft het paard na in de nek, dit doet men als dat nodig is.

Dus zonder halve ophoudingen is men niet aan het rijden maar of aan het trekken of aan het hobbelen, men kan geen enkele oefening rijden zonder deze. Dus dat betekent vanuit deze klassieke definitie dat bitloos rijden mogelijk is maar valt onder hobbelen.

De hele ophouding geef je zodat je het paard stil laat staan.

lailapri

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:50

echter snap ik na deze tekst nog steeds niet wat ik nou precies moet doen.

Jammer dat iemand meteen buikpijn krijgt als een ander buiten het boekje probeert te denken en te werken. Omdat het paard makkelijker kan laten zien wat het zou willen met het hoofd is het dan vriendelijker als je met je teugels zorgt dat hij dat niet meer kan, of zou het iets zijn waar je nog aan kunt werken. Ik heb nergens gezegt dat het perfect was enkel iemand die het probeert anders te doen en naar mijn idee een aardig eindje op weg is, ik krijg mijn pony's nog niet zo aan het lopen op dit moment.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:58

Geen flauw idee Jericho uit welk boek dit komt. Het is een citaat dat of door Murphy, of door Quadripes of door de professor ooit is geschreven op BOKT of naar mij persoonlijk via PB. Ik heb een map dressuuraanwijzingen op mijn computer opgeslagen en waar theorie die ik lees en als waar ervaar opgeslagen. Met name van deze drie personen heb ik veel citaten daarin opgeslagen en werk ik daar mee. Hetzij om daar met mijn instructeur mee aan de slag te gaan het zij omdat ik het herken omdat ik dit toepas en voel dat het werkt met mijn paardje.
Ik ben iemand die zelf niet in staat is dit soort theorie van uit mezelf op te schrijven en titels van boeken die hier regelmatig passeren heb ik niet gelezen. Wel doe ik als NIET vanzelfsprekende ruiter stinkend mijn best om goed paard te rijden omdat ik het leuk vind het te kunnen maar het ook verplicht ben aan mijn paarden.
Sorry Cherie voor mijn toon, maar je schoot me even (na een jaar in zelfde topics zitten met je) in het verkeerde keelgat met je post. Dat is geen excuus voor mijn toon iets waar ik me normaal ook niet van bedien.
Jericho volgens mij weet u aardig veel als het om paardrijden gaat en wellicht dat u weet uit welk boek dit citaat komt? Volgens mij heeft Quadripes dit voor mij ooit opgesteld en via PB doen toekomen, maar ben niet zeker. Duidelijker verwoorden als dit kan ik niet en als dit onduidelijk is nodig ik iemand anders uit om het nog meer te verduidelijken.
Lailapri voor mij oogt het gewoon niet fijn en ik heb geschreven waarom dat heeft niets te maken met starheid van geen nieuwe dingen kunnen ervaren. Mijn eerste stap richting klassieke instructie werd gezet omdat ik letterlijk buikpijn kreeg van een bepaalde dressuurcombinatie en me af ging vragen waarom voelt het fout en is iedereen zo enthousiast hierover? Dit omdat ik weet als ik buikpijn krijg dan zit er iets niet goed en is het de moeite waard om dit te onderzoeken. Pas jaren later heb ik ontdekt dat veel paarden van voor naar achteren worden gereden, met teveel druk etc. Dat gebeurde ook met dat paard alleen zag ik het niet en voelde ik dat het dus niet klopte (Ik weet dat dit een zwakte aanbod is, maar het is zoals het is, vaak is bij mij gevoel voor het verstand). Omdat ik zelf ook zo reed en dacht dat het zo hoorde en goed was kon ik daar de vinger toen nog niet op leggen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-06-12 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:03

Doma_clasica schreef:
Lees ik het goed?
Halve en hele ophouding met je zit? Bestaat het echt in de paardensport of is het afkomstig van de Kama Sutrabeurs? <<)

Dat bestaat echt, waarschijnlijk niet in de paardensport, of in wat tegenwoordig dressuur genoemd wordt, maar wel in een ander deel van de ruiterij 8-)
En ik lach niet met die Kama Sutra, er is ongetwijfeld een verband tussen een paard kunnen rijden op de zit en goeie sex :D
Echte controle over je bekkenbewegingen is essentieel bij beiden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:26

liljebo schreef:
Iets wat vaak ter sprake komt bij verschillende discussies en die ik ook in het dagelijks leven tegen kom, zowel bij dressuur als western en waarover de meningen nogal verschillen.
Ik ben benieuwd naar de meningen hier...
Kan, volgens jullie, een paard leren om de achterhand goed onder te brengen, terwijl je de teugels volledig met rust laat?
Dus geen opvangen van energie, om over kneepjes e.d. maar helemaal te zwijgen.
Geen bijzet
Geen gedoe aan het hoofd.
Zo ja, hoe ga je daar dan bij te werk?
Zo nee, waarom niet?

Het zou heel leuk zijn om de verschillende meningen hierover te horen, uiteraard goed onderbouwd en dan bij voorkeur in heldere taal; to the point, geen vaktermen, geen zweverige verhalen en geen beeldende taal, maar simpel en nuchter ;)

Om nog maar even terug te komen op de oorspronkelijke stelling :)

Ik ben een westernruiter met een allround gefokte quarter.
Ik wil een verzameld paard dat "van het bit af " is en dat de schouders vrij heeft.

Om dat te bereiken ben ik begonnen met zoals pien_2010 al beschreef met "in de hand drijven" zodra het paard nageeft laat ik alles los, been en hand.
Paard valt weer uit elkaar ik pak haar weer op paard geeft na ik laat los en dat nog net zo vaak tot het paard niet meer uit elkaar valt als ik los laat.
Dit kost weken zo niet maanden en blijft altijd als ik op mijn paard stap een van de basisoefeningen.
In het begin ben ik blij met nageven en in frame blijven lopen.

Voor een goede slidingstop en een correcte spin moet het paard helemaal los door het lijf zijn en echt heel goed op de achterhand en vooral los in de schouders. En dat alles aan die uiteindelijk losse teugel.
Om het paard daarvoor sterk en soepel te maken gebruiken wij bijna alle oefeningen die dressuurruiters ook hebben ( bijv. appuyeren, schouder binnenwaarts heup naar binnen en buiten, speedcontrol) en nog wat extra :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:42

ik ga hier meelezen als het mag, leuk topic, leuke posters! :wave:

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:59

Doma_clasica schreef:
Joolien schreef:
Hoe kun je anders een paard leren sluiten? Dan moet je het paard toch 'tegen de hand' aanrijden. Dus meer been geven maar begrenzen van voren, anders gaat het paard alleen maar harder en je wilt juist dat hij meer ondertreedt dus moet hij die activiteit anders omzetten.

Jij hebt het begrepen Jolien. Het naar de hand rijden heeft niets met een terugwerkende hand te maken.
Wat betreft het antwoord op de vraag van Lailapri. Lees het stukje van Jolien hier boven. Dat is wat ik en vele anderen bedoelen.

Een sluitende hand is een hand die een terugwerkende hulp geeft. Jolien had het over een sluitende hand. Ergo.

Ik lees hier heel veel over de halve ophouding met de teugels zoals klassiekers dat doen. Prima, zo kan het, zo doen een hoop mensen het die ik ook heel fijn vind wegrijden, er is imo (als klassiek geschoolde ruiter zijnde) ook niets mís mee. Maar de vraag is: kán het ook zonder teugels, of is dit compleet onmogelijk. En al je stelt dat het onmogelijk is, ga er dan ook eens op in waaróm. Is een teugelhulp aangeleerd, of is het een pure fysieke reactie, of een combinatie van beide. Als het aangeleerd is, waarom is het dan onmogelijk dit op een zithulp aan te leren? Als het een fysieke reactie is, wélke reactie is dat dan en waarom is dit niet op zit aan te leren?

Jammer van de inhoudelijk leuke discussie dat men toch op de persoon gaat spelen en het niet bij argumenten weet te houden, hoop dat dat in het vervolg achterwege gelaten kan worden :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:06

Maar of het kan zonder teugels lijkt me alleen te beantwoorden door iemand die die weet hoe je dat doet toch?
Ik zou niet weten hoe je dat dan aanleert.

Haaai knollentuin :D

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:16

Ik hoef niet te horen hoe het moet zonder teugels, maar waarom het niet zou kunnen! Het lijkt me dat als je die optie helemaal afschrijft dat je dat doet omdat je daar een hele goede reden voor hebt :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:21

Het zou moeten kunnen, je kunt een paard aanleren, te sluiten en te verzamelen op been en zit, net zoals je een paard kunt leren nageven op been. Maar daar gaat wel een voorbereiding aan vooraf, ik denk dat je erg optimistisch bent als je dat vanuit het niets wilt bereiken, maar dat je daar in leerfase daar wel hand voor nodig hebt, want je moet een paard nu eenmaal begrenzen om hem te leren sluiten. Een paard moet leren voorwaartse energie om te zetten in opwaartse energie, en dat is geheel tegen de natuur van een paard in.
Maar later kun je wel veel subtieler worden in je hulpen dus denk ik dat hand weglaten wel kan, als het paard weet wat er van hem gevraagd wordt, maar dan wel aangeleerd zijn met een begrenzende hand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:42

Joolien schreef:
Het zou moeten kunnen, je kunt een paard aanleren, te sluiten en te verzamelen op been en zit, net zoals je een paard kunt leren nageven op been. Maar daar gaat wel een voorbereiding aan vooraf, ik denk dat je erg optimistisch bent als je dat vanuit het niets wilt bereiken, maar dat je daar in leerfase daar wel hand voor nodig hebt, want je moet een paard nu eenmaal begrenzen om hem te leren sluiten. Een paard moet leren voorwaartse energie om te zetten in opwaartse energie, en dat is geheel tegen de natuur van een paard in.
Maar later kun je wel veel subtieler worden in je hulpen dus denk ik dat hand weglaten wel kan, als het paard weet wat er van hem gevraagd wordt, maar dan wel aangeleerd zijn met een begrenzende hand.

Wellicht dat als de aanleuning na goed oefenen en bevestigd zijn voor elkaar is dat je de halve ophouding (zit, been hand) met een hele licht kneepje van je vingers kunt geven zodat het lijkt of je alleen met zit rijdt. Daar verdenk ik de mensen wel eens van die aangeven dat ze alleen op zit rijden. Een paard kan namelijk mits goed getraind op super lichte aanwijzingen reageren.
Wat mij vanochtend opviel met rijden was het volgende. Omdat we in NL waren en paarden niet alsmaar heen en weer willen slepen hebben ze een maandje stil gestaan. Met rijden viel me op paardje voelt redelijk wordt uiteraard sneller moe (dus kort gereden) maar reageerde niet met die lichtheid op de halve ophouding op handhulp als voor de vakantie toen ze zo super aanvoelde.
Eerder schreef iemand al in dit topic je moet eerst gevoeld hebben hoe goed een paard kan voelen voordat je weet waar je naar toe rijdt. Dat kon ik dus vanochtend ervaren. Ze voelde niet zoals ze heeft gevoeld en kan dus veel beter. Daar wil ik weer naar toe en vandaar weer stapje voor stapje verder. Dus goed loswerkende oefeningen in stap gedaan en voelbaar was dat de handhulp duidelijker gegeven moest worden als voor vakantie voordat ze weer in staat was om fijn te gaan. Op het einde kon het al ietwat lichter maar zeker niet zoals ik graag "mijn subtiele communicatie lijntje met mijn paardje onderhoudt". Dus nog werk aan de winkel. Een goede ruiter zal waarschijnlijk paardje binnen een uur al weer zo ver hebben maar tja, ik ben ook nog lerende dus ze zal het er mee moeten doen.

Killyenn je opmerking is overbodig want excuses zijn gemaakt richting die persoon. Blijkbaar heb je daarover heen gelezen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:52

Ik denk dat vlugheid en subtiliteit in de hulpen iets is wat de ruiter constant moet onderhouden. Het ligt uiteraard aan de gevoeligheid van het paard, maar het is imo niet zo gek dat een paard dit weer verleerd als je even niet gereden hebt.
Dat onderhoud mis ik ook in de hogere klasses, amazones die rijden alsof ze een grote vis aan het binnenhalen zijn en 'ophoudingen' geven die eerder lijken op een afstraffing, grof gebruik van been en spoor. Ik dacht dat het vanaf de Z1 subtiel moest zijn, maar daar heb ik de afgelopen week op de Almelose ruiterdagen weinig van gemerkt...

Enfin, je kunt een paard alles leren, maar dan moet je het paard het eerst uitleggen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:22

Killyenn schreef:
Ik hoef niet te horen hoe het moet zonder teugels, maar waarom het niet zou kunnen! Het lijkt me dat als je die optie helemaal afschrijft dat je dat doet omdat je daar een hele goede reden voor hebt :))

Maar dan moet je toch iemand zijn die dat heeft geprobeerd en heeft uitgevonden of het wel of niet werkt.
Volgens mij wordt het dan een heel theoretisch verhaal.

Mijn paard kan best verzameld aan een los teugeltje lopen maar ik heb het haar met contact aangeleerd zoals Joolien ook al aangeeft.
Ik denk, dat het paard in eerste instantie wat steun ondervindt aan de teugel hulp en pas later door heel veel training die steun minder of niet meer nodig heeft. Ik stel me met die steun een beetje voor zoals je iemand net een vinger geeft om zijn evenwicht te bewaren op een smal randje. Je hoeft hem niet je hele hand te geven, een vinger is precies genoeg.

Het is niet zo dat ik een hele goede reden heb om het af te schrijven, ik heb het gewoon niet zo geprobeerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:31

:D :D Misschien moet je nog even duidelijker uitleggen wat een halve ophouding precies is als we spreken over aannemende teugelhulpen. Dit mag natuurlijk nooit een teugelhulp zijn met een terugwerkende hand.
Het even "knijpen" in de teugels is al een aannemende teugelhulp. Een hele ophouding is zithulpen + het naar binnen draaien van de polsen. Nooit! met terugwerkende hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:32

Joolien schreef:

Precies!

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:41

Het lijkt me sterk dit te doen zonder enige teugelwerking. Een halve ophouding komt uit de zit en de benen, die de achterhand stimuleren. En dit creeert een voorwaartse drang. Als we dit deels gaan oovangen, dan gaat de achterhand gaan zakken en gaat het paard de rug gaan gebruiken, nek gaan gebruiken, hoofd gaan dragen en compact worden. Naar de verzamrling toe dus. Indien we niet kunnen gaan opvangen zal het tempo hoger gaan komen. Bij een te hoog tempo gaat het paard terug uit elkaar vallen.
Om dit dan te gaan aanleren enkel op de zit, dan creeeren we truucjes en gaan we de bedoeling van de halve ophouding voorbij gaan streven en zien we opnieuw de vorm van het paard als een doel ipv als resultaat door het correct rijde van het paard.
Ik kan verstaan dat velen tegenwoordig die teugels als een stukje kwaadaardigheid zien als men afgaat op wat men ziet van teugel(mis)gebruik in de "top". Maar men kent het ware nut niet meer van de teugels. Maar men moet licht leren zijn met de teugels. Als het paard kan reageren op zo een minieme lichte teugelgebruik, waarom dit nog steeds als "slecht" afschilderen? De teugels is slecht " slecht" als men deze zo gebruikt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:17

Citaat:
Ik ben iemand die zelf niet in staat is dit soort theorie van uit mezelf op te schrijven en titels van boeken die hier regelmatig passeren heb ik niet gelezen. Wel doe ik als NIET vanzelfsprekende ruiter stinkend mijn best om goed paard te rijden omdat ik het leuk vind het te kunnen maar het ook verplicht ben aan mijn paarden.
Sorry Cherie voor mijn toon, maar je schoot me even (na een jaar in zelfde topics zitten met je) in het verkeerde keelgat met je post. Dat is geen excuus voor mijn toon iets waar ik me normaal ook niet van bedien.

Het is ook niet erg dat iemand zijn gevoel nog moet ontwikkelen, dat is alleen maar heel goed.

Dat dit gebeurt in/door/met de "klassieke" leer spreekt ook in je voordeel.

Maar dat iets wat men blijkbaar niet snapt/voelt/ervaren heeft, afgedaan wordt als "niet mogelijk" etc, getuigt dan weer van niet open willen staan dat er meer is, in het paardrijden.

Dat het eventueel niet jouw "piece of cake" is, kan natuurlijk. Of dat je het nog nooit ervaren hebt.
Maar ga er dan ook niet vanuit dat het NIET mogelijk zou zijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:20

jerich0 schreef:
Het lijkt me sterk dit te doen zonder enige teugelwerking. Een halve ophouding komt uit de zit en de benen, die de achterhand stimuleren. En dit creeert een voorwaartse drang. Als we dit deels gaan oovangen, dan gaat de achterhand gaan zakken en gaat het paard de rug gaan gebruiken, nek gaan gebruiken, hoofd gaan dragen en compact worden. Naar de verzamrling toe dus. Indien we niet kunnen gaan opvangen zal het tempo hoger gaan komen. Bij een te hoog tempo gaat het paard terug uit elkaar vallen.
Om dit dan te gaan aanleren enkel op de zit, dan creeeren we truucjes en gaan we de bedoeling van de halve ophouding voorbij gaan streven en zien we opnieuw de vorm van het paard als een doel ipv als resultaat door het correct rijde van het paard.
Ik kan verstaan dat velen tegenwoordig die teugels als een stukje kwaadaardigheid zien als men afgaat op wat men ziet van teugel(mis)gebruik in de "top". Maar men kent het ware nut niet meer van de teugels. Maar men moet licht leren zijn met de teugels. Als het paard kan reageren op zo een minieme lichte teugelgebruik, waarom dit nog steeds als "slecht" afschilderen? De teugels is slecht " slecht" als men deze zo gebruikt.

Ik vraag me af, wat nu eigenlijk het aanleren van trucjes zou zijn; met of zonder teugel rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:48

cherie78 schreef:
Citaat:

Het is ook niet erg dat iemand zijn gevoel nog moet ontwikkelen, dat is alleen maar heel goed.

Dat dit gebeurt in/door/met de "klassieke" leer spreekt ook in je voordeel.

Maar dat iets wat men blijkbaar niet snapt/voelt/ervaren heeft, afgedaan wordt als "niet mogelijk" etc, getuigt dan weer van niet open willen staan dat er meer is, in het paardrijden.

Dat het eventueel niet jouw "piece of cake" is, kan natuurlijk. Of dat je het nog nooit ervaren hebt.
Maar ga er dan ook niet vanuit dat het NIET mogelijk zou zijn.

OK kun jij mij een filmpje laten zien waarover jezelf enthousiast bent waar alleen op zit paard gereden wordt en die goed achterhand er onder brengt?
Ben je het wel met me eens dat als je dit al zou kunnen laten zien (filmpje hier getoond vind ik niet fijn en is voor mij geen goed voorbeeld) dat paard wel beleerd is met halve ophouding waar in ook de hand een lichte rol speelt?

Overtuig me Cherie, graag zelfs.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:10

pien_2010 schreef:
OK kun jij mij een filmpje laten zien waarover jezelf enthousiast bent waar alleen op zit paard gereden wordt en die goed achterhand er onder brengt?
Ben je het wel met me eens dat als je dit al zou kunnen laten zien (filmpje hier getoond vind ik niet fijn en is voor mij geen goed voorbeeld) dat paard wel beleerd is met halve ophouding waar in ook de hand een lichte rol speelt?

Overtuig me Cherie, graag zelfs.

Ik was het filmpje van Tracey (ik weet zelfs haar naam niet eens meer, maar degene met volgens mij die quarter horse) waar zij rijdt zonder optoming.
Volgens mij een western-amazone.
Daar wordt nog eens goed de achterhand er onder gezet.
Wat dat betreft is het dus mogelijk.

Of het ooit is aangeleerd met optoming, zou best kunnen.
Maar dat bewijst dan dat ook met optoming er trucjes gebruikt worden.

Als je echt overtuigt zou willen worden, zou ik je alleen maar aanraden om eens de teugels vast te houden aan het uiteinde (de gesp) en eens wat grote volte's etc te "maken"
Ik hoor graag van je ervaring hierover.

Kent iemand hier Mary Wanless?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:14

heb volgens mij daar een boek van?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:17

lailapri schreef:
heb volgens mij daar een boek van?

Het is de schrijfster van het boek "Rijden met Gevoel"

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:25

aha die, dat boek heb ik alleen helaas niet meer, uitgeleent door ik het uit had en nooit meer terug gezien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:36

lailapri schreef:
aha die, dat boek heb ik alleen helaas niet meer, uitgeleent door ik het uit had en nooit meer terug gezien.

Dat is echt jammer, dat men iets leent en "vergeet" het terug te geven.