Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesslove

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:47

Ik rij altijd zonder sporen trouwens! Ik spoor ook niet bij elke pas aan, is ook niet nodig. Daar bij is mn pony ook nog heel jong.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:52

Ik rijd nooit met sporen. Ik dressuur en spring met mijn vz tinker.
Als hij een keer slomer is , dan pech. :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:57

Galeo schreef:
Ik rijd nooit met sporen. Ik dressuur en spring met mijn vz tinker.
Als hij een keer slomer is , dan pech. :)

juiste instelling!

merlexkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:21

Zonder, sporen zijn nooit de juiste oplossing.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:46

merlexkus schreef:
Zonder, sporen zijn nooit de juiste oplossing.

:j

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:05

Ik rijd altijd zonder. Meestal ook zonder zweep.
Anderen komen ook niet op mijn paard met sporen. Hij reageert goed op been, dus zie niet in waarom het zou moeten. Als er eens een slechte dag is (zoals elk paard wel), dan is dat maar zo.

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:06

Op dit moment rij ik haar zonder sporen.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:23

Ik rij met :j .
De pony waar ik op spring is soms behoorlijk langzaam en door de spoor hoef ik niet zo te schoppen, het verfijnd me beenhulp. Ik gebruik dan wel korte knopjes, maar wanneer het niet nodig is laat ik ze in mijn tas

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 01:11

Dat is versterken in plaats van verfijnen. Maar ik heb de indruk dat je het toch nog vrij goed doet, omdat je ze niet standaard aandoet.

xknurrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:22

Ik gebruik het niet, mijn paard luistert heeeel goed :j

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:54

aangezien ik M1 rijd moet ik met sporen en daarbij vind ik het bij het paard dat ik nu rijd een stukje fijner. maar elk andere paard rijd ik gewoon zonder

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:17

Je hoeft niet meer met sporen in het M1, sinds 1-4-2010.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:55

ow oke, dacht dat het nog steeds verplicht was :P maargoed dan rijd ik nog steeds fijner met die merrie :)

konijnte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:45

Ik vind dat je sporen niet moet gebruiken omdat je paard niet goed naar je hulpen luistert en voorwaarts moet maar omdat je de hulpen wil verkleinen. Als je paard niet goed naar je been hulpen luistert zonder sporen dan mist hij een stukje basis.

eef007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:37

ik vind dat een paard niet met sporen gereden hoeft te worden als je ze wel nodig hebt is je paard gewoon niet aan de hulpen. reactie is een reflex dat reflex moet je trainen. anders hebben sporen op den duur ook geen effect meer.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:03

ik riij voorlopig zonder sporen, paard heeft het niet nodig en het geeft mij een fijner gevoel omdat ik echt niet zo'n stille benen heb en paard niet wil afstompen...

LizziBelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:56

ik rijd al mijn paarden met sporen :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:46

ik rijd (weer) altijd met sporen.

Dat wil niet zeggen dat ik ze überhaupt gebruik. Toegegeven: mijn benen zijn nogal lang , mijn sporen echt op mijn hak, en mijn paarden behoorlijk klein; dwz dat ik iets meer speelruimte heb voor ik ze onbedoeld in zou zetten. Ik neem ook regelmatig de proef op de som: steekspoortjes die vershuiven als ik ze inzet.

anyway: een spoor is echt een andere hulp dan een beenhulp. Ja, je kunt het straffend gebruiken, maar dat is eigenlijk een last resort, het gaat veel eerder om een kietelen. vooral het onder de buik kietelen kan echt helpen de verzameling te laten begrijpen. je kunt als het ware om de hoek werken.

(Ik geef de voorkeur aan radspoortjes met botte wieltjes, die rollen en daardoor 'schuren' ze niet zo op de paardenhuid. daarnaast graag erg dunne schoenen eronder en indien nodig een knobbel aan de binnekant van de spoor zodat je goed voelt wat je doet! (de spoor moet de ruiter idealitair onaangenamer zijn dan het paard))

zoals met alle hulpen ( bit, zweep, en zelfs zit) als je het fout doet is het zielig, maar consequent is echt geen probleem. uiteraard moet je been stil genoeg liggen om ze te kunnen gebruiken.

Sporen zijn zeker geen turbo boost. mijn paarden mogen op een spoorhulp nooit versnellen, dat mag alleen op een zithulp, dat begrijpen ze inmiddels prima.

opmerkingen als 'mijn paard gaat al snel genoeg' laten zien dat de meeste mensen het nut van sporen niet begrijpen. veel theorie van het hoe en waarom is volledig verloren in nederland, en dat ligt ook in grote mate aan de instuctie.

eens te meer, CORRECT gebruik van sporen is eigenlijk heel goed. is vaak heel gezond voor een paard en op de lange termijn duidelijker en daarmee prettiger voor het paard, daarmee verfijn je uiteindelijk je hulpen.

(niet alleen door 'onvoldoende reactie te bestraffen', maar JUIST door een extra hulp toe te voegen, hierdoor krijg je een grotere vocabulaire in de communicatie met je paard, en dus meer begrip, en dus meer medewerking en dus heb je minder spoor EN minder been EN minder bit nodig )

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:55

Ik rijd zonder spooren, vind spooren niet iets natuurlijks haha(:
x

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:15

Ik rijd zonder sporen op mijn huidige pony, hij reageert goed op mijn beenhulpen, dus vind ik het nog niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:54

ik gebruik ze vooral met wedstrijd, thuis om te trainen gebruik ik ze niet, gewoon omdat op wedstrijd alles net iets presiezer moet zijn dan thuis

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:57

Ik gebruik ze met wedstrijd en les, met gewoon trainen niet. Eigenlijk is ze er altijd wel goed aan, maar op wedstrijd heb je nou eenmaal niet de mogelijkheid om alles 3x over te doen tot het perfect is. En met les weet ik zeker dat ik erop gewezen wordt als ik ze verkeerd zou gebruiken.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:04

Ik rijd niet met sporen, niet nodig. Ik doe nog geen hoge oeffeningen met mijn paard waarbij ik mijn hulpen op de millimeter nauwkeurig moet kunnen geven. Voorwaarts rijden doe ik op een andere manier, daar zijn sporen niet voor.

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:40

Sporen zijn er op je hulpen te verfijnen, heb je dat nodig en weet je hoe je ze moet gebruiken
dat zijn sporen geen probleem. Wil je sporen gebruiken om ze naar voren te trappen? :n

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:28

Inderdaad, wat Develo zegt, sporen zijn een verfijning van je hulpen, geen aandrijfmiddel !