Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Bovendien zijn er gewoon een aantal paarden die de bak verschrikkelijk vinden en ik denk wel dat die groep onder de koudbloeden net wat meer vertegenwoordigd is. Juist door de aard van deze dieren, die ze zo geschikt maakt om buiten rond te rijden, willen een aantal van hen gewoon 'ergens heen' in plaats van in de bak oefenen. Lees er de topics maar op na.
Alles wordt erbij gehaald om die paarden aan het lopen te krijgen en dan denk ik soms... mens, laat die teugels los, gooi de sporen ervan af en trek de bossen in.
Uiteraard zijn er ook koudbloedpaarden die het prima doen in de bak.
Maar wat ik bedoel, is dat er te weinig oog is voor dat wat het paard wil, wat het kan, wat zijn sterke kanten zijn- (ik bedoel jou niet, want ik heb het gevoel dat jij daar wel naar kijkt)
joyce B schreef:Grand Prix niveau Haflingers:
Starwars TOF, FEI Grand Prix
Blijkbaar is het in Amerika ook gewoon geaccepteerd om met je pony tussen de paarden op hoger niveau mee te rijden... Waarom zouden wij dan moeilijk doen over de basis?
joyce B schreef:Grand Prix Fries Jasper 366
http://www.youtube.com/watch?v=S3dZEocHGZ0
Grand Prix Fries Adel 357
http://www.youtube.com/watch?v=0Vn1dyJS82Y
Citaat:Peter Spahn (Belgische nationaliteit) reed samen met de hengst Adel 357 mee in de internationale Grand Prix, evenals Goffert en zijn amazone dit in Amerika deden (Goffert is in 2007 overleden). Adel is tijdens de hengstenkeuring in Januari 2009 met pensioen gegaan. Met de Adel-zoon Anders 451 rijdt Peter Spahn momenteel internationaal Grand Prix. Eveneens een Adel-zoon is in 2010 doorgedrongen tot de Grand Prix (Hearke met Kristel van Duuren-Bodewes. Ook Tietse en Ielke zijn Grand Prix startgerechtigd. Een steeds groter worden de groep Friezen acteren zeer goed op sub top niveau en zullen eerdaags hun entree maken in de Grand Prix.
Hermelientje schreef:Sorry pien_2010 ik wil niet flauw zijn maar volgens mij is dat precies dezelfde Haf waarover Abacab terecht schrijft dat dat echt totaal onvoldoende is voor Grand Prix niveau. Het ene is een trainingsfilmpje het andere een proef, maar het gaat toch om hetzelfde paard?
Citaat:Murphy, Dank je wel voor je zeer heldere uitleg. Lijkt mij een hele goede omschrijving van dressuur: het paard voorbereiden op het doel wat je ermee hebt.
Amanda schreef:Zeker mee eens
Maar wat als je nu een doel hebt en een paard hebt dat niet matcht?
Het buitenrijpaard dat niet van bakwerk houdt werd al genoemd.
Andersom kan ook. Een paard kopen om buiten te rijden en er vervolgens achter komen dat ie daar niet helemaal geschikt voor is
Pas je je doel dan aan je paard aan? Probeer je je paard jouw doel leuk te laten vinden (zonder dwang, maar bijvoorbeeld door veel afwisseling te bieden)? Of verkoop je je paard en zoek je een paard dat beter bij jouw doel past?
Arent schreef:Waarom scoren lippizaners e.d.dan zo slecht? Dat is HET rijdkunsrras bij uitstek....
Wat is daar zo fout aan?
Waarom zijn warmbloeden de 'top'?
Daar begrijp ik dus helemaal niks van.