Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

gummie schreef:Huertecilla schreef:
Dat heb ik al gedaan. Meermalen zelfs.
Nee dat heb je niet.... Ik had ook nog een stuk of 10 vragen gesteld omdat ik je niet helder en niet volledig vond.
Citaat:klopt het dat je met je paard op een 80 km weg rijdt? Is dat wat ik uit een van jouw vorige posts mag afleiden?
In dat geval: nee, de maatschappij hoeft dat niet te accepteren.
Dus laat de antwoorden maar gewoon achterwege, tis de moeite niet
Saar88 schreef:Jij VINDT het onzin dat een paard een vluchtdier is.
gegeven.
Jouw opvatting is dat paarden zo te dresseren zijn dat ze niet wegbulderen. Dat ze immers ook dressuur matig getraind kunnen worden.gummie schreef:eureka! Ik kom nog even terug! Want nu heb je toch wel een soort van antwoord op een vraag gegeven HCJouw opvatting is dat paarden zo te dresseren zijn dat ze niet wegbulderen. Dat ze immers ook dressuur matig getraind kunnen worden.
Ik heb daar eens even over nagedacht.
De meeste mensen vallen als direct gevolg van het gedrag van het paard (en indirect door het niet kunnen blijven zitten door een slechte houding en zit. Dit kun je leren: zittrainingen volgen). Het gedrag van het paard is ofwel een schrikreactie, ofwel ongehoorzaam of uitbundig gedrag (iets te blij dat ie het bos in mag). Die schrikreactie zal een externe stimulus hebben. Het paard schrikt van omgeving, van ander verkeer, of van de ruiter zelf bijvoorbeeld. Als je het schrikken kan dresseren, hoeft de ruiter niet te vallen. Dan is dit hele topic dus niet nodig.
Jij zegt: je kunt het dresseren. Een paard is geen vluchtdier. Als argument gebruik je dat paarden immers dressuurmatig getraind kunnen worden. Laten we dan even een topruiter nemen, en een paard dat op topniveau loopt. Destijds bijvoorbeeld Edward Gal en Totilas. Edward heeft controle door de dressuurmatige trainingen. Harmonie, vertrouwen, etc. Paard is gehoorzaam, ruiter heeft een stevige, goed getrainde houding en zit.
En dan gooien we nu een rotje tussen de benen van Totilas. Of we laten een bulldozer langrijden. In het bos. Of op de openbare weg (waar jij in Spanje kennelijk overheen hobbelt omdat dat moet).
In jouw theorie zal Totilas in het vuurwerk, naast een bulldozer, ofwel niet schrikken, ofwel schrikken maar Edward valt er niet af, ofwel schrikken maar daarna blijven staan als Edward naast hem ligt met zijn lichtje uit.
Als je voor Edward liever Anky invult, of Imke, of wie dan ook. Ook goed. Ik vind het een interessante theorie HC! Zou em graag willen testen.
) over het algemeen
Kuggur schreef:Een paard is een vluchtdier, want ieder dier inclusief de mens is een vluchtdier.
Onder de juiste omstandigheden.
want maakt beleren mogelijk, maakt een veilig rijdier mogelijk.
blingpiggy schreef:Ik geloof niet dat je een paard in elke situatie kunt aanleren om bij de ruiter te blijven staan![]()
Maargoed, stel, het valt een paard aan te leren. En dan?
Lig je ergens in een verlaten bos, bewusteloos. Geen kip te bekennen in de omgeving. Maar het paard blijft braaf en gehoorzaam bij de ruiter die op dat moment dringend eerste hulp nodig heeft.
HOE komt die hulp er dan?!
Paard ook maar aanleren om eerste hulp te verlenen? 112 te bellen?
Tuurlijk is een loslopend paard heel gevaarlijk, maar een gezadeld paard zonder ruiter heeft wel een signaal al dat er misschien wel ergens iemand bewusteloos in een berm ligt.....

blingpiggy schreef:Ik geloof niet dat je een paard in elke situatie kunt aanleren om bij de ruiter te blijven staan![]()
Maargoed, stel, het valt een paard aan te leren. En dan?
Lig je ergens in een verlaten bos, bewusteloos. Geen kip te bekennen in de omgeving. Maar het paard blijft braaf en gehoorzaam bij de ruiter die op dat moment dringend eerste hulp nodig heeft.
HOE komt die hulp er dan?!
Paard ook maar aanleren om eerste hulp te verlenen? 112 te bellen?
Tuurlijk is een loslopend paard heel gevaarlijk, maar een gezadeld paard zonder ruiter heeft wel een signaal al dat er misschien wel ergens iemand bewusteloos in een berm ligt.....
Dat deed mijn pony dus... Die kuierde naar de nabij gelegen manege. Is trouwens de enige keer geweest dat ik er met een buitenrit afgevallen ben zonder dat het paard ook viel. En in die andere gevallen had ik hem altijd nog vast.