Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:36

Jij VINDT het onzin dat een paard een vluchtdier is. Prima, maar ga die mening niet aan anderen opdringen als een voldongen feit.
Een paard is nou eenmaal een dier dat bij dreiging zal vluchten of vechten. Dat er een keuze te maken is, die beïnvloedbaar is, heb je gelijk in.
In een kudde, zal de leider die keuze maken. Als je alleen buiten rijdt, zal jij die keuze maken. MAAR, wanneer jij bent gevallen kun je die leidersrol simpelweg op dat moment niet vervullen. Je bent zwak, doordat je versuft bent, doordat het paard bloed ruikt enzovoorts. Je paard zal dus die beslissing zelf moeten nemen, omdat jij als leider bent uitgeschakeld.
Resultaat: vluchtend paard. In de meeste gevallen lijkt me dit niet tegen te houden.

Ik vind het jammer dat je eigenlijk alleen je eigen mening wilt spuien, misschien moet je, zoals eerder voorgesteld, een topic openen waarin je vraagt alleen te reageren indien mensen het eens zijn met je verhaal. De input van bijvoorbeeld gummie negeer je compleet, ook al is er meerdere malen gevraagd om een reactie. Een discussie wil je dus niet.. Jammer.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:37

Als je niet kunt garanderen dat je er ten eerste niet afvalt en ten tweede je paard niet zeker weten bij je blijft en je wilt niet dat een vreemde jouw ongeleide projectiel aanraakt.....

Hang een bordje om zn nek met erop: mij niet vangen of afblijven oid :')

Ik zou blij zijn als een leek mijn paard kan pakken.
Gelukkig zal dat ook het geval zijn en hoop ik dat ze em naar de dichtsbijzijnde boerderij of weide brengen zodat ze uit kunnen zoeken waar hij vandaan komt.
Hm, dan is zo'n label wel handig ja :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:39

gummie schreef:
Huertecilla schreef:

Dat heb ik al gedaan. Meermalen zelfs.

Nee dat heb je niet.... Ik had ook nog een stuk of 10 vragen gesteld omdat ik je niet helder en niet volledig vond.

Kijk dát is wat anders.
Jij kan/wil niets met mijn antwoorden en víndt die onvolledig.
Ik héb antwoorden gegeven en vind dat je daarmee verder zoú kunnen.

Citaat:
klopt het dat je met je paard op een 80 km weg rijdt? Is dat wat ik uit een van jouw vorige posts mag afleiden?

In dat geval: nee, de maatschappij hoeft dat niet te accepteren.

Geen ander pad, geen berm en de rijbaan is verplicht.
Daarom zijn opgeleid tot betrouwbaar veilig aan alle signalen, een gecoditioneerde schrikreflex, tot gewenst gedrag veranderde vecht-/vlucht keuze, bij de ruiter blijven essentieel.

Het zoú mooi zijn als ze een vreemde ook zo zouden vertrouwen, maar die kennen ze niet dus daar hebben ze geen basis voor. Beter dan dat ze die geen risicos laten nemen.
Als iemand (jij??) míj kan aangeven hoe je een paard aan kan leren diens leven toe te vertrouwen aan een willekeurige passant, dan lees ik dat graag. Of een verwijzing naar waar dat staat. Daar wil ik graag zelf moeite voor doen om te vinden/begijpen.
Een ieder wiens paard niet op de ruiter vertrouwt als hét veiligste punt op aarde zou daar uiteraard ook veel aan hebben.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:47

ik zou het liefst willen dat hij bij je blijft maar als dat niet zo is heb ik liever dat ie niet wword gepakt door een onbekende
als het iemand is die je kent maakt het niet uit. en als ie naar huis rent dan maar hopen dat ie veilig thuiskomt.
maar ik ben er niet zo gek van om alleen op buitenrit te gaan beetje eng als er wat gebeurt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:47

HC: je hebt tot 3x toe niet gereageerd op mijn vragen, dus feitelijk geen enkel antwoord gegeven. Ook niet in andere posts. Ik heb ze allemaal gelezen. De vraag is of jij wel antwoord WIL geven.

Maar weet je wat: tis een heerlijke dag, de zon schijnt hier, en er zijn belangrijkere dingen in het leven dan dit topic :) Dus laat de antwoorden maar gewoon achterwege, tis de moeite niet ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:48

Saar88 schreef:
Jij VINDT het onzin dat een paard een vluchtdier is.

Neenee, dat ís zo.
Vluchten is geen reflex.
Ik zal het niet meer uitleggen want dat valt in herhaling.
´Vluchtdier´ is simpel gebrek aan kennis/kunde/begrip van gedrag.
Het is íntriest en lévensgevaarlijk dat het in de ruiterij zo´n wijdverbreide en diepverankerde misvatting is.

Denk!!!!!
Als een paard een vluchtdier zou zij, zou je er niet vernatwoord mee kunnen rijden :)*
Dat dressuur wél mogelijk is bewijst dat het gedrág is; een resultaat van een risico-afweging tussen vecht/vlucht/niets. Dat je het resultaat kan beïnvloeden bewijst dat het een onzinbegrip is.
Gelúkkig maar *\o/*

Ok, dat is de laatste keer dat ik op ´vluchtdier´ zal reageren.
Te weinig basis is geen basis.

Iedereen die op dit onderwerp gereageerd heeft; bedankt voor jullie bijdrage.
Het heeft me :)* gegeven.

zoofje

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:55

mijn paard heeft een ijzeren plaatje aan het tuig zitten met mijn en de stals tel. nummer en het adres van de stal, ik vind het geen fijn gevoel als mijn paard zelf naar huis zou rennen, straks verwond hij zichzelf of iemand anders

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:12

Doe mij maar een paard die zich door anderen laat pakken als hij niet bij mij wil blijven. Want dat deed hij geen van beiden gisteren. Galoppeerde als een idioot over landwegen vol onoverzichterlijke bochten waar mensen minimaal 60 rijden.... Ik heb de 5km dat ik achter hem aan heb gerend/sporen heb gevolgd peentjes gezweten, bij iedere bocht bang dat hij een ongeluk veroorzaakt zou hebben... Vlak bij stal is hij gelukkig een wei in gealoppeerd, maar helaas door prikkeldraad gerend en zichzelf vast gewerkt in het struikgewas.
En wat hij had? Hij is normaal het schoolvoorbeeld met buitenritten.... Het blijft een (vlucht) dier. Goddank heeft hij geen ongelukken veroorzaakt en heeft hij niets meer dan wat oppervlakkige prikkeldraad wondjes+ een antibioticakuur >;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:16

Bedankt, je hebt me in één post dom, intriest, levensgevaarlijk en basisloos genoemd.
En dat alleen om jouw mening op te dringen. Nogmaals, bedankt.

Ik ben het nog steeds niet met je eens, maar blijkbaar wil je niet openstaan voor het feit dat anderen andere meningen zijn toegedaan.

Ik zou je ook willen vragen je toon aan te passen; die is nogal denigrerend.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:23

eureka! Ik kom nog even terug! Want nu heb je toch wel een soort van antwoord op een vraag gegeven HC :) Jouw opvatting is dat paarden zo te dresseren zijn dat ze niet wegbulderen. Dat ze immers ook dressuur matig getraind kunnen worden.

Ik heb daar eens even over nagedacht.
De meeste mensen vallen als direct gevolg van het gedrag van het paard (en indirect door het niet kunnen blijven zitten door een slechte houding en zit. Dit kun je leren: zittrainingen volgen). Het gedrag van het paard is ofwel een schrikreactie, ofwel ongehoorzaam of uitbundig gedrag (iets te blij dat ie het bos in mag). Die schrikreactie zal een externe stimulus hebben. Het paard schrikt van omgeving, van ander verkeer, of van de ruiter zelf bijvoorbeeld. Als je het schrikken kan dresseren, hoeft de ruiter niet te vallen. Dan is dit hele topic dus niet nodig.

Jij zegt: je kunt het dresseren. Een paard is geen vluchtdier. Als argument gebruik je dat paarden immers dressuurmatig getraind kunnen worden. Laten we dan even een topruiter nemen, en een paard dat op topniveau loopt. Destijds bijvoorbeeld Edward Gal en Totilas. Edward heeft controle door de dressuurmatige trainingen. Harmonie, vertrouwen, etc. Paard is gehoorzaam, ruiter heeft een stevige, goed getrainde houding en zit.

En dan gooien we nu een rotje tussen de benen van Totilas. Of we laten een bulldozer langrijden. In het bos. Of op de openbare weg (waar jij in Spanje kennelijk overheen hobbelt omdat dat moet).

In jouw theorie zal Totilas in het vuurwerk, naast een bulldozer, ofwel niet schrikken, ofwel schrikken maar Edward valt er niet af, ofwel schrikken maar daarna blijven staan als Edward naast hem ligt met zijn lichtje uit.

Als je voor Edward liever Anky invult, of Imke, of wie dan ook. Ook goed. Ik vind het een interessante theorie HC! Zou em graag willen testen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:38

gummie schreef:
eureka! Ik kom nog even terug! Want nu heb je toch wel een soort van antwoord op een vraag gegeven HC :) Jouw opvatting is dat paarden zo te dresseren zijn dat ze niet wegbulderen. Dat ze immers ook dressuur matig getraind kunnen worden.

Ik heb daar eens even over nagedacht.
De meeste mensen vallen als direct gevolg van het gedrag van het paard (en indirect door het niet kunnen blijven zitten door een slechte houding en zit. Dit kun je leren: zittrainingen volgen). Het gedrag van het paard is ofwel een schrikreactie, ofwel ongehoorzaam of uitbundig gedrag (iets te blij dat ie het bos in mag). Die schrikreactie zal een externe stimulus hebben. Het paard schrikt van omgeving, van ander verkeer, of van de ruiter zelf bijvoorbeeld. Als je het schrikken kan dresseren, hoeft de ruiter niet te vallen. Dan is dit hele topic dus niet nodig.

Jij zegt: je kunt het dresseren. Een paard is geen vluchtdier. Als argument gebruik je dat paarden immers dressuurmatig getraind kunnen worden. Laten we dan even een topruiter nemen, en een paard dat op topniveau loopt. Destijds bijvoorbeeld Edward Gal en Totilas. Edward heeft controle door de dressuurmatige trainingen. Harmonie, vertrouwen, etc. Paard is gehoorzaam, ruiter heeft een stevige, goed getrainde houding en zit.

En dan gooien we nu een rotje tussen de benen van Totilas. Of we laten een bulldozer langrijden. In het bos. Of op de openbare weg (waar jij in Spanje kennelijk overheen hobbelt omdat dat moet).

In jouw theorie zal Totilas in het vuurwerk, naast een bulldozer, ofwel niet schrikken, ofwel schrikken maar Edward valt er niet af, ofwel schrikken maar daarna blijven staan als Edward naast hem ligt met zijn lichtje uit.

Als je voor Edward liever Anky invult, of Imke, of wie dan ook. Ook goed. Ik vind het een interessante theorie HC! Zou em graag willen testen.

Natuurlijk is vluchtgedrag te trainen, zelfs dat rotje tussen de benen van Salinero :j
Neem als voorbeeld de politiepaarden.

Toen mijn dochters "speelden" met de shetlander en ze vielen er eens af, bleef de shet naast hen staan en pakte ze ahw bij de arm.
De dochters mochten alleen met een touw aan het halster geknoopt met de shet "spelen".

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:58

Als dat het geval is, is dat ook meteen het antwoord op mijn vragen! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:04

Kom niet meer bij hier, zie het zo voor me Totilas met een rotje tussen zijn benen _O-

Ik heb mijn contactgegevens en paardenvanger altijd bijdehand, omdat mijn man mee loopt met de hond en ons dochtertje als ik ga buitenrijden (of mijn man zit erop en ik loop). Ben van ons eigen paard nog nooit afgevallen dus geen idee wat hij zou doen, heb de paardenvanger (alias mijn man) dus nog niet nodig gehad in die functie. Zelf heb ik ook mijn mobiel mee, als ik vast een stukje vooruit rijd of even een iets groter rondje rijd maar we zijn nooit ver bij elkaar uit de buurt. Voelt wel heel veilig.

Van mijn vroegere verzorgpony ben ik 2 keer afgevallen midden in het bos, beide keren liep de pony zelf naar huis. Dat was ik gauw zat en toen heb ik me heilig voorgenomen er niet meer af te vallen. Dat is gelukt gelukkig. Pony hoefde trouwens nergens een weg over te steken om thuis te komen, das het voordeel van midden op de Veluwe opstappen en uitrijden. Ik ben dan ook beide keren absoluut niet bezorgd over de pony geweest. Die stond op zijn dooie akkertje te grazen in de wei toen ik weer terug kwam op stal :+

Heb de andere kant van de medaille ook een keer meegemaakt toen ik 3 boswachters verwoede pogingen zag doen om een steigerend paard te pakken. Bleek een net ingereden paard te zijn waarmee iemand was gaan buitenrijden (of dat slim is kun je je afvragen, ik vind zelf van niet iig nooit in je eentje op pad gaan in zo'n geval) . Gelukkig voor de boswachters kwam ik net langs en is het mij wel gelukt hem te pakken.

Ik denk zelf niet dat het een paard is aan te leren dat hij ALTIJD bij je blijft no matter what. Er kan altijd een situatie zijn dat hij zo over zijn theewater is dat hij de benen neemt. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling dat een paard geen vluchtdier is. Eerste reactie op iets wat eng is is bevriezen, of omdraaien en de benen nemen als het stressniveau te hoog wordt. Maar goed, vrees dat we het daarover niet eens worden hier ;)

Daarom zorg ik voor contactgegevens bijdehand voor zowel paard als ruiter, en wil ik graag dat mijn paard als hij weer een beetje is bijgekomen wel gepakt kan worden door wie er dan ook in de buurt is. Gelukkig heeft hij op stal met veel verschillende gezichten te maken al was het alleen maar omdat er meer dan 1 iemand werkt, dus denk dat dit wel goed zit.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:23

Denk dat het allermakkelijkste nog is jezelf goed te dresseren dat je ten aller tijde op je paard blijft zitten, al maakt deze een salto met dubbele koprol.

Vluchtdier: Denk je dat een groot 4benig edel dier van 700 kilo vertrouwt op zn ruiter van bijv 70kilo?
Over het algemeen niet.
Dan zou ik met mijn paarden optomingloos langs alle objecten kunnen wandelen die ze ook maar eng zouden vinden.
Ik durf te wedden dat ondanks mijn band met mijn paarden deze er vandoor gaan bij iets engs als ik er geen touwtje aan zou hebben.
Het zijn geen roofdieren en dus zullen ze bij iets engs op de vlucht slaan zoals moeder natuur hun meegegeven heeft.

(en jou als ruiter op de grond laten liggen := ) over het algemeen :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:34

Een paard is een vluchtdier, want ieder dier inclusief de mens is een vluchtdier.
Onder de juiste omstandigheden.
Dus dat eeuwige gehamer op "een paard is een vluchtdier" is irrelevant, en géén rechtvaardiging voor het vertonen van ongewenst of zelfs gevaarlijk gedrag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:48

Kuggur schreef:
Een paard is een vluchtdier, want ieder dier inclusief de mens is een vluchtdier.
Onder de juiste omstandigheden.

..en onder andere een ´vechtdier´.
Dat is het situationeel afhankelijke risico-afweging welke de beslissing vechten/vluchten/nietsdoen vooraf gaat.
Die beslissingsfase is *\o/* want maakt beleren mogelijk, maakt een veilig rijdier mogelijk.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:13

Ik geloof niet dat je een paard in elke situatie kunt aanleren om bij de ruiter te blijven staan :roll:
Maargoed, stel, het valt een paard aan te leren. En dan?

Lig je ergens in een verlaten bos, bewusteloos. Geen kip te bekennen in de omgeving. Maar het paard blijft braaf en gehoorzaam bij de ruiter die op dat moment dringend eerste hulp nodig heeft.
HOE komt die hulp er dan?!

Paard ook maar aanleren om eerste hulp te verlenen? 112 te bellen?

Tuurlijk is een loslopend paard heel gevaarlijk, maar een gezadeld paard zonder ruiter heeft wel een signaal al dat er misschien wel ergens iemand bewusteloos in een berm ligt..... :)*

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:39

blingpiggy schreef:
Ik geloof niet dat je een paard in elke situatie kunt aanleren om bij de ruiter te blijven staan :roll:

Lig je ergens in een verlaten bos, bewusteloos. Geen kip te bekennen in de omgeving. Maar het paard blijft braaf en gehoorzaam bij de ruiter die op dat moment dringend eerste hulp nodig heeft.

Tuurlijk is een loslopend paard heel gevaarlijk, maar een gezadeld paard zonder ruiter heeft wel een signaal al dat er misschien wel ergens iemand bewusteloos in een berm ligt..... :)*

Amen _/-\o_

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:46

Een vluchtdier, als het paard onverwachts veel nieuwe dingen meemaakt, teveel van het goeie in een keer.
Dan zal het paard inderdaad misschien willen vluchten van al het onbekende.
Bijvoorbeeld, 11 maanden per jaar in de binnen/buitenbak rijden en 2x per jaar een buitenrit.
Dan zal het paard schrikken van alles en nog wat, ook al is het goed gedresseerd.
Helemaal als je het paard dan 'vasthoudt aan de teugels' om hem bij je te houden.

Wij rijden zelf heel veel buiten, en dan heeft het paard ook niet echt de neiging om te vluchten omdat de 'gevaarlijke buitenwereld' vertrouwd is geworden.
Hier komen we vaak langs sloten waar eenden opvliegen als je er langs komt.
In het begin sprong m'n paard weg, maar nu kijkt ze alleen maar geïrriteerd naar die eenden als ze opvliegen.

Ik denk dat alle paarden die bereden worden, veel buiten moeten rijden.
Zelfs al rijd je in de sport, dan zou dat alleen maar goed zijn.
Daardoor leer je het paard ook, rustig te blijven in allerlei situaties.

De kans om met een buitenrit er vanaf te vallen wordt dan sowieso kleiner.
Niet 100% want paarden blijven dieren natuurlijk, en geen robotten.
En dat het paard bij je blijft als je valt, is mooi meegenomen maar ook niet 100% te garanderen/trainen.
Elke situatie is weer anders.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:00

blingpiggy schreef:

;) Dat deed mijn pony dus... Die kuierde naar de nabij gelegen manege. Is trouwens de enige keer geweest dat ik er met een buitenrit afgevallen ben zonder dat het paard ook viel. En in die andere gevallen had ik hem altijd nog vast.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:11

Natuurlijk wil ik dat mijn paard dan blijft staan, ik heb het nog nooit meegemaakt, dus ik heb ook geen idee hoe hij zal reageren. Maar al zou je paard op de kletter gaat, wat kan je er tegen doen? Je ligt zelf op de grond en je kan hem moeilijk op stal nog eens straffen..

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:30

Mijn paard is bij me gebleven de keren dat ik er buiten af ben gevallen. Daarnaast heb ik een mobiel bij me en heeft mijn paard aan het zadel adres en contactgegevens. Hoe het zal gaan als een keer ''het lichtje uit gaat,'' of om het in normaal Nederlands te zeggen, ik buiten bewustzijn ben geraakt, is niet bekend. En juist omdat je niet kunt bepalen hoe anderen zullen reageren wanneer ze jouw paard ruiterloos tegenkomen, is het aan de orde dat je zelf veiligheidsmaatregelen neemt. Voor Huertecilla is het erg moeilijk te accepteren dat hij alleen volledige zeggenschap over zichzelf heeft. Hij wil dit erg graag ook over zijn paard hebben. Alle natuurlijke kenmerken van het paardenras ten spijt. Autoriteit noemen we dat in klaar Nederlands. En ja, daar zijn een hoop mensen niet van gediend, zo ook een aantal Bokt respondenten. Deze persoon is zo van zichzelf overtuigd dat reageren eigenlijk weinig zin heeft. Dus hier laat ik het hier verder bij.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:42

toen ik van ches afviel (in de wei) en mijn rug scheurde (diverse spierscheuringen en kneuzingen) bleef ches me als een merrie met veulen beschermen. toen de ambulance broeders kwamen hebben ze een touw moeten halen om hem in de andere wei te zetten..
dit is wel een hele andere situatie als wanneer ik er in het bos af zou vallen.
verder heb ik gegevens aan zijn halster, zadel en in een briefje in mijn tasje/zak.
en meestal rijd ik 2 vaste routes en weten mijn ouders die.

aangezien ik meeste van de tijd zonder zadel/barebackpad en touwhalster rijd is het wel verstandig om van te voren dat goed te regelen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:51

mijn vroegere verzorgpaard is wel eens keihard na huis gegalopeerd.. destijds had je nog geen mobiel..
je zag de sporen op het ruiterpad op het asfalt door de tuin van de buurman tot aan stal.. gelukkig kon ik in een auto snel richting stal liften, als ze echt schrikken blijven ze echt niet naast je staan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:10

Laatst was iemand van zijn paard afgevallen hier in de grote binnenbak en zij was alleen aan het rijden. Ze is bewusteloos geraakt en toen ze bij kwam, was het paard naast haar gaan liggen. Dat vond ik wel heel bijzonder.
Ik heb me laatst van mijn paard af laten vallen toen ze aan de kletter ging buiten, omdat een wilde groep paarden naast de dijk ook met zijn allen begonnen te rennen. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik de teugels vast bleef houden. Moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als ze zelf naar huis zou racen.