Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:59

Skygirl schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik denk ook dat het vooral een gebrek is aan zelfreflectie :)
Sommige instructeurs houden vast aan hun manier van lesgeven en blijven een combinatie trainen ook al komen ze geen steek verder. Adviseren om een ander te proberen of een andere methode zit er vaak niet in... puur een geldkwestie.
En de combinatie denkt vaak dat het ligt aan het "moeilijke paard" en even bij je zelf nagaan of het niet aan je trekkende armen, wiebelende benen of je motorische gestoordheid ligt is er dan niet bij :+ Zeker als je instructeur dit niet bij jou neerlegt.

Vind dat een beetje flauw en kort door de bocht.

Ik denk juist dat heel veel mensen wel weten dat het aan hun eigen gewiebel ligt, maar het lukt ze ook niet om er vanaf te komen. Dat het ze misschien met een andere instructeur wel zou kunnen lukken denken ze dan niet aan, want het is gewoon hun eigen kneuzigheid waardoor ze niet verder komen.

Nou ik denk dat er toch te vaak de schuld aan het paard word gegeven ipv naar hunzelf te kijken hoor, dat zou nog veel meer mogen. :j Want het is zo makkelijk om de schuld op het paard af te schuiven.

Kahawa

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:00

Maar naar hunzelf kijken helpt ze in mijn voorbeeld ook niet. Ja daar keldert hun zelfvertrouwen nog meer van wat de stap naar een nieuwe instructeur ook weer groter kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:01

Skygirl schreef:
Maar naar hunzelf kijken helpt ze in mijn voorbeeld ook niet. Ja daar keldert hun zelfvertrouwen nog meer van wat de stap naar een nieuwe instructeur ook weer groter kan maken.

Maar je kunt alleen jezelf verbeteren als je weet waar het fout gaat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:01

cjb schreef:
Maar ligt het werkelijke probleem nu echt bij de instructeur, Of ligt het probleem bij de ruiter die de instructie krijgt.

Volgens mij zou slecht instuctie, zelfregulerend moeten zijn.

Zoals ik eerder al schreef is helaas goede instructie zelfregulerend........ Slechte instructie is vaak gebaseerd op korte termijn denken en "het doel heiligt de middelen" en dat sluit aan bij de denkwijze van een aanzienlijk deel van de ruiters. Dat maakt dat juist de slechte instructie in stand wordt gehouden, terwijl de goede instructie terzijde wordt gelegd omdat die niet snel genoeg het gewenste (lees: kop in de krul en op wedstrijd) resultaat levert.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:05

gummie schreef:
cjb schreef:
Maar ligt het werkelijke probleem nu echt bij de instructeur, Of ligt het probleem bij de ruiter die de instructie krijgt.

Volgens mij zou slecht instuctie, zelfregulerend moeten zijn.

Zoals ik eerder al schreef is helaas goede instructie zelfregulerend........ Slechte instructie is vaak gebaseerd op korte termijn denken en "het doel heiligt de middelen" en dat sluit aan bij de denkwijze van een aanzienlijk deel van de ruiters. Dat maakt dat juist de slechte instructie in stand wordt gehouden, terwijl de goede instructie terzijde wordt gelegd omdat die niet snel genoeg het gewenste (lees: kop in de krul en op wedstrijd) resultaat levert.

juist; hoe vervelend is het niet om voor je gevoel 6 stappen terug te moeten in je training omdat volgens degene in het midden je basis nog niet goed genoeg is? en hoe confronterend om weer aan de longe geknoopt t worden om aan je houding te sleutelen? om te horen wat jij als ruiter allemaal nog zou kunnen verbeteren aan jezelf? zodat daarna over een tijdje ,je weet niet hoe lang dat tijdje is , verschil te voelen zal zijn? hoeveel willen dat echt . gaan echt die confrontatie aan?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:08

Joolien schreef:
Skygirl schreef:

Maar je kunt alleen jezelf verbeteren als je weet waar het fout gaat.

Ja bij de instructie dus in mijn voorbeeld.

Alleen als je op jezelf focust heb je dat niet door. Van instructie wisselen de meeste mensen nu eenmaal niet zo snel. Als je al een tijdje bij iemand lest heb je er waarschijnlijk vertrouwen in.

Dat jij zo'n kneus bent die op d'r paard zit te wiebelen kan je instructie ook niets aan doen, denk je dan al gauw. Die trage vooruitgang ligt aan je eigen kneuzigheid, niet aan de instructie. Ondanks heel hard trainen en lessen.
Terwijl een andere instructie je daar misschien veel beter kan helpen, maar daar denk je dan niet aan, want dat weet je nu eenmaal niet.

Wat ik wil aangeven, zelfs al kijk je als (waarschijnlijk tamelijk onervaren) ruiter nog zo goed naar jezelf. Dat helpt je niet bij het vinden van goede instructie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:09

Uit eigen ervaring kan ik je meedelen, dat dat antwoord "weinig" is. Maar die weinigen die dat WEL willen, zoeken een goede instructeur. Dat maakt dat "goede" instructeurs over het algemeen de "goede" ruiters lesgeven, en de minder goede instructeurs de minder goede ruiters.

Soort zoekt soort. Kip of het ei. Zijn er veel slechte instructeurs? Of zijn er veel slechte ruiters? Ik denk beide! Ze zoeken elkaar op. De instructie moet passen bij hun doelen. Als dat doel is: leren paardrijden, komen ze bij goede instructie terecht. Als dat doel is: kop in de krul en op wedstrijd gaan, dan komen ze bij slechte instructie uit.
Komt een goede ruiter bij slechte instructie, of een slechte ruiter bij goede, dan reguleert het zichzelf omdat zowel ruiter als instructeur ziet en merkt dat het niet past.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:10

Joolien schreef:
Ach zo heb ik een keer op jumping amsterdam vroeg in de ochtend een jong meisje op een ponyhengst haar pony een ronde lang met de zweep zien slaan, niet aantikken, om hem actiever te maken en wat op te hitsen, moest ook van de gerenommeerde instructie. 8)7 Was bij de junioren.

Daar was Power & Paint een mooi voorbeeld van! :)
Toch denk ik wel dat de meeste mensen veranderen als er veel meer druk op je ligt! (vergeleken een B ruiter en een Junioren ruiter ) :j
Alles moet snel en met een zo hoog mogelijk voorbeen (achterbeen meestal een km erachter aan :+)!

Knollentuin: in die fase zit ik eigenlijk continue :+ Ik word telkens geconfronteerd met mijn rijkunst en ik denk dat het juist goed als je op dat punt doorgaat ipv ermee stopt :j!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:14

Of je op topniveau wilt rijden, met de trainingsmethoden die daar zo af en toe worden gebruikt, is ook een keuze. Zodra presteren, op een steeds hoger niveau, het hoofddoel is en het werkelijke doel, wat mij betreft een happy athlete, niet op 1 staat, ben je inderdaad in staat al die methoden toe te passen zonder enige moeite.

Als het gevoelsmatig niet bij je past, en je met je tanden op elkaar of met last van je geweten op je paard of pony stapt, moet je misschien die rijstijl niet willen hanteren zoals die soms wordt gevraagd en getoond.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:28

Pfoee ik word er soms ook echt verdrietig van wat ik om me heen zie aan 'rijkunst' waar het vooral om het plaatje gaat, maakt niet uit hoe het paard er onder lijdt fysiek of mentaal, maar die krul moet er in, want anders gaan ze met je aan de haal.. En als je dan wat probeert uit te leggen komt er steevast achteraan: zo heb ik het geleerd, mijn instructeur rijdt op dat en dat niveau dus die weet echt waar die mee bezig is... 8)7 ik weet dat dit heel kort door de bocht geschetst is, en dat er ook mensen zijn die wel weten waar ze mee bezig zijn (zo blijkt ook uit dit topic) maar toch, de hoeveelheid waarmee ik verkeerd gereden paarden voorbij zie komen, daaruit voortkomende gedrags- en lichamelijke problemen vind ik redelijk schokkend. Dat is inderdaad een gevolg van slechte instructie, maaaar ik vind de ruiter zelf toch hoofdverantwoordelijk. In de manegeles is het logisch dat kinderen doen wat hun intructeur zegt, kinderen overzien de gevolgen niet en geloven zo'n persoon natuurlijk meteen gewoon omdat die de positie van een juf heeft. Maar als je wat ouder bent en met eigen paard gaat lessen, dan moet je het toch ook doorhebben als het fout gaat! Heb ook wel eens les gehad van iemand die al begon met 'trek hem er maar nog meer doorheen' (overigens gediplomeerd en wedstrijdruiter), nou dan zie je mij niet terug voor nog een les hoor! Maargoed dan is er nog een groep die de kennis niet heeft om op te merken dat ze op een verkeerde manier les krijgen, of mensen die het gewoonweg nooit anders hebben gezien of geleerd, en daar gaat het vooral mis. Ik denk dat er op de instructeursopleidingen zoals de ORUN én in de manegeles gewoon veeel meer aandacht besteed moet worden aan het lichaam van het paard en die van de ruiter, bijvoorbeeld met informatie uit het Centered Riding (dat vind ik dus de basis, kennis van eigen lichaam en hoe dat te gebruiken zodat paard ook het lichaam goed kan gebruiken) zodat en fundamenteel wat verandert!

Klinkt als een utopie he? := Maar ik hoop toch echt dat we daar een beetje heen kunnen...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:31

Ik vind het een leuk topic om te lezen, maar ik vraag me echt af hoe iedereen zelf rijd!
Natuurlijk zullen er veel verschillen zijn en dat is ook helemaal niet erg!
Ik ben zelf geen topruiter, maar ik lees hier vooral eigenlijk 'schouderklopjes' :o

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:33

Bij mij vraag ik mij dat vooral af uit nieuwschierigheid.

Ik ben nog steeds lerende. En volgens mij is er over mijn rijden toch wel genoeg te vinden. Haha.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:41

knetterhard schreef:
Ik vind het een leuk topic om te lezen, maar ik vraag me echt af hoe iedereen zelf rijd!
Ik ben zelf geen topruiter, maar ik lees hier vooral eigenlijk 'schouderklopjes' :o

Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die hun paard altijd met perfect lichaamsgebruik hebben lopen en die daarbij zelf met perfecte balans zitten. Maar als je daar naar streeft zonder mechanische hulpmiddelen en dwang te willen gebruiken, goed nadenkt bij wat je doet en ook weet waarom je dat doet, dan ben je wat mij betreft heel erg goed bezig. Dat zijn wel veel mensen namelijk, en ik vind ook echt dat je dan recht van spreken hebt! Je mag altijd kritisch zijn en streven naar wat beters en daar iets voor willen doen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:46

Vaak hoef je niet eens na het rijden van de ruiter te kijken, maar zie je het gewoon in de bespiering terug (bijvoorbeeld op een standfoto), vaak zie je bij paarden die in de 'krul' lopen, enorm strakke kruizen en platte konten :j!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:49

Haha, grote profielencheck nu bij iedereen. :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:49

xDreamerx schreef:
knetterhard schreef:

Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die hun paard altijd met perfect lichaamsgebruik hebben lopen en die daarbij zelf met perfecte balans zitten. Maar als je daar naar streeft zonder mechanische hulpmiddelen en dwang te willen gebruiken, goed nadenkt bij wat je doet en ook weet waarom je dat doet, dan ben je wat mij betreft heel erg goed bezig. Dat zijn wel veel mensen namelijk, en ik vind ook echt dat je dan recht van spreken hebt! Je mag altijd kritisch zijn en streven naar wat beters en daar iets voor willen doen.

eens :j je bent nu eenmaal nooit uitgeleerd...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:54

En hierdoor raken ook veel paarden geblesseerd en of lichamelijke problemen, door verkeerd rijden en of te snel willen gaan van de B naar het Z en hoger. Ze doen maar hoor, dat gaat vroeg of laat tegenwerken en dan komen ze zichzelf enorm tegen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:55

Ragdollcat schreef:
En hierdoor raken ook veel paarden geblesseerd en of lichamelijke problemen, door verkeerd rijden en of te snel willen gaan van de B naar het Z en hoger. Ze doen maar hoor, dat gaat vroeg of laat tegenwerken en dan komen ze zichzelf enorm tegen.

Groot deel mee eens, maar het is zo zonde van al die leuke paarden :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:01

Het is ook alleen niet zonde van die paarden maar ook ellendig voor hun.

Veel gevallen van gezien, bah.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:09

ik heb een paar jaar geleden mijn paard weer uit de verkoop gehaald....
Er was iemand heel erg geinteresseerd. De eerste x was mijn bak nogal nat en heeft ze er wel even op gezeten. Ze gaf nogal veel hulpen, dus ik wat aanwijzingen gegeven (vooral niks doen dus ;) ) en ze vond hem geweldig en heerlijk rijden...
2e keer kwam ze met instructrice en zijn we naar een binnenbak gegaan.
Vervolgens kreeg ze wat les op mijn paard en moest mijn paard met zijn neus op z'n borst lopen. Daarop Heb ik gereageerd dat mijn paard niet op deze manier gereden gaat worden en dat ik hem niet meer zou verkopen. Natuurlijk de vraag aan de instuctrice waar het nou goed voor was. Dat was om hem nog nageeflijker te maken - WTF, Hoe kan een paard nu nog nageeflijker worden dan nageeflijk? _-:(
Het vrouwtje die interesse had in mijn paard, had haar vorige paard verkocht omdat deze dressuur niet leuk vond. Ze had ambities tot de M dressuur en had nog nooit 1 punt in de B gehaald. Logisch toch, met zo'n instructeur dat het paard de dressuur niet leuk vind en dat je geen punten haalt.

Ik ben toen weer een stukje vertrouwen kwijt geraakt in mijn medemens ;(

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:11

knetterhard schreef:
Vaak hoef je niet eens na het rijden van de ruiter te kijken, maar zie je het gewoon in de bespiering terug (bijvoorbeeld op een standfoto), vaak zie je bij paarden die in de 'krul' lopen, enorm strakke kruizen en platte konten :j!

Helemaal mee eens!
Sinds een half jaar heb ik een paard die al eens Z2 heeft gelopen. Op de filmpjes loopt ze prachtig in de krul, maar wel op de voorhand en ze heeft idd een superplatte kont.

Maar hoe vind je iemand die tijd en geduld neemt om dit eruit te rijden en te verbeteren? Zo makkelijk is dat nog niet.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:27

superwoman schreef:
ik heb een paar jaar geleden mijn paard weer uit de verkoop gehaald....
Er was iemand heel erg geinteresseerd. De eerste x was mijn bak nogal nat en heeft ze er wel even op gezeten. Ze gaf nogal veel hulpen, dus ik wat aanwijzingen gegeven (vooral niks doen dus ;) ) en ze vond hem geweldig en heerlijk rijden...
2e keer kwam ze met instructrice en zijn we naar een binnenbak gegaan.
Vervolgens kreeg ze wat les op mijn paard en moest mijn paard met zijn neus op z'n borst lopen. Daarop Heb ik gereageerd dat mijn paard niet op deze manier gereden gaat worden en dat ik hem niet meer zou verkopen. Natuurlijk de vraag aan de instuctrice waar het nou goed voor was. Dat was om hem nog nageeflijker te maken - WTF, Hoe kan een paard nu nog nageeflijker worden dan nageeflijk? _-:(
Het vrouwtje die interesse had in mijn paard, had haar vorige paard verkocht omdat deze dressuur niet leuk vond. Ze had ambities tot de M dressuur en had nog nooit 1 punt in de B gehaald. Logisch toch, met zo'n instructeur dat het paard de dressuur niet leuk vind en dat je geen punten haalt.

Ik ben toen weer een stukje vertrouwen kwijt geraakt in mijn medemens ;(

Heel begrijpelijk, ik heb daarom ook altijd die spanning bij de verkoop van een paard :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:52

knetterhard schreef:

Dat is een leuke vraag en ik zal ontopic blijven. Toen ik de eerste prijs in de B had gewonnen stonden we met een foto in de krant met verhaal over merens en geschiedenis van het ras. Ik schrok me rot van de foto. Wat liep paardje met haar neus in de grond zeg. Gewoon afschuwelijk, niet goed dus. Ook vond ik paardje van voor een bodybuilder en van achteren erg smal. Mijn (zeer lieve) instructrice vond het goed gaan en wel meevallen.
Via Bokt gezocht en gevonden een nieuwe instructrice. Ze kwam van ver maar ze kwam me helpen met mijn vraag. Ik heb groene sneeuw gezien. Zij bevestigde alles wat ik aanvoelde en nog meer. Ik was gewoon helemaal fout bezig. Dus opnieuw werken aan losmakende oefeningen, rechtrichten termen waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan dat ik wist hoe het moest. Tempo moest ook omlaag en ik totaal anders zitten. Pfff dan ben je 52 jaar.
Toen instructrice werd ziek en via haar kreeg ik de naam door van een nieuwe instructrice. Gatsie wat zag ik er tegen op. Ik had al zoveel instructeurs gehad en het schoot alsmaar niet op. Maar dat viel deze keer heel erg mee. Ik kreeg precies in dezelfde methodiek les en het zelfde werd waargenomen aan sterkte en zwakte analyse. Ik ben nu een jaar verder. Ik zal nooit op BOKT foto's posten maar vandaag zijn er van mij foto's gemaakt en ik ben gewoon blij. Paardje oogt totaal anders, loopt mooi met klein wit streepje rond de mond, loopt veel meer in evenwicht en ik zit er goed op. Alleen mijn handen zijn soms nog ietwat te hoog, maar paardje gaat goed.
Als ik om me heen kijk dan zie ik hetzelfde beeld als bij mijn paardje vroeger. Paarden die flink schuimen, in een hoog tempo lichtrijdend gereden worden (ik zit alleen nog door op een heerlijk verende rug op een paardje dat zo top voelt en wat was ze hard in de rug) en iedereen vind zich zelf geweldig bezig.
Maar het is ook zo moeilijk want hoe kun je nu weten wat goed is of slecht. Ik heb ook 10 jaar geleden met volle overtuiging mijn paard helemaal rond gezet en gereden want zo werd me verteld Anky deed dat ook. Nu gruw ik daarvan.
Dus ja, in NL is het gewoon slecht gesteld met instructie. Voor mij is het heel triest dat ik jaren fout les heb gehad, want ik ben al 53 jaar en dat is toch heel erg jammer. Voor de jeugd is het heel moeilijk. Ik heb de stelling dat weinig mensen weten hoe je jouw eigen paard moet loswerken zodat ze fijntjes gaan knabbelen en loslaten in nek en kaak. Ook niet weten hoe je door allerlei verschillende wijkoefeningen paardje loswerkt en rechtricht en hoe belangrijk dat is. Die methodiek, die kennis, is helaas nog maar bij heel weinig mensen paraat. En als deze wel paraat is dan zie je dus ook dat veranderen van instructrice geen probleem is omdat je als leerling in het zelfde systeem les krijgt. En het maakt niet uit dat ik L niveau heb. Ik zie liever een paard op L niveau die eerlijk en goed gereden door de baan gaat, dan een paard op Z of nog hoger niveau dat van voren naar achteren wordt gereden en daar nog punten ook voor krijgt. Want dat is helaas toch wel het beeld en dat heeft dus alles te maken met juiste kennis die in NL afwezig is bij heel veel instructeurs. Erg jammer!
Wat ook veranderd is dat mijn paardje veel vrolijker is geworden en trots. Ze was zeer onderdanig en gesloten en nu is ze fier, af en toe zelfs zo ondeugend dat ze met mij of de ruin de dominantie strijd probeert aan te gaan en zeer open en vrolijk. Ze is echt mijn maatje geworden en ik ben zeer blij mee. Dat is wel wat anders dan goed voor een paard zijn omdat je dat graag wil zijn maar in je binnenste het verdriet voelt dat ze gewoon geen contact maakt. En nu wel dus. Dat goede instructie zoveel uit kan maken en zo moeilijk is. Dat had ik nooit verwacht.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:36

x_Quinta_x schreef:
Hoi! Hier nog een "slachtoffer" van een niet zo uitblinkende instructeur. Nou ja slecht het is te zeggen: wat betreft het proefgericht rijden: de voorbereiding naar eenvoudige wissel, vliegende wissel, keerwending enz had hij echt wel heldere uitleg en was het heel logisch wat hij zei. Ook is hij nog steeds hier in de omgeving een zeer geliefde, gewilde en druk bezige instructeur. Hij is ook zeer geduldig en alles wordt wel gereden vanuit rust. Maar oh, oh die basis die vergat hij steeds weer!
Doodjammer vond ik dat, want om den duur kreeg mijn paard er zelfs blessures van, van gewoon door te hobbelen op de voorhand! :(
Dan kaartte ik nog eens het probleem aan dat mijn paard erg zwaar in de hand was, want dit zag hij zelf niet. Alles wat ik deed was steeds goed en super. Zijn reactie: 'meen je dat nou echt!?' (Euh jaahaa!) Dan ging hij nog eens op mijn paard rijden om te voelen of het echt wel waar was. Het beeld wat ik dan zag was een opgerichte nek, een rug als een hangmat en een achterhand die er maar war achteraan stuwt.
Gelukkig heb ik nu met grondwerk academische rijkunst wel dat gevonden wat ik zocht en ik zie er mijn paard echt wel beter, lichter en sterker van worden. Dat niemand mij hier eerder over wist te vertellen!

Hee wat leuk! ik rijd ook academisch met mijn paarden. Ik heb altijd 1 x per maand les van Angela Remie. Verder heb ik 1 x per week les van een ruiter bij ons op stal die ook richting klassiek rijkunst nijgt. Door academisch met mijn paard te gaan rijden en grondwerk + lange teugelwerk is hij supergoed verbeterd. Hij heeft nu zijn bovenlijn eindelijk goed bespierd en zijn achterhand begint ook steeds bespierder te worden, maar het kost zo zijn tijd. In de dressuursport zijn we ook hierdoor razendsnel gegaan. Vorig jaar april begonnen, dit jaar januari Z mogen starten.

Ik lees hier en daar berichten over bespiering etc. maar als je voor het eerst een eigen pony/paard krijgt weet je vaak echt niet hoe het wel moet. Als men dan les heeft van een instructeur/instructrice die niet op het ondertreden van de achterbenen en het plaatsen van de achterbenen let en alleen gefocused is op het zo gezegt in de krul trekken, dan zal dat de bespiering niet bevorderen. Ik verdiep me steeds meer in het paardrijden en verbaas me steeds weer hoe weinig ik maar eigenlijk weet en hoeveel meer er nog te leren valt. Ik hoop in iedergeval dat ik met mijn paard nog veeel kan leren en hem nog meer kan verbeteren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:55

knetterhard schreef:
Heel begrijpelijk, ik heb daarom ook altijd die spanning bij de verkoop van een paard :j

Ik heb het paard nog steeds _O- :')
Vreselijk, dat verkopen.